Edf geluids druk

@Nico v kooten,

Dat klopt! Als je wild vliegt zijn er geen regels, lekker makkelijk. Wat is trouwens het imago van de georganiseerde modelvlieger? Wel gehoord van georganiseerde misdaad, maar die schijnen niet zo'n best imago te hebben.

gr Jerry

ook kan het verschil behoorlijk oplopen als je een fan hebt die niet goed in balans is.
ik heb meerdere fans gebruikt inmiddels, maar wanneer je een goed gebalanceerde fan gebruikt zal ook je db naar beneden gaan.
een fan die niet in balans is zal meer herrie maken en ook niet lang meegaan.
je hoort te veel fans die niet lekker lopen en dan wordt al gauw geroepen dat dit ook te veel herrie maakt
is uiteindelijk niet nodig
en onder die 80 db moet zeker mogelijk zijn

gr

ook kan het verschil behoorlijk oplopen als je een fan hebt die niet goed in balans is.
ik heb meerdere fans gebruikt inmiddels, maar wanneer je een goed gebalanceerde fan gebruikt zal ook je db naar beneden gaan.
een fan die niet in balans is zal meer herrie maken en ook niet lang meegaan.
je hoort te veel fans die niet lekker lopen en dan wordt al gauw geroepen dat dit ook te veel herrie maakt
is uiteindelijk niet nodig
en onder die 80 db moet zeker mogelijk zijn

gr
Hoi heb een leuk topic aangeboord, aan de reacties te zien , dank daarvoor.
Heb inmiddels ook contact met jepe, hij gaat deze week ook een aantal fans testen en beoordelen op geluid, even afwachten wat daar uit komt.
Gr rinie

hij gaat deze week ook een aantal fans testen...
Gr rinie

Don't hold your breath...;)

Wat betreft geluidmeting aan EDF's; dit geeft toch wel wat problemen. Mijn -redelijk powerfull- edf's (vrijwel allemaal van Jepe) produceren toch wel redelijk wat geluid. Subjectief zijn ze redelijk stil / "niet onaangenaam aan de oren" maar als je echt -objectief- gaat meten schrik je toch wel even.
In de eerste plaats; hoe ga je meten? Bij een verbrandingsmotor wordt op de meeste plaatsen als volgt gemeten; op 7 meter afstand, haaks op de uitlaatrichting en 1 meter boven de grond (gras).
Wij hebben die methode ook eens toegepast voor mijn Jepe Mirage op 10s Jepe fan (perfect uitgebalanceerd). Het resultaat was +/- 94 dbA :evilbat:
Een behoorlijk deel daarvan wordt echter veroorzaakt door lucht-stall rond de inlaat. Dat is eenmaal airborne direkt verdwenen en dan wordt de kist dus een stuk stiller. Maar een "vliegende" kist is weer niet fatsoenlijk te meten....
Ik ben dus heeeeel blij dat op mijn club de elektrotoestellen -nog?- niet gemeten worden...
Voor de verbrandingsmotoren is er bij ons de norm van 80dbA (op 7 meter zoals boven beschreven). Ik heb ze niet allemaal gemeten maar verwacht met geen enkele van mijn edf's daaronder te blijven.... Op 2 meter dus al helemaal niet te doen... (helaas).

80dB/7m zijn meetwaarden voor pulserende aandrijvingen. Een turbine of elektromotor is dit dus niet. Lijkt me dan ook redelijk de geluidseisen voor turbines te handhaven.

Meerbladige rotors zijn ontworpen om de frequentie boven de gehoorgrens voor mensen te brengen. Toonhoogte en geluidsdruk lijken me 3 verschillende dingen dus zou goed kunnen dat meerbladige rotors ook schadelijk is voor het gehoor al hoor je het niet. Navraag bij Stumax en Rainer gaf geen goed antwoord.

Het meeste geluid komt niet van de rotor, maar van de inlaattraject en stuwbuis. Een Mirage is een heel goed voorbeeld van een slecht inlaatkanaal en stuwbuis.

Back