EDF sukhoi 37

Een beetje EDF gaat gemakkelijk over 1:1. Stuwkracht kost wel snelheid maar dat is een keuze.

Interesante theorie. is hier meer informatie van te vinden?

XYZ,

SU27 Flanker
De Thrust/weight ratio is eigenlijk alleen te realiseren door licht te bouwen en overal te snijden waar je maar kan.
al eens nagedacht waarom er nog geen quadracopter met edf gemaakt is?
en geen thrust vektoring mogelijk is voor edf?
je moet dus zeer hoog in de rendementen gaan zitten.

Succes met je projekt!

erik

Hoi Erik,

Interesante theorie. is hier meer informatie van te vinden?

Jepe Mig + 2*6s 90mm motor = ongeveer 5kg (2*2,3 - inbouwverliezen) stuwkracht bij 3,5kg vlieggewicht.
Voor de rest bedoel ik dat je de uitlaat niet (teveel) moet knijpen dus geen stuwkracht/impuls inleveren voor uitstroom snelheid en daarmee vliegsnelheid.

...en geen thrust vektoring mogelijk is voor edf?
???

Succes met je projekt!
erik

Dank je! Het project houd mij ook bezig en ik ben er namelijk wel van overtuigd dat het allemaal best moet kunnen.

Ik denk een mogelijke oplossing voor de thrust vector te hebben. Ik zal binnenkort eens wat plaatjes produceren.

In de tussentijd ben ik op zoek gegaan naar micro .Net controllers voor de aansturing maar dat is allemaal nog zo nieuw dat er nog niet veel in de handel is (alleen grote experimenteerboards). De reden dat ik voor de .Net controllers wil gaan is omdat ik de ontwikkelomgeving al heb (is volgens mij gratis) en omdat programmeren/debuggen heel gemakkelijk gaat. Mijn eerste prio is voorlopig om de controller te ontwikkelen, daarna het mechanische gedeelte.

Laatst bewerkt:
Hoi Erik,

Jepe Mig + 2*6s 90mm motor = ongeveer 5kg (2*2,3 - inbouwverliezen) stuwkracht bij 3,5kg vlieggewicht.
Voor de rest bedoel ik dat je de uitlaat niet (teveel) moet knijpen dus geen stuwkracht/impuls inleveren voor uitstroom snelheid en daarmee vliegsnelheid.

???

Dank je! Het project houd mij ook bezig en ik ben er namelijk wel van overtuigd dat het allemaal best moet kunnen.

Ik denk een mogelijke oplossing voor de thrust vector te hebben. Ik zal binnenkort eens wat plaatjes produceren.

In de tussentijd ben ik op zoek gegaan naar micro .Net controllers voor de aansturing maar dat is allemaal nog zo nieuw dat er nog niet veel in de handel is (alleen grote experimenteerboards). De reden dat ik voor de .Net controllers wil gaan is omdat ik de ontwikkelomgeving al heb (is volgens mij gratis) en omdat programmeren/debuggen heel gemakkelijk gaat. Mijn eerste prio is voorlopig om de controller te ontwikkelen, daarna het mechanische gedeelte.

graag even meer info waarom meer stuwkracht snelheid kost. ga je de spoedhoek variabel maken of de koorde van de rotorbladen modificeren? Zo nee, hoeveel snelheid gaat dit kosten? ga je van 280km/h naar 230 of nog minder en is dit de efflux speed of de werkelijke vliegsnelheid. wil je wel veel efflux als je aan het hoveren bent of alleen als je vliegt? Hoe hard wil je vliegen als je zou kunnen hoveren welke diameter is echt bruikbaar voor de eisen van dit model? Welke fan produceert dan de meeste stuw tov snelheid met identiek vermogen? moet de diameter van de fan dan zo groot zijn dat je beter een prop kan kiezen of hou je het heel klein en depron achtig.
Ik ben gek op theorie. Wil ook graag weten wat er gebeurt als je de stuwbuis gaat knijpen. gaat dat ten koste van de efflux speed, stuwkracht of vermogen/spanning/stroom/vliegtijden?

Hoeveel verlies schat je in voor je inlaten? Bij thrustvektoring moet de inlaat en stuwbuis dus ook meekantelen voor een goed rendement. Hoe dit konstruktief gaat lukken kijk ik gespannen toe. cheater holes en niet goed berekende inlaten geven snel 30% verlies tov een goed ontworpen inlaat die 90-110%fsa liniair over de hele lengte heeft. Als die niet vloeiend aan een fan aansluit zak je snel naar 40% of minder effektief rendement.
2.3/2.5=0.92 dus je verwacht slechts 8% verlies. als dit lukt heb je de beste inlaten ooit ontworpen.

Ik denk dat je eerst mechanisch en aerodynamisch alles goed zou moeten hebben voordat je echt gaat experimenteren. Op rcgrpz is er een die ongeveer 3 jaar bezig is geweest om en delta met 3 edf fans te laten hoveren en bouwde de bestaande gyros daarvoor om.
Mischien kan hij je een beetje op de rit zetten.

Mischien ook zinvol om de theorie van edf door te spitten.

grtz! Erik

misschien kun je de thrustvectoring zo maken,
111374main_X-31_flight.jpg

lijkt me een stuk eenvoudiger/lichter te bouwen
linkje
NASA - NASA Dryden Fact Sheet - X-31 Enhanced Fighter Maneuverability Demonstrator

Groeten,
Sam

De X-31 thrust vector is misschien wel de eenvoudigste oplossing. Ik wilde zelf toch eerst even kijken naar een iets meer schaaloplossing zoals dit:

full

De bedoeling is om een een bol te maken en daarover weer een bol die met 3 servo's aangestuurd wordt. De servo's moeten de buitenste bol op zijn plaats houden. Dit is voor mij iets gemakkelijker gezegd dan gedaan.... Na wat experimenten met glasmat/epoxy rond een kleine oppompbare bal -die ook weer leeg te maken is via het ventiel- ben ik er al achter dat het niet gemakkelijk is om een mooie gladde bol te maken. Ik had een ballon over de bal gedaan en daarna glasmatjes rond de ballon. Daaroverheen weer een ballon. De glasmatjes (zelfs 25g) hebben wat moeite om zonder plooien om de bolvorm te volgen. Tips voor epoxy-bewerking zijn dus welkom!!!

Wat betreft de controller lijkt mij de USBizi wel handig. Deze is eenvoudig via USB te programmeren dus het is niet nodig om een PIC programmer o.i.d. aan te schaffen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Interesant topicje..
Thrust-vectoring op een EDF-je.

Ik weet niet welke diameter je je wilt gebruiken, maar kun je misschien niet een ping-pong balletje i.c.m. met keper-geweven glasmat toepassen?
Zo'n glasmat valt vanzelf netjes om rondingen heen. Deze glas mat is meer schuin gewoven lijkt het.
En een ping-pongbal is iets stabieler dan een luchtballon om een mat overheen te leggen, lijkt me...
Suc6 met je projectje...

Ik heb alleen redelijk stug glasmat en dat werkt niet lekker. Zelfs de 25g mat vomt niet goed. Inmiddels zag ik ook een leuk ander topic (engels). Hierin wordt de TV van PET flessen gemaakt:

Nozzle with declined vector pulling on EDF - RC Groups

a1682700-193-material.jpg

Dit lijkt mij de gemakkelijkste oplossing. Nu alleen nog een geschikte mal vinden/maken.

oja, de diameter van de MIG fan is 90mm.

Hallo,
Interesant topicje..
Thrust-vectoring op een EDF-je.

Ik weet niet welke diameter je je wilt gebruiken, maar kun je misschien niet een ping-pong balletje i.c.m. met keper-geweven glasmat toepassen?
Zo'n glasmat valt vanzelf netjes om rondingen heen. Deze glas mat is meer schuin gewoven lijkt het.
En een ping-pongbal is iets stabieler dan een luchtballon om een mat overheen te leggen, lijkt me...
Suc6 met je projectje...

Laatst bewerkt:
Is ook goed te horen en zien dat de russische methode een matig tot slecht resultaat geeft. de efficientie is zo laag dat het model maar net kan vliegen.

een pingpongbal in de stuwbuis laten bewegen om de thrustangle te beinvloeden is imho een betere optie ;) dat ik daar niet eerder opgekomen ben!

Is in ieder geval een betere oplossing als het huidige plan. Je kan van de bal ook een druppelvorm maken natuurlijk. Je moet wel een beetje inzicht hebben in dit soort dingen hoor.

Daar zijn richtlijnen voor! Ik ben het in een studieboek weleens tegengekomen. Daar had je voor bepaalde luchtsnelheden en randvoorwaarden gewoon voorgeschreven lengtes en diktes van een druppevorm, danwel de verhouding tussen die twee.

ping pong balletje word wel heel klein, je moet een manier vinden om het
mechanisme soepel te laten lopen, en zorgen dat het er bij een grote uitslag
niet vanaf waait, dat lijkt mij het nieuwe probleem,

bij dit soort vliegtuigen zal je toch om een idee heen moeten bouwen, dus
het handigste lijkt mij met een zelfbouwvliegtuig (zoals ik dus had gepost)

Skyhigh

de ballenbak bij je locale Mekdrek overvallen? die ballen zijn wellicht iets groter of misschien wel iets té groot......

Back