EDF's van united hobbies : ervaringen

Heeft er iemand ervaring met de EDF's van united hobbies ? Op hun forum is een test te lezen van de 3.5" en 4" EDF's, maar ik ben meer geïnteresseerd in de 50mm en 55mm EDF's. Ik zou deze in een depron F-14 tomcat willen steken : http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=380527

Het geheel zou moeten draaien op de 2200Mah 20/30C lipo's van 11.1V (ook van unitedhobbies) en 2 towerpro 30A esc's.

Deze motoren denk ik te gebruiken : https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4487
KDA 20-40 12Turn L Brushless Inrunner
KB20-40-12L
Shaft Size: ƒ³2.3mm?~10mm (Custom 2.0mm)
Motor Dimensions: ƒ³20mm?~40mm Weight: 60g
Motor Spec.
Kv: 4800
Idle Current: 1.6A
Resistance: 0.0389
Max Current: 20A

Of zou het kleinere, lichtere en minder krachtige broertje een beter keuze zijn : https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4493
KDA 20-30 19Turn S Brushless Inrunner
KB20-30-19S
Shaft Size: ƒ³2.0mm~10mm (Custom 2.3mm)
Motor Dimensions: 20mmx30mm Weight: 50g
Motor Spec.
Kv: 4900
Idle Current: 1.3A
Resistance: 0.0792
Max Current: 11A

De the EDF's : https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4244
EDF Ducted Fan Unit 6 Blade 2.17inch
Blade Diameter: 2.17inch / 55mm
Outer Case Diameter: 60mm
Wall Thickness: 1.3mm
EDF Length: 41mm
Blade Type: 6
Shaft Size: 2mm
This EDF will take a motor with a maximum diameter of 24mm
Made from high strength reinforced plastic.
Spare propellers available.
Recomended Motor: 370 / 28-47 9 Turn (11.1~14.8v)
ESC: 18A
Rpm: 4,000kv
Power: 200~400g Thrust

Of voor het kleinere broertje: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4501
EDF Ducted Fan Unit 6Blade 1.97inch 50mm
Blade Diameter: 50mm / 1.97inch
Shaft Size: 2.0mm
Recomended Motor: 120-180 (11.1~14.8v)
ESC: 10A
Power: 150~350g Thrust

Zou dit een vliegbare combinatie geven ? Het gewicht van de tomcat zal zo rond de 900g uitkomen denk ik. Vermits ik nog niet veel ervaring heb met EDF's (bovenstaande is gebaseerd op wat ik er tot hiertoe van gelezen heb) zijn alle raadgevingen welkom :-)

u4eake zei:
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4487
KDA 20-40 12Turn L Brushless Inrunner
KB20-40-12L
Shaft Size: ƒ³2.3mm?~10mm (Custom 2.0mm)
Motor Dimensions: ƒ³20mm?~40mm Weight: 60g
Motor Spec.
Kv: 4800
Idle Current: 1.6A
Resistance: 0.0389
Max Current: 20A

De the EDF's : https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4244
EDF Ducted Fan Unit 6 Blade 2.17inch
Blade Diameter: 2.17inch / 55mm
Outer Case Diameter: 60mm
Wall Thickness: 1.3mm
EDF Length: 41mm
Shaft Size: 2mm
This EDF will take a motor with a maximum diameter of 24mm
Recomended Motor: 370 / 28-47 9 Turn (11.1~14.8v)
ESC: 18A
Power: 200~400g Thrust

Nou, bij gebrek aan ervaringen met dit spul heb ik bovenstaande maar eens besteld om wat te testen.
Mijn bevindingen samengevat :
Ik krijg korstondig 500g thrust uit de combo, maar de motor trekt teveel amps. . Motor trekt 28A volgas terwijl op 20A de max grens zit.
Edit : alle motordata hieronder is waardeloos daar de motor stuk bleek te zijn : de rotor schuurt tegen de windingen, waardoor er extra wrijving onstaat en waarschijnlijk ook enkele windingen worden kortgesloten.

Iets uitgebreider :

Al bij al was het wel wat werk om de combo aan de praat te krijgen. De fan lijkt ontworpen voor een 24mm diameter brushed motortje. Er wordt een adapter bijgeleverd voor een 2mm motoras. De adapter past netjes zonder speling. Een GWS EM300 bvb past perfect in de fan en op de adapter. Hiermee heb ik initieel wat tests gedaan, in afwachting dat ik zelf een andere adapter draaide, want :

De KDA 20-40 12Turn motor komt met een 2.3mm as, ook al vraag je bij bestelling om de 'custom 2mm' as (niet verwonderlijk bij internetbestellingen, komt veel voor). De motor moet wel wat ingelopen worden blijkbaar. Onbelast liep hij wat stroef, wat zich ook vertaalde in een heel wat hogere Io dan aangegeven : 2.6A ipv 1.6A. De motor werd ook onbelast vrij snel vrij warm, wat volgens mij op mechanische wrijving duidt ? (maar helemaal zeker ben ik niet, waar zitten de motorgoeroes hier ? :-) )

Maar goed, eerst de test met het GWS EM300 brushed motortje dat ik nog liggen had : 200g thrust bij 11 amp en 10.8V (computervoeding). Niets om over naar huis te schrijven, maar hiervoor lijkt het fannetje ontworpen en het doet dit out of the box, zonder problemen.

De fan is goedkoop, maar niet zo heel stevig gebouwd. De buitenste casing kan met de hand zover vervormd worden dat de bladen raken. Rijst dus de vraag of dit fannetje het brushless geweld wel zal aankunnen ? (naja, blijkbaar wel als je de samengevatte bevinding bovenaan hebt gelezen :-) )
Een nieuwe adapter voor 2.3mm motoras gedraaid en ook een aluminium huls voor de motor (deze is slechts 20mm diameter en het motorhuis in de fan is 24mm. De motor zit verder slechts met 2 M2 schroefjes vast, dus ik wou em wel secuur in het motorhuis geklemd hebben.

Eerste testen waren een dikke teleurstelling. Bij 200g thrust en iets van 10A hoorde ik het zingende geluid van bladen die de casing raken. Motor afgezet en ja hoor, sporen in de duct van de bladen. Naja, blijkbaar kon het fannetje dus toch niet meer dan 200g aan ? Echter, ik had de vezel versterkte tape waarmee ik de fan aan de teststand 'plak' nogal strak aangetrokken en waarschijnlijk de casing daardoor wat vervormd. De fan losgemaakt en wat beter bevestigd en opnieuw testen. Deze keer durfde ik tot 300g thrust gaan en 15A op mijn computervoeding. Meer durfde ik uit mijn 10A computervoeding niet halen (50% over specificaties is al niet slecht).
Wat deansconnectors en bannaanstekkers aan elkaar gesoldeerd zodat ik een 3S lipo 2200mAh 20C aan de combo kon hangen. Hiermee kreeg ik 400g thrust bij 19A en een motor die snel warm werd :-) .
Motor laten afkoelen en dan nog eens. Ditmaal vrij snel full throttle gegaan (met oog constant op de A-meter) en bij volgas trok de motor 28A. Even een snelle blik op de weegschaal : over de 500g thrust. Dit zal misschien totaal 10 sec geduurd hebben. Motor naar 2A terug gethrottled en eens voelen : kan em seconde of 2-3 vasthouden maar voelt dan te heet aan om vast te blijven vasthouden. Motor verder op 2A nog wat laten afkoelen en tests afgesloten.

Morgen op werk thermokoppel zien te lenen zodat ik wat betrouwbaardere temp gegevens kan opmeten. Ook heb ik een oscilloscoop waarmee ik ga proberen het toerental af te lezen.

Ondertussen werkende combinatie gevonden.

55mm 6 blade EDF + hxt 2435 4400kv motor.
Hele zaak past prima in elkaar out of the box, enkel 2 M3 schroefjes nodig om motor in housing te schoeven.
Op 3S lipo (half geladen) : 370g thrust bij 17A.

Prima voor mijn depron F14 tomcat :-)

Meer info over deze fan/motor combinatie voor <25 euro thuis geleverd vind je in mijn F14 tomcat zelfbouw draadje bij 'bouwverslagen vliegen' of op het Unitedhobbies forum bij fotos

Back