Edge Dlg

Berrie,

Zo heb ik de mijne geleverd gekregen, er zat ook nog de losse lipo bij met de witte stekker.
Sorry voor de slechte kwaliteit ;)

foto-2.jpg


Maar ik gebruik hem altijd zo, prik hem gelijk in de ontvanger (wel met een verlengstukje ertussen) maar dit is toch het makkelijkst? zonder extra kosten

Zo zit hij ook in de MimiZone.

Grt Lyckele
 
Laatst bewerkt:
Berrie,

de linkjes werken niet

Die Conrad site vindt ik lastig door te linken. Dan maar bestelnummers. (het is overigens niets bijzonders hoor...)

Bestnr.: 526191 - 89
Bestnr.: 526164 - 89

Inmiddels ligt het zwaartepunt op de juiste plek. Er was 15gram lood nodig om het zwaartepunt op 70mm te krijgen.

Nu dan de bevestigingen voor de ballaststaafjes aanbrengen. Dat voegt nog maximaal 1.5gram toe en dan is het vlieggewicht zonder ballast net geen 270gram.

Als ballast probeer ik het volgende programma samen te stellen waarmee gecombineerd kan worden. Er kunnen twee staafjes Ø5mm bevestigd worden met keuze uit de volgende gewichten:

2x 60 gram tungsten
1x 27 gram RVS.

Dan kan ik dus samenstellen:

27, 60, 87 en 120 gram. Maximale vlieggewicht is dan 390 gram, wat me wel erg zwaar lijkt.

Ik weet eerlijk gezegt niet wat zinvolle stappen zijn. Maar op basis van mijn ervaringen van vorig jaar, waar ik alleen maar 70 gram kon toevoegen, lijken me stappen van zo'n 30 gram wel prettig.

Hoe doen jullie dat?
 
Laatst bewerkt:
Maximale vlieggewicht is dan 390 gram, wat me wel erg zwaar lijkt.
Volgens mij zijn er enkele wedstijdvliegers die regelmatig met 400+ gram vliegen. Het is altijd goed om de optie te hebben. Lekker proberen wat voor jou het lekkerste vliegt.
 
390 gram lijkt in eerste instantie erg zwaar, zeker als je erg licht bouwt. Maar met sommige wedstrijden ben je het zeker wel nodig. Heb al een wedstrijd gehad waar ik op 440 vloog :o
 
Oke, ballast range zou dus over de volle breedte van het inzetgebied moeten voldoen voor mij persoonlijk. Ik vlieg namelijk geen wedstrijden bij "uit je broek waai" windsnelheden.

Ik hoop a.s. zaterdagmiddag proef te vliegen. Dan geven ze een bescheiden 8 m/s seconden op.... Kan ik gelijk die 120gram inzetten. (geintje, ik wacht wel tot het rustiger is....)

Dan wat anders. Ik ben niet tevreden over de stijfheid van de aansturing van het rudder. Het rudder zelf is stijf, kevlar voorzien van HM 1K rovings. Rudderhorn is van carbon, aansturing middels voorgerekte Dynemalijn. Allemaal top of de bill zou je zeggen.

Nu wil het geval dat ik vindt dat ik veels te makkelijk tegen de Dynema lijn het rudder om kan drukken. Al deze speling (en vering) lijkt uit de D47 te komen.

De servohevel is wel vrij groot. Bij klassieke pushpull hevelconstructies maak je de hevels zo groot mogelijk om de speling uit de kwiklinks minder door te laten werken in de roeren. Wat doen jullie om die speling van het rudder bij singlepull zo klein mogelijk te laten zijn?

1) Zo kort mogelijke hevels, om de servospeling zo klein mogelijk door te laten werken op het rudder. (of maakt dit geen bal uit, omdat de hevel op het rudder daarmee ook kleiner word om je uitslagen te halen, en daarmee de hoekverdaaing die de speling van de servo veroorzaakt gewoon 1:1 doorkopieert naar het rudder)
2) Rudder preset
3) Geen D47 gebruiken
4) anders. nl..........
 
Vlieg inmiddels rudderless maar had vorig jaar ook het idee dat ik het rudder teveel kon bewegen als ik er tegenaan duwde.
Ik heb ondanks dat is dynema gebruikte de aansturing veranderd en het dynema vervangen door .3 staal. Was gelijk een stuk beter.

Beste oplossing is natuurlijk om ook ruderless te gaan vliegen:wink:
 
Korte hevels lijken me niets uitmaken, speling blijft dan gelijk. Dan beter lange hevels gebruiken. Ik heb nog niet beter gezien dan D47. Rudder preset zou ik zeker gebruiken, dat doet volgens mij vrijwel iedereen die met rudder vliegt. Zonder rudder vliegen lijkt mij persoonlijk niets, maar smaken verschillen.
 
Is zonder rudder vliegen niet vervelend bij de start.
Terwijl ik dit tik denk ik aan mijn salaz(dlg wing)....nee dus....merk je niet
 
Een tikkie rechts richtingroer om de zwaaibeweging linksom sneller te dempen. Deze moet er direct na het loslaten van het model weer uit worden gehaald.
 
Theo, en anderen, bedankt voor de reacties. Ik zal de dyneemalijn vervangen door een 0.3mm staaldraad. Eens kijken of dat verbetering brengt. Rudderpreset wordt ook bij geprogrammeerd. Dat is dan wel weer makkelijk te doen met een Cockpit SX ;)

Hier een plaatje van de staven. Ik heb Ø1.2mm verenstaal hardgesoldeerd aan 2 tungsten staafjes en aan 1 RVS staaf. (Hebben we geen mooie hobby?? Geexpandeerde polystyreen platen hotwire snijden met de gravitycutter, Kevlar/glas vacuumbaggen, Dynemaa lijn, carbon in diverse smaken, Lipo accu's, 2.4ghz FHHS afstandsbediening, hardsolderen, zachtsolderen, tin, koper, lood, Chroom/nikkel staal, Tungsten, het kan niet op! En dat allemaal in een zwevertje van 1.5mtr spanwijdte.......)



De bedoeling is om het verenstaal 90° om te buigen en af te knippen, zodanig dat dit in een gaatje valt, naast de servo. Door meerdere gaatjes te boren naast de servo, wil ik iets kunnen schuiven met zwaartepunt. De gaatjes zijn nog niet geboort. Eerst wil ik het zwaartepunt zo'n beetje ingevlogen hebben zonder ballast. Daarvanuit plaats ik de ballast, buig ik het verenstaal, en boor ik de gaatjes.



Van rechts naar links in de neus:
Lood (in vorm gegoten), schuimrubber prop om de boel klem te drukken tegen de servoplank, 4x240mAh(920)Lipo, daarop regulator en ontvanger. De servostekkertjs zijn genummerd, kleine gaatjes geboord, zodat ze niet te verwisselen zijn. De servo's. Ram 3 logger. Bengelt nog los, maar wordt hopelijk voldoende op zijn plek gehouden door de servokabel uit de vleugel. De servokabel uit de vleugel wordt gewoon tussen de dynema lijnen door gepropt. De verenstalen pennen van de ballast steken nog recht door.

Zo, en nu proefvliegen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit Berrie!! Ook je ballast systeem is handig.

Wanneer ga je vliegen? anders kom ik dan ook langs met de Edge.

Grt Lyckele
 
...het kan niet op! En dat allemaal in een zwevertje van 1.5mtr spanwijdte.......)
haha, heel herkenbaar. Toen ik dit weekend weer een klein bouwstapje maakte voor mijn DLG, een met carbon/kevlar doek bekleed piepklein stukje balsa voor het stabilozadel, realiseerde ik me dat dit model toch wel het meest van mijn bouw-kennis/kunde vraagt van alle kisten die ik ooit maakte....Zeker als je het per meter spanwijdte bekijkt..

Ik zie op de foto de servostekker met 4 pooltjes, voor 2 servo's.
Wat voor stekkertje is dat en waar haal jij die vandaan? Die wil ik ook gebruiken.

Ik neem aan dat het 0.3 verenstaal wel alleen als 'pull' werkt?
Dus het veertje in de roeren blijft de 'push' uitslag doen?

Groet, patrick
 
Berrie,
misschien nog een tip zodat de servokabels de dyneema draden niet raken. Bij de bouw van een romp bouw ik altijd een kort stukje buis in tegen de romp zijkant net achter de cocpit opening. Zodat de dyneema draden helemaal langs de zijkant van de romp gaan. Gewichtstoename is minimaal maar je hebt wel je draden uit de weg ;)
 
Back
Top