Edge en zijn avon(d)(t)uren met Leentje................

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Fokko 66, 3 mrt 2020.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Even een paar tips Edge. Ik neem aan dat wel eens hebt gehoord van krimpkous? Ik zie bij de solderingen aan de USB stekkers , goede tip trouwens, dat er een stukje blank materiaal is te zien. Door daar een krimpkousje overheen te schuiven en vervolgens te verwarmen (krimpen) voorkom je een eventuele sluiting.
    Voor het opknappen van solderingen gebruik ik het blauwe siliconen slijpsteentje van Proxxon. Neemt het tin goed en controleerbaar af. Gebruik het al jaren.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De bussen zijn idd niet geïsoleerd.
    De stekkers daarentegen wel.

    Had ooit eens een bak vol krimpkousjes gehad, maar de dunnere zijn helaas op.
    Staat iig op de todo lijstje.
     
  3. Ton N

    Ton N

    Lid geworden:
    2 apr 2020
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Rozenburg
    In de messing modelbouw word ook veel de weerstandsoldeermethode gebruikt.
    Dat Is heel handig als je kleine onderdelen aan een groter onderdeel wil solderen.
    Doordat je het grote onderdeel meer moet verwarmen dan het kleine heb je een hele grote kans dat een voorheen gesoldeerd onderdeel weer loslaat of het kleine onderdeel zit niet goed vast gesoldeerd.
    Met weerstandsolderen verwarm je de te solderen onderdelen heel lokaal en word de rest minder snel verwarmd.
    Stel het soldeerapparaat voor als een puntlas apparaat.
    Tussen de twee punten gaat een hoge stroom lopen en verwarmd het onderdeel dat zich daar tussen bevind.

    Ton
     
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zal ongetwijfeld werken, maar Bassie ( lees ik ) heeft niet zo'n ding op zolder.....

    Ik moet het maar doen met mijn twee brandijzers. IMG_20200408_230301.jpeg
     
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Wat hebben we vanavond weer bekokstooft.....

    Ik had eerder vandaag een klein proefwerkje gemaakt om het bakken eh.... solderen een beetje onder de knie te krijgen.
    Maar nu ik ze toch al had liggen, waarom niet gebruiken?

    Ik had al wat ledjes opgescharreld, lagen ergens in een hoekje van mijn hamsterbakje.
    Ik hoefde alleen nog maar die messing gevallen iets in te slijpen en dan zouden die ledjes daar mooi inpassen.
    En zo geschiede.

    De eerdere proefstukjes
    IMG_20200408_195608.jpeg

    Veuls te dikke vingers voor dat priegelwerk...

    IMG_20200408_225638.jpeg

    IMG_20200408_221815.jpeg IMG_20200408_224404.jpeg IMG_20200408_231130.jpeg
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fokko, Kun je die zware bout zo aanpassen dat er een V- vormig eind aan komt met een hoek van 90 graden. Daarna de vlakken gelijk vertinnen. Dan heb je een redelijk groot vlak om de warmte van je bout aan je werkstuk over te dragen. Heb net met een 60 Watt bout een fietsventiel aan een 1 mm dik stuk messing gesoldeerd. Heb nog geen plaatje. Is onderdeel van het Kitchen-roer waarmee ik bezig ben. Eerst ventiel rubber verwijderd, geschuurd, beetje soldervet eraan en vertind. Messing idem dito. Toen tegen elkaar en doorgewarmd totdat de tin in elkaar overliep. Door de 90 graden hoek zovel kontakt met het ventiel als met het messing deel. Gr. Klaas.
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Hoek van negentig graden aan de bout?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee, de twee vlakken t.o.v. elkaar 90 graden. Gr. Klaas.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  9. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ah dudelek

    Ga dat gedeelte overnieuw maken, beviel me toch niet.
    Waarom weet ik niet, beviel me gewoon niet.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fokko, Je moet pas stoppen als het naar je zin is. Zelf zou ik de bakken voor de boordlichten eerst zoveel mogelijk strekken en dan pas solderen. De leds die jij gebruikt geven wel mooi rood en groen licht, maar je zult ze meer af moeten dekken om te voorkomen dat ze licht uitstralen in de verkeerde richting. Dus nog iets aan de bovenkant en in de voorkant van de bak. Kijk even bij het verlichtingsdraadje over welke hoek(en) een navigatielamp hoort uit te stralen. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/scheeps-verlichting-draadje.135842/
     
  11. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik heb het draadje omtrent de boordverlichting eens doorgenomen, zonde dat de foto's verdwenen zijn ( komt vaker voor en weet ook de oorzaak ).

    Wat ik er uit kan halen is dat de navigatieverlichting niet naar achteren en naar boven mag uitstralen.
    En dat je de verlichting in een denkbeeldige cirkel moet bekijken.

    Vandaag nieuwe ronde nieuwe kansen.
    Eerst twee nieuwe eh.... lichtbakken gemaakt, maar nu van hout.
    Daarna de leds er mooi in weggewerkt en kijken hoe het eea eruit zou zien als het brande.
    Nou, dat ging goed, vrij fel.
    Maar dat was helaas van korte duur..... de mooie felle gloed ging alrap over naar iets wat leek op een zielig kaarsje tot dat er slechts een klein rood stipje overbleef.
    Pfffft, hij was ter ziele.
    De spanning was schijnbaar iets te veel van het goeie geweest.
    Ach was eigenlijk ook een beetje gemakzucht denk ik, want ik had links en rechts nog wel wat weerstandjes liggen.
    Dus andere leds en dit keer wel gebruik gemaakt van weerstandjes.

    Alleen dat gehannis met die soldeerbout over en langs het schip, maar waarvoor eigenlijk?
    Ik had het eea ja aangesloten middels die usb stekkers.
    Hoefde alleen maar even een usb verlengkabel er tussen hangen en dan kon het schip ergens anders staan.

    Moet zeggen, ik heb wel eens slechtere ideeën gehad, want dit werkte echt prettig.
    Kon de boot in de hoek wegzetten en de cabine mooi op de werktafel houden.
    Alleen mijn ouwe pc moet het eventjes zonder toetsenbord doen.

    Nu kon ik rustig en ongehinderd kabels trekken en solderen en zonodig direct de boel van spanning voorzien om te testen.
    Moet zeggen het zag er leuk uit, alleen toen alles klaar en aangesloten was werden de navigatielichten een beetje overschreeuwd door mijn dekverlichting zodat je er maar weinig van te zien kreeg.
    Maar was iig wel blij dat het werkte......
    Totdat mijn radar langzamer begon te draaien en de zojuist aangebrachte verlichting begon te dimmen.
    Het zou toch niet........

    Nope, het was de accu die ondertussen een beetje leeg begon te raken.
    Ook dat kan.
    Maar was eigenlijk niet of is eigenlijk niet meer nodig.
    Ik kan de boel gewoon aansluiten op een externe voeding.
    Maar dat is voor een andere keer.
    Morgen de boel eens goed bekijken met een volgeladen accu en dan de kabels wegwerken.
    En iets verzinnen als lampekappen.


    338832230.jpeg IMG_20200409_233509.jpeg IMG_20200409_234958.jpeg
     
    Jaap.B vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat wordt nog wel wat Fokko! Dat van die cirkel met je navigatielampen klopt. Toplicht 225° en heklicht 135° maken de cirkel rond. De boordlichten dekken samen dezelfde hoek 2x112,5° als het toplicht. Een ankerlicht is rondom zichtbaar. Op een modelboot is ledverlichting al gauw te fel. Lamphuizen maak ik van buisjes of pijp, net wat maar past. Moderne navigatielampen hebben amper nog een metalen huis. Je zou voor zo'n lamp de bovenkant van een led plat kunnen vijlen en er een schijfje kunststof (gaatjestang) op lijmen. Dan boven en onderkant van de led zwart verven. Succes! Gr. Klaas.
     
  13. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Had gisteren het idee om tijdens de werkzaamheden de voeding niet van de accu halen maar vanaf de pc.
    Dit zou mogelijk moeten zijn omdat ik usb poorten gebruik tussen het schip en de bovenbouw.

    Dus vandaag deze gedachte omgezet naar de praktijk.



    Het werkt wel, alleen krijgt ze wel iets meer spanning dan wat ze gewend is.


    Als er anderen zijn die ook met deze gedachte rondlopen, let dan wel dat de positief op pin 1 komt en de negatief op pin 4.

    Tot zover dit gebeuren.

    Dan nu weer terug naar de studio.....
    Ofwel mijn hobbyruimte.

    Ik was al reeds begonnen met de lichtbakken voor de navigatieverlichting.
    Het eerste project was gruwelijk mislukt en koste het leven van twee leds.
    Dus zijn we opnieuw begonnen, en dit keer met hout en...... weerstandjes.

    Maar ik had in mijn hamsterrommelbak..... die als ik dit allemaal zo terug lees nogal onuitputtelijk lijkt.... nog een rol zelfklevende zilverfolie tape liggen en een stuk blisterverpakking.
    Waarom zou ik dat niet kunnen gebruiken?
    De zilverfolie als reflector en een stukje blisterverpakking als afdekking.
    Als ik dat een beetje mat zou maken met staalwol, dan valt die led ook niet zo op.


    Screenshot_20200410_144238_com.google.android.apps.photos.jpeg

    Een reflector van folie....
    IMG_20200410_141431.jpeg

    IMG_20200410_144107.jpeg

    Beetje mat makken met staalwol.
    IMG_20200410_141513.jpeg

    Met de secondelijm van de Action wordt je geduld wel op de proef gesteld.
    Vandaar dat ik het maar met spelden vastgezet heb.
    IMG_20200410_143950.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 apr 2020
    Jaap.B vindt dit leuk.
  14. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Met de tip van Klaas ga ik ook aan de gang.

    Moet immers ook nog iets van een mast gebouwd worden.
    Daar kan ik die tips mooi toepassen.

    Heckverlichting had ik al, in de vorm van drie fel witte leds.
    Iets te fel voor een natuurlijke weergave, maar in de schemeravond mooi en duidelijk zichtbaar voor mij.
     
  15. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    zaandijk
    Edge leuk idee met de folie en blisterverpakking.
    maar als je de led's te fel vind branden zou je ook de waarde van de weerstand iets kunnen verhogen maar dat moet je gewoon proberen.
    groet Piet
     
  16. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    @ Piet.
    Was eigenlijk net andersom.
    Vond ze iets aan de zwakje kant mede ook dat ze "overschreeuwd" werden door het deklicht.
    Maar ze zijn nu precies goed.


    Screenshot_20200410_144238_com.google.android.apps.photos.jpeg IMG_20200410_180558.jpeg IMG_20200410_180546.jpeg IMG_20200410_180610.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo zie je maar Fokko. Je verzint het al doende. Als je straks aan je mast begint met de bijbehorende "kerstboom" aan verlichting houd dan rekening met het feit dat alle multiswitches schakelen via de min! Met mijn Smit Finland alle lampen (leds) in de mast bedraad met een gemeenschappelijke min. Niet goed dus. Nog even een poging met relais, maar uiteindelijk de gehele mast kaal geplukt en alles opnieuw gedaan met een gemeenschappelijke plus. Later de verlichting in 4 groepen verdeeld. Varen met losse boot incl. radar, extra toplicht, dekverlichting en schijnwerper. Schakel dit met een multiswitch. Knutsel lekker door! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2020
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  18. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik ben al begonnen met een concept mast.
    Lijkt eerder op de ijfeltoren dan op een mast hahaha
    Maar het begin is er en het is redelijk hufterproof.

    Voor wat de electro betreft, ik had het volgende in gedachte.
    De mast zelf als massa te gaan gebruiken.
    Dan hoeft er maar één kabel getrokken te worden.

    Ik heb qua verlichting alles nu nog via een oud servoprintje lopen.
    Ik heb in de boot nog een dualswitch ( zo'n memoryswitch van robbe ) daar zit nu de pomp op aangesloten en wil daar in de toekomst nog een hoorn op aansluiten..
    Dus die schakelaar is inmiddels bezet.
    Ik wil nog wel kijken naar een tweede schakelaar, maar het lijkt me ook mooi om zelf een mechanische schakelaar te maken met microschakelaars.
    Gewoon oldschool.
    Als dat niet lukt, kopen kan altijd nog.

    Alleen de mastverlichting heb ik nog geen helder beeld van.

    Bovenin toplicht en de kleur?
    Volgens het onderstaande één witte lamp naar voren en opzij schijnend.

    http://gratisvaarbewijs.nl/index.php?option=com_k2&view=item&id=35:aanmeren

    navigatielichten.jpeg duwstel.gif
     
  19. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Concept mast.
    Hier een iets wat enigzins moet voorstellen van wat ik in mijn hoofd had.
    Even niet letten op het soldeerwerk en het feit dat het schots en scheef is.

    Zoals ik al eerder schreef, hij lijkt gruwelijk veel op de eifeltoren.

    Maar is ook voor de beeldvorming. IMG_20200410_225917.jpeg IMG_20200410_225939.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fokko, Verlichting op een duwconvooi. Voor op de linkse bak 3 toplichten in een driehoek. Elk licht schijnend over 225°. De rechtse bak 1 toplicht. Achter op de bakken de boordlichten. Achter op de duwboot 3 heklichten naast elkaar. Met de losse boot varend voer je verlichting zoals op de boot links.
    Op de mast van je boot zet je minstens een toplicht en een ankerlicht. Je zou ook nog voor verlichting van een moeilijk manoeuvreerbaar schip kunnen kiezen. Die lampen zijn rondom zichtbaar. Dacht 2 rood boven en onder met een witte daartussen. Een geel fluitlicht mag ook niet ontbreken. Gaat aan met je hoorn. Maak het niet te moeilijk. De metalen mast kun je als een gemeenschappelijke draad gebruiken. Zet daar de plus op. Wil je dan later met een multiswitch werken dan kun je via de min schakelen. Kleuren van de verlichting zoals op de plaatjes. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina