Een 4g3 die eigenwijs is...

BadBert

Forum veteraan
Graag zou ik iemand vinden die een maat van me kan helpen met zijn 4g3...

Een maat van me heeft dus sinds kort een 4g3, maar sinds hij hem heeft eigenlijk alleen nog maar gezeur mee gehad, nog geen fatsoenlijke lipo leeg kunnen vliegen.

Als we ermee gaan vliegen, en de heli begint te hooveren, dan hoor je het toerental "dansen" en daarna inzakken met als laatste dat de motor gewoon stopt.

Dit is met de originele lipo, maar ook met nieuwe 20c 400 mah lipo cellen van hextronic (van hobby city)

We hebben via allerlij topics de zender instellingen al gevonden, en de pitch e.d. lijken ook te kloppen.

WIE weet wat er aan de hand is? Het is trouwens de uitvoering met metaal, en brushless main. ALles standaard van walkera. Tail is brushed.

Ikzelf verdenk de motor/regelaar... maar die hebben bij elkaar nog geen uur gedraaid...

HULLUUUUUUUUUUP

ik heb dit ook eens gehad, bij mij was toen de motor doorgebrand
probeer eens een andere motor met diezelfde regelaar te draaien, als die het dan doet, is je motor kapot, als die het niet doet dan ligt het waarschijnlijk aan je regelaar.

Groeten,
Sam

Dat "dansen" van het toerental kan ook komen doordat de regelaar in de low voltage becherming schiet. Hij gaat dan afbouwen, waardoor de batterij weer even op adem kan komen en soms wee een beetje bijkomt, waardoor deze even weer boven de low voltage cut off komt. Als dit snel achter elkaar gebeurt (wat best mogelijk is) krijg je een snel op en neer springend toerental.

Oftewel; je accu gaat niet lang genoeg mee.
Nu weet ik niets van dit specifieke type, maar 5 minuten op 1 accu moet wel te redden zijn.

Haal je dit al niet, zul je wat dingen moeten controleren...
- schroef de motor eens los, haal hem van het hoofdtandwiel af (dus geen contact meer tussen motor en hoofdtandwiel), en draai aan de wieken. Ze moeten nu soepel een keer of 7 a 8 (liefst meer) ronddraaien. Doet ie dit niet, loopt er iets stroef, waardoor de motor teveel stroom gaat trekken.
Als je de motor weer tegen het hoofdtandwiel aanzet, opletten dat er een piets ruimte tussen zit. Als je hem er helemaal tegenaan duwt gaat ie nl ook zwaar lopen.

- kijk bij de staart ook of alles soepel loopt.
- zelfde voor heel de kop, haal alle linkjes eens van de servo's los en kijk of alles soepel beweegt. servo's kunnen onder belasting ook wel eens enthousiast worden met stroom.

als alles soepel gaat, zijn er teveel mogelijkheden over...
kijk eerst hier even naar

Heej Student! Thnx voor de tips!

Wij hadden in eerste instantie ook dezelfde redenatie, en verdachtten daardoor gelijk de accu's. Ook omdat de accu's die erbij zaten (3 stuks) niet allemaal meer de capaciteit hadden die moest (bij 1 ging er nog maar 200 mah in geloof ik). Dus werden er nieuwe (20c) cellen gekocht, maar die hebben hetzelfde resultaat.

Ik heb als het goed is een 2e motor + regelaar op de kop kunnen tikken, die deden het prima toen ze van de desbetreffende heli af kwamen. Een extra setje is altijd handig, maar we gaan nog even de punten controleren die jij noemde, Student!

Ik zal onze bevindingen uiteraard hier posten :)

EDIT:
ik herinner me wel, dat als je de motor stil zet van de 4g3, het ding echt heel netjes en soepeltjes een hele tijd na draait... dus DENK dat dat wel goed zit.

Heb iig een motor + regelaar te pakken, zal in de loop van deze week wel bezorgd worden :) Kunnen we dat iig ook proberen.

Laatst bewerkt:
Zo, gisteren nieuwe motor en regelaar gemonteerd, en het ding draait super nu :) vliegt ook goed ;) haha

Jep! regelaar en motortje doet het prima ;) hebben gisteren aardig kunnen hooveren met de 4g3!!

Back