Een aantal vragen over mijn RC Speedboot

hey,

vandaag mijn regelaar binnengehad, lekker licht en klein. hij zag er netjes uit. de motordraden eventjes verlengt en ook de accudraden verlengt en voorzien van de bec-module. daarna eventjes de regelaar ingestelt, omdat dit een vleigtuigregelaar was kon ik mijn zender in de vliegtuig-stand zetten en had ik eem super grote uitslag omdat ik geen achteruit had. het instellen was zo gebeurt, een simpele procedure van nog geen minuut en hij was al klaar.

Daarna kon ik eindelijk beginnen met de gewichtsverdeling, ik had er al eventjes goed over nagedacht en na een kleine aanpassing kon ik alles gaan plaatsen. de regelaar helemaal achterin, en daarvoor de bec-module. boven aan het dak de ontvanger en de schakelaar aan het slangetje.

ook nog eventjes getest of alles werkte. eerst wilde het servo niet bewegen, misschien moet de accu er nog aan???:D vervolgens ging me servo netjes heen en weer. maar de regelaar werkte niet. misschien moet het draadje nog in de ontvanger????:D daarna werkte alles netjes, volgas stop en rem werkte perfect.

hier nog wat fototjes van hoe het er nu uitziet, het is een hele grote wirwar van draden maar dat komt door de bec-module. maar het lijkt erger dan het is. er zitten geen draden bij de motoren en bij de koppelstukken van de asjes dus dat is geen probleem. misschien dat ik met een beetje tape nog wat kan uithalen maar ik vind het zo geen probleem.

Foto-HRZV8H83.jpg

een kijkje naarbinnen, is toch wel een heel verschil met dit he?:
Foto-7RGKXEHY.jpg

Foto-NYMXGDU3.jpg

dit is de regelaar, je kunt hem niet zo heel goed zien maar dat komt omdat ik vergeten ben om foto's te maken. je kijkt nu naar echtsachterin, dat witte dingetje voor de regelaar gaat de antennedraad in en het rietje.

Foto-PRMVFONP.jpg

de bec-module

Foto-RRIO6OZT.jpg

de ontvanger tegen het dak

Foto-AJCI7KBS.jpg

hoop draadjes

Foto-YMWH6PSV.jpg

met de accu

Foto-IWEKX6I7.jpg

vaarklaar

dat was het weer, overmorgen ben ik jarig en krijg ik mijn zenderset, dan kunnen we pas echt scheuren over het water:D

groetjes,

Jelmer

Zal Robbert als die z'n prop komt halen ,
meteen 'n eind fatsoenlijk noppenband mee geven ,
ipv dat 'speelgoed' dat je nu gebruikt om je accu vast te leggen.

hey,

gisteren was tegen alle verwachtingen in het weer nog best mooi. alleen een beetje sterke wind. maar echte schippers laaten zich niet uit het veld slaan door een beetje wind dus gingen we gewoon varen:D

wel lulig dat me motordraden verkeert om zaten en dat ik ze moest omwisselen en toen ik eindelijk klaar was brak er een draad af. dus eventjes goeie motordraden er op gezet en het water in. langzaam wegvaren (wat nu kon met me nieuwe regelaar) en daarna volgas. de boot lag netjes in het water. hier een paar foto's(klik op de foto's voor een vergroting):

volgas wegtrekken, alleen lulig dat je de boot niet meer ziet

Hij kwam zelfs het water uit!

Foto-8COYBJSC.jpg

Ik merkte alleen nog wel een ander dingetje: de stuuruitlsag was een beetje groot, je ziet hier dat hij best scheef gaat liggen als hij gaat sturen.

ik heb ook nog twee filmpjes:

Filmpje 1

hier zie je hem varen, je kunt goed zien dat de stuuruitslag veel te groot is.

en toen gebeurde het:

in een bocht pakte hij opeens water over de vleugel en daar ging die op zijn kop. de reden van het op zijn kop gaan is niet echt duidelijk, misschien dat iemand van jullie ziet wat het zou zou kunnen zijn geweest, we hebben het namelijk op film staan.

Filmpje 2

gelukkig had ik op aanraden van robbert de punt helemaal volgestopt met piepschuim en luchtzakken en bleef hij gelukkig drijven. de boot zonk best snel, dit komt waarschijnlijk door de zuigpijpjes (die overigens weer super werkte), daar kan alle lucht door ontsnappen en daardoor kon er makkelijk water in komen. ik baalde er best van want dit was voor het eerst met de nieuwe regelaar. en de motoren begonnen spontaan te draaien. gelukkig konden we er snel bij zijn en het water er uit gieten en de accu los maken.

Daarna eventjes alles opengedraaid en drooggemaakt. behalve de regelaar want deze kon natuurlijk niet open. deze heb ik eventjes (net zoals de rest trouwens) goed uitgespoten met de hoge druk spuit(werkte echt super). ook de motoren eventjes goed uitgespoten(daar kwam nog best veel water uit) en nadat alles droog was weer vastgemaakt. Bij het testen bleek alles het weer normaal te doen. :thumbsup:

Ook heb ik gelijk eventjes de stuuruitslag wat verkleint door mijn paperclip(ja een paperclip, wel zo een dikke grote natuurlijk) een gaatje naar binnen te zetten op het servo. nu kijken wat hij gaat doen met deze uitslag.

ook ben ik eventjes met robbert naar herdricx toe geweest, ik heb van hem noppenband gehad, gaan we gelijk erin zetten voor de volgende vaart.(nog bedankt).

zo dat was het weer voor vandaag

groetjes,

Jelmer

hoi

de filmjes doen het idd weer

dat hij zo in een keer op de kop lag komt denk ik door dat de bodem aardig onder een hoek loopt, en als je dan de bocht om gaat kan het wel eens zijn dat het roer zoveel weerstand heeft dat dan de boot om gaat. ook zit het er uit dat de boot aardig ligt is maar dat weet ik niet
ik weet niet of dit precies de oorzaak is want daar heb ik niet genoeg ervaring voor;)

trouwens wel een leuk bootje geworden;) nog een beetje aan het roer knutselen en je hebt er een hoop plezier van:)
veel success

Gr Coenraad

hoi

de filmjes doen het idd weer

dat hij zo in een keer op de kop lag komt denk ik door dat de bodem aardig onder een hoek loopt, en als je dan de bocht om gaat kan het wel eens zijn dat het roer zoveel weerstand heeft dat dan de boot om gaat. ook zit het er uit dat de boot aardig ligt is maar dat weet ik niet
ik weet niet of dit precies de oorzaak is want daar heb ik niet genoeg ervaring voor;)

trouwens wel een leuk bootje geworden;) nog een beetje aan het roer knutselen en je hebt er een hoop plezier van:)
veel success

Gr Coenraad

hey,

sorry voor mijn een beetje late reactie. de bodem van deze voot heeft een verloop van een hele scherpe v in de voorkant naar een hele vlakke v in de achterkant. de scherpe v heb ik in plane weinig/niet mee te maken. het bootje weegt nu ongeveer 1,5 a 1,6 kilo, dat is best zwaar voor zijn klasse maar erg licht voor de wind.

ik heb het filmpje (die ik hier in betere kwalitiet heb) eventjes in slowmotion gezet en een hoop keer goed er naar gekeken, ik weet nu hoe de boot is omgeslagen:

ik kwam vlak bij de paal dus ik ging sturen, ik vond hem wel heel erg scherp sturen of ik vond het genoeg dus ik gaf een stuurbeweging de andere kant op, hierdoor word de boot heel erg snel van de ene scherpe bocht naar de andere geslingert, omdat het roertje als een grote trimflap werkt als de boot scheef ligt heeft hij de punt het water in geduwt. doordat de punt het water in werd geduwt en omdat de boot zo scheef lag kon er water over de vleugel heen stromen, deze heeft door zijn vorm de rest van het werk gedaan.

de oplossing: de roeruitslag verminderen. hierdoor heb je een kleinere trimflap in de bochten en hij gaat er minder scheef door liggen.

ik heb de uitslag al vermindert dus bij de volgende testvaart gaat het hopelijk wel goed.

groetjes,

Jelmer

hey,

gisteren weer eventjes wezen varen, het ging nu aanzienlijk beter, hij stuiterde lekker over de golfjes en nu de uitslag verkleint is vaart hij nogsteeds erg lekker, ik had wel erg veel last van wind.

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
hey,

het is al weer een tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen.

ik heb na de laatste testvaart de spullen opde plank gezet en gewacht tot het weer beter werd, vandaag had ik dit goede weer en genoeg tijd dus ben ik vandaag gaan varen.

hij liep zoals gewoonlijk weer erg snel maar nu ik wat vlakker water had was zijn stuurgedrag echt rampzalig, een lekkere bocht draaien was echt niet mogelijk. hij liep maar te halen stuiteren en zooien in de bochten ook de snelhied klapte na een paar rondjes wat in. logisch natuurlijk wat alles word warm en de accu raakt ook leger. na een paar rondjes eventjes de boel gecontroleert op warmte en lekkage maar dat was allemaal goed. na een kwartier varen dacht ik opeens dat ik hem maar weer is moest controleren. toen ik de kap opendeed kwam er een rookwolkje uit, foute boel.

de motoren waren echt gloeiend heet en elke druppeltje water van mijn handen dat op de motren kwam verdampte onmiddelijk. uiteindelijk de boel eventjes laten afkoelen en alles was weer ok.

het is duidelijk dat als deze boot echt goed wil gaan varen er een hoop dingen moeten gebeuren zoals een roer achter de schroeven, waterkoeling enzv.

de afgelopen tijd heb ik natuurlijk ook niet stilgezeten, ik heb inmiddels een baantje. Ik heb dan ook besloten deze boot in de kast te gaan zetten en een nieuwe goede fatsoenlijke boot te gaan kopen. hiervoor ga ik een nieuw toppic beginnen dus dit toppic zal dood vallen.

jullie horen nog wel van me

groetjes,

Jelmer

Back