Een aantal vragen over mijn RC Speedboot

Hey,

Vandaag eventjes wezen proefvaren met de ontvangeraccu en de ontvanger op een andere plek. het was echt ideaal weer, lekker warm, zonnetje en een kabbeled watertje (totdat er een wit bootje overheen scheurde en vervolgens nog is een varende kettingzaag rondjankte).

De boot lag tegen mijn verwachtingen in recht met de nieuwe gewichtsverdeling, een goed begin. Het varen ging erg snel, ook de nieuwe roeruitslag bracht wat meer funfactor met zich mee, ik kon nu kiezen tussen mooie bocht en spinnen:D nu het gewicht laag en verder achterin lag was het vaargedrag echt een stuk opgeknapt. het gewicht ligt nogsteeds wel te ver naar voren maar er is verbetering. ik wil het gewicht nog een stuk naar achteren gaan halen door een fatsoenlijke regelaar te kopen (iemand had misschien nog wel een regelaartje liggen die ik kon overnemen maar hij moest eventjes kijken of hij hem nog had. heeft iemand anders hier nog een leuke (waterdichte) regelaar liggen voor mij?) en die achter in mijn boot neer te leggen. daarna wil ik (als het dan nog nodig is) misschien gaan kijken naar accu's splitsen maar ik wil dat nu nog eventjes laten rusten.(BTW: nog zeer bedankt voor de super goede en duidelijke informatie)

helaas was na een paar rondjes alweer het plasticje van mijn schroefas losgekomen, heeft er iemand een idee hoe ik deze goed kan vastmaken? ik zelf zat te denken aan loctite maar dat spul is zo ****** duur.

gelukkig heb ik wel lang genoeg kunnen varen voor wat foto's en een kort filmpje:

Foto-N7367SEX.jpg

De laatste controle

Foto-GV4BNVWZ.jpg

Rustig wegvaren

Foto-ZEZIFMQJ.jpg

en volgas, echt een geweldige spray

Foto-KXJ6ZVWF.jpg

Bochtje

Foto-DUJQJYOO.jpg

De andere kant op, toch nog redelijk schroefwater

Foto-EHR6FDDR.jpg

Gassen

Foto-WHPRQDOV.jpg

Dit vind ik de mooiste foto omdat hij hier netjes draait en een ongelofelijk hoge en verre spray heeft(vind ik dan)

Foto-A3U3J84V.jpg

Lekker schroefwater.

en natuurlijk nog een:

:banana:Filmpje:banana:

Voor meer en grotere foto's: Ep racing Boat omgebouwt

Dat was het weer voor vandaag, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het verbinden van het plasticje aan de motor.

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Hallo Jelmer,

Bedoel je met je 'plasticjes' de koppelingen tussen de motor en de schroefas?

Die zijn in dit soort boten inderdaad abominabel.

Als je er ruimte voor hebt, of kunt maken, kun je een paar koppelingen van Graupner o.i.d. nemen, met de passende maten.
Mocht dat niet lukken, dan kun je altijd nog een paar passende starre koppelingen laten maken bij een machine bankwerkerij, of een bekende met een draaibank.

Groeten, Jan.

hey, met plasticjes bedoel ik de stukje plastic die op de motorasjes gaan, deze laten los door het vele op en af schuiven. als deze vastzitten dan werkt het allemaal, want de koppeling opzich is wel aardig.

koppelingen van graupner gaan het denk ik niet worden want deze bestaan denk ik niet voor een m3 as. een gedraait stukje zou inderdaad wel kunnen, ik zou een draaibank kunnen regelen en mijn broer kan draaien maar deze draaibank is wel erg groot maar ik denk dat dat wel kan lukken maar ik wil eerst nog eventjes door met deze koppelstukjes.

ik zoek dus een lijm die een plastic verloopje op een ijzeren as kan lijmen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

groetjes,

Jelmer

Je bent goed bezig!
Gaat best hard zeg! Hoop dat mn wiesel dit ook gaat halen.
Komt een BL 3600Kv in :D

Blijf zo doorgaan!;-)

Laatst bewerkt:
hulp nodig :(

dag allemaal als er iemand is dat mij kan helpen bij het bouwen van een speedbootje in polyester dan is hij zkr welkom want ik weet niet hoe hoe ik aan de juiste vorm moet komen
kben het vanplan om de vorm te maken in hout en zo met polyester een vorm te verkrijgen in polyester maar ik weet niet hoe ik daar moet aan beginnen :(
dus als er iemand is die mij kan helpen mag altijd informatie opsturen naar mij
duyckruben@hotmail.com

dag allemaal als er iemand is dat mij kan helpen bij het bouwen van een speedbootje in polyester dan is hij zkr welkom want ik weet niet hoe hoe ik aan de juiste vorm moet komen
kben het vanplan om de vorm te maken in hout en zo met polyester een vorm te verkrijgen in polyester maar ik weet niet hoe ik daar moet aan beginnen :(
dus als er iemand is die mij kan helpen mag altijd informatie opsturen naar mij
duyckruben@hotmail.com

hey,

ziet er uit als een leuk projectje, maar misschien is het handig om dit in een ander toppic te zetten, dit toppic gaan namelijk over mijn speedbootje. ik snap inderdaad dat de toppictitel een beetje verwarrend is maar ik kan deze niet meer aanpassen:(

mvg

Jelmer

Furiousnl zei:
Niet geschikt voor polyethyleen (PE)
polypropyleen (PP) en P.T.F.E." dus niet geschikt voor mijn plasticjes (toch?)

Eigenlijk wil ik hier niet antwoorden , want je had het W E E R op Google/Wikipedia kunnen opzoeken hé. ?

PE en PP zijn záchte plastics en PTFE/Teflon is 't zeker niet.

Gohhhhhhhhhhhhh zou Graupner (oid) z'n askoppelingen van zacht plastic maken ???

Eigenlijk wil ik hier niet antwoorden , want je had het W E E R op Google/Wikipedia kunnen opzoeken hé. ?

PE en PP zijn záchte plastics en PTFE/Teflon is 't zeker niet.

Gohhhhhhhhhhhhh zou Graupner (oid) z'n askoppelingen van zacht plastic maken ???

hey,

het spijt me echt heel erg dat ik het niet heb opgezocht maar ik liet het mijn vader lezen en die zei gelijk dat het dus niet geschikt was voor mijn plasticjes, hij heeft hier best wel verstand van maar blijkbaar zat hij er naast deze keer.:(:( ik heb het niet opgezocht omdat ik vertrouwde op zijn info omdat dat meestal goed is. :oops::oops::oops:

ik zal proberen in het vervolg dingen meer op te zoeken op google. :rolleyes:

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
hey,

vandaag weer eventjes aan me bootje gewerkt, eerst alles goed ontvet, en ik vind het niet zo gek dat de kit was gekomen, ik haalde een wcpapiertje door het gaatje geen en deze was op sommige stukjes ene beetje zwart. daar hecht het natuurlijk niet op... daarna met de pattex supergel vastgemaakt, nu maar hopen dat dit houd.

ook heb ik eventjes de rode rand van de boot (de bovenste) onder handen genomen met remreiniger, deze was al half los en weg en ik kreeg deze niet goed weg met iets anders dus dan maar remreiniger, werkte perfect.

ik was nog vergeten te vertellen dat na de niet zo lange testvaart de boot aardig nat was van binnen, er stond een flink laagje water in. iedereen met deze boot schijnt hier last van te hebben en ik heb nog nergens de oplossing gevonden. ik heb alle mogelijke dingen al gecontroleert: asjes roertje kap luchthappers rand onder het rode randje (die ik net heb verwijdert) nergens te vinden. nou vind ik het niet zo erg als er water in de boot komt maar ik wil dit er ook wel weer uit hebben. eerst dacht ik aan een autobailer maar ik hoorde dat deze niet helemaal goed werkte.

nu heeft robbert een zuigslang gemaakt in zijn boot(een omgekeerde waterinlaat) dit werkte bij hem echt super, het water schoot er doorheen. ik weet dat deze slangetjes voor benzineboten zijn maar misschien is het een goed idee om er eentje te maken op mijn boot?, natuurlijk wel een stuk kleinere versie maar dat spreekt voor zich.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

groetjes,

Jelmer

Hey,

afgelopen week heb ik elke dag lekker aan mijn boot kunnen werken, ik heb dus lekker veel kunnen doen.

ik ben van plan om een normale regelaar in mijn boot te gaan leggen, ik heb een mooie gezien op markteplaats: een robbe aricontrol 870. een andere regelaar zou ik ook wel mee af kunnen maar ik ben wel van plan door te gaan in de modelbouw en ik zity er aan te denken om in mijn vervolgboot 14 cellen te leggen en een 700 motor, vooral een regelaar vinden die 14 cellen kan ondersteunen is moeilijk. de robber aircontrol 870 gaat van 7 tot 30 cellen en kan 70 ampere hebben, helemaal geschikt dus. deze regelaar heeft alleen geen bec en geen failsafe(dat laatste weet ik nog niet 100% zeker). de failsafe wil ik er apart bij gaan kopen, ik heb er al eentje gevonden, deze werd mij ook aangeraden bij 2brc. ik heb ook zitten kijken bij conrad voor een bec dingetjes, kost dat 18 euro!!!!

nu vroeg ik gisteren of mijn vader iets wist om constant 5 volt te maken. mijn vader zei dat hij wel wat had en kwam aan met een dingetje dat op een fed leek en zei dat je hier 5-15 volt in kon stoppen en dat deze continu 5 volt zou geven. het enige nadeel was dat deze een beetje warm werd maar met dat oversizede koelblok van me regelaar was dat geen probleem. vanmiddag had ik alles vastgemaakt en inderdaad, mijn servo's gingen keurig krachtig heen en weer. wie heeft er nou een conrad geval van 18 euro nodig:p

ook heb ik zitten nadenken over een zuigpijpje, uiteindelijk na een beetje kijken heb ik besloten om er twee zuigpijpjes in te zetten, ik wil er twee omdat in het midden gewoon geen plek meer is. ik had eerst een ander soort zuigpijpjes maar deze bleken lek te zijn, nu heb ik een ijzeren buisje door de bodem heen met de waterrichting mee. daar kan ik een slangetje op schuiven en dat zit netjes vastgelijmt tegen de achterkant.

even later was het tijd voor een testvaart. ik had een beetje water in de boot gedaan en na twee keer heen en weer varen was het plasje water weg! ook na een duik door een golf heen kwam hij droog terug. die pijpjes ware een succes. ook het bec dingetje werkte goed, nu heb ik ook geen levensgevaarlijke(omdat ze er uit kunnen schieten) batterijen en batterijhouder meer nodig. nu heb ik er alleen wel last van dat het gewichtspunt een beetje ver naar voren ligt, daarom duikt hij af en toe met de neus in het water. zodra ik een fatsoenlijke regelaar heb is dit opgelost, dan kan de (best wel zware) boormachineregelaar eruit en kan er een lichtere andere regelaar helemaal achterin komen, dan zou de boot als het goed is goed in gewicht moeten zijn. ook mijn schroefasplasticjes bleven keurig zitten, alleen 1 motor was een kwart slag gedraait en een stukje naar achteren gegaan maar dat kwam omdat er 1 schroef niet helemal goed vast zat.

dat was het weer voor vandaag.

groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Jelmer,

Ik zit er zelf over de denken een lipo in mijn boot te gooien,
met nog alles standaard, kijken wat dat uithaalt.
7.4V 3200mAh 20C 2s Hard Casing.
Gaat dat goed of rook ik dan het hele spul op straks?

Groeten

Jelmer,

Ik zit er zelf over de denken een lipo in mijn boot te gooien,
met nog alles standaard, kijken wat dat uithaalt.
7.4V 3200mAh 20C 2s Hard Casing.
Gaat dat goed of rook ik dan het hele spul op straks?

Groeten

hey,

ik heb eigenlijk weinig verstand van lipo's, ik weet dat ze 3,6 volt per cel geven en dat het kieskeurige dingetjes zijn. daartegenover staat wel dat ze super licht zijn. mij lijkt 7,2 volt 7,2 volt maar ik weet niet precies hoeveel een lipo zak in voltage als deze belast wordt. je moet ook zorgen dat je lipo's niet onder een bepaalt voltage komen, deze regelaar heeft natuurlijk geen liposaver, als jij er een hebt is dat dan natuurlijk geen probleem.

ook moet ik zeggen dat mijn boot juist beter ging varen toen ik er wat meer gewicht achterin had liggen, hij lag mooier in de bochten en hij had meer raakvlak op de schroeven. nu was het wel zo dat hij ook alles moest meeslepen. zeker nu heb ik veel last van overgewicht in mijn boot, hij weegt 1,5 kilo vaarklaar (dat was nog met de batterijen en niet met het bec dat ik nu heb) en dat is echt te veel voor zijn modeletje. straks gaat de zware regelaar eruit en komt er een veel lichtere in, ik hoop dan een vaarklaar gewicht van 1,25 kilo te kunnen bereiken. ook heb ik wat meer gewicht achterin, dat zal zijn stuur(spin) gedrag wel goed doen, nu duikt hij af ten toe met de neus in het water en staat hij spontaan een bocht te draaien:D

als ik jou was zou ik gewoon is die lipo's achterin gooien en is proberen, lijkt mij gen kwaad kunnen. en als je je regelaar dan opblaast weet je iniedergeval dat het tijd is om hem te modificeren met wat beter spul. pobeer iniedergeval het gewichtspunt op dezelfde plek te houden als dat hij nu is(of iets naar achteren), misschien kun je dat doen door je regelaar op een andere plaats neer te leggen. en ook je lipo's slim te plaatsen.

met wat voor soort accu's vaar jij nu eigenlijk? standaard ni-cd packs of ni-mh packs. als je nog met ni-cd vaart raad ik het je sterk aan om er een goede 7cell mi-mh accu in te gooien, dit zal echt super goed werken op je snelheid, met het ni-cd pack heb je maar een paar minuten snelvaartijd en een lange sloomvaartijd. met ni-mh accu's zal je alleen maar snelvaartijd hebben want zodra je accu's inkakken is je accu leeg en gaat hij zichzelf staan beschadigen als je lang doorvaart.

ik hoor wel van je of je het lipoverhaal gaat proberen, en zo ja ben ik erg benieuwd wat voor resultaat dat gaat opleveren.

groetjes,

Jelmer

hey,

de regelaar (robbe air control 870) komt dinsdag binnen. het is niet helemaal duidelijk of er een failsafe in zit dus ik ga dat dinsdag zelf even testen. ook kan ik dan alvast de oude regelaar eruit halen en de bec-module los gaan maken(heb er veel moeite voor gedaan om hem vast t krijgen, ik moest namelijk 4 draden aan elkaar gaan solderen, twee hele dikke en twee hele kleine, dit moest ik doen met een zeer slechte soldeerpunt die niet lekker wilde vloeien. en dan na 1 testvaart van nog geen 5 min moet hij al weer los:D houd je bezig;):p) deze kan dan op een ander (veel kleiner) koelblokje en dan kunnen we deze als de regelaar wordt voorzien van ander stekkers gelijk erbij knijpen.

ik kan niet wachten tot 6 november, dan krijg ik eindelijk mijn zenderset. (ik mocht heb gebruiken voor een testvaart maar al deze vaarten waren testvaarten:p:rolleyes:, ik heb het zenderset dus gewoon kunnen gebruiken, volgens mij niet helemaal zoals het bedoelt werd (he robbert??)

dat was het weer.

groetjes,

Jelmer

Hey,

@firefly02: Heb je inmiddels als wat lipo's in je boot gegooid? en hoe is dat verlopen?

Ik heb mijn bootje eventjes thuis omdat ik hem moet hebben op mijn verjaardag aanstaande donderdag(:new-bday:), de ontvanger en het servo zit namelijk in de boot en deze zijn niet makkelijk eruit te halen(het servo althans) daarom blijft deze in de boot zitten en zet ik de boot wel neer.

ik vond het een geschikt moment om eventjes wat foto's te schieten, aangezien het fototoestel eventjes weg was waar normaal mijn bootje is. hier zijn ze:

Foto-ERTGWUCK.jpg

hier zie je de zelfgemaakte becmodule waar ik het over had. links zie je het koelblokje wat ik gebruikt heb en rechts de schakelaar. je ziet ook 1 draad los liggen en twee draden zijn in dezelfde richting aan elkaar gesoldeert, deze draden moeten eventjes bij de stekkers geknepen(natuurlijk wel de goede draad bij de goede stekker doen:p) worden en dan heb ik 5 volt!

Foto-DAWBFKVR.jpg

hier zie je wat er onder het koelblokje zit, hier kun je goed zien wat er op staat: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DAWBFKVR.jpg

Foto-8QWPPNKQ.jpg

hier zie je de accu met de klittenbandjes erop

Foto-YCL6VWXR.jpg

dit gaat op het achterste klittenbandje, en dat gaat dan weer tussen de schroefassen.

Foto-HUYFCALW.jpg

hier gaat het andere klittenbandje op, de accu zit dan muurvast

Foto-3U6JNPYP.jpg

hier zie je de accu liggen, achterop het blokje en voorop in het houdertje. ook zie je hier (misschien zag je ze al op de vorige foto) de zuigpijpjes zitten, ik vind het er wel strak uit zien

Foto-7RGKXEHY.jpg

hier zie je ze zonder de accu ertussen

Foto-7KMN84BD.jpg

hier gaan ze door de bodem heen, de slangetjes zelf gaan niet door de bodem, er zitten buisjes door de boden waar deze slangetjes op zitten(zie je zo beter)

Foto-VSE4AML7.jpg

hier zie je de rechter schroefas (van achteren gezien)(dus links zoals je ze op de de foto ziet) en daarnaast het houten blokje waar het stuurtje doorheen zit en daartussen het zuigpijpje, hij zit een klein stukje van de bodem af zodat hij kan zuigen

Foto-TJRF3JAJ.jpg

zo ziet het er uit van de onderkant, het ziet er niet zo netjes uit maar het is wel effectief

Foto-DIMUVMD4.jpg

hier zie je een buisje uitvergroot

voor grotere foto's zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=QZKHTX7Z

dat was het weer voor vandaag

groetjes,

Jelmer

Back