Een Allround Zwever

Hallo Zwevers (niet negatief bedoelt :p)

Nu het vliegen wat in de vingers begint te zitten (lessen gehad met een soort Telemaster nitro trainer) wil ik gaan electrozweven. Zo één waar je relaxed in je stoel op een mooie zomeravond kan vliegen. Afgezien van de goede club waar ik lid van ben heb ik achter mijn huis het Deense glooiende landschap waar ik eindeloos kan vliegen zonder iemand lastig te vallen.
Ik zoek dus een gewone allround elektro zwever, geen hightech ding, maar gewoon lekker zweven met een motortje om op hoogte te komen.
Het zou een zwever moeten zijn die aan een kort landingsveldje genoeg heeft.
Moet ik dan denken aan een Radian Pro of een Cularis of iets anders . Ik hoor graag het advies van de zeefervarenen.

Groet Rolf (Hij heeft al Clouds Fly en Easy Star ervaring)

Rolf, Cularis lijkt dan een goed advies.
Kwaliteit van Multiplex is goed, ik heb geen ervaring met de Radian Pro.

Cularis kan ook nog tegen een minder geslaagde landing :-)

Ik heb weer geen ervaring met de cularis maar de radian pro.

Vliegt erg prettig. kan wat loopings en rollen als je niet te gek doet en kan ook rustig zweven. Ik heb er ook wat thermiek mee gepakt en hij blijft er zonder motorvermogen prima in hangen. Omhoog komen heb je voldoende vermogen voor met de standaard setup. Wanneer je graag vlot omhoog wil (verticaal of bijna verticaal) gaat dat hiermee niet lukken.

Landen op een klein veldje kan met beide als je gebruik maakt van flaps en crow.

Mijn eerste vlucht met de Radian Pro (aan het einde zie je ook hoe langzaam hij kan)

Op vakantie als FPV platform

Ja ik kan wel zeggen dat ik erg tevreden ben met dit toestel en hem zeker kan aanraden!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg een cularis en ben er erg blij mee, het was mijn eerste vliegtuig na 20 jaar niet meer te hebben gevlogen, en dat ging prima, dus ik denk als je recente ervaring heb dat het geen probleem moet zijn.

Je merkt wel dat het een grote kist is, zelfs met de crow vol open wil hij vlak boven de grond nog best een stukje doorzetten voordat hij doorzakt en land.

Maar dat is even wennen en ik moet eens kijken of ik mijn flaps verder naar beneden kan zetten om wat meer weerstand te krijgen.

Fijne kist en door het formaat goed zichtbaar

He Rolf,

Deense landschap kan heel mooi zijn... kom er zeker eens in de 2 jaar doorheen op weg naar Zweden.

Maar goed terug on topic... Heb zelf de Easyglider gehad wat een erg fijn ding was, jammer genoeg gecrashed door mijn toedoen. Ik zou je willen adviseren om eens te kijken naar de MPX Solius.

De Solius is een 2160mm span elektro zwever welke volgens mij redelijk allround is. Hij heeft geen flaps maar in de handleiding wordt de instellingen gegeven om de rolroeren als remkleppen in te stellen.

Ben zelf met de Kit bezig, dus heb nog geen ervaring met deze kist.

Succes met je zoektocht.

Bedankt voor de reacties.
Ik heb Radian Pro en Cularis genoemd als een voorbeeld omdat het wel leek te passen aan mijn wensen.
En ik vind ze mooi om te zien :cool:
Maar dat wil niet zeggen dat het tussen deze 2 gaat.
Ik sta open voor alles., het gaat dus om relaxed vliegen/zweven.

Groet Rolf (hij kijkt uit naar die mooie lange zomeravonden)

@ Conrad. : Dat heeft de radian pro ook ;)

@ revolver, succes met het zoeken naar een mooi toestel, ik ben zelf ook in een vergelijkbare zoektocht. Alleen zijn mijn criteria iets anders, ik wil thermiek en hoge snelheid. Ik kom dan bij de F3B series uit. Overweeg ook houtbouw of glasvezel toestellen, ik vind deze vliegtuigen zelf veel strakker/mooier vliegen.

voor het geen jij wilt vleugel profiel mh32 of ag24-25-26-27 dan wel met 4kleppen vleugel.
Is er een bereik in budget en spanwijdte ?

Tja allemaal nogal vaag als je geen specifiekere eisen hebt.

Kijk eens naar de Gracia/Grafas van TopmodelCZ dat zijn nou echt supergoed vliegende zwevers voor rustige weersomstandigheden. Weet alleen niet of dat binnen je budget zit.

Topmodel CZ - Gracia

Zo één waar je relaxed in je stoel op een mooie zomeravond kan vliegen. CHECK
Ik zoek dus een gewone allround elektro zwever, geen hightech ding, CHECK
maar gewoon lekker zweven met een motortje om op hoogte te komen. CHECK
Het zou een zwever moeten zijn die aan een kort landingsveldje genoeg heeft. CHECK

Mijn criteria zijn zoals gezegd lekker vliegen op een mooie zomeravond.
Een mooie zomeravond wil niet zeggen geen wind. Ik vind als je met iets nieuws begint het budget en de grootte ook bepalend.
Ik zoek dus niet naar een speed model of een eentje die loopings etc kan maken.
Wel één die relaxed vliegt wat thermiek kan doen, niet te groot is (max. ca. 2.5m) en nog redelijk te betalen is.
Als ik eenmaal zweef (nou ja , het vliegtuig dan) zal zich vanzelf ontwikkelen hoe ik verder wil.
Multiplex Solius lijkt me ook een mooie allrounder, maar de prijs is voor mij toch aan de hoge kant . (de Solius zal het ongetwijveld waard zijn)

Groet Rolf (hij staat open voor alle reacties)

Na een avondje googelen begint bij mij het licht langzaam te doven.
Er zijn zoveel soorten electro zwevers dat ik door de zwevers het vliegtuig niet meer zie . :p

Zijn er nu specifieke kenmerken als je een goedmoedige allrounder zoekt.
Daar bedoel ik mee: opstaande vleugeltips, vorm, materiaalsoort, wat voor staart (sorry) V-vorm of...etc.

Groet Rolf (hij realiseert zich dat sommigen een hotliner al een goedmoedige allrounder vinden)

Volgens mij wijst alles richt een standaard Climaxx van Hoellein. Lekker zelf bouwen, wat eenvoudig is, 4 kleppen op de vleugels en dus landen voor je voeten. Hij is niet te duur en is een een heerlijke zwever tot max 3-4 Bft. Zo maakt de keus een stuk eenvoudiger ;-)

Groet, Jacob Bos

Back