Een Allround Zwever

allroundzwever moet je eerder zoeken in prestatie dan in looks.

vleugelopbouw, glijhoek, steekt ie vlot door bij wind, kan ie traag zweven voor thermieken, heeft ie flaps voor butterfly, kan ie kort draaien.

niet TE groot, anders wordt het landen op kleine plekken moeilijk etc etc

de looks zijn dan relatief weinig belangrijk...

een Vstaart is minder kwetsbaar op een helling.

een schuimpje is bv niet heel allround, door het flexibele materiaal... wel crashbestendiger.

Ik kan nog de Solius van Multiplex aanbevelen.
Niet te groot, niet al te veel servo's, kan langzaam en sneller gevlogen worden, makkelijk te repareren, gaat super goed in de thermiek en door zijn gewicht een hele lage daalsnelheid.
Ik heb de Cularis ook gevlogen en ik vindt de Solius persoonlijk beter als de Cularis; ook steviger trouwens.

Groetjes,

Jordy

Gaandeweg kwam ik erachter dat mijn voorkeur naar relaxed thermieken en 'floaten' gaat. Dat doet de Libelle Competition II van Hollein (1.5m) heel goed en die kan ik 'op de fiets' meenemen.

Maar voor ietsje meer wind en meer controle (ailerons, flaps) en een wat 'volwassener' toestel ben ik op zoek gegaan en kom ik ook uit op de Climaxx van Hollein. Eenvoudig te bouwen, heeft zich bewezen, makkelijk zelf te repareren en een prachtige kist om te zien:

G07_or15xcM[/media] op de Gerlitzen 2012.WMV - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor alle reacties, het helpt me de goede richting op.

@Fireforx309: waarom is een V staart minder kwetsbaar op een helling?

Na een aantal draadjes gelezen te hebben over de Climaxx, begint deze toch een voorkeur te krijgen.
Ik wilde eigenlijk dit jaar beginnen met zweven, maar ik denk dat ik deze winter een Climaxx Evolution bouw voor volgend seizoen. Dit jaar nepzweef ik dan nog met mijn Clouds Fly en EasyStar brushless & ailerons.
Dit jaar heb ik geen tijd om wat te bouwen, het huis vergt alle aandacht :(.

Er heerst nog wel wat twijfel tussen Radian Pro, Solius en Climaxx.
Ik krijg echter de indruk dat qua vliegen, wind (2-5 Bft) en grootte de Climaxx heel aardig in het plaatje past wat ik voor ogen heb.

Goet Rolf (hij wilde graag zijn Pinkstergedachten even ventileren)

bij een gewone kruis staart staat de stabilo vaak laag... lager dan het hoge gras en vooral de dikke grashalmen.
ik heb al vaker meegemaakt dat de staart stuk gaat op de helling door het gras waar ik achter bleef haken.

een Vstaart steekt er bovenuit... bv ook in de sneeuw ;)

een Vstaart is gewoon een pak minder kwetsbaar voor landingen op ruig terrein... uiteraard heeft het ook zijn nadelen (lees vlieggedrag) maar ik verkies toch liever een Vstaart op de helling.

Ik ben ook op zoek naar een leuke zwever.
Ook ben ik reeds in het bezit van een Radian pro.

De solius ken ik niet, heb er wel naar gekeken en lijkt okay. Het is een van de stevigste foam zwevers.
De Radian kan ik je af raden, het vliegt redelijk en is goedkoop maar beschadigd snel, servo's zijn niet betrouwbaar en het geheel is erg flexibel.

De Climaxx evo heb ik goed bekeken en bij die zoektocht kwam ik de Just Friendly tegen
Baubericht Just Friendly - ein 3,03m spannendes Holzmodell
En hier te koop
Modellbauservice J.Schuster - Neu - bereits lieferbar - JustFriendly

Eric

Ik ken dat draadje over "Just friendly".
Op grond van wat ik zie, vermoed ik dat het wel eens een zeer goede kist zou kunnen blijken te zijn. Oké, voor houtbouw dan. Tegen een volglas Supra zal hij niet op kunnen. Maar voor 1/5de van een volglas Supra-prijs, heb je wel iets dat 80%-90% van dat niveau haalt.

Dirk.

Nu heb ik eindelijk mijn Pinkstergedachten verwoord en nu strooien jullie al roet in het eten.
Just Friendly ziet er mooi uit in de lucht maarrrr....... als nog niet zo'n ouwe rot in het vak houd ik me liever vast aan mijn 2.5m limiet (onervarenheid) en niet in de laatste plaats omdat er veel ervaring met en veel verkochte Climaxxen zijn.
En dat vind ik prettig als ik een schouder zoek die mij behulpzaam wil zijn daar ik nog niet zo'n doorgewinterde zwever ben als vele van jullie zijn.

Groet Rolf (hij geeft zijn nieuwe Climaxx liefde nog niet op :rolleyes: :cool: )

Die Gracia van TopmodelCZ is een droom van een zwever, zo mooi.
Ik kende deze fabrikant nog niet, maar bedankt voor de tip, want deze zwever koop ik ZEKER binnen de enkele maanden. Waawwww!

Rolf,

Kijk ook eens naar deze REDEAGLE is dan wel alleen richting , hoogte en motor maar vliegt super. Spanwijdte 2mtr en met een 3S 2200ma accu vlieg je met gemak 45-60min zonder thermiek beetje afhankelijk van het spelen tussendoor.

Oeps even niet naar de begin datum gekeken sorry.

Ton

Ik denk dat het zin heeft om, voor de eerste stappen hellingzweven, een schuimmodel te kiezen van rond de 2 meter, maar wel 4-kleppen natuurlijk. Daarmee krijg je het in de vingers, en het is weinig kwetsbaar. Vervolgens zal je hoogstwaarschijnlijk een grote bak willen, richting 3 meter... (maar het is niet handig om met een grote bak te beginnen).

Jemig dit draadje is een jaar oud... :-)

Back