Een andere zender?

Willy ...... Onderstaande opmerking hoort in het "Moppentopic" thuis.....!!!!

Maar mijn vrouw wil zo graag dat ik een nieuwe zender koop. En zeg nou zelf "er gaat niets boven een tevreden vrouw" :D

:)

Mooi zendertje, kun je erg veel op instellen en alles is vrij toewijsbaar.
Als je dat voor elkaar krijgt zonder hulp dan zou de SX geen probleem mogen zijn.
Maar misschien ligt de combinatie icoontjes klikken en tekst lezen je beter dan alleen op icoontjes te klikken.
En je hebt bij alle zenders die je de komende dagen even vast mag houden de hulp dicht bij in de buurt.:)

Het gaat helemaal goed komen Leon. Ik vind vast iets wat voor mij werkt ;).

Maar mijn vrouw wil zo graag dat ik een nieuwe zender koop. En zeg nou zelf "er gaat niets boven een tevreden vrouw" :D

die van mij verraste me met een nieuwe Jeti DC24v2 :D das was een week nadat ik een schroevendraaier van tafel liet rollen..... precies op het beeldscherm natuurlijk
ik helemaal verbaasd natuurlijk en zei nog "dat scherm kan ook vervangen worden" waarop ze zei.... "dan hou je de oude maar als reserve" :yes:

Willem, de video doet het niet.
Heb je een verwijzing naar een andere manier?

Typ in bij YouTube: Harry Curzon….

IMG_0845.jpeg

Heren, luister en huiver.

Hiep hiep, hoera, vanavond een FRSKY 20 Pro in handen gehad. En wat denk je? Hij doet precies wat ik had gehoopt dat mijn Multiplex ook zou doen.
En een FRSKY 20 Hobbyist (dag Leon :p) doet hetzelfde, maar dan met een ander jasje aan.
Je kunt het vergelijken met het lezen van een stripboek, plaatjes kijken. Natuurlijk zitten er leermomenten in, maar met ietwat hulp in de buurt moet dat lukken.
Ik ben toch niet gek (inkoppertje :D).

Op naar de volgende: Jeti 12.

Misschien weet je dat al 52 jaar les geef.
Alles gaat in kleine stapjes. Voor en nadoen is een groot goed. Ik streef er naar dat alle leerlingen, na verloop van tijd, zelfstandig kunnen musiceren. De lesboeken zijn ook echte methodes. Verder moet je heel erg op de leerling inspelen en veel geduld hebben. De aanleg die ik voor muziek heb, ontbreekt voor techniek. En ik ben pas op mijn 60e gaan vliegen.
Een ander punt is, dat ik maar heel af en toe een nieuw vliegtuig heb. Tegen die tijd ben ik weer een paar dingen vergeten.

Willy dan maak ik meteen gebruik van de mogelijkheid om een klein lesje te geven.
Delta wordt ook wel Elevon genoemd, wat een samenvoeging is van ELEVator en ailerON,, dus ook een mixer, want 1 servo wordt zowel door de Pitch (hoog-laag) als de Rol knuppel functie beïnvloed. Alleen voor een delta geld natuurlijk dat beide servo's door zo'n mixer worden aangestuurd.
Afhankelijk van de zender-software zie je dat per servo terug (zoals vermoedelijk op je Cockpit zender) of zit het in 1 menu voor beide servo's zoals bij Futaba.
Ikzelf prefereer de Multiplex methodiek, die je dus ook terugziet bij EdgeTx (en vermoedelijk FrSky Ethos, Jeti)

ik las een stukje terug dat EdgeTX van Radiomaster helemaal geen optie zou zijn terwijl ik daar pas geleden een youtube filmpje van bekeek hoe een model in te stellen in edgetx en eigenlijk leek mij dit ook heel duidelijk en overzichtelijk... het blijft een persoonlijke keus.
Bekijk bijlage 605796

Weet natuurlijk niet welk filmpje je gezien hebt, maar Willy geeft aan graag een interface te hebben met afbeeldingen/iconen, buiten een Wizard die je kunt gebruiken voor het aanmaken van een nieuw model is de programmeer interface van EdgeTx voornamelijk tekst. En die heb je na het aanmaken van het nieuwe model toch weer direct nodig.

Zelf recent een RadioMaster TX16S aangeschaft, na lang een FrSky X10 met EdgeTX in gebruik te hebben gehad.
Maar RadioMaster is bijv. gewoon vergeten om bij 4 fysieke toetsen aan de linkerzijde duidelijk leesbaar aan te geven wat de individuele functies zijn.
Ook al vindt je dan een duidelijke online handleiding, dan nog is het gokken wat nu de Page+ toets is.

met ietwat hulp in de buurt moet dat lukken.
Fijn voor je dat er licht in de duisternis komt,

Afhankelijk van de zender-software zie je dat per servo terug (zoals vermoedelijk op je Cockpit zender) of zit het in 1 menu voor beide servo's zoals bij Futaba
In de Cockpit zenders zit dat in één menu, maar die krijg je niet zomaar.

De makkelijkste en ook de enige manier om bij een SX zender de mixer delta te kunnen gebruiken doe je door in de basis, het model type op delta zetten.
Dan maakt de zender van ontvanger uitgang 1 het linker aileron en van uitgang 2 een rechter aileron.
4 is het motortje.
Dit is naderhand qua ontvanger uitgangen allemaal te wijzigen.
(Wordt het model type niet op delta gezet, dan is die mixer niet te selecteren en mag met het handje een mixer worden samengesteld).

De oplettende zender-configurateur, ziet in het schermpje van het model delta, een tekstuele bug.
In het schermpje staat V-Tail Variant (1..8).
Dat had natuurlijk delta variant moeten zijn, qua uitwerking maakt het geen bal uit.
De variabele die daar ingesteld kan worden wordt wel goed afgehandeld.

Met een van de 8 varianten kunnen op dat moment de stuurvlakken uitslagen de juiste kant op worden gezet.
Maar dan moet je als aspirant zender-configurateur wel weten welke ontvanger uitgangen standaard worden toegewezen en dat staat nu net niet in de documentatie of in de zender software.
Via een omweg is het wel op te vragen bij servo mapping, maar zie dan maar eens als aspirant de weg terug te vinden naar de varianten.

Zo heeft elk merk / type rc besturing waarbij de firmware makkelijk van is te updaten altijd wel wat hiaten aan boord.:(

Of te wel moi heeft daar een tikkeltje andere plaatjes in staan, waar wel de ontvanger uitgang nummertjes bij staan.:):D
Delta_Ruder.jpg

De mixer zelf, staat bij de mixers als Delta mix met vooraf al ingevuld de 100% aan mix aandelen voor het hoogte roer en aileron wat natuurlijk allemaal is te wijzigen.
Net zoals bij servo mapping de ontvanger uitgangen gewijzigd kunnen worden, met als resultaat dat mijn zelf gemaakt statische nummer plaatjes niet meer overeenkomen van wat er in de zender is ingesteld.
Wat vervolgens een interpretatie conflict tussen de oren kan geven bij het instellen van een mixer omdat daar ook de gewijzigde plaatjes getoond worden.

Zojuist een filmpje van een Jeti 16 bekeken. Als flaperon instellen het belangrijkst is, dan is deze zender uiterst complex.
Het komt mij voor, dat het aanzienlijk ingewikkelder is dan bij de huidige multiplex.

Zojuist een filmpje van een Jeti 16 bekeken. Als flaperon instellen het belangrijkst is, dan is deze zender uiterst complex.
Is Graupner niks voor je, zoals een MZ12-pro.
Klein compact zendertje waar best wel veel mee kan, ook flaperon en dat is nog eens niet zo moeilijk in te stellen.
Maar natuurlijk wel in meer handelingen dan bij een SX. dat dan weer wel.

Is Graupner niks voor je, zoals een MZ12-pro.
Klein compact zendertje waar best wel veel mee kan, ook flaperon en dat is nog eens niet zo moeilijk in te stellen.
Maar natuurlijk wel in meer handelingen dan bij een SX. dat dan weer wel.

Hoe eenvoudiger hoe liever. Ik weet nog niets zeker.

Let trouwens ook op met wat de prijs van de ontvangers is als je toch gaat veranderen..

Ik heb al gewerkt met graupner, futaba en spektrum.

Wat gebruiksgemak betreft staat zonder twijfel de spektrum zender bovenaan.

Zoiezo vind ik persoonlijk elke huidige zender van elk merk onnodig complex, zeker bij de duurdere modellen. zelf vlieg ik het meeste van de tijd met de zender die ook vroeger gebruikt werd door onze ster in de hemel GJ nml de oude MX22 van graupner.

Meer dan 20 jaar oud ondertussen maar ik zou niet weten wat een mens meer nodig heeft dan wat die zender kan. Top materiaal.

Niet de meest eenvoudige zender om te programmeren, dat dan weer niet.

Als je met 7 kanalen toekomt zou ik niet twijfelen.

De nieuwe NX7e

https://www.spektrumrc.com/on/deman...ult/dw0a02d24f/Manuals/SPMR7100_MANUAL_EN.pdf

Laatst bewerkt:
Let trouwens ook op met wat de prijs van de ontvangers is als je toch gaat veranderen..

Zoiezo vind ik persoonlijk elke huidige zender van elk merk onnodig complex, zeker bij de duurdere modellen. zelf vlieg ik het meeste van de tijd met de zender die ook vroeger gebruikt werd door onze ster in de hemel GJ nml de oude MX22 van graupner.

Meer dan 20 jaar oud ondertussen maar ik zou niet weten wat een mens meer nodig heeft dan wat die zender kan. Top materiaal.

De nieuwe NX7e

https://www.spektrumrc.com/on/deman...ult/dw0a02d24f/Manuals/SPMR7100_MANUAL_EN.pdf

Ik probeer me dan ook niet gek te laten maken;)

De nieuwe NX7e

Niet alle vliegers zijn `computer programmeurs`.

Tot bij Spectrum in detail wordt gekeken dan blijkt het qua configuratie volgorde procedure erg veel overeenkomsten te hebben met Graupner.
Zo is de overstap van het ene naar het andere systeem niet zo heel groot.
Spectrum laat meer plaatjes zien.

Niet alle vliegers zijn `computer programmeurs`.
En niet alle programmeurs zijn modelvliegers.
Het grappige is wel, (luna script ff niet meegerekend).
Velen hebben het over zender programmeren, maar eigenlijk is het configureren.

Programmeren
is het creëren van instructies voor een computer om te proberen dingen te laten doen.
Configureren is het aanpassen van iets (of het nu software of fysieke apparatuur is) door de instellingen te veranderen om het beter te laten werken voor een bepaalde taak.

De allerbelangrijkste techniek beheers je, het correct inbouwen en het mechanisch koppelen van de servo's met de stuurvlakken.
Zo dat niet op de zender aan de servo begrenzing en midden instelling geklooid hoeft te worden.

Nogmaals, succes met het beoordelen en een keuze of ff blijven met dat wat je nu hebt en pas tot vervanging overgaan als de zender helemaal op is, of toe is aan een nieuwe accu.
Of op een andere manier ophoud met functioneren.
Omdat tie daarvoor naar de fabrikant moet worden ingestuurd.

Tot bij Spectrum in detail wordt gekeken dan blijkt het qua configuratie volgorde procedure erg veel overeenkomsten te hebben met Graupner.
Zo is de overstap van het ene naar het andere systeem niet zo heel groot.
Spectrum laat meer plaatjes zien.

En niet alle programmeurs zijn modelvliegers.
Het grappige is wel, (luna script ff niet meegerekend).
Velen hebben het over zender programmeren, maar eigenlijk is het configureren.

Programmeren
is het creëren van instructies voor een computer om te proberen dingen te laten doen.
Configureren is het aanpassen van iets (of het nu software of fysieke apparatuur is) door de instellingen te veranderen om het beter te laten werken voor een bepaalde taak.

De allerbelangrijkste techniek beheers je, het correct inbouwen en het mechanisch koppelen van de servo's met de stuurvlakken.
Zo dat niet op de zender aan de servo begrenzing en midden instelling geklooid hoeft te worden.

Nogmaals, succes met het beoordelen en een keuze of ff blijven met dat wat je nu hebt en pas tot vervanging overgaan als de zender helemaal op is, of toe is aan een nieuwe accu.
Of op een andere manier ophoud met functioneren.
Omdat tie daarvoor naar de fabrikant moet worden ingestuurd.

Ik wacht tot ik van mijn vrouw een Fiat krijg.

Ik wacht tot ik van mijn vrouw een Fiat krijg.
Ja Ja dat is veel te groot, het zal eerder een fiat zijn.
Maar ehm dus zij is de boekhoudster en jij.
Of moet het een uutje zijn?
Moet of moest ploeter of beter geschreven toeteren voor de poen.
Maakt niet uit, als je maar saampjes van elke dag een leuke dag maakt.:)

Ik stuitte op een topic hier over ontvangers van FRSKY. Er zijn er heel veel en na dit je dit gelezen hebt, weet niemand meer welke je moet kiezen.
Met allen blaas je het vliegtuig op, als je al niet eerder bent neergestort. Toch nog maar even verder kijken.

Back