of zit ik nu helemaal verkeerd ..
Nee hoor, dat klopt wel zo’n beetje.
Als hij nu redelijk zweeft ben je aan de volgende stap toe:
Nu met de motor omhoog: corrigeer up en down tendensen met hoogte uiteraard.
Kijk nu hoe hij op hoogte zweeft (motor uit): pompt hij nog steeds een beetje of prikt hij: pas je trim aan.
Doe dan een duikproef: korte duik insturen en loslaten: pompt hij behoorlijk bij het herstellen (tot overtrek aan toe wellicht) en/of blijft hij lang doorpompen verschuif je je zwaartepunt de volgende vlucht iets naar achter (stapjes van 5 mm bv) en wat downtrim om te compenseren.
Duikt hij door en herstelt hij niet of zeer traag: zwaartepunt naar voren en uptrim er bij om te compenseren.
(Als alles nu goed zweeft en herstelt is het dikwijls nuttig de gevonden neutraalstanden van de pushrods servo’s mechanisch opnieuw af te stellen.)
Na dit alles heb je een goede basis voor je kist.
Dan de motor.
Normaal is, met gas er op: als hij teveel up gaat en je dus te veel down moet sturen: motordomping vergroten en (andersom natuurlijk).
Een nek/rug motor heeft door zijn opstelling al een flink down-moment wat zich vooral manifesteert bij lage (start) snelheid.
Als dit bij de start op te vangen is met flink up sturen en hij daarna redelijk neutraal vliegt: zo laten, anders (indien mogelijk, maar bij dit soort prefab modellen zal dat wel niet): tegendomping geven.
(Bij een nekmotor is dat door de treklijn naar boven te kantelen, vreemd genoeg.)
Anders; up bij-mixen met gas.
Wat je voor je Puma beschrijft is normaal, je kunt echter kiezen om ook daar meer wat domping te spelen of mix (hoewel ik daar geen voorstander van ben) om de meest voorkomende vliegsituatie qua besturing het meest comfortabel te maken.
Of met verschillende trims als je vliegfasen op je zender hebt.
Leuk trouwens dat je een Sophisticated Lady zweeft: goede keus!
