Een beginner, de eerste stappen..

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door r3wd, 1 mrt 2021.

  1. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Om Wil zijn topic niet verder te vervuilen een eigen topic ;)

    Een heli?
    Zo'n jaar of 10 geleden kwamen de kleinere helicopters uit het Verre Oosten in zwang. (Honey Bee's en T-rex'en) Voor een relatief laag bedrag had je zo'n ding op de stoep staan. Gelukkig nooit aan begonnen want met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid was hij eerder gecrasht dan dat een nieuwe weer geleverd was ;)

    Maar af en aan kriebelde het nog steeds, niet meer op de grond of op het water maar de lucht in.

    Simmen!
    Ergens in de eerste helft van het vorige jaar heb ik dus een USB-zender gekocht en van mode 1 omgebouwd naar mode 2. Waarom mode 2? Zoekend op het internet kom je tegen dat dit de meest universele is als je ooit nog heli wilt gaan vliegen. En dat het met de leraar/leerling-systemen van tegenwoordig niet meer nodig is om dezelfde indeling te vliegen als de instructeur.

    Ombouwen is een fluitje van een cent. Een stalen bladveertje en normaal veertje verplaatsen en het gas zat links en de rechter stick centreerde zichzelf.

    Phoenix RC geinstalleerd en vliegen maar...

    Op een gegeven moment ben je een beetje flauw van het stickgevoel van de USB-zender en ben je toch benieuwd naar alle instellingen die je op een zender kunt doen. Dus schaf je een Radiomaster TX16S aan. Niet te duur en toch alle mogelijkheden. Daarnaast ook goede reviews.

    Maar let wel op het review-moeras. Youtubers en bloggers worden gesponsord dus ga niet op 1 review af maar lees er meer en filter de duidelijk gesponsorde sites er voor altijd uit...

    Wintertijd
    En toen werd het herfst en winter. Het weer hielp niet mee, clubs waren nog dicht voor nieuwe leden dus laten we nog maar even door-simmen.

    Laden?
    In de tussentijd natuurlijk weer flink wat zitten lezen op het internet en dan kom je ook laadkoffers tegen. Aangezien ik fan ben van netjes afgewerkte spullen, naar de Hornbach gegaan en een aluminiumlook-MDF-gereedschapskoffer gekocht. Ook twee HP server-voedingen op te kop getikt die in serie een ruime 24V met genoeg vermogen leveren. Het bouwen van de laadkoffer kon beginnen. :) Hij zit netjes in elkaar maar is nog lang niet af. Ledjes, een 12V uitgang en een schakelaar om te kiezen tussen 12/24V ontbreken nog. Oh en een stukje folie op de bovenkant van het paneeltje. Ook zal ik nog wat aan de temperatuurhuishouding moeten doen. Met deze temperaturen gaat het wel maar er zal toch wel wat lucht verplaatst moeten gaan worden als het wat warmer is.

    En de lader zelf? Dat is een ToolkitRC M6D. Let weer op het review-moeras!! Max 500W, lekker compact en een dubbele aansluiting. Eventueel kan ik er qua vermogen vier aansluiten op de voeding als het nodig zou zijn :')

    Een vliegtuig
    Maar in de tussentijd kon er natuurlijk ook een zoektocht gestart worden naar een vliegtuig. Schuim zou het beste zijn, makkelijk te repareren! Maar hout is toch echt beter! Langer doorvliegen, echt te repareren, misschien iets minder makkelijk dan schuim maar wel beter te repareren en vliegt gewoon strakker. Het vliegt allebei, beide materialen hebben hun eigen voor- en nadelen én schare fans!

    Wat wel een groot voordeel is van schuim? Je koopt veel makkelijker een ready to fly kit. De winkels die FMS en E-Flite verkopen zijn niet op 1 hand te tellen en na het achterlaten van een paar honderd euro kun je lipo's laden en gaan!

    Dus natuurlijk stelde ook ik de hout-of-schuim-vraag en een gewaardeerd forumlid kwam met een aanbod waar ik welgeteld 0,15 seconde over na hoefde te denken.

    Gevolg: er kwam een gloednieuwe, complete houten WOT Trainer deze kant op! Spanwijdte van 171cm en perfect verzorgd en afgesteld. Ik weet dus niet hoe dat nieuw uit de doos is en hoe lang je als beginner bezig bent met servo's, roerhoorntjes en afstellen.

    Eerste vlucht
    De dagen begonnen te lengen, het weer werd beter en ik had een afspraak bij een club!

    Vliegtuig mee, zender klaar, lipo's opgeladen en op naar het veld!

    Allereerst een technische keuring: er zat iets speling op het stabilo en kielvlak. Bij een WOT zit dat niet gelijmd maar geschroefd. Even de moertjes iets strakker en de speling was weg. Helaas is de draad bij de mijne van peperkoek en heel erg makkelijk gestript. Op internet circuleren verhalen van 2010 dat dit inderdaad een probleem was. En blijkbaar soms nog steeds.

    Dat wordt dus reparatie 1, voor nu zit het vast en zit er geen speling op. :)

    Vliegtuig goedgekeurd, lipo's erin, vliegen maar.

    De instructeur wilde het vliegtuig natuurlijk graag voorvliegen. Zwaartepunt gecontroleerd, gewicht op de staart definitief vastgeplakt en gaan. Het is erg gaaf om je eigen vliegtuig voor het eerst de lucht in te zien gaan. Er moesten een paar klikjes trim bij maar dat hield bij 1 a 2 klikjes wel op. Volgens mij dus goed werk van GJ met afstellen! :)

    Mijn eerste vlucht
    Windstil..
    En daarna mijn eerste vlucht, we hebben wat zitten stoeien met 2 OpenTX zenders en het leraar/leerling-systeem. Uiteindelijk heb ik mijn zender met het DSMX-protocol gekoppeld aan de leraar en het werkt!

    Waarom het FrSky-protocol niet werkte? Ik heb niet 100% scherp of telemetrie aanstond bij de leraar. Dit is volgens de documentatie wel verplicht. En daarnaast had ik niet de allerlaatste multi module-firmware maar 1 versie ouder. Misschien dat daar ook nog iets in zit. Maar dat is voor een andere keer om uit te zoeken.

    Vliegtuig weer de lucht in, hij komt voorlangs en ik krijg de besturing. Ik had geen enkele verwachting door het simmen anders dan dat ik links rechts vrijwel altijd goed zou doen als het vliegtuig op me af kwam.

    De timer stond op 6 minuten, de spanning was er zeker, als eerste circuitjes vliegen (rechthoeken met 4x 90 graden bochten), voor 99% vd lezers gesneden koek, voor mij voor het eerst. Gas stond op 50%, vliegtuig blijft mooi op hoogte en vliegt lekker stabiel. Hij reageert niet heel snappy door oa het gewicht maar ook door de kleine roeruitslagen vindt de instructeur. Prima geschikt voor mij dus..

    Bochten gaan goed, iets up erbij geven omdat de lift deels wegvalt in de bocht, en ik hou m in de lucht! Linksom en rechtsom, geen enkel probleem. Behalve dat mijn bochten geen 90 graden waren maar of meer of minder...

    De tijd vliegt voorbij en de kist wordt weer op de grond gezet voor me. Weinig wind dus moet je iets harder aan komen vliegen. Dat werd dus een tweede poging om netjes te landen :)

    Ondanks dat de lipo met half gas meer dan 25 minuten mee zou moeten gaan hebben we 'm toch omgewisseld. Ik check thuis wel hoeveel er weer bij gaat. (Dat bleek 1200mAh te zijn van de 4250 bruikbare mAh's)

    Mijn tweede vlucht
    Vliegtuig weer de lucht in en ik kreeg de besturing weer. Gas stond gewoon weer op de helft en weer circuitjes vliegen. Zelfverzekerd ging ik aan de slag, maar moest meer corrigeren. En dat deed ik teveel zoals ik op de sim gewend was. Het werd er een stuk slordiger van in ieder geval... Bewust van zijn en afleren dus.

    Voor de afwisselingen hebben we wat achtjes tussen de circuits door gedaan.

    Vliegtuig weer op de grond na iets meer dan 6 minuten en in deze accu ging iets meer dan 1000mAh. Maar deze accu had de eerste testvlucht natuurlijk niet gehad :)

    Dag 2

    De dag erna stond dag 2 op het programma, flink meer wind (3 a 4 Bft) en een stukje meer vlagerig als je het mij vraagt. De spanning was daardoor dus zeker een stuk meer aanwezig.

    Tegen de wind in, met de wind mee, het vliegtuig doet het wel. Maar je moet een stukje langer doorvliegen tegen de wind in zodat je het jezelf niet moeilijk maakt op de weg terug met rugwind. Dan heb je een stuk minder tijd namelijk...

    Als afwisseling de procedure-bocht tussendoor gedaan. Goed te doen maar ook nu was het zaak om genoeg ruimte te maken voor je bochten. Zeker de lange doordraaier van 270 graden heeft gewoon wat ruimte nodig. Je wilt het vliegtuig voor je houden en niet boven of achter je.

    Toch een paar ingrepen gehad/gevraagd omdat ik gewoon te weinig afstand had gecreeerd om de bochten te nemen.

    Tijdens deze dag goed geconcentreerd om niet te wild sturen en dat werkte. De bochten werden strakker ook al stond er meer wind.

    Timer stond vandaag op 8 minuten en dat vond ik ook wel mooi genoeg. Concentratie neemt af en daarmee ook de zekerheid waarmee je het vliegtuig in de lucht houdt.

    Niet meer simmen!

    En mijn mening over simmen; ja ik heb er iets aan gehad, ik heb het mechanisme dat je soms de andere kant op moet sturen weer aangewakkerd. Maar verder, in de sim was ik als snel aan het rondraggen en was ik niet aan het vliegen op nette lijnen...

    Heb je nog nooit gevlogen? Ga eerst in het echt vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2021
    Aeroplaniga, Frits37, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan dat? Twee voedingen in serie zetten? Nooit geweten?
    Van Trafo's (galvanisch gescheiden van het net) weet ik dat dat kan, maar met voedingen meende ik dat dat een rookwolk opleverde?

    Verder: Goed verhaal, en zo te horen vliegles zoals het hoort!
     
  3. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    @brutus: Als je het zo aan elkaar knoopt gaat het fout inderdaad :)

    Het volgende geldt voor de HP DPS800-GB (1000W voeding van Delta Electronics, door meerdere merken geleverd)
    De aarde en nul zitten allebei aan de behuizing. Dus komt op de tweede voeding 12V op de aarde/behuizing te staan. Aarde kun je loskoppelen van de behuizing natuurlijk maar dan zit je nog steeds met 12V op de behuizing.

    De geleiding gaat via de schroefjes die de printplaat op busjes in de behuizing schroeven. Op de bus zit een opstaande rand die eraf moet want die valt in de printplaat en er moeten kunststof ringen tussen boven en onderkant van de printplaat voordat je 'm vastschroeft.

    Dan is ie veilig :)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK, dus je moet er wel iets aan doen om dat voor elkaar te krijgen... :D
     
  5. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Zo zagen mijn eerste paar vluchten er ook uit. Ik werd altijd enorm nerveus van het vliegen met andermans toestel. Vooral toen @brutus tussen neus en lippen door vertelde dat hij emotionele waarde had aan het chartertje waar ik les mee kreeg.

    Ik vind in sterke wind vliegen ruk, maar wel heel leerzaam. Je leert er je kist mee kennen. Als je in de wind je kist strak kan laten vliegen, wordt dat een heul stuk makkelijker als je weer eens onder windstille omstandigheden vliegt.

    Ik heb vooral wat stickgevoel van de sim gekregen. Afstanden en oriënteren is niet te vergelijken met het eggie vind ik.

    Wat voor vliegmasjien heb je?
     
  6. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    @Damien368: dat staat op pagina 426 regel 13 van het hele verhaal dus ik snap heel goed dat je het niet gelezen hebt :D

    Een WOT Trainer. Gelukkig wel mijn eigen kist want met een kist van een ander lijkt het me idd nog een tikkie lastiger.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  7. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ja dat heb ik even niet meegekregen. Ik lurk wel eens in wil zijn topic, maar onthoud niet altijd alles :D dat model ken ik niet. Zal ik eens op moeten zoeken.
     
  8. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Deze lijkt er wel een beetje op, electro in mijn geval :)
    http://www.ripmax.com/Item.aspx?ItemID=A-CF001A
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jáááá hoor.... geef mij maar weer de schuld... :p

    Heb ik anders weinig van gemerkt dat je daar nerveus van werd...
     
    Damien368 vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Nou, mooi verhaal, ik had al wat meegekregen.
    Het andere kielvlak met de draadeinden is net op de post gegaan in Gerolstein.
    De uitslagen van de WOT hoeven niet zo groot te zijn.
    Als ie iets te "tam" is dan kan je het zwaartepunt nog een paar millimeter naar achteren leggen, dat merk je dan meteen in de reactie op de roeren, vooral op hoogte.
    Hij gaat dan ook iets sneller vliegen.

    Maar leuk dat ze al andere dingen met je proberen dan alleen rechtdoor en bochtjes.
    Wat ik ook tegen Wil zei, probeer GROOT te vliegen, ruime bochten, afstanden afleggen.
    Het model mag best 5 seconden wind mee wegvliegen, dan moet je 8 seconden wind tegen terugvliegen.
    Als je daar een beetje rekening mee houd, dat je tegen de windrichting in voor je gevoel ver weg vliegt dan heb je meer tijd om wind mee alles voor te bereiden.
    Dus stel de wind komt van links, dan vlieg je linksaf 2x zo lang in tijd als dat je rechtsaf zou doen, probeer dat maar eens.
    En verder, al zou je de WOT als bouwdoor kopen, dan zit ie binnen een avond in elkaar en afstellen doe je binnen een half uur.

    Maar niet om het een of ander, blijkt toch dat ik wel weer gelijk had, met alles.
    Dat hout beter vliegt dan schuim en dat je niet verkeerde dingen aan moet leren op de sim.
    Afleren is zoveel moeilijker dan aanleren.
    Maar OK, je hebt een excuus, je hebt hem voor een heli gekocht en daarbij is een sim heel nuttig.

    Veel vliegplezier en de enige tip die ik nog kan geven is, uren maken!
    Het word alweer langer licht, dus binnenkort kan je ook in de avond vliegen.
    Al is het maar 2 vluchtjes, het helpt echt!

    GJ
     
    r3wd vindt dit leuk.
  11. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ik had de zenuwen wel redelijk onder controle, maar ik moest niet voor niks ff pauzeren tussendoor :D

    Toen ik helemaal per ongeluk zelfstandig met de calmato de lucht in ging was het hek wel even van de dam. Dat smaakte enorm naar meer :yes:
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je intensief les krijgt dan kan je ook echt niet langer dan 10 minuten vliegen, dan heeft het geen zin meer.
    Je kan dan beter even pauzeren, tot rust komen en dan daarna weer een keer vliegen.

    GJ
     
  13. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    Zo hebben we dat ook aangepakt in mijn geval destijds. Ik weet nog dat het net als rijlessen was, dikke zweetoksels en na een tijdje raakten mijn hersens "verzadigd" ofzo. Dan ging het vliegen wel een klein beetje achteruit.

    Ik was desondanks wel een van de snellere, denk ik. :thumbsup:
     
  14. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Je pakt het heel snel op.
    Veel beginnende vliegers krijgen eerst een functie om te besturen.
    Nagelang het vordert krijg je er een extra functie erbij, hoogte roer.
    Als je dat onder de knie hebt ben je meestal wel wat weken verder.
    Zoals jij je op de 2e dag al procedure turn, circuit vliegen en 8-en vliegen, dat is een stijle leercurve.
    Jij vliegt in no-time zelfstandig, goed bezig.
     
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi verhaal, veel succes en idd uren maken is het enige waardoor je het leert.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij gaven meteen alle functies.
    Dat waren we zo gewend want als je geen leraar/leerling kabel hebt maar echt de zender of knuppels moet pakken heb je geen keus.
    Dat was voor leraar/leerling tijd.
    Maar dan was het vaak eerst de persoon leren gewoon rechtdoor te vliegen en vooral niet te ruw sturen.
    Als dat redelijk ging een eerste bochtje.
    Na een dag of 2, als het redelijk ging circuitjes vliegen.
    En dan weer een paar lessen verder wat andere dingen en ook wat lager (30-50 meter).
    Maar ik had al het idee dat je wel wist waar je mee bezig was.

    GJ
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Leuk dat je een eigen topic hebt en heel veel succes gewenst.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bij vliegtuig lessen heb je gewoon als instructeur het voordeel, dat als je (mode 2) de linkerknuppel niet gebruikt, er weinig mis kan gaan.
    bij een vliegtuig mag de leerling van mij ook alles in 1 keer hebben.
    meestal met de mededeling dat ze die knuppel wel mogen gebruiken, maar op mijn aangeven.
    als we er samen achter zijn wat het startniveau is, gaan we die stick erbij gooien.

    vaak zie je dat de rechterstick voldoende moeite kost om enigszins in het systeem te krijgen.

    dus inderdaad, zoals hierboven vermeld:
    als de instructeur je op dag 2 al zoveel laat doen, ben je vlot klaar met lessen :D
    meeste mensen hebben wel een tijdje nodig het bochtenwerk er een beetje betrouwbaar in zit
     
  19. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Dag 3 en 4, conclusie het was koud... :) het gevoel in de duimen werd steeds minder dus vandaag vlucht drie vroegtijdig afgebroken.

    Maar de loopings gingen goed, soms door een windvlaag een stapje opzij maar het eruit vliegen was netjes op de juiste hoogte. Ook het aanvliegen voor de doorstart ging goed.

    Als klap op de beginners-vuurpijl de start. Eerste keer het gas iets te vroeg geminderd, daar mocht nog wat meer hoogte in, tweede keer ging dat beter.

    Laat ik het zo zeggen; circuitjes zijn nog niet saai!
     
    WillydeWoofer, GJVO en Damien368 vinden dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Top!!
    Heb je de staart ontvangen?

    GJ
     

Deel Deze Pagina