zo een deel van de romp is in model geschuurd nu kan ik aan deel twee beginnen deze delen op de zolder uitgelegd ;dit was de enige plaats waar ik de ruimte er voor heb dit was dus deel 1 alee a,b,c,d enz.van deel 1 hé en nu stoppen met zagen of ik wel echt aan een boot bezig ben want ja ik ben aan een boot bezig zoals je kunt zien
speciale scharnier getekend .het voordeel is dat ze als het luik opent zelf naar binnen draait zodat er voor aan waar het scharnier zit ook ruimte ontstaat .zo kan de eventueel afgeschoten torpedo vrij voorbij de deur varen zonder iets te raken .op kleiner schaal is dit minimaal nodig maar hoe groter de schaal hoe belangrijker dit word.daar de romp bol naar buiten staat zou bij een gewone scharnier de bolling een probleem geven daar die dan in de weg zit van de torpedo baan vooral de twee onderste deuren die zijn wat moeilijk omdat het scharnier munt daar ook nog maar de helft van de hoogte van de deur bedraagt test van een van de torpedo's door de beperkte lengte van het basin kon de torpedo niet op volle snelheid komen want voor dat punt bereikt was moest ik reeds gaan remmen
het scharnier werkt zoals gedacht .de deur gaat bij het openen een stuk mee naar binnen zodat heel de opening word vrij gegeven voor de torpedo te laten passeren . morgen inbouwen en hopelijk kan ik dinsdag testen
Heb jij extra deuren nodig om je boot vol met water te krijgen? Gebeurt normaal toch ook? Sluizen hebben ook zo een systeem met deuren he. Succes met je boot die duikt of te wel vol loopt. Hein
Ja vriend als je wat wil weg schieten terwijl je vaart moet je toch nu en dan een deurtje open zetten hé doe je dat niet dan krijg je brokken pomp is besteld om de torpedo weg te kunnen schieten en ik denk dat 11.000 liter per uur genoeg gaat zijn om met redelijk wat snelheid de buis te kunnen verlaten norbert ging zien wat hij met de balans regelaar kon doen want de nieuwe zijn te groot en het gaat een heel gedoe worden want ik moet een systeem maken waarbij de ballast niet verder kan dan de draad stang . hetzelfde principe zoals een spindel loze duik tank maar dan anders je begrijpt het wel anders via andere kanalen dat praat makkelijker rije rudy rije
En via dat scharnier van die deur kun je de boot laten duiken? Want als je bij een duikboot de deur openzet loopt die vol he. Dat moet toch ook zo. Maar waar zijn nu al die potloden die je gekocht hebt. Daar zie ik nog niets van terug in de bouw. Of ben je nog niet zo ver met de nummering?
nee Hein die heb ik volop in gebruik hoor ja ik moet alles nummeren (allee ik gebruik letters hé ik ben nen belg )en daar kruipt veel tijd in
Raf, dat je een Belg bent weten we. Kun jij niets aan doen dat is de schuld van je ouders dat zij daar zijn gaan wonen. Maar zou je die deuren eens dicht doen, je hebt mooie scharnieren gemaakt. Maar nu al dat water weg loopt krijg ik te weinig water onder de kiel. Hein
vriend ze zijn nu dicht dus je moet nu wat meer water gaan krijgen het veer systeem werkt nog niet naar voldoening dus terug naar de teken tafel maar ze sluiten al wel het probleem dat de veer na een 20 keer open en dicht zich lijkt te vervormen en dan blijft de deur 1 mm open staan en dat is niet accepteerbaar
Door die veer van jou heb ik dus te weinig water onder de kiel. Doe toch gewoon op nummer bouwen zoals in de beschrijving en niet met letters. Zo maak je fouten he.
de buis is binnen en kan gemonteerd worden en dan kan er zondag getest worden of de torpedo wel werkelijk uit de buis schiet met een rot vaart het probleem is dat het speciale stuk dat de torpedo uit de buis drukt niet mee uit de buis mag vliegen want dan ben je die elke keer kwijt en das niet de bedoeling maar vooraan de buis kan ik dus geen arret zetten want dan blijft de torpedo daar aan haken en das dan een pak geld naar de kloten dan hoe druk je hem er uit en dat kan op drie manieren een veer zoals bij manfred maar waar vind je een veer van 80 cm die over heel die lengte druk blijft geven die ook nog eens 56 mm dik is en dan nog samen te drukken in een beperkte ruimte ok in zonhoven kun je die laten maken maar dat blijft problemen geven nadien want ze moet ook nog eens rvs zijn en dan het kosten plaatje perslucht ok maar dan zit je met een dikke cylinder die je in de romp kwijt moet kunnen en hoeveel keer kun je daar mee schieten voor je terug moet vullen en hoeveel bar zet je der op water druk dus nu gekozen voor water druk en echt veel druk de pomp geeft 11.000 l/h het voordeel dat speciale deel hoeft niet zo juist te passen en het kan ook nog eens stoppen zonder dat het de buis uit vliegt terug drukken doe je met een borstel steel en je hebt een onmenselijk grote hoeveelheid water ter beschikking dan is het gewoon een kwestie van accu's aan boord te hebben en die heb ik wel er is plaats voor 600 Ah accu's op 24 volt dus zondag testen en dan weet ik dus meer misschien ook nog een filmpke maar Hein die krijg je privé wat die letters aan gaat dat is makkelijker dan getallen want je kunt A1 , B5 en zo doen met cijfers kom je maar tot 99 met twee plaatsjes met letter en cijfer kom je verder Z0 ;dan heb je 260 mogelijkheden je ziet er is over na gedacht en je kunt hoofd letters en kleine letters gebruiken dan kom je op 520 uit wat de deur betreft die is nu dicht dus je zult het ergens anders moeten gaan zoeken ik denk dat er veel water aan "zeveren" op geraakt nu rije rudy rije
nee het zijn we degelijk ontvangers en deze gaan werken met wat ik vroeger 30 jaar geleden al eens gebouwd heb en dan werkt alles via een tablet zelfs het beeld de software word geschreven en wat ik nu reeds gezien heb is heel mooi . door een gps module op de tablet kun je de boot sturen je hebt dus geen knuppels meer nodig draai je naar rechts dan gaat de boot naar rechts varen draai je links gaat hij naar links boven en onder doe je door de tablet te kantelen je kan een diepte instellen en daar gaat hij dan naar toe en nu waren ze met de waypoints bezig zodat je een vast bepaalde koers kon instellen mooi spul dat allemaal wel torentje is bijna klaar
Hein met 11.50 meter zit ik binnen de wettelijke lengte die mijn voertuig mag zijn dus ik zie geen probleem maar je hebt wel een scheeps helling nodig om ze te water te laten dat weer wel . elke keer een kraan huren is ook weer wat duur . maar eens ze achter de auto hangt loopt ze wel lekker mee en voel je der eigenlijk niks van alleen in duitsland mag je maar 80 km/h doen en das ellendig traag om ergens te geraken alee da was het weer rije rudy rije
Wel even mandeksel vastzetten Raf, anders zit je straks met een tank vol zeewater i.p.v. diesel. Al bemanning aan het werven? Gr. Klaas.