Sjoerd, even een paar simpele vraagjes.
...
Die duikboot willen we van metaal maken.
we hebben nog geen idee welk metaalsoort we willen gebruiken.
Hoe denken jullie dat metaal te gaan bewerken?
Staal: te zwaar, moet je lassen
Messing: te zwaar, moet je hardsolderen
Aluminium: lekker licht, maar het lasproces is bijzonder moeilijk.
Goud: te zwaar, een beetje duur, maar makkelijk te buigen. Echter te zwak.
blipman zei:
Ook graag zouden we willen weten hoeveel dat moet kunnen kosten
Metaal heeft een dagprijs. Kan elke dag anders zijn.
en wat we voor motoren nodig hebben.
Hele lichte, maar sterke motoren, die heel langzaam kunnen draaien (in het water) maar ook heel snel (in de lucht)
Besef heel goed dat een propellor (van een vliegtuig) een heel andere vorm heeft dan de schroef van een boot, en al helemaal een andere vorm dan de schroef van een sub. En die willen jullie dan nog eens in klap-vorm gaan maken...
Ik dacht op zich dat we 4 servomotoren nodig zouden hebben voor de hoogteroeren.
en een servomotor voor het roer.
een (of meerdere) pomp(en) voor de ballasttanks.
twee gewone motoren voor de aandrijving.
Bij subs spreek je niet over hoogteroeren, maar over diepteroeren. (Nou ja, behalve bij die dolfijn van Lex dan.)
Maar waarom 4 servo's voor de diepteroeren?
Deze onderzeeboot zou uiteindelijk uit een rc vliegtuig worden gegooid.
daarom ook die stabilisatietanks met lucht.
er zit ook een voorkoepel in omdat we ook ooit een camera erin willen zetten.
we hebben ook nog geen goed idee hoe we een deksel drukbestendig waterdicht af kunnen sluiten.
en hoe we de assen allemaal waterdicht af kunnen sluiten.
Dat mag dan wel een reusachtig RC-vliegtuig zijn... Enig idee hoeveel jullie duikboot zal gaan wegen? (Zelfs met lege ballasttanks)
Ik denk dat de combinatie (RC-vliegtuig + RC-sub) meer weegt dan 25 kilo en dat is dus VERBODEN in Nederland.
Bovendien: vanuit een RC-vliegtuig een voorwerp naar beneden fl*kkeren met een aanzienlijk gewicht is gewoon STOM en LEVENSGEVAARLIJK.
Maar over dat laatste maak ik me weinig zorgen; er zullen geen vliegers bereid zijn om jullie maaksel naar boven te vliegen. Ze kijken wel uit...
wat we wel weten is dat als je een zender hebt tussen de 40 mhz en de 27mhz dat dat moet werken.
zouden jullie (opbouwende) krietiek over mijn eerste schets kunnen geven?
Niet TUSSEN de 27 en 40 mHz, maar OP de 27 of 40 mHz.
En er zijn geen 27 mHz zenders die genoeg kanalen hebben voor een sub, dus je bent tot de 40 mHz veroordeeld.
Mijn opbouwende kritiek is de volgende:
Leer eerst eens lopen voordat je wilt gaan rennen.
De bouw van (RC-) onderzeeboten is al moeilijk genoeg, zelfs zónder allerlei rare fratsen die jullie willen uithalen.
Dat je met modelbouw wilt beginnen: hartstikke mooi, want het is een enorm mooie hobby. Maar sla eens een paar keer met je kop tegen een harde, liefst betonnen muur, schudt daarna je hoofd en vraag jezelf eens af of je wel goed wijs bent. Jullie weten niet waar je het over hebt.
En dan praat ik nog niet eens over het geld wat je voor dit fantasieproject nodig hebt...
Net als Rob laat ik het hierbij.
Klinkt hard hé? Niet leuk!!! Maar weet je wat veel minder leuk is?
Als je een aantal maanden zakgeld in dit project hebt gepompt en het blijkt gewoon onmogelijk te zijn!