een duwtje richting thermiek :-)

De afgelopen tijd kom ik er meer en meer achter dat het zweven me meer en meer in de greep krijgt.

Op het moment vlieg ik met een Epsilon competition en dat gaat nu best aardig. Best wel veel aanloop problemen gehad om de kist lekker te laten vliegen maar na de meest recente afslank kuur ben ik nu best wel tevreden.
Wel loop ik steeds vaker tegen de beperkingen van de zwever aan.. het allemaal net niet strak en sterk genoeg ( flutter, speling op de links etc).

Kortom, ik wil een stapje hoger..

De zwever moet in ieder geval voldoen aan:

* electro ( geen sleepkist op de club, geen lier en onhandig om over het veld een hoogstart lijn te hebben )
* 20 km van de kust is het nogal eens winderig, dan wil ik toch ook wel kunnen vliegen
* nadruk op thermiek, maar een beetje rondracen als er echt geen belletje te vinden is heeft ook wel wat, zeker als er een beetje wind staat.
* geen TE krappe romp, ik wil ook een vario mee nemen, en als ik zo wat plaatjes zie van f3j kisten met een propje zie ik mezelf al kramp in mijn vingers krijgen :-)
* 3,5 m span is het maximum wat ik schadevrij kan transporteren en in huis de spiltrap op en af krijg.

Door bovenstaande valt een fj3 electro kist toch een beetje af...

Zelf ben ik min of meer uitgekomen op een tangent alpina 3001 electro, of een valenta volcano. Een Tangent kult is denk ik weer net te groot en tegelijkertijd krap.. maar nog nooit een van dichtbij gezien.

Uiteraard geen van 3en op korte termijn leverbaar.

Nog hints welke richting ik ook nog eens kan gluren ?
Budget wil ik proberen rond de 900 euro te houden, inclusief setup.

2e hands is ook een optie, maar dan bij voorkeur met electro setup, zelf zagen in een neus van een dure kist laat ik liever aan een ander over.

Geen optie: ruimere auto, groter huis :rolleyes:

Dus mocht iemand een briljant aanbod hebben, of de ideale kist weten dan hou ik me aanbevolen.

Alvast bedankt :p

Bob

De volcano is echt een hellingkist als ik mij niet vergis. Als je de filmpjes op youtube bekijkt vliegt het echt fantastisch. Nog niet zo lang geleden werd dit model hier op het forum te koop aangeboden. De eigenaar had toen meerdere modellen van valenta liggen. Je zou nog even kunnen zoeken en informeren.

De kult is een model waar MaartenX op dit forum mee vliegt (kleinere versie) wat ik van hem begrijp is ook dit model erg fijn.

De Alpina kist staat ook op mijn lijstje. Al is het dan de 4001. Deze hebben ook bewezen erg goed te vliegen. Of dit ook lekkere thermiek kisten zijn weet ik niet.

Als je van alles wat wilt is het denk ik goed om toch in de F3j hoek te kijken. Ze hebben niet allemaal bezemsteelrompjes...

De Vitesse van Staufenbiel lijkt ook goed uit de tests te komen als meer allrounder. Of dit qua kwaliteit vergelijkbaar is met de Epsilon, of beter, weet ik niet. Prijs echter dik onder de €900,-. Dus wellicht geen optie ;).

Laatst bewerkt:
wil niet vel zeggen maar als je flutter hebt, heb je speling en heb je daar dus geen aandacht aan geschonken bij de bouw.

maar nu is tegenwoordig niet iedere modelbouwer nog een modelbouwer ,dankzij de arf en worden we wat slordiger

met het geen jij eist zou ik voor f5j gaan ,maar of je dan onder de 900 klaar bent ?

Serge, je opmerking is zeker terecht, wat de aandacht mbt montage betreft.. al doende leer je.
Echter: ik denk niet dat je de Epsilon fluttervrij kan maken. Het is geen topkwaliteit kist, wel een waar ik veel plezier mee heb gehad en een hoop mee heb geleerd!
Ik weet niet of er voor het geld van de Epsilon betere alternatieven zijn te vinden.. het zullen er in ieder geval niet veel zijn.

Zelf bouwen of het iemand laten doen die er beter in is dan ik?
Ik ga voor de laatste optie. Ik heb meer plezier in het vliegen dan in het bouwen in tegenstelling tot sommige modelbouwers onder ons.

Gelukkig kan iedereen kiezen voor datgene wat hem het best bevalt.

Tot die tijd:
Ik hoop morgen weer met veel plezier de Epsilon omhoog te zien gaan :-

@Discus2ct:
De Vitesse van Staufenbiel zou ik niet zo snel als opvolger van de Epsilon kiezen, dan vlieg ik liever nog even door met de Epsilon.

Laatst bewerkt:
juust vliegen is leuk inderdaad .

maar bij deze man had ik ooit eens een minirelax vandaan (niet meer in het assortiment)

de bouwkwaliteit van deze kisten is erg hoog ,misschien zit er wat tussen .

juust vliegen is leuk inderdaad .

maar bij deze man had ik ooit eens een minirelax vandaan (niet meer in het assortiment)

de bouwkwaliteit van deze kisten is erg hoog ,misschien zit er wat tussen .

mis ik soms een linkje ( naar fvk misschien ?)
Zucht... mijn mini relax... gesneuveld door storing en de reden dat ik van spektrum naar futaba ben over gestapt :onweer:

Nou... Net binnen budget... Dan moet er wel een heeeeeeel goedkope setup in:-)

Alleen zou ik graag een iets meer "gezette dame" hebben.. Dit is wel een heel dun rompje
Wat ze overigens allemaal lijken te zijn bij de meeste makers.

Accu en vario dmv vaseline plaatsen schat ik zo in.

Tot nu toe neig ik nog het meest naar een niet leverbare Alpina geloof ik.

hahahahahahaha accu dmv vaseline plaatsen ,buk eens en zeg otto .

Graphite 2 von FVK Modell

deze is wat goedkoper .

maar ik geloof dat er iemand in het draadje van arjan zijn f3j zwever deze nu zelf na maakt in glas voor rond de 600 euro ,als je hem nu vraagt om een rompje wat 6 cm diameter heeft in de neus sectie .dan kun je alles kwijt wat je wilt .

Hallo Bob, ik was degene die meerdere Valenta kisten te koop had staan. Bel me even dat praat wat makkelijker. Groet Bob Schoofs 0651612224.

mis ik soms een linkje ( naar fvk misschien ?)
Zucht... mijn mini relax... gesneuveld door storing en de reden dat ik van spektrum naar futaba ben over gestapt :onweer:
Ha die bob,je wilt meer he na die mini relax :cool:,ik heb hier nog een RIVAL
RIPPE van FVK is ook een prachtkist,missch.een tip, span 2.8m. en is nog leverbaar volgens mij.En Kwaliteit die FVK kisten....

Groetjes,jan-willem

ken dat de mini relax is een typisch zwevertje net als de metrick ,blijft deze niet boven ,dan heeft het geen nut om een andere zwever ook te laten proberen .

Toen ik begon met zweven had ik mijn spullen ook niet voor elkaar.
Teveel ruimte op hoogte en rol bijv.
Nu weet ik wel dat het absoluut belangrijk is de besturing goed te hebben, anders heb je geen plezier aan het zweven.

Taco.

Vandaag noodgedwongen mijn FVK Impuls maar uitgelaten. Rudderhorn op een van de flaps van de Epsilon besloot de handdoek in de ring te gooien:-) (bekend probleem overigens) .. keurig 'onthoofd'

Net iets teveel wind voor het mooie voor deze zwever maar met niet meer dan een paar kleine bubbels toch 1 1/2 uur boven geweest met 6 minuten motorloop:cool:

Da's de 2e FVK die heerlijk vliegt eigenlijk .. Dit is wel een echte licht weer vlieger en eigenlijk op de kop getikt voor ons jaarlijkse weekje noord Italië.

Misschien toch maar conclusies uit trekken...

Zucht.. Best lastig iets willen kopen :confused:

Nou Dirk.. Niet helemaal vrees ik ;-)

Ik wacht nog even af of er wat 2e hands langs komt..
Zo niet dan denk ik dat ik toch maar in de wachtrij ga zitten voor een Alpina 3001.

Een Rival Rippe van FVK doet ook nog mee als runner-up trouwens, samen met de Tangent Kult.

Blijkbaar was de vraagstelling lastig, danwel niet realistisch.
(of niet passend in het budget)

Maakt niet uit, als dit zo is, toch weer wijzer geworden ;-)

Laatst bewerkt:
Back