een duwtje richting thermiek :-)

zwever

Ik kon het zeker niet beter verwoorden dan Bobt naar welk type zwever ik op zoek ben.
Nu had ik graag geweten hoe jullie aankijken tegen de toestellen van Reichart.
Ik dacht dat deze kwa kwaliteit toch wel beter zijn dan de Epsilon die ik eerst op het oog had.
Mijn oog valt vooral op de sirius of de Baracuda.De Lucky sport of thermiek staan mij ook zeer aan maar ik vrees dat deze wat te duur voor mij uitvallen.
Alle meningen en info zijn welkom.

mvg. Geert.

Geert, volgens mij komt een groot gedeelte van de Staufenbiel zwevers (waaronder de Epsilon ?) van Reichard... als dit niet zo is zal dat binnen de kortste keren wel gecorrigeerd worden:rolleyes:

Alles bij elkaar niet bijzonder duur, vliegen prima maar er is wat bezuinigd op het beslag.
Ik denk dat wanneer je een Epsilon in elkaar zet met een betere kwaliteit onderdelen je er een fijne zwever aan hebt. Ik heb er in ieder geval veel plezier mee gehad en veel mee geleerd. En dat met de mee geleverde hevels etc.

Deze gaan het na een seizoen stuk voor stuk begeven en ik heb ondertussen het een en ander vervangen en hij is weer klaar om te vliegen.

Ik denk dat het grootste nadeel is dat je er veel lol mee hebt voor een budget prijs. Maar dan krijg je de smaak te pakken .... en dat kost meestal geld :lol:

En dan blijkt dat de opvolger nog wat lastiger te kiezen is!

Geert, volgens mij komt een groot gedeelte van de Staufenbiel zwevers (waaronder de Epsilon ?) van Reichard... als dit niet zo is zal dat binnen de kortste keren wel gecorrigeerd worden:rolleyes:

Alles bij elkaar niet bijzonder duur, vliegen prima maar er is wat bezuinigd op het beslag.

Staufenbiel verkoopt idd veel spullen van Reichard. Echter deel ik je mening van het beslag niet. Ik heb de Elipsoid van Reichard, en ik kan je vertellen dat er niet bezuinigd is op het beslag. Mijn inziens is het van goede kwaliteit, met een spelingsvrije overbrenging. De enige speling die ik kan constateren is de speling in de servo zelf.

Succes met jullie keuze, want iets vinden wat echt bij je past is idd moeilijk...

zwever

Ik weet haast zeker dat de Epsilon niet van Reichard komt.Of het moest zo zijn dat deze toestellen speciaal voor Staufenbiel gemaakt worden met inderdaad budjet beslag.

Laatst bewerkt:
Staufenbiel verkoopt idd veel spullen van Reichard. Echter deel ik je mening van het beslag niet. Ik heb de Elipsoid van Reichard, en ik kan je vertellen dat er niet bezuinigd is op het beslag.

Hmm... Ik kan alleen spreken van de Epsilon, en daar gaat dit volgens mij wel op.

Wellicht zit daar de kneep, aangezien er in deze constructie er een bedrijf meer geld aan moet verdienen zonder dat de kist duurder gaat worden.

Bob

Ik weet haast zeker dat de Epsilon niet van Reichart komt.
Ik was er heel zeker van dat-ie van Reichard kwam... maar tot mijn verbazing vind ik 'm niet op de site. (Of Reichart met een T moet toch een andere zaak zijn dan Reichard met een D... :D)
Overigens heb ik een Sprinter gehad, en nu een Ellipsoïd, en geen klachten over beslag. Wat niet wil zeggen dat duurdere merken geen beter beslag zullen hebben natuurlijk... ik denk dat alle zwevers behalve de aller, allerbeste wel enige flutter kunnen vertonen als je ze maar extreem aanduikt.

Het is een beetje stil geworden hier... :confused:

Al met al ben ik wel wat verder gekomen...

* Ik heb nog steeds een enigszins onverklaarbare voorkeur voor de Alpina 3001... Dit jaar niet meer leverbaar.
* De Tangent Flamingo lijkt een leuke all-rounder, samen met de FVK Rival Rippe/Abachi
* Een thermik xl lijkt ook nog in het budget te passen ook al zou deze volgens mijn eerste lijstje afvallen wegens een heul slank rompje.

Ik denk dat dit mijn uiteindelijke lijstje is geworden maar ik hou de aangeboden zwevers nog even in de gaten. Er lijkt zo vlak voor de winter het een en ander aangeboden te (gaan) door mensen die voor de volgende zomer wat nieuws willen.

Het zal vast wel zo zijn dat de ideale kist aangeboden word als ik net een bestelling bevestig :-)

Misschien helpt dit lijstje Geert nog wat verder ?
Voor zover ik het kan zien komen bovenstaande modellen grofweg rond dezelfde prijs uit inclusief set-up.

Ik heb er voor gekozen om mijn budget niet te verhogen omdat je daar mee bezig kan blijven :rolleyes: Je gaat dan weer in een andere prijsklasse zoeken en vind dan opnieuw iets wat er (net) overheen gaat:-)

Hoewel het telefoontje met mijn naamgenoot me nog even liet twijfelen maar daar heb ik me maar snel overheen gezet.. dat was geen overschrijding van een paar tientjes :Fade-color

Bob

Laatst bewerkt:
Ik kan deze draadjes soms met verbazing volgen... :-)
Er komen vaak volkomen tegenstrijdige eisenpaketten voorbij en dan moet "het beste" toestel gevonden worden voor de laagste prijs. En dat gaat dan weken door! Wel leuk hoor en ook voor mij is de voorpret van het rondneuzen enorm maar soms gaan mensen er wel erg ver in.

Ten eerste: het eisenpakket "hij moet goed thermieken" in combinatie met "hij moet met veel wind kunnen vliegen" en "hij moet hard kunnen" en "hij moet aerobatics kunnen doen".
Dat levert altijd een compromis op. En dan is er al geen "beste" meer, want het ligt er maar net aan waar jij de nadruk op legt. Zolang je vast houdt aan dat het toestel in álles het beste moet zijn kun je het wel vergeten dat je een keus kunt maken.

Of eigenlijk; een moderne F3J of F3B kan al deze dingen goed. Maar die zijn weer veel te duur. En zelfs daarin zijn er verschillen, sommige zijn beter op lichte dagen in de thermiek, andere doen het beter bij meer wind. Er is er geen één die onder alle omstandigheden de beste is!!!!! Wat niet wil zeggen dat de "thermieker" bij meer wind niet te vliegen is, of de "snellere" niet kan thermieken.

Hetzelfde voor de toestellen die hier voorbij komen. Er zijn er veel die vrijwel hetzelfde zijn. De verschillen zitten dan in kleur, uiterlijk of prijs.
Mijn advies: bedenk wat je budget is, wat voor jou de belangrijkste prestatiepunten zijn en kijk dan wat er over blijft. Zijn er twee of drie die allemaal in aanmerking komen, neem dan de duurste binnen je budget of voor mijn part de goedkoopste, als budget erg belangrijk is. Kom je er dan nog niet uit neem dan de mooiste. Maar laat alsjeblieft los dat je het beste toestel voor alle omstandigheden voor de laagste prijs wilt hebben. Dat is er gewoon niet :-)

Afgelopen weekend ben ik ernstig in verlegenheid gebracht met mijn dure carbon/glasvezel 6-kleppen Starlight F3J. Serge vloog me met zijn 35 jaar oude Brillant (enkel hoogte en richting) volkomen de poep voor de ogen. Niet omdat de Brillant het "beste" vliegtuig is maar omdat de omstandigheden toevallig perfect waren voor het toestel.
(okay, Serge stuurde ook een aardig potje maar dat laten we even buiten beschouwing :-) )
Heb ik dan minder plezier van mijn Starlight? Of is het ineens een verkeerde keuze geweest? Natuurlijk niet! Ik heb echt heerlijk gevlogen en genoten. En dat kan met ieder vliegtuig.

Laatst bewerkt:
Ik kan deze draadjes soms met verbazing volgen... :-)
.

Goed om te lezen dat je je vermaakt ! :D

Ik heb niet de indruk dat ik het onmogelijke zoek, ( maar dat kan best wel zo overkomen ) maar aangegeven wat grofweg mijn wensen zijn. Het kan zijn dat deze onredelijk zijn maar de nederlandse winderigheid is nou eenmaal een gegeven.:rolleyes:

Aangezien ik zelf een (niet leverbare) kandidaat had gevonden vroeg ik een paar alternatieven om eens naar te kijken binnen een budget. Voor mij is de keuze overweldigend en een paar hints zijn welkom. Ik kan me ook voorstellen dat je een beter beeld hebt van wat er zo allemaal te krijgen is als je langere tijd op een bepaald nivo met zweven bezig bent.

Eigenlijk hoop ik op een mooie 2e hands (electro) f3j zwever en anders denk ik dat toch de Alpina besteld zal worden.

De reden dat ik mijn lijstje nog even plaatste was omdat er nog iemand op zoek was naar een soortgelijke zwever.

Misschien maar eens een gevraagd topic maken een dezer dagen..

Bob

Hoi Bob,
Het was absoluut niet vervelend of als kritiek bedoeld hoor. Meer oprechte verbazing. Ik "val" meestal voor vliegtuigen, ben niet zo van het heel lang zoeken en wikken naar "de beste".

De keus is ook overweldigend. En als je er één kiest vindt je altijd wat anders wat op bepaalde punten weer beter is, dat heb je nou eenmaal met een compromis. Dus zoeken naar "de beste", dat is onbegonnen werk.

Mijn belangrijkste punt is dat je je met alle genoemde vliegtuigen meer dan uitstekend kunt vermaken. Hints krijg je inderdaad maar dat maakt de keuze soms alleen maar moeilijker. Ga voor wat je aanspreekt!

Is de Albatros van TopModel CZ misschien iets voor jou? Een BirdOfTime-clone, mét ailerons en kleppen. Niet goedkoop maar ik vind 'm érg mooi:
Topmodel CZ

Hoi Bob,
De keus is ook overweldigend. En als je er één kiest vindt je altijd wat anders wat op bepaalde punten weer beter is, dat heb je nou eenmaal met een compromis. Dus zoeken naar "de beste", dat is onbegonnen werk.

Hoi Arjan,

Ik vatte het ook niet als kritiek op hoor :-)

Ik ben blijkbaar gevallen voor de Alpina en daar kon ik niet aankomen..
Het bedrag is voor mij toch wel aanzienlijk en dan ga je afwegen..

Maar dat hoeft niet meer!!!!
Tada... begin November komt de Alpina binnen 8)

Ik begon er al hoofdpijn van te krijgen maar dat is over. Of het de beste keus zal zijn ? Maakt me niet uit, deze zwever lijkt op papier en uit de reviews het meest aan te sluiten bij mijn wensen. Nog even en ik kan zien of het klopt :p

Ik kijk er in ieder geval naar uit, ik zal zo bij het KNMI even een paar mooie weekends boeken voor half/eind november :rolleyes:

Het ei is in ieder geval gelegd.

@Bart,

Hij is inderdaad erg mooi, maar deze LIJKT(?) beter geschikt voor wat minder wind...

Bob

en zo ben ik dus bezig een vintage f3b zwever naar thermieker om te zetten welke dan ook lichte acro moet kunnen . ik ben en blijf een groot voorstander van zelf bouw . ik weet dat niet iedereen daar de tijd ( al is het maar 20 minuten per dag )) en of kunde of plaats voor heeft . je moet niet bouwen om te vliegen , dan is het plezier er snel vanaf .

maar ik ben dus een oude sagitta aan het bouwen als electro zwever , met andere technische insteken ,waardoor deze lichter zal moeten worden . het profiel is in mijn ogen al goed vanaf origineel .

dus krijg je net als de epsilon het idee van van f3j ,maar niet voor de prijs voor f3j .

en zo ben ik dus bezig een vintage f3b zwever naar thermieker om te zetten welke dan ook lichte acro moet kunnen . ik ben en blijf een groot voorstander van zelf bouw .

Serge,

dat was nog niet opgevallen :-)

Zonder gekheid, volgens mij vlieg jij regelmatig op de Ginkelse heide ?
Ik hoop je daar volgend jaar eens aan te treffen. Is niet bij mij om de hoek maar het lijkt me zeker de moeite waard eens op een echte thermiek locatie te vliegen!. Wie weet wel samen met jou en jouw sagitta ?

Ik ben daar af en toe aangezien ik familie in de Harskamp heb wonen.

Bob

lijkt mij gezellig , maar gastvliegen doen ze wat minder makkelijk over op de hei ,vandaar dat ik lid ben geworden ,daar .je zou kontakt op kunnen nemen met het bestuur .ik kan en mag daar niet over beslissen
maar arjan ,hendrik en terence vliegen daar ook .

Back