Ik kan deze draadjes soms met verbazing volgen...

Er komen vaak volkomen tegenstrijdige eisenpaketten voorbij en dan moet "het beste" toestel gevonden worden voor de laagste prijs. En dat gaat dan weken door! Wel leuk hoor en ook voor mij is de voorpret van het rondneuzen enorm maar soms gaan mensen er wel erg ver in.
Ten eerste: het eisenpakket "hij moet goed thermieken" in combinatie met "hij moet met veel wind kunnen vliegen" en "hij moet hard kunnen" en "hij moet aerobatics kunnen doen".
Dat levert altijd een compromis op. En dan is er al geen "beste" meer, want het ligt er maar net aan waar jij de nadruk op legt. Zolang je vast houdt aan dat het toestel in álles het beste moet zijn kun je het wel vergeten dat je een keus kunt maken.
Of eigenlijk; een moderne F3J of F3B kan al deze dingen goed. Maar die zijn weer veel te duur. En zelfs daarin zijn er verschillen, sommige zijn beter op lichte dagen in de thermiek, andere doen het beter bij meer wind. Er is er geen één die onder alle omstandigheden de beste is!!!!! Wat niet wil zeggen dat de "thermieker" bij meer wind niet te vliegen is, of de "snellere" niet kan thermieken.
Hetzelfde voor de toestellen die hier voorbij komen. Er zijn er veel die vrijwel hetzelfde zijn. De verschillen zitten dan in kleur, uiterlijk of prijs.
Mijn advies: bedenk wat je budget is, wat voor jou de belangrijkste prestatiepunten zijn en kijk dan wat er over blijft. Zijn er twee of drie die allemaal in aanmerking komen, neem dan de duurste binnen je budget of voor mijn part de goedkoopste, als budget erg belangrijk is. Kom je er dan nog niet uit neem dan de mooiste. Maar laat alsjeblieft los dat je het beste toestel voor alle omstandigheden voor de laagste prijs wilt hebben. Dat is er gewoon niet
Afgelopen weekend ben ik ernstig in verlegenheid gebracht met mijn dure carbon/glasvezel 6-kleppen Starlight F3J. Serge vloog me met zijn 35 jaar oude Brillant (enkel hoogte en richting) volkomen de poep voor de ogen. Niet omdat de Brillant het "beste" vliegtuig is maar omdat de omstandigheden toevallig perfect waren voor het toestel.
(okay, Serge stuurde ook een aardig potje maar dat laten we even buiten beschouwing

)
Heb ik dan minder plezier van mijn Starlight? Of is het ineens een verkeerde keuze geweest? Natuurlijk niet! Ik heb echt heerlijk gevlogen en genoten. En dat kan met ieder vliegtuig.