een echte boot

• Topicstarter Topicstarter 27MHz
  • Startdatum Startdatum
2

27MHz

Guest
Even geen modelbouw want onze 1 op 1 is de winter niet goed doorgekomen. Eigen schuld dikke bult..

Dus opknappen maar!

Het gaat vooral om de bovenkant en deze is bijna helemaal kaal... Met een fohn en een krabber. De moeilijk stukjes met verfafbijt. Maar het weer zit er goed in:-( Wat is de beste manier om het dek van deze Nordson weer strak in de lak te krijgen?
Kan ik die vlekken er ook uit krijgen?

zie foto's op flickr met de onderstaande linken..

Veel tips zijn meer dan welkom!!

nordson3 on Flickr - Photo Sharing!

nordson1 on Flickr - Photo Sharing!

nordson2 on Flickr - Photo Sharing!

Hoi,

goed schuren ontvetten en dan lakken met houtlak die voor buiten bestemt is. Je kan het gewoon lakken met een roller. Maar let op!! je moet met de nerf van het hout mee lakken anders ziet het er niet uit. verder is het wel een leuk sportbootje. wat voor motortje heb je er achter hangen? of is het inboard? miss handig om je motor even na te lopen en ook een beurtje geven. Ik ben benieuwd naar wat foto´s als die in het water ligt:D

tim

goed schuren ontvetten en dan lakken met houtlak die voor buiten bestemt is

Nou, ik zou maar goede bootlak gebruiken die in een shop te koop is waar materialen voor de watersport verkocht wordt.
Die lak is wat beter bestand tegen weersinvloeden.
In deze shops geven ze ook advies over het hoe en wat.

Als je de boot echt wilt laten glimmen,direct na het rollen de kwast er door halen.Het zgn sinsasappeleffect verdwijnt en de glans wordt hoger.
De eerste laag zo dun mogelijk opzetten.Je gaat dan het hout een beetje impregneren.Daarna mooi drie keer in de botenlak zetten.
succes.
gr Marcel.

Wat een onzin wordt hier allemaal geschreven.

Niet eerst schuren en dan ontvetten. Nee, eerst ontvetten en dan schuren, anders loopt je papier vol en schuur je het vet het hout in.

Ontweringswater is perfect!! Goed veel gebruiken.

Nooit vernis rollen!!!!! Altijd met een goede kwast! Ook geen drie lagen. Minstens 10!! De eerste drie lagen goed verdunnen. Iedere keer licht schuren en afnemen. Na laklaag 6 ga je pas goed resultaat zien.

Ook teak kun je werkelijk fantastisch lakken!!!

Het enige goede advies is vragen in de winkel maar dan krijg je deze antwoorden!

Je moet wel een keuze maken in 1 of 2 compenten lak. De laatste is harder en de laklaag gaat langer mee maar moeilijker te bewerken. Minimaal 15 graden (nu geen probleem) en maximaal 22 graden.

S6

Hoi,

goed schuren ontvetten en dan lakken met houtlak die voor buiten bestemt is. Je kan het gewoon lakken met een roller. Maar let op!! je moet met de nerf van het hout mee lakken anders ziet het er niet uit. verder is het wel een leuk sportbootje. wat voor motortje heb je er achter hangen? of is het inboard? miss handig om je motor even na te lopen en ook een beurtje geven. Ik ben benieuwd naar wat foto´s als die in het water ligt:D

tim

Het is je wel eens vaker verteld, als je neit weet wat je zegt zeg dan niks. En inderdaad geen roller! Deze laat allemaal puntjes achter in je lak!

Trouwens nog even een tip voor de topic starter, ik weet niet hoe het met jou kennis van schilderen is gesteld. Maar als je lakt verdeel je boot dan in vlakken! Dus bij wijze van spreken eerst je dek en dan 1 hele zij en dan de andere zij maar niet door elkaar omdat je dan aanzet punten krijgt omdat de lak snel opdroogt met dit weer en dan komt je lakwerk echt niet ten goede!

hier een foto van mijn Zeilpunter, 3 lagen cooperant lak met kwast er op gezet. Deze cooperant lak is niet op veel plekken verkrijgbaar maar heeft als goede eigenschap dat deze vocht regulerend is wat dus goed voor het hout is. Wel vervelend is dat dit een zachtere lak is waardoor ej wat sneller krasjes hebt..

img1870kly.jpg

img1867a.jpg

Ik heb hem eerst helemaal kaal gekrabt met brander en krabber, daarna volledig geschuurd met p60 om de grootste vlekken er uit te schuren, daarna nog een keer helemaal schuren met p120, dan goed afstoffen (Niet afnemen met terpentine of was benzine! Deze smerigheid trekt in het hout..) En daarna 3 x gelakt. Laatste lak laag in een zo stof vrij mogelijke ruimte. Tussen de laklagen trouwens even met fijn schuurpapiertje schuren om het stof uit je lak te schuren.. Daarom die laatste laag in een stofvrije ruimte.

Succes in ieder geval ermee! Mooi bootje:D!

ik weet dat het geen lakken is maar.. 2 componenten is MOOI spul (keihard) aanrader!
dit is mijn boot, heb ik in het voorjaar opgeknapt, naja ben nog bezig maar ligt al in het water, het is mooier (denk ik) om eerst te rollen en daarna gelijk met de kwast na
stuurboordzijdekopcenta.jpg

dedesperado2.jpg

wel wat vies, maar dat komt van het schuren van het dek, sorry dat de foto lang moet laden

Laatst bewerkt:
Ik zou het enorm zonde vinden om zo'n mooie houten boot in gekleurde verf te zetten.

Of is er dan ook twee componenten vernis?

2k lak kun je verven vanaf ±5 graden, (als ik het niet fout heb) dit komt omdat er een verharder tussen zit
en als je gaat lakken, moet je de bus even warm maken, dit kan door het blik in een pannetje met warm te zetten, of gewoon op de radiator, dan vloeit het beter

2 componenten verf lijkt mij niet geschikt voor een houten boot! Misschien is het nu mooi maar wacht maar eens tot het hout gaat werken, dat het dus gaat uitzetten en krimpen, zal de verf je los barsten. Zo te zien heb jij geen houten boot, dus geef deze man dan ook niet zo´n tip! En oja, 2 componentenlak in een pannetje, wel eens gehoord van 2 componenten verdunning?

Laatst bewerkt door een moderator:
jawel daar heb ik weleens van gehoord,
maar als je een beetje ken verven, kan het ook wel zonder!
en 2k werkt ook wel een beetje mee, waarom zullen sommige houten boten dat dan hebben? ennuh als ik een tip geef, hoeft ie daar nog niet naar te luistere, ik zeg alleen waar ik zelf aan zou hebben gedacht

Ik heb zelf geen ervaring met boten lakken.
Maar ik spoot wel eens teakhouten deuren op mijn werk.
Wij moesten het met ontvettingsmiddel ontvetten voor en na het schuren.
Dan de eerste keer de lak heel erg verdunnen ( 50 % als ik me niet vergis)
Dat verdunnen de eerste keer lijkt mij met iedere lak op teak beter.
Daar het hout vet van zichzelf is trekt het er slecht in.
Vraag mij niet naar de lak want dat weet ik echt niet meer.
Het was wel een tweecomponenten lak maar hij scheurde zover ik weet niet hij was dan ook wat minder hard.
De deuren waren overigens voor zee schepen.
Verder zou ik naar (zoals er al meerdere adviseren) naar een goede botenzaak gaan voor advies.
Als je het nu verkeerd doe kan hij weer een keer kaal.

Verder vind ik een pracht bootje met een leuke oude bijpassende motor.

Nou de boot zit mooi in het vernis. (nog 1 laag) Glimt als een terelier...:-)

Maar nou zit er aan de binnenkant (onder de vlonders) een soort bruine dikke laag verf. Zeg maar hetzelfde gebied als het polyester.

Deze bruine verf laat los en laat het kale hout zien....:-(

Wat zal ik daar overheen smeren?
Hebben jullie een idee?

THNX

Nou de boot zit mooi in het vernis. (nog 1 laag) Glimt als een terelier...:-)
Maar nou zit er aan de binnenkant (onder de vlonders) een soort bruine dikke laag verf. Zeg maar hetzelfde gebied als het polyester.
Deze bruine verf laat los en laat het kale hout zien....:-(
Wat zal ik daar overheen smeren?
Hebben jullie een idee?
THNX

Ik vrees dat "er overheen smeren" geen goeie oplossing is.
Als de ondergrond hout is (en dat is het) zal ook dit hout kaal gemaakt en opnieuw in de verf gezet moeten worden...
Kortom: je bent er nog niet... Sterkte!

Ik vrees dat "er overheen smeren" geen goeie oplossing is.
Als de ondergrond hout is (en dat is het) zal ook dit hout kaal gemaakt en opnieuw in de verf gezet moeten worden...
Kortom: je bent er nog niet... Sterkte!

okay! Maar wat voor een verf?
Het hoeft niet mooi te zijn. Immers je ziet het niet..

Back