Een eerste schaalmodel welke kiezen

Een chipmunk, ik kon hem kopen en ik vond hem mooi.

Ik weet nog steeds niet of ik het brandstof of electro zal maken.
Voorlopig ga ik dat ook niet uitzoeken.
(PS, Martijn, niet reageren, ik weet jouw antwoord al :wink: )

Groeten Laurens
 
Inderdaad. De Super Chipmunk van Carl Goldberg is een perfect vliegend kistje. Hiermee ben ik Nederlands kampioen sportschaal geworden in 2000.

Als het echt F4C moet zijn: Bijvoorbeeld de Thunderbolt van Top-flite. Volgens Stef van der Steen ook een heerlijk vliegend kistje.

Paul
 
Een Cessna 120. Ik heb al een tijd een tekening van Brian Taylor liggen. Kan tegenwoordig mooi electrisch gemaakt worden.

Misschien een goed voornemen.......? Hmmmm...... Misschien Rob eens vragen er een kitje van te maken :wink:
 
Ja de Thunderbold is zeker en fraai model van Topflite, maar ook de andere modellen zijn ook heel interresant, heb zelf de FW190 gebouwd voor een bouwverslag in Modelbouw-Aktueel en moet zeggen het is prima keuze. Zeker leuk voor de F4C klasse.

Paul, heb je niet gezien op de laatste schaalwedstrijd, vlieg je nog sportschaal of F4C. Heb je nog plannen voor volgend jaar.

Eelco, de Cessna 120 is zeker een hele prima keuze heb daar al veel documentatie van, als je wat nodig hebt laat het weten. Heb de BT Cessna zelf ook voor 75% klaar staan moet eigenlijk alleen nog afwerken, maar ja zo staat tie al 3 jaar komt telkens weer een ander (RBC)model tussendoor. Toch misschien maar afmaken voor volgend jaar, wordt natuurlijk elektro. Heb zelf plannen om er een te tekenen voor een mogelijk kit maar dat zal dan de 140 worden met flaps en in het formaat van de RBC Birddog.
afb160.jpg

afb161.jpg

Vier prima type voor een eerste schaalmodel,
van de Birddog is genoeg te vinden en zijn er leuke kits,
de SA Bulldog wordt lastig maar zeker een leuk model,
de Provost zeker fraai met de grote stermotor en vast onderstel, zoek nog documentatie als je wat tegen komt laat het even weten,
de Chipmunk DHC1 is natuurlijk super en zijn regelmatig te zien op de vliegvelden een prima optie dus.
afb162.jpg

Kingfisher, van de uitvoering op wielen is er weinig te vinden, Brian Taylor heeft een fraaie tekening.

Ton
 
Ton van Munsteren zei:
Paul, heb je niet gezien op de laatste schaalwedstrijd, vlieg je nog sportschaal of F4C. Heb je nog plannen voor volgend jaar.

Klopt. Ik ben eind 2001 (of was het nou 2002?) gestopt wegens m'n pylonrace activiteiten. Voorlopig geen plannen in de schaaltak maar wie weet...

Paul
 
mijn beechcraft d-18 is een heerlijk schaalmodel. (foto staat iets verderop in het forum) Wel twee motorig, maar vliegt als een laagdekker. ook de constructie is zeer eenvoudig. En je kunt er je hart in ophalen aan schaal items. Trouwens een mooie dc-2 staat ook niet mis op het veld!! waarschijnlijk is dit ook mijn voorkeur voor een mooi meer-moterig vliegtuig
 
Dat is inderdaad een fraai maatje D-18, ik heb ooit de tekening van VTH gekocht voor de D-18.
Maar deze is maar 1,3Meter , dat vond ik toch een beetje klein bij nader inzien.

Waar heb je deze tekening gekocht?
 
waarschijnlijk heb ik dezelfde tekening gekocht, bedoeld voor 2x speed 600. ik heb het geheel 1,5x zo groot gemaakt (veel tekenen, zelf construeren e.d.) en kom dan op spanwijdte van 1,95m
groet, Peter :)
 
Peter,
De D18 ziet er prima uit waarom heb je voor brandstof gekozen, elektro is toch veiliger voor een tweemotorig toestel.
Heb je nog wat meer foto's van de D18 en wat meer details.

Ton
 
Ik zit ook al een tijdje verlekkerd naar die Beech te kijken.

Zie mn. ook het exemplaar van Grard Rutten.

Mijn onvolprezen kantooroffice-kopieerfirma Veenstra in Groningen (ik heb geenaandelen) blaast elke tekening (bv. die van 1.30 m) zo op naar ieder gewenst formaat.

Ben ook ooit begonnen aan de Mr. Mulligan, kan dat zo weer oppakken.
Altijd die eeuwige twijfel: WAAR kan ik m'n kostbare (want weinige) vrije tijd het beste in steken . . . :roll:

jan.
 
Inderdaad je kan de tekening ook vergroten.

Heb ik al eens geprobeerd, maar de vergroting vertekende.
Er zat geen rechte lijn meer in.

Hoe heb jij dat gedaan?
 
Dat zeg ik: bij Veenstra (of Veenman, daar wil ik van af zijn).

Die hebben heel professionele apparatuur 8O (past bij mij amper in de woonkamer).

Vertekent absoluut niet :D .

jan
 
Ik heb voor brandstof gekozen op deze beechcraft omdat ik een echte brandstof fanaat ben (nog). Aangezien het een vermogen kost op dit moment om een dure snellader, accu's, borstelloze motor e.d. aan te schaffen. Trouwens het geluid van 2 synchroon lopende motoren die er lustig op los pruttelen, 8) HEERLIJK
Verder heb ik nog niet één keer een motor afgeslagen gehad. Als je heel zorgvuldig alles afsteld, goeie tanks met bv viltclunks e.d. is er voor mijn gevoel niks aan het handje. Kan natuurlijk altijd wat kapot gaan, maar dan zul je goed moeten sturen.
En aangezien ik geen ster ben in het spuiten van allerlei moeilijke kleurenschema's, moet het maar zo eenvoudig mogelijk.
 
Hoi,

Als je in het warbird gamma gaat zoeken heb ik me laten vertellen dat de P47 één van de beste vliegtuigen is.
Omdat hij een grote vleugel heeft en omdat zijn landingsstel vrij breed uit elkaar staat.

Dat is dan ook het volgende toestel dat op mijn verlanglijstje staat, ben vandaag alvast gestart om haar in mijn Cad pakket te tekenen. :twisted:

Ga hem zo maken dat het mogelijk is er een Razorback of de al gekende P47D met bubbelcanopy te maken.

Tot dusver
Tom
 
keb nu net vandaag de critical mass ( omgebouwde hawker sea fury voor de reno races ) van a team modellbau besteld
 
@Eelco
Van de Cessna 120/140 zijn bijzonder goede maatschetsen met veel details voorhanden van de Amerikaan Paul Matt. De complete serie maatschetsen van Paul Matt zijn gebundeld in 2 boeken, welke o.a. te koop zijn bij de Luchtvaart Hobby Shop in Aalsmeerderbrug. Absoluut een aanrader voor alle schaalmodelbouwers.
 
Hoi GPman,

Prachtige kist!!!
Welke versie heb je genomen?
Ze is toch wel vrij prijzig vind je niet?
Wel een goed idee van hen vind ik om 3 verschillende versies aan te bieden.

Zitten de meeste GFK kisten rond die prijs?

Groetjes
Tom
 
ha tom keb de 2e versie genomen zonder motor want de bijgeleverde motor bij versie 3 wil ik er namelijk niet in zetten het is de bedoeling als ik het toestel binnen heb dat er een 215 cc moki stermotor in :twisted: :roll: 8O komt dat hebben ze zelf al geprobeerd en heb er nu thuis beelden van erg duur maar wel erg realistisch geluid en wat betreft de prijs ja volgens mij de kisten die ik heb gezien die bijna compleet van gfk zijn gemaakt liggen inderdaad wat aan de hooge kant :? :( maar de afwerking is wel erg mooi :lol:

geoffrey
 
Back
Top