Een eigen ontwerp en eigen bouw 4m50 e-zwever.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door DirkSchipper, 8 okt 2020.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik zie alle plaatjes perfect, zowel met Chrome, Firefox als Edge.
    Windows 10 met alle updates en ESET NOD32 als virusscanner.
    Zowel op mijn desktop als op mijn notebook.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, het blijft raar waarom het bij jou wel op Chrome zichtbaar is.
    Is jouw Chrome wel bijgewerkt?
    Chrome heeft nl. wel duidelijk gemaakt waarom: HTTP (zonder S dus) wordt niet meer geaccepteerd. En ja, mijn web-server is nog steeds niet encrypted/HTTPS. Ik krijg het niet voor elkaar.
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vandaag weer een klein stapje verder.

    Gisteren deel-1 van de center-rib gefreesd:
    [​IMG]

    Vandaag dezelfde nog 2x gefreesd, maar nu uit 2.0 mm dik vliegtuigtriplex (geen foto).
    Nu ligt dit uit te harden in een sandwich van 2mm/carbon/15mm/carbon/2mm

    Vervolgens de sluitrib getekend die komt waar tippaneel en wortelpaneel op elkaar aansluiten.
    Daar moet dus ook een uitsparing in voor de capstrips.
    Maar ook een gat voor de stekker voor de servo's, en 2 gaten voor de arreteerpennen, en een gat waar de verbinder straks doorheen moet.
    Met name het gat voor de verbinder en de uitsparing voor de capstrips is wel even een dingetje. Daar moest een randje blijven staan van 0,72 mm. Eigenlijk minder, maar ik was bang dat het dan de frees niet zou overleven. Ik heb dat gat als laatste op halve snelheid en halve diepgang per ronde gefreesd. En dat is perfect gelukt. Dan sta je toch weer zo ontzettend van je frees te genieten. :D
    Dit is het resultaat:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    aurectar, Berrie, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zie geen foto's, gebruik Windows 10 met Firefox, ook Edge geprobeerd, ik zie alleen maar IMG
    Staan ze op een eigen server of ergens in een cloud waar ik geen toegang toe heb?
    EDIT.. in Opera zie ik ze wel...

    Dan nog een vraag,
    Je freest meteen negatieve mallen zo te zien.
    Waarom maak je geen positieven en trekt daar een negatieve mal van.
    Dat is makkelijker en denk ook strakker te frezen en beter na te bewerken.
    Enige nadeel is een extra stap, de negatiefmal maken.
    Maar als je er maar 1 of 2 modellen uit wil halen dan is dat vrij simpel en goedkoop te maken.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hmm. Dirk, dat van die ribben had ik graag 6 maanden geleden willen horen :) Mijn gepruts met balsa+glas ribben beziend had ik dit ook moeten doen!!
    Mjah, moet je maar een frees regelen :) Ik moet het gat voor de servo stekkers nog bedenken / maken, en voor de alignment pins ook. Met name voor dat
    laatste ben ik wel huiverig, want hoe doe je dat achteraf zonder dat de vleugels uit het lood komen te staan? Er moet ook weer geen speling op komen...

    En het idee komt meteen ook bovenborrelen: ik moet een triplex rib maken met een template gaatje voor de twee alignment pins. Die rib kan ik dan tegen de vleugeluiteinden houden en markeren waar de gaten geboord kunnen worden. Eens kijken of ik dat voor elkaar krijg met wat vliegtuigtriplex en een print van het root/tip profiel.
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik zie dit vaker langs komen en begrijp het nog niet helemaal. Ik vermoed dat er iets met javascript gebeurt om de plaatjes in te laden, en dat als dat te
    lang duurt je dat vreemde icoontje krijgt. Ik zie het op RC-network ook met regelmaat gebeuren. Ik heb met de plaatjes van dirk met brave (chrome)
    nooit last, niet op linux en niet op android. Firefox + linux doet 't ook gewoon.

    Het kan ook een privacy instelling zijjn van je firefox. Dirk post plaatjes vanaf zijn eigen server, het is mogelijk dat je browser instellingen geen cross-site images
    toestaan en ze daardoor weigeren. Dat is een veelgebruikte spam/tracking truc in html email, dus staat vaak default uit.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hein, mijn PC staat helemaal open, laagste beveiligingsinstellingen.
    Het komische is dat ik ze vandaag wel zie, in Firefox en IK heb niets veranderd in de PC, niet eens uit en aangeschakeld.
    Door wat ik nu van Dirk zie heb ik ook maar weer Solidworks geinstalleerd en ga ik mezelf dwingen dit onder de knie te krijgen.
    Een frees is zo gekocht en als ik zie wat Dirk tevoorschijn tovert, dan moet ik gewoon even doorzetten.

    GJ
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het is echt Chrome. Dat zegt het ook zelf. Chrome blokt sinds ergens in 2020 (najaar) alle http-verbindingen. Laat alleen nog https toe. En tja, de foto's staan allemaal op mijn eigen thuis webserver ZONDER https.
    Pogingen om daar https van te maken zijn tot nu toe mislukt ...
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik ben gestopt met foto's plaatsen bij derden, gewoon hier upload bestand foto's altijd bij iedereen zichtbaar, gedaan met zoeken waarom foto's niet zichtbaar zijn heb daar te veel tijd ingestoken
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat er dan gisteren ergens een knikje in de verbinding zat, het werkt nu met Firefox.

    Dan nog mijn vraag Dirk, waarom frees je meteen negatieve mallen en niet, zoals de meesten doen, eerst positieven en daar dan een negatief mal van trekken?
    Je krijgt de deelnaad dan veel strakker volgens mij en de nabewerking is veel makkelijker.
    Alle professionele mallen die ik geleend heb waren positieven, meestal uit Sikablock.

    GJ
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG]

    Ken je dat verhaal van die centrale rib? Die kwam er niet!
    Althans, niet meteen ...

    [​IMG]

    Gisteravond carbon UD er tussen gelegd en vervolgens binnen gelegd met gewichten erop.
    Vanmorgen was de epoxy redelijk hard. Voorzichtig in de oven. Eerst een uur bij 40°C, daarna een uur bij 100°C.
    Tja hout droogt dan, en ...... krimpt. :confused:

    Het fijne van een CNC-frees is dan dat je snel weer exact dezelfde ribben hebt.
    Vervolgens een paar uur op de verwarming (en nu toch maar in het elektrische dekentje afbakken).

    [​IMG]

    Morgen een kous eromheen. Ik twijfel nog: carbon of Kevlar.
     
    aurectar, jve, Lyckele en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Koolstof, als je 'm wilt kunnen schuren tenminste. En met deze sterkte voegt carbon waarschijnlijk weinig toe dus glas kan ook...
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, ik zie weer de foto's niet en ik ben er even ingedoken.
    Het komt omdat Dirk zijn server geen certificaat heeft en dus voor browsers onveilig is.
    Ik krijg Firefox niet zo ver dat ie het accepteert, ik ga nog even verder knoeien.
    Printscreen

    Untitled.jpg
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, de oplossing in Firefox is Private Browsing aanzetten.
    Dat staat in History en dan moet je custom settings activeren, dan komt private browsing in beeld.

    GJ
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    En toen was die centrale rib er toch.
    Gisteren 9:00 uur moest hij uit z'n warme dekentje (dikke 50°C) en de kou in.
    Het zag er nu keurig uit, zeker in vergelijking met versie-1:
    [​IMG]

    Daarna een stuk Kevlar kous eromheen, en dit keer niet zuinig met de epoxy, zodat het ook nog flink het hout in kan trekken. Dit zal niet meer 123 splijten denk ik zo.
    [​IMG]
     
    Hans V, aurectar, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mooi strak geworden, die kous.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vandaag weer verder.
    Als eerste die centrale rib no wat passend gemaakt. Bij de profielneus en de achterlijst werd het wel erg dik van alle samengeperste Kevlar vezels. Dus even goed bijgeschuurd. De rib lijkt nog iets te dik (o,5 mm), maar dat komt vnl. omdat de rib geen V-stelling heeft, en het bed waarin hij ligt wel. Dar accepteer ik als een gegeven. Ik zorg dat de bovenkant straks exact op hoogte ligt en plamuur het helemaal glad, De onderkant zal dan iets uitsteken en dat plamuur ik ook netjes. Die onderkant maakt ook niks uit, Dat ligt immers straks op de romp, 'onzichtbaar' voor de langs stromende lucht ...

    Daarna aftekenen van de ligger, midden- en tip-ribben, en de ruimte voor de roer (flap) scharnieren, en dat alles aan boven- en onderkant! En dan krijg je na anderhalf uur minitieus afpassen en uittekenen zoiets:
    [​IMG]

    Tja, en dan moet toch het mes erin. :eek:
    Ik had nog wel aan Berrie gevraagd: is er een manier om in één keer keurig verticaal erdoorheen te snijden. Die manier kende hij ook niet, maar hij had (zoals altijd) wel een goed advies: snij van boven- en onderaf, half diep, een beetje schuin naar wat er tussenuit gaat, en daarna schuur je het netjes op maat. Zo gezegd, zo gedaan.
    De middenrip en tipribben:
    [​IMG]

    En die capstrip past perfect.
    Vervolgens het grote snijwerk gedaan.
    [​IMG]

    Morgen verder met schuren.
     
    aurectar, Lyckele, Hans V en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vacuüm!
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooi gemaakt Dirk!! Wat een feest is je frees toch :worship:
     
    Berrie en aurectar vinden dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Magistraal.
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina