janzwart
verslagschrijvers
Een Katwijkse bomschuit
Een bomschuit is een vissersboot uit de periode 1600-1900. Bomschuiten werden gebruikt langs de hele zijde, (Dat is de kust van Scheveningen tot Den Helder) Ze werden gebouwd in Scheveningen, Katwijk, Noordwijk, Zandvoort en Egmond. Onderling hadden ze kleine verschillen, maar de belangrijkste kenmerken die ze allen hadden was een lengte-breedte verhouding van 2:1 en een zeer robuuste bouw.
Omdat de genoemde plaatsen geen haven hadden werden de schuiten gewoon op het strand gevaren en daar gelost en geladen. Bij het volgende hoog tij konden ze weer zee kiezen. Deze handelwijze vereiste de robuuste bouw. Ze hadden dus geen kiel maar een zware vlakke bodem.
Men zegt dat “bom” de verbastering is van bodem. Een bomschuit is dus een schuit met een bodem.
Ik heb een filmpje gevonden waarop te zien is hoe een bomschuit wordt gebouwd. En dit is ook de manier waarop ik het ga bouwen.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=tS_iXyqZ4uc
De Nederlandse schilder Mesdag heeft veel bomschuiten geschilderd. Zijn bekendste werk is wel het “Panorama Mesdag”. Dit wordt tentoongesteld in Den Haag in het gelijknamig museum. Het is een schilderij van 14,6 m hoog en 114,5 m lang en opgesteld in een cirkel met een diameter van 36m.
Hier is het hele schilderij te zien. https://panorama-mesdag.nl/#/micrio/intro
Het schilderij is te bekijken vanaf een platform in het midden van de cirkel en bevind zich dan 360° om je heen.
Op dit schilderij zie je ongeveer een 50 bomschuiten op het strand van Scheveningen liggen.
Waarom juist dit schip?
1. Ik woon in Hillegom in de MESDAGlaan.
2. Op een afstand van 20 km van Katwijk, 5 km uit de kust (de zijde)
3. Ik heb op geen enkel forum van modelschepen een bouwverslag van een bomschuit gezien.
Dus daar moet verandering in komen.
Alleen in De Modelbouwer van 1973-1974 vond ik een verslag van de bouw van een bomschuit door N.T.A.Molenaar. Hij is ook de tekenaar van de bouwtekening NVM 10.03.011 en de beschrijving NVM 72.10.014 van het tekening archief van voorheen de NVM, thans van een andere uitgever.
Waarschuwing: De tekeningen worden nog steeds aangeboden op https://www.modelbouwtekeningen.nl maar alle prijzen hier zijn EXCL. Btw. Pas als u wil betalen wordt de prijs verhoogd met 21% Btw.
Om een idee te krijgen van dit schip is hier een van de zes tekeningen, die het best het totale schip tonen. De andere tekeningen komen gedurende de bouw wel aan bod.
De tekeningen zijn op schaal 1:20. Daarmee worden de maten van het model 1,30 m lang en 1m hoog. En de romp alleen 72 cm x 32 cm en 16 cm hoog. Een stevig model dus.
Maar ik ga het mezelf moeilijk maken. In al mijn vorige modellen heeft u kunnen opmerken dat ik een hekel heb aan afgesloten, niet te bekijken, ruimten.
De tekeningen tonen ook het inwendige van dit schip. Dus dat ga ik ook bouwen. En dan het dek erop en je ziet daar niets meer van.
Dus het dek moet demontabel blijven. En dat ga ik doen als een koekdoos. Je kan het deksel van de koekdoos er af halen en er naast leggen. En dan kan je je koekjes keus maken en het deksel er weer op zetten. Koekdoos = bomschuit, deksel = dek.
Dat is het plan, nu alleen nog de uitvoering.
Ik weet al een paar jaar dat ik de bomschuit ga bouwen en ik was al op zoek naar info daarover. Ik vond dat er in Zandvoort een bomschuitenclub bestaat die veel bomschuitmodellen heeft gebouwd.
Ik heb een paar keer geprobeerd ze enthousiast te krijgen om op een modelbouwdag aanwezig te zijn, maar tot nu toe nog niet gelukt.
Daarom probeer ik lid te worden van deze club en zo ze zover te krijgen dat ze toch eens aanwezig zijn met enkele bomschuiten, en de mijne natuurlijk.
Tot zover.
Heel binnenkort komt de eerste upate.
Een bomschuit is een vissersboot uit de periode 1600-1900. Bomschuiten werden gebruikt langs de hele zijde, (Dat is de kust van Scheveningen tot Den Helder) Ze werden gebouwd in Scheveningen, Katwijk, Noordwijk, Zandvoort en Egmond. Onderling hadden ze kleine verschillen, maar de belangrijkste kenmerken die ze allen hadden was een lengte-breedte verhouding van 2:1 en een zeer robuuste bouw.
Omdat de genoemde plaatsen geen haven hadden werden de schuiten gewoon op het strand gevaren en daar gelost en geladen. Bij het volgende hoog tij konden ze weer zee kiezen. Deze handelwijze vereiste de robuuste bouw. Ze hadden dus geen kiel maar een zware vlakke bodem.
Men zegt dat “bom” de verbastering is van bodem. Een bomschuit is dus een schuit met een bodem.
Ik heb een filmpje gevonden waarop te zien is hoe een bomschuit wordt gebouwd. En dit is ook de manier waarop ik het ga bouwen.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=tS_iXyqZ4uc
De Nederlandse schilder Mesdag heeft veel bomschuiten geschilderd. Zijn bekendste werk is wel het “Panorama Mesdag”. Dit wordt tentoongesteld in Den Haag in het gelijknamig museum. Het is een schilderij van 14,6 m hoog en 114,5 m lang en opgesteld in een cirkel met een diameter van 36m.
Hier is het hele schilderij te zien. https://panorama-mesdag.nl/#/micrio/intro
Het schilderij is te bekijken vanaf een platform in het midden van de cirkel en bevind zich dan 360° om je heen.
Op dit schilderij zie je ongeveer een 50 bomschuiten op het strand van Scheveningen liggen.
Waarom juist dit schip?
1. Ik woon in Hillegom in de MESDAGlaan.
2. Op een afstand van 20 km van Katwijk, 5 km uit de kust (de zijde)
3. Ik heb op geen enkel forum van modelschepen een bouwverslag van een bomschuit gezien.
Dus daar moet verandering in komen.
Alleen in De Modelbouwer van 1973-1974 vond ik een verslag van de bouw van een bomschuit door N.T.A.Molenaar. Hij is ook de tekenaar van de bouwtekening NVM 10.03.011 en de beschrijving NVM 72.10.014 van het tekening archief van voorheen de NVM, thans van een andere uitgever.
Waarschuwing: De tekeningen worden nog steeds aangeboden op https://www.modelbouwtekeningen.nl maar alle prijzen hier zijn EXCL. Btw. Pas als u wil betalen wordt de prijs verhoogd met 21% Btw.
Om een idee te krijgen van dit schip is hier een van de zes tekeningen, die het best het totale schip tonen. De andere tekeningen komen gedurende de bouw wel aan bod.
De tekeningen zijn op schaal 1:20. Daarmee worden de maten van het model 1,30 m lang en 1m hoog. En de romp alleen 72 cm x 32 cm en 16 cm hoog. Een stevig model dus.
Maar ik ga het mezelf moeilijk maken. In al mijn vorige modellen heeft u kunnen opmerken dat ik een hekel heb aan afgesloten, niet te bekijken, ruimten.
De tekeningen tonen ook het inwendige van dit schip. Dus dat ga ik ook bouwen. En dan het dek erop en je ziet daar niets meer van.
Dus het dek moet demontabel blijven. En dat ga ik doen als een koekdoos. Je kan het deksel van de koekdoos er af halen en er naast leggen. En dan kan je je koekjes keus maken en het deksel er weer op zetten. Koekdoos = bomschuit, deksel = dek.
Dat is het plan, nu alleen nog de uitvoering.
Ik weet al een paar jaar dat ik de bomschuit ga bouwen en ik was al op zoek naar info daarover. Ik vond dat er in Zandvoort een bomschuitenclub bestaat die veel bomschuitmodellen heeft gebouwd.
Ik heb een paar keer geprobeerd ze enthousiast te krijgen om op een modelbouwdag aanwezig te zijn, maar tot nu toe nog niet gelukt.
Daarom probeer ik lid te worden van deze club en zo ze zover te krijgen dat ze toch eens aanwezig zijn met enkele bomschuiten, en de mijne natuurlijk.
Tot zover.
Heel binnenkort komt de eerste upate.