Update 6
We zijn weer een stukje verder dus tijd voor een update.
Om de plaats te bepalen waar de gangen op de stevens moeten uitkomen heb ik het volgende bedacht.
Op de tekening van de boeg heb ik een liniaal gelegd zodat de afstanden waar de gangen op de steven uitkomen vanaf de onderkant bodem kunnen worden afgelezen. Daarmee weet ik hoever een bepaalde gang boven de onderkant boden moet uitkomen.
Daarna heb ik de liniaal op die afstand opgehangen aan een latje die op de bodem ligt. De onderkant van de liniaal geeft dan de plaats aan waar de gang op de steven moet uitkomen.
Het werkt maar is niet erg handig. Je kan dan wel streepjes op de steven zetten maar op een gegeven moment staan er zoveel streepjes dat je het ook niet meer weet.
Een betere methode is denk ik de volgende:
Links is voorsteven en rechts is de achtersteven.
Vanaf de tekening heb ik het verloop van de lijnen overgenomen op een stuk papier dat ik op het raamwerk heb geplakt. Het model ligt hier overheen en zo kan ik de gangen volgens deze lijnen op het model aanbrengen.
Bij de achtersteven ziet u in het rondje drie spijkerkopjes. Ik dacht alvast af en toe een reeks spijkertjes aan te brengen om geen bulk achteraf te moeten aanbrengen. Dat bleek toch niet zo’n goed idee want hiermee had ik het model vastgetimmerd aan het raamwerk. Drie spijkertjes kon ik nog wel lostrekken maar als het er een paar honderd waren was dit lastiger. Dus dit nog maar even uitstellen totdat ik het raamwerk niet meer nodig heb.
Dan de stand van zaken.
De boeg van binnen gezien. De komende gangen zullen bij de steven heel smal zijn en meer naar het midden veel breder waardoor het waaier patroon moet ontstaan.
Het model van onderen gezien. In het rondje de drie spijkertjes.
Het model van binnen gezien. Hier zijn al wat meer inhouten aangebracht. Nog niet alles want ter plekke van de rode lijnen moet het raamwerk op de bodem kunnen staan. In het rondje weer de drie spijkertjes en precies op een rode lijn waar het raamwerk zit.
Wordt vervolgd.