Een klein beetje nostalgie.De Boxfly 10MG

Een tijdje geleden las ik bij tekeningen dat iemand een tekening zocht van de Boxfly 20L.
Dat heeft mij best wel een beetje wakker geschud en dacht bij mezelf dat dat best wel weer eens leuk is om die serie van 4 kistje opnieuw te gaan bouwen omdat ik daar vroeger(zo'n 30 jaar geleden) veel plezier aan gehad heb!!
Het eerste probleem om dat voor elkaar te krijgen is aan de tekeningen of aan de bouwdoosjes te komen!

Nu heb ik het geluk gehad dat ik één van de vier kistjes te pakken hebt gekregen via de bekenste nederlandse tweede hand's side. N.m.l de boxfly 10MG.
thum_41194b3499eb2f7a0.jpg

De Boxfly 10Mg is een klein motor zwevertje met een spanwijdte van 1530mm wat gemotoriseerd wordt door en 1,5 tot 2,5 cc motortje!

Alle onderdelen die erin moeten zitten zijn aanwezig dus het bouwdoosje is helemaal compleet en in nog perfecte staat(en dat voor een bouwdoosje dat minimaal al zo'n 20jaar ligt te wachten om gebouwd en gevlogen te gaan worden)!

De tekening die erbij zit is een exploded view tekening waar alleen het rompje op ware schaal is getekend!

De complete tekening van dit kistje staat er wel op maar is de helft kleiner(heb dit allemaal even nagemeten) dus als iemand dit kistje wil bouwen van tekening dan kan men dit deel van de tekening 2x laten vergroten en heb je de ware schaal grote om dit kistje van tekening te bouwen!!
thum_41194b3499ebe2025.jpg

Het is de bedoeling dat ik dit kistje nog in de kerstvakantie vliegklaar krijg en als het Weer meezit ook nog gevlogen heb.
De motorisering gaat eletrisch worden omdat ik nog een paar buitenloper motortje's heb en ik het onzin vindt om hier een brandstof motortje van 1,5cc voor aan te schaffen!

Al met al een leuk tussendoor project'je van toch wel vergane glorie van snel te bouwen en goed te vliegen houtbouw kistjes met uitstekende vliegeigenschappen en naar mijn idee uistekend geschikt voor de beginnende modelvlieger omdat ook deze kistjes ook erg goedkoop te bouwen zijn(ik denk dat dit kistje(uitgezondert de afstanbedieng) als het van tekening gebouwd wordt op nog geen 20eurie aan materiaal kosten gaat komen)!

Wordt vervold!!!!

Mvgr hans

Leuk Hans!

Mijn eerste kistje was de BoxFly 15H.
Gebouwd in 1978 met een 2,5 cc OS max.
Kistje leeft nog steeds maar de solarfilm is erg bros.
Ik denk eraan om hem opnieuw te bespannen en de besturing om te bouwen van 27 naar 35 Mhz.
Ik weet nog dat de bouw erg snel ging en dat je nauwelijks een tekening nodig had omdat alles als een puzzel in elkaar paste.
Alleen de vleugel werd op de bouwplank met de tekening gebouwd.
Die tekening moet nog bij mijn moeder in de berging liggen, maar ik kan hem niet meer vinden....

De keuze voor elektro is logisch, maar houd er rekening mee dat dit soort kistjes gebouwd zijn om te vliegen met weinig vermogen!

Succes Willem

Dit was mijn eerste kist ik heb de tekening deze week nog in mijn handen gehad.
Ik ga het draadje zeker volgen.
Het is wel een kistje met van alles een beetje.
Vooral destijds voor een beginner.
Je kon geen gas geven, geen wielen en zweven was ook zijn sterkste kant niet.
Maar ik had hem wel goedkoop 45 gulden in de aanbieding.

Willem,
Ik heb vroeger de Boxfly 20S en de 20W gehad en die vlogen goed!
Ik weet nog wel dat ik de 20S in een weekend gebouwd had(dus vliegkaar)
Wat betreft de 15H ken ik uit de boxfly serie niet!
Ben je soms niet in de war met de QB15H van Pilot?

Bertus,
de 10Mg heb ik vroeger niet gehad dus kan ook niet over de vliegeigeschappen oordelen!
Wat ik wel weet is dat de 10MG een motorzwevertje moet voorstellen en vandaar dat dit kistje maar met een 2 kanaals afstandsbesturing behoefde gevlogen te worden!
Het motortje wat erop gemonteerd moest worden was een motortje waar geen gasregeling op zat en was dus bedoeld om het kistje op een grote hoogte te zetten om vervolgens naar beneden te zweven!

Zo en nu even verder met het bouwverslagje!
Het bouwen gaat vrij snel met dit kistje en heb het rompje en de staartvlakjes al bijna klaar!
Om een verhaal kort te maken hier zijn de foto'tjes!

Het stanswerk!
thum_41194b34ecc4d67a6.jpg

De rompspantjes op een rompdeel geplaatst!
thum_41194b34ec985f525.jpg

Het servoplaatje al ingebouwd!
thum_41194b34ec97a9848.jpg

De rechter motordrager gemonteerd!
thum_41194b34ec5c7dd2e.jpg

De linker zijkant gemonteerd!
thum_41194b34ecc62c104.jpg

De bovenkant van het rompje gemonteerd!
thum_41194b34ecc57e95e.jpg

Voordat de bodem erop gemonteerd wordt eerst even een gaatje voor de servo snoertjes eruit geschuurd!
thum_41194b34ec970d43c.jpg

Bodem is ook gemonteerd en er is een stevig en torsievast rompje ontstaan!
Het rompje ook helemaal mooi glad geschuurd !
thum_41194b34ed034a5a0.jpg

Ook maar gelijk de staartvlakjes samen gevoegt en gemonteerd!

thum_41194b34ec5d2b167.jpg

thum_41194b34ec5dc623c.jpg

Zo dat was ie weer voor vandaag!
morgen misschien weer een update!!

Ik wens jullie allen prettige kerstdagen toe!!

Mvgr hans

Ik weet nog wel dat het voor toen wel een goed bouwdoosje was.
Alles pastte netjes en was makkelijk te bouwen.
Ik vond dat tankje ook erg grappig een inimini tankje.

Maar dat terzijde wat ik me afvraag waarom doe je die zware motordragers er in?
Ik vond ze destijds al erg zwaar je kon daar wel een 10 cc aan ophangen.
Ik had als ik jou was driehoeklatjes achter de motorspant gelijmd en de motor er voor tegen aan geschroefd.
Of een mooi neusje gemaakt waar de motor in past zodat je hem niet ziet.
Je had hem beter ook eerst kunnen folieën voor het het stabilo en het kielvlak er op lijmde.
Dat werkt 10 keer makkelijker.

Ik had destijds ook gaten in de onderkant gemaakt want die is helemaal dicht als ik me goed herinner.
Het luikje achter de motor kan je ook nog bijna helemaal open maken.

Verder vraag ik me af hoe heb je de achterste spantjes gelijmd?
Die moet je of schuin lijmen of (en ddat doe ik altijd) als je de helften samen lijmt.
De romp moet wel recht worden. (dit was namelijk mijn eerste bouwfout waardoor hij weer helemaal uit elkaar kon)

Laatst bewerkt:
Bertus,
de motorsteunen heb ik ingebouwd omdat ik het kistje origineel wil opbouwen en geven lekker stevigheid aan de constructie.
Wat de afmetingen van die steunen betreft is dit normaal omdat daar het motortje op komt en je toch een beetje vlees moet hebben voor de bevestiging van het motortje.
Kwa gewicht vindt ik het best meevallen.
Ik kan ze later alsnog afzagen als dat nodig is!

Wat de bespanning betreft heb je wel gelijk maar in principe maakt het niet uit alvorens of na montage te bespannen vindt ik.
Waarom gaten(of luikjes) in de onderkant maken als er van de bovenkant genoeg openingen aanwezig zijn om overal bij te kunnen(is alleen maar ten nadele van de constructie).

Wat betreft het inlijmen van de achterste spantjes is een kwestie van ervaring die ik in de loop der jaren heb opgebouwd om dit op deze manier te kunnen doen denk ik.
Iedereen kan dit ook doen door b.v eest een malletje te maken van de hoek waarin deze spantjes ingelijmt moeten worden!!

Mvgr hans

Bertus,
de motorsteunen heb ik ingebouwd omdat ik het kistje origineel wil opbouwen en geven lekker stevigheid aan de constructie.
Wat de afmetingen van die steunen betreft is dit normaal omdat daar het motortje op komt en je toch een beetje vlees moet hebben voor de bevestiging van het motortje.
Kwa gewicht vindt ik het best meevallen.
Ik kan ze later alsnog afzagen als dat nodig is!

Wat de bespanning betreft heb je wel gelijk maar in principe maakt het niet uit alvorens of na montage te bespannen vindt ik.
Waarom gaten(of luikjes) in de onderkant maken als er van de bovenkant genoeg openingen aanwezig zijn om overal bij te kunnen(is alleen maar ten nadele van de constructie).

Wat betreft het inlijmen van de achterste spantjes is een kwestie van ervaring die ik in de loop der jaren heb opgebouwd om dit op deze manier te kunnen doen denk ik.
Iedereen kan dit ook doen door b.v eest een malletje te maken van de hoek waarin deze spantjes ingelijmt moeten worden!!

Mvgr hans

Oke dan heb ik niets gezegd het orginieel houden van een oude kist is inderdaad een mooi streven al zou ik er dan zelf een oud 1.5 cc'tje opzetten.
Maar electro kan ik ook wel weer volgen, al is het dan misschien leuker om de steunen juist wel te laten zitten en de motor er op één of andere manier op te monteren.
Hij blijft dan helemaal orginieel.
Ik blijf de bouw zeker volgen ik heb veel plezier gehad van de boxfly.

Vandaag weer een klein beetje kunnen bouwen!
Gezien het rompje en de staarvlakken klaar zijn was het tijd voor het vleugeltje.
Hier een paar foto'tjes!
De vleugelonderdelen van één vleugelhelft.
thum_41194b366e30d6990.jpg

De ribbetjes zijn aan de neus en achterlijst gelijmt.
Het plankje wat onder het buitenste ribje ligt vult de ruimte op waar later de vleugelbeplanking komt te zitten.
Het ribje is n.m.l iets smaller(3mm)omdat de beplanking daar op het ribje komt te zitten.
thum_41194b366e31821f7.jpg

Hier twee complete vleugelhelften.

thum_41194b366e3258628.jpg

Het vleugel koppelstukje van 3mm triplex

thum_41194b366e8cb74a9.jpg

En een detail van het vleugeltipje.

thum_41194b366e8d91724.jpg

en het kistje is zo goed als klaar op een paar afwerkingen na.
Poes is alles aan het nakijken of het wel goed gedaan is!!
thum_41194b366e8eb2a56.jpg

Morgen het motor'tje erop monteren en de roervlakjes in profiel schuren.
Daarna kan er bespannen gaan worden en kan de besturing(servo's, etc) erin geplaatst gaan worden.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Jazeker Ralf en hierna nog 3 modellen te gaan n.m.l de 20S,20L,en 20W.
Moet van deze kistje nog wel aan de tekeningen of bouwdoosjes zien te komen.

Mvgr hans

Hoi,

Dat schiet al aardig op zie ik.
Kan je jezelf mooi opgeven voor de Oldtimer fly-inn april a.s.

:D

de-bmc-oldtimer-fly-inn-24-04-2010-a

Gr. Dennis

ps. Ik zou de zender op de grond laten en de ontvanger inbouwen :mrgreen: is een stuk lichter en neemt wat minder ruimte in. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dennis,
misschien dat ik dat wel doe ja!
Heb ook nog een Vicomte 1915 staan van Svenson(later door Scen op de markt gebracht).
Op deze kist zit een Oude OS max FS60 open kleppen motor.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Hallo Hans

Jij hebt de gang er goed in!
Ik weet echter zeker dat de 15H ook uit deze serie kwam.
De doos heb ik niet meer en te tekeningen moeten nog ergens bij mijn moeder zijn, maar ik weet nog goed dat op de doos "DasBoxFly" stond.
Was mijn eerste kistje als tiener en ik heb alles uren bestudeerd voordat ik aan de bouw begon.
De 15H was een hoogdekker zonder rolroeren en vloog verrassend makkelijk met een 2,5 cc OS max.
Ik heb er echter wel veel schade mee gevlogen, omdat:
1) We in 1979 veel storing op de 27 Mhz kregen, zeker als je iets te ver weg vloog.
2) We in een hobbelig weiland vlogen en dit kistje (en wielen)daar net iets te klein voor was.
Een grondstart is nooit gelukt.
3) Ik niet fatsoenlijk kon landen.
Ik was daarna verrast om te zien hoe alles als een plastic bouwdoos vliegtuigje in elkaar paste!
Ik heb ook alleen de vleugel op de bouwplank gebouwd.

Succes verder.
Groeten Willem

Hoi Willem,
dan is dat mij dan onbekend en ben weer wat te weten gekomen wat deze serie betreft!
Ik wist n.m.l niet beter dat de Boxfly serie uit de 10mg,20S,20L en 20W bestond.

Zou leuk zijn als je de tekening weer boven water weet te halen!!
Leuk voor je eigen archief en misschien dat iemand er interesse in heeft om dit kistje te gaan bouwen!!

Mvgr hans

ja leuk dat je meschien ook komt naar de oltimer meeting ik ben er ook zeg hans komen er nog wielen onder of is het meer n zwever achtige??? :wink:

mvgr johan snijders

De Boxfly 10Mg is een klein motor zwevertje met een spanwijdte van 1530mm wat gemotoriseerd wordt door en 1,5 tot 2,5 cc motortje!

Mvgr hans

Hans,

Vroegah heb ik ook een iets dergelijks gemaakt. Dit is de Simprop SE 10, een broertje of zusje met dezelfde afmetingen voor dezelfde motor. Een fantastisch kistje. Een wonder van eenvoud.

74584b3750ae13999.jpg

Ik wil deze nog wel ooit eens opnieuw maken, maar dan electrisch.

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Johan,
het kistje wordt gebouwd zoals het gebouwd behoeft te worden!
Geen landingsgestel en alleen een landings skitje onder op het rompje!!

Jan Hein,
ik wist niet dat dit kistje ook onder de naam SE10 te koop is geweest maar zo zie je maar dat vele kistjes onder een andere naam op de markt gebracht worden!
Als je de tekening niet meer hebt kan ik wel een copie'tje voor je maken.
Ik heb ook van bijna alle belangrijke onderdelen malletjes gemaakt!

Bertus,
er staat op E-bay inderdaad één te koop.
Heb dat ook ontdekt omdat ik naar de andere boxfly kistje aan het zoeken ben!
Wat betreft mij storen in dit draadje doe je absoluut niet omdat ik het best wel leuk vindt dat er meedere mede hobbyisten het toch wel weer leuk vinden één van de oude doos kistjes willen gaan bouwen!
Wat betreft de dubbeldekker kan absoluut.
Dat is n.m.l de Boxfly 20W.

Zo en nu weer even verder met de bouw van de Boxfly 10MG.
Vandaag heb ik het hele kistje bespannen met folie wat z'n 25 jaar oud is(even mee gaan in de tijd van het kistje).
Het is glasvezel verstekte folie dat vroeger bij de zweefvliegers erg populair was omdat het supersterk en bijzonder goed te verwerken is en voor toen der tijd super licht kwa gewicht is.
Wel was deze folie toen erg duur n.m.l zo'n 25,00 gulden per meter maar dan had je ook wat(deze folie is trouwens allang niet meer te koop.Ik had de mazzel dat ik een hele rol bij de Fiessler Storch had zitten die ik verleden jaar tweede hands had gekocht).
Ook het motortje zit erop en de roerhoorntjes zijn gemonteerd!

Binnenkort wat foto'tjes hiervan!!!!

Mvgr hans

Back