Om nog even terug te komen op dit draadje... ik heb uiteindelijk een Imax B8 gekocht bij Hobby King. (Eigenlijk een beetje overkill, had een B6 kunnen kiezen; ik zal wel nooit accu's van 8 cellen hebben, maar voor dat tientje is het meegenomen om 150 watt te hebben ipv 50.)
Nog een Turnigy lader erbij:
en ik ben voorlopig het heertje.
En wat ik hier nou eens even wilde opmerken: sinds ik ben (her)begonnen met modelvliegen heb ik een heel simpele lader gebruikt, vooral omdat ik in het begin geen benul had van electronica en al aan zag komen dat ik een serieuzere lader wel fout zou instellen.
Maar wat me dus heel erg meevalt is, dat daar eigenlijk weinig kans op is. Onverschillig of je nou gewoon laadt, of snellaadt, of ontlaadt, of noem maar op welke functie je instelt - de lader houdt een aantal standaard parameters in de gaten en slaat af en geeft alarm als die over- of onderschreden worden (desgewenst kan je die parameters ook nog veranderen).
Kortom, eigenlijk had ik drie jaar geleden ook wel een lader als deze kunnen kopen, dan had ik nu nog niet aan een nieuwe gehoeven...
Ervan uitgaand dat je redelijk Engels kan lezen -dat is dan wel een vereiste- zou ik beginnende modelbouwers aanraden: koop rustig zo'n ingewikkeld uitziende lader. Die kan prima voor je denken...
Enige bedenking: het blijft onbeholpen om een lader plus een voeding te kopen waarvan je weet dat je ze ALTIJD samen zal gebruiken, en dat die twee dan qua behuizing niet bij elkaar passen... als ze een beetje dezelfde maten hadden dan zou ik ze bij mekaar tapen of zo, maar dat past bij deze twee niet echt. Wat dat betreft was die B6 met ingebouwde voeding wel chique geweest, maar die had weer een beperkte capaciteit...
Stel dat Imax een voeding maakte die je onder tegen hun standaard blauwe doosjes aan kon klikken, zodat het één geheel werd... die had ik meteen gekocht.
Nog bedankt al diegenen die me in dit draadje door het woud van lipo laders hebben geleid ...