Een lader kiezen

Ik ben ook een beetje aan het rondkijken, omdat ik nu een standaard 600mA lader heb met 1 led die aangeeft of de batterij vol/leeg is.

Ik heb een 4,6A 7.2V NiMH batterypack, en daar zoek ik een lader voor. Maar ik kom alleen -of- cheap-ass 8$ troep tegen, of gelijk een LiPo Balancer blablabla ding voor 40$... Ik zoek gewoon een degelijke NiMH lader, maar ik ga geen LiPo laden in de toekomst.. Iemand tips ?

Gezien wat je nu hebt, zou het soort lader dat ik tot dusver had misschien iets voor je zijn:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S
Moet nog een voeding bij van minimaal 2 mah. Is een ding waar je geen fouten mee kan maken, dat vond ik tot dusver erg prettig. (heel langzamerhand begin ik iets meer van electra te snappen dus nu durf ik iets meer)

Zelf heb ik gisteravond net een Imax B8 besteld, en een flinke voeding erbij bijmekaar plm. $60. Mijn lipo's worden langzamerhand zwaarder en dus wil ik er ook zorgvuldiger mee omspringen.

Persoonlijke ervaring met:

De eco50, niet doen, heeft te weinig metaal voor koeling...

De gta6 heb ik , en is goed, maar duur.
De turnigy accucel6 is net zo goed, kopie, maar lekker goedkoop.

Om nog even terug te komen op dit draadje... ik heb uiteindelijk een Imax B8 gekocht bij Hobby King. (Eigenlijk een beetje overkill, had een B6 kunnen kiezen; ik zal wel nooit accu's van 8 cellen hebben, maar voor dat tientje is het meegenomen om 150 watt te hebben ipv 50.)

imaxb8(1).jpg

Nog een Turnigy lader erbij:

TGY20PRO.jpg

en ik ben voorlopig het heertje.

En wat ik hier nou eens even wilde opmerken: sinds ik ben (her)begonnen met modelvliegen heb ik een heel simpele lader gebruikt, vooral omdat ik in het begin geen benul had van electronica en al aan zag komen dat ik een serieuzere lader wel fout zou instellen.
Maar wat me dus heel erg meevalt is, dat daar eigenlijk weinig kans op is. Onverschillig of je nou gewoon laadt, of snellaadt, of ontlaadt, of noem maar op welke functie je instelt - de lader houdt een aantal standaard parameters in de gaten en slaat af en geeft alarm als die over- of onderschreden worden (desgewenst kan je die parameters ook nog veranderen).
Kortom, eigenlijk had ik drie jaar geleden ook wel een lader als deze kunnen kopen, dan had ik nu nog niet aan een nieuwe gehoeven...
Ervan uitgaand dat je redelijk Engels kan lezen -dat is dan wel een vereiste- zou ik beginnende modelbouwers aanraden: koop rustig zo'n ingewikkeld uitziende lader. Die kan prima voor je denken... :D

Enige bedenking: het blijft onbeholpen om een lader plus een voeding te kopen waarvan je weet dat je ze ALTIJD samen zal gebruiken, en dat die twee dan qua behuizing niet bij elkaar passen... als ze een beetje dezelfde maten hadden dan zou ik ze bij mekaar tapen of zo, maar dat past bij deze twee niet echt. Wat dat betreft was die B6 met ingebouwde voeding wel chique geweest, maar die had weer een beperkte capaciteit...
Stel dat Imax een voeding maakte die je onder tegen hun standaard blauwe doosjes aan kon klikken, zodat het één geheel werd... die had ik meteen gekocht.

Nog bedankt al diegenen die me in dit draadje door het woud van lipo laders hebben geleid ...

Laatst bewerkt:
Back