Een lange weg(vlucht)

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Borgo, 30 mei 2011.

  1. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    Beste mede piloten

    Ik dacht na wat twijfelen,weet je wat,ik
    Schrijf mijn eerste sessie hier op mbf.
    Met de achterliggende gedachten om wat ik allemaal doe
    Ga doen(hebt gedaan) om uiteindelijk 3D piloot te
    Worden. En zo wedstrijden mee te gaan vliegen(long story)!!

    Zonder dat ik daarvoor ook maar 1x met een
    Zender in mijn handen hebt gestaan.

    Het plan was om vanaf het begin,mijn eerste heli en alles wat daar bij kwam
    Als verhaal op mbf te zetten, om zo een ieder die daar interresse in heeft te helpen met alles en nog wat waar je als beginner(ikke dus) wel niet tegenaan
    Kan lopen. Het zal niet een erg gedetaileerd verhaal worden mede omdat het dan
    Wel een heel long story gaat worden.

    Het is idd nog een lange weg want volgens mij kan ik geeneens foto op mbf plaatsen dus daar wordt nog aan gewerkt. Verwacht niet dat er binnenkort een mega mooi lang verhaal op staat,wat ik probeer is elke x een kort stukje erop plaatsen evt met foto's.

    Nou dat is dat! Tot snel

    Frank borgo
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2011
  2. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.812
    Kijk een leuk initiatief, waarbij je vele mede en toekomste nieuwe heli piloten gaat laten zien wat er allemaal bij komt kijken en hoe lang het duurt voor je zo ver bent :D gaat een verhaal van een paar jaar worden denk ik, want 3D heli wedstrijd vliegen vraagt enorm veel oefening.

    Een tip is om ook mede veel op een simulator te oefenen, als je al wat beter in het echt kan vliegen. Dan kun je op de sim beginnen met de 3D figuren te oefenen zodat je je stick movement kunt leren en er een automatisme van kunt gaan maken. Daarna omzetten naar reallife.

    Ik wens je veel succes en ik ga je volgen :D

    (P.s weet je al welke mode je gaat vliegen ? Voor zover ik het mee maak is mode 2 erg fijn voor 3D heli.)
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Frank,

    Ik heb ook een draadje lopen van mijn belevingen, echter ligt mijn doel op de F3C klasse. Gebruik je draadje vooral om veel informatie te krijgen van de lezers. Zie het opschrijven van je belevingen als een inspiratie voor vele andere, gaande weg zul je zien en horen dat er vele mensen zijn die je draadje volgen.

    Ik wens je veel succes en laat je in het begin zeker niet het koppie hangen want het begin is het moeilijkst. En zoek in het begin hulp van ervaren piloten en kom langs bij de wedstrijden.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2011
  4. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    zo beste mensen

    om vanaaf maar is gelijk van start te gaan(accu's zijn toch leeg);)

    michael16tsx en superjohn bedankt voor de positieve reactie's alvast...en voor michael ja ik vlieg idd mode 2

    hoe begon het ook alweer..................o ja!

    mijn collega en ik moesten de bedrijfsbus aftanken, zoals vaker, maar dit keer reden we tegen een levensgroot spandoek aan bij het tankstation.
    met de volgende tekst:

    SPAAR NU BIJ SUPER SPEEDMASTERS EEN RC MODEL NAAR KEUZE.

    bij elke 25 liter een stempel, 2stempels is volle kaart 20 euries daarbij en je kon kiezen uit:SPEEDMASTERS HELI
    HOVERCRAFT OF
    AUTO
    ik moest en zou die heli hebben,mijn coll en ik speculeerde nog van,het zal wel zo'n flutding met een touwtje eraan zijn haha.

    maargoed ik had hem snel in bezit,eenmaal thuis meteen aan de lading en ik bewonderde ondertussen hoe in de vrede dat dat ding kon vliegen.:yes:[​IMG]
    [​IMG]
    de accu was al snel vol en daar moest het gebeuren......niet 2 sec in de lucht gehouden dat ding, hij vloog meteen tegen het plafond,baf.... daar lag hij, ik bewonderde hoe snel dat allemaal ging.
    zooohoo zei ik nog das een rap ding.... je snapt het wel dat waren modellen dat als hij goed naar beneden kwam meteen de tandwielen gestript waren he!

    jongens wat heb ik wij er plezier meegehad, mede omdat die heli soms alle kanten opging omdat ik van geen meter kon vliegen met dat ding,hilariteit ten top.


    maargoed iedereen moest en zou tanken voor mij daar, haha ik moest er nog 1 en nog 1.

    ik heb er drie gehad,die derde is vandaag de dag nog heel trouwens zoals bovenaan is te zien, ik wouw hem bewaren.

    het is een coaxiale heli, coaxiaal wil zeggen,4 rotorbladen die (afzonderlijk) 2 bij 2 tegen elkaar indraaien, niks geen poespas eraan gewoon een grappige indoor vlieger,kan buiten ook maar dan moet het echt windstil zijn,er zit namelijk helemaal bovenaan de heli een balancebar op, bij het minste of geringste zuchtje wind hupt... hij klapt alle kanten op.....op de zender zit nog een draaiknopje voor de trim dat ie kaarsrecht(en dat doet ie) blijft hangen in de lucht. verder gewoon een leuk ding om mee te vliegen(binnen de 7meter) dan.


    en zo is het bij mij begonnen met wat ze noemen rc kriebels.....en de dagen daarna??.........ja rondvliegen met ding tuurlijk, ik moest en zou dat ding goed kunnen besturen.

    met afgrijzen van de mensen hier thuis die nogal eens moesten duiken haha

    mensen dat was het weer voor vandaag, meerdere berichten zullen zeker volgen.

    mvg frank borgo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    Naar aanleiding van John zijn bericht,volg ik ook zijn
    Draadje(mooi superjohn) dat f3c is echt appart veel respect voor de piloten,voor allen trouwens.

    Na mijn avondturen met die coax heli,zou ik al snel verdergaan.
    Welke heli moest het nu verder worden??

    Jonge jonge wat een heli's zeg!

    Aangezien ik geen geduldt hebt, iig weinig!
    Moest er snel wat nieuws komen.

    Na veel winkels en internet afspeuren ben ik tot de conclussie gekomen.

    Het werd een honeyBee fp v2.
    Dat was zo'n rtf pakket.(foto's volgen nog)

    Toen ik hem binnenkreeg, had ik ineens nergens geen tijd meer voor.
    Het zag er allemaal gelikt uit, toen ik die allu koffer open deed.

    Sinds die tijd is er een stortvloed aan info over me heen gekomen
    Ik had ineens honderden vragen en kreeg geen 1 antwoord.

    Internet maar eens op.
    Tjakka......modelbouwforum het walhalla onder ons soort mensen.
    Hier ben ik al heeeel veel wijzer geworden(en nog steeds wordt).

    Ik noem maar iets een lipo....een lipo??? Wat is een lipo battery(accu).
    Voor deze tijd nog nooit van gehoord dus.
    Echt alles was nieuw voor me,alles.

    Toen de accu vol was durfde ik hem niet zomaar de lucht in te sturen,eerst maar eens op internet neuzen.
    Daar bleek ineens dat dat vliegen niet zonder slag of stoot zou gaan( ben ik rap achter gekomen)

    Toch geen geduld en hop die heli moest vliegen. Mensen geloof me ik kreeg hem niet eens van de grond zonder schade haha.

    De eerste keer dat ik dat probeerde,had mijn heli de neiging om naar links te trekken en dat ging nogal rap voor mijn doen, dus ik weer gas terug en dacht meteen wat doe ik verkeerd.
    Geloof het of niet dat heeft meer dan een 2 dagen geduurd voor ik daar achter kwam.

    Mede omdat na een keer of wat die accu weer eens leeg was en dat laden ervan wel 2 uur duurde( nog steeds te eigenwijs om te lezen)

    Toen heb ik maar eens geprobeerd info te verzamelen via mbf en via Google filmpjes bekeken want hoe kreeg een ander die heli nu wel in de lucht haha spannende tijd .

    Vanaf die tijd heb ik me voorgenomen om (meer) te gaan lezen.

    Het bleek te maken te hebben met het (groundeffect) het zogenoemde grond effect
    Dat is: jouw rotorbladen veroorzaken wind, naar beneden toe dus, en als je nog op de grond sta, weerkaatst die wind tegen de grond en zo terug naar je heli,welke hem
    Een kant opdrukt.

    De dagen daarna alleen daar op geoefend, crash na crash zeg maar.
    Maar de honeybee bleek een sterke heli, dus tot zover geen grote schade's

    Tot zover vandaag weer, meer volgt zeker!!!!

    Mvg fb
     
  6. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    Zijn er nog mensen die naar 3D master gaan dit jaar???

    Ik zoek namelijk nog een maatje om mee te gaan dit jaar omdat het voor
    Mij de eerste keer is wil ik eigelijk niet alleen.
    Dus als er nog mensen in mijn buurt gaan hoor ik het graag zou wel zo gezellig zijn, toch??

    Mvg fb
     
  7. Wiebster

    Wiebster

    Lid geworden:
    8 mrt 2011
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Wezep
    Hallo Borgo

    Je maakt er een interessant draadje van...
    Ik ben nu bezig met de ufly en dus ook nog beginner.
    Veel komt me bekend voor zoals van de lipo en waarom die naar links trekt.
    Lezen helpt inderdaad veel.
    Zal dit draadje even volgen.

    Mvg Wiebe
     
  8. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    vliegen vliegen vliegen!!!!

    aangezien mij het vliegvirus echt te pakken had,ben ik verder gaan kijken om eventueel vlieglessen te nemen.
    want ik vloog alleen thuis bij ons achter op het gras,en dan alleen tail in
    ik durfde gewoon niet nose in, elke keer als ik dat weer probeerde dan was ik de controle volledig kwijt en belande mijn heli weer eens ergens waar ik hem niet wilde.

    zo vlieglessen moest het dus worden,eerst maar eens kijken op modelbouwforum.

    mwaa weinig te vinden dacht ik nog(niet goed gekeken dus)

    na wat heen en weer typen met andere mensen hier op het forum ben ik uitgekomen op www.modelhelivliegen.nl jaja tjerk:yes:

    het bleek te gaan om 2(grote) jongens bas de groot en tjerk verbraaken!

    tjerk bekend bij velen(en bas ook)doet het in het oosten des lands en bas aan de andere kant ,mooi verdeeld toch?

    heb mezelf voorgenomen om tjerk bericht te doen.(ik dacht nog wat ben ik gek, een beetje voor dat helivliegen les nemen)

    en uiteraard bericht terug gehad om zo mijn eerste les te plannen.

    de eerste afspraak, alle mensen wat was ik zenuwachtig zeg,eenmaal op locatie begon ik toch echt kriebels te krijgen,want ik ben gewoon beginner meer niet, kan van geen meter vliegen ,duzzzzzzz

    affijn tjerk bleek een beste gozer :Dvoelde mij enigsinds heel stoer omdat ik toch maar ff met een kampioen had afgeproken om te gaan vliegen:yes:
    na een rondje op sim gespeeld te hebben(controle voor tjerk)
    gingen we al snel over op het echte vliegen.wwwwwooooooooooowwwww!!!!!!!!! hij had een mikado logo 600 3d bij zeg.
    wat een machine pffff (ik nog zenuwachtiger)[​IMG]

    dat was idd ff anders dan de hbfp v2 haha superding zeg.
    vanaf die tijd was ik erachter gekomen dat lessen belangerijk is als je toch zoals ik in de toekomst wedstijden wilt vliegen,al was het alleen al voor de info die je krijgt.

    er is een mooi tijdperk voor me aangebroken een nieuwe wereld om het zo maar eens te zeggen,want ze hadden mij gewaarschuwd.........let goed op of dat rc spul wel wat voor je is voor je er een hoop geld in pompt.

    tot op de dag van vandaag is het nog super zeg maar,maar dat komt ook omdat ik nog niet echt aan het vliegen ben geslagen zeg maar(ik heb nog geen helikopter)want je gaat onheroepelijk met tegenslagen te maken krijgen. ben echt nog volledig aan het oefenen op de sim.

    goed mensen dat was het weer voor even, meer volgt zeker nog

    mvg frank borgo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    mijn nieuwe logo 400 fbl

    zo mensen

    onlangs van bas de logo 400 overgekocht,en ik ben totaal verliefd op deze machine,misschien denken jullie wel.........wtf hij is net begonnen in deze wereld en koopt zonder moeite een 400 size en nog fbl ook.

    tja beste mensen, ik moet toegeven dat ik mij idd in het diepe stort maar niet zonder reden.

    ik heb nagedacht, om maar niet heli na heli te kopen omdat het gewoon erg duur is allemaal, dus ik dacht weet je wat ik les met een 600 size dus ik koop voor mezelf gewoon een iets kleinere.

    het moest fbl versie van bas worden,super stoere machine om te zien.

    moest nog een ontvanger kopen en de mini vbar,ik heb alleen 1 probleem dit is mijn eerste grote heli en ik heb totaal (nog) geen verstand van alle electronica dus mezelf voorgenomen om het toch''zeker de eerste keer'' het door een profje te laten doen, waar ik zelf bij ben.

    dat staat nu te gebeuren dus heb weer een mooie tijd om naar uit te kijken beste mensen.

    voor tips o. i. d. mag je een tuurlijk altijd posten beste mensen

    hier een paar foto's

    mvg fb
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.135
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat is nog eens een verstandige keuze! Een prima heli om echt te leren vliegen.
     
  11. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    hey laurens

    het is geen heli om te leren! dat doe ik met de 600
    Klinkt bijna sarcastisch je bericht!
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2011
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.135
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zeker niet sarcastisch bedoeld, de 400 is een goede stabiele heli die een hoop meer kan dan het kleinere spul. Ik denk dat je je 400 zeker kan combineren met de 600 van Tjerk.
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    hengelo
    Frank,

    Ik ga je ook veel succes wensen. Ik denk dat je goede keuzes hebt gemaakt!

    Steven.
     
  14. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    Haha Laurens mooi dat je nog ff reageerd
    Bedoelde het zo ook weer niet!!!

    Maargoed, in woorde soms moeilijk om
    Mekaar te begrijpen toch?

    Vriendelijk bedankt voor
    De reactie's jongens en voor tips of iets gelijks
    Typ er rustig oplos jongens want ik moet nog veel leren

    Mvg fb
     
  15. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dag Frank!

    Kijk dat ziet er goed uit! Ben alweer trots op je! ;) Je hebt nu alleen een groot probleem... Dat is dat je nooit meer wat anders wilt als Mikado, dat krijg je van lessen met de Logo ;)

    Succes en tot morgen weer!
    Tjerk
     
  16. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    zo beste piloten

    er is inmiddels al heel wat gebeurd!!!

    heb met tjerk samen naar mijn logo 400 gekeken en afgesteld tot zover.
    [​IMG]

    bij tjerk thuis van 19;00 tot 23;00 uur haha,maargoed het resultaat mag er zijn.
    sjonge jonge wat een kennis komt er dan bij kijken zeg,heel mooi ook hoor.

    snel ff een test vluchtje gemaakt en merkte dat er bladspoor was maar het was al te donker eigenlijk en laat.
    dus dat allemaal thuis de volgende dag gedaan en nog maar eens een testvlucht gedaan(video volgt nog) en waarachtig>>>>>>>>bladspoor verdwenen heel mooi. verder mocht ik van tjerk nog niet vliegen hahah:idea:

    ondertussen 4 packs besteld bij hobbyking
    [​IMG]

    dit zijn de packs,wat ze kunnen weet ik nog niet maar wordt binnenkort geprobeerd.

    2 dagen later nog maar eens een maidenflight gedaan en dat liep mis,ik was aan het hoveren en ik dacht ik doe ff een rondje om de as........ja laters haha liep dat ff verkeerd af ik maakte een stuurfout en hij ging regelrecht op onze waterput af dus ik dacht o boy snel mijn throttle stick naar beneden.........FOUT!!!....... tuurlijk fout het is een cp geen fp
    dus de logo met een rotgang in de grond geboord,gelukkig recht naar beneden op de skids....de schade bleef beperkt naar wat ik heb kunnen constateren mijn hele skid aan barrels en vooraan waar mijn accu in gaat gescheurd dus dat is geluk hebben he!!:confused:
    [​IMG]

    dit is de schade ach valt mee he?

    hier nog een foto van mijn laad gedeelte.
    de imax b6 quattro meester lader echtwaar.
    [​IMG]

    nou beste mensen binnenkort maar weer eens een lesje nemen hahaha en mijn heli verder afstellen dan maar en dan hoop ik ook een keertje het veld in te gaan met mijn logo 400 heerlijk lijkt me dat.

    mvg frank borgo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    hij vliegt!!

    zo mensen

    het is weer eens enige tijd geleden en weer van alles gebeurd.

    maandagavond een lesje van tjerk, ging super trouwens,al lekker wat rond gevlogen, aan alle kanten nog gebrekkig maar dat maakt niet uit, nu mijn heli klaar is heb ik straks tijd zat om mijn sticktime drastisch te verhogen.

    maargoed maandagavond nog ff het een en ander afgesteld aan m'n logo
    en ff rondgevlogen maar dat ging niet naar wens,bij het optoeren had hij de neiging om naar links te trekken, heel vreemd omdat ik afgelopen zaterdag nog niks geen problemen had.

    maargoed tjerk durfde hem niet de lucht in te sturen en terecht want hij deed echt gek.

    we hebben iets minder throttle ingesteld en..........mmmmm het vliegt! in normal mode. gek genoeg dus, overgeschakeld naar idle-up 1 en daar ging het mis,de logo trok als een gek naar linksachter en een onvermijdelijke crash als gevolg, shit dacht ik nog maar bovenalles vreemd heel vreemd.
    schade gelukkig beperkt alleen de regelaar stuk!! nouja beperkt.:confused:

    enfin,tjerk dacht dat het aan de vbar lag,die heb ik er niet goed opgezet,
    bij de logo 400 zit er aan de achterkant bovenop waar je evt. de vbar kunt plaatsen een brede gleuf,ik had daar alleen een sukje tape gedaan en de vbar daar opgeplaatst en dat bleek niet genoeg helaas,wat ik me nu het gebeurd is ook heel goed realiseer maargoed achteraf he,je ziet, bij heli's luisterd het echt heel nauw.

    oke niks meer aan te doen, van die regelaar valt niks te halen hij is namelijk 2e hands dus zoals wij dat zeggen in twente "pech uh dret'n"

    meteen een nieuwe besteld de kontronik jive 80 lv stuiterduur maar dat heb ik er voor over en ze zijn ook gewoon goed.
    hier mijn nieuwe regelaar + wat foto's na alles te hebben ingebouwd
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik heb ook nog telemetry aangeschaft in mijn ogen onmisbaar voor je lipo's hier wat foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    zo mensen ik heb hem net nog even de lucht in gehad en hij vliegt super zoals in normal mode tot op idle-up 2 williswaar nog met iets lagere toeren maar dat mag voor nu de pret niet drukken en met deze heli wil ik de aankomende tijd lekker vliegen en mijn sticktime verhogen

    [​IMG]

    tot zover voor vandaag weer ik wouw eigenlijk vanmiddag nog vliegen maar het weer is niet alles hier dus laat ik het voor wat het is.
    verder wil ik binnenkort nog een filmpje voor jullie maken om het geheel te zien vliegen mensen tot dan!!!

    mvg frank borgo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.135
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nog even een gouden Logo tip: Breekboutjes voor je landinsggestel. Dat red volgende keer je frame misschien wel.
     
  19. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    331
    Locatie:
    Rijssen
    hey laurens

    breekboutjes?? ik ken ze niet hoe of wat is dat dan?

    mvg fb
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.997
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dat zijn zeer geharde stalen boutjes, heel sterk, maar heel broos. je kan ze bij wijze door middel van te laten vallen laten breken. maar ze zijn snoeihard.. dus dan breekt je skid weg. en zorgt voor minder schade.

    Of Nylon boutjes, kan ook.;)
     

Deel Deze Pagina