een microcamera voor op men microheli?

• Topicstarter Topicstarter djorkaef
  • Startdatum Startdatum
D

djorkaef

Guest
zijn er mensen die al eens geprobeerd hebben van een videocameratje met zender in hun microheli te stoppen en zo beelden te maken?

lijkt me wel eens leuk, als het niet te duur is en de beelden tamelijk duidelijk zijn.

iemand ervaring mee? waar haal je zoiets en hoeveel kost het? is hier een goede internetwinkel voor?

dankuwel.

Hallo Djorkaef,
ik weet niet of het werkt maar kan je wel vertellen dat er een mini draadloze kleuren camera op e-bay voor € 29,- te koop staat. Moet je ff onder 'modelbouw' zoeken.
Succes.

Dat gaat op zich wel werken maar deze heeft een bereik (ongehinderd) van 100 meter.
Bij The gadgetcompany hebben ze er 1 die heeft een bereik van 200 meter, die is alleen wel rond de € 80,-
Die kun je gewoon voeden met een 9 volt blok.

**edit**

Hmm, ik zie nu in de specificaties op de site van de gadget company dat het dingetje een bereik heeft van 100 meter, maar die wij hier hebben liggen komt ook daar vandaan en in de gebruiksaanwijzing staat dat het bereik 200 meter is :?

Bedankt voor de reacties. Het prijsverschil tussen de cameras is wel x3 ondanks ze allebei kleur en geluid hebben. De éne is wel 2.4Ghz , de antenne hoeft niet zo compact te zijn maar waarschijnlijk levert die wel duidelijkere beelden en minder storing. Ik denk niet dat één van die cameras automatisch kan focussen of licht bijstelt? Het beste zou natuurlijk zijn als je beelden hebt van de 2, maar dat is niet zo evident om te vinden. De camera van op ebay is wel probleem want die voert niet uit naar Belgie.

maar die wij hier hebben liggen komt ook daar vandaan
heb je die zelf ook al gebruikt voor vlieg-modelbouw? is dat een aanrader?

djorkaef zei:
Bedankt voor de reacties. Het prijsverschil tussen de cameras is wel x3 ondanks ze allebei kleur en geluid hebben. De éne is wel 2.4Ghz , de antenne hoeft niet zo compact te zijn maar waarschijnlijk levert die wel duidelijkere beelden en minder storing. Ik denk niet dat één van die cameras automatisch kan focussen of licht bijstelt? Het beste zou natuurlijk zijn als je beelden hebt van de 2, maar dat is niet zo evident om te vinden. De camera van op ebay is wel probleem want die voert niet uit naar Belgie.

Nee nog niet gebruikt, maar deze gaat wel zéér binnenkort onderde easystar, als ik de beelden heb post ik ze voor je.

Ik heb er eentje van op http://www.toppos.nl/. Zo'n 811T kleuren cameratje met ontvanger. Op de site staat een voorbeeldfilmpje.
In België gehaald bij 'het spoor' in Haasrode. (www.hetspoor.be).

Ik heb er 60 euro voor betaald en der zit het cameratje +zender bij, den ontvanger, een 9V blokbatterij voor de camera (maar die kan ook op een 2S lipo aangesloten worden (5-9V) een adapter voor de camera (8V), een adapter voor de ontvanger (9-12V) en een composite kabel (mono geluid, geen stereo) om naar een video, tv of capture kaart te gaan.

Kwaliteit is niet super (het is een cmos), verwacht geen kwaliteit zoals van een hobby camera (CCD). Beeld is zo'n beetje zoals op een bewakingscamera, maar dan in kleur. Scherpstellen moet manueel door het lensje te verdraaien. Lichtsterkte stelt hij zelf bij, maar vrij traag (meer dan een seconde wachttijd)

De camera weegt een 20g, prima dus voor een microheli. Ik hang em onder mijn GWS dragonfly.

Bereik nog niet echt getest.

Als je nog wat moet weten vraag maar.

u4eake zei:
Ik heb er eentje van op http://www.toppos.nl/. Zo'n 811T kleuren cameratje met ontvanger. Op de site staat een voorbeeldfilmpje.
In België gehaald bij 'het spoor' in Haasrode. (www.hetspoor.be).

Ik heb er 60 euro voor betaald en der zit het cameratje +zender bij, den ontvanger, een 9V blokbatterij voor de camera (maar die kan ook op een 2S lipo aangesloten worden (5-9V) een adapter voor de camera (8V), een adapter voor de ontvanger (9-12V) en een composite kabel (mono geluid, geen stereo) om naar een video, tv of capture kaart te gaan.

Kwaliteit is niet super (het is een cmos), verwacht geen kwaliteit zoals van een hobby camera (CCD). Beeld is zo'n beetje zoals op een bewakingscamera, maar dan in kleur. Scherpstellen moet manueel door het lensje te verdraaien. Lichtsterkte stelt hij zelf bij, maar vrij traag (meer dan een seconde wachttijd)

De camera weegt een 20g, prima dus voor een microheli. Ik hang em onder mijn GWS dragonfly.

Bereik nog niet echt getest.

Als je nog wat moet weten vraag maar.
bedankt. ja ik ben ook van plan hem aan men gws dragonfly te hangen. als je zelf beeldjes hebt kunnen capturen mag je die altijd eens laten zien, dat zou me veel zeggen of ik het al dan niet de moeite vind om te kopen (dan weet ik hoe het eruit ziet met die heli). ik zal meteen wel het filmpje eens bekijken op de site.

EDIT dat filmpje ziet er tamelijk goed uit, alleen maak ik me nog wat zorgen om het bereik, 50 meter staat er, dat is al een randgevalletje.

Mja, beter kwaliteit dan dat filmpje mag je echt niet verwachten wel niet ze. Ik heb er zelf nog niet zoveel mee gecaptured en jammer genoeg zit ik op smallband tot 27 november, dus kan voor 't moment geen filmpjes uploaden :x

Als de belichting constant is (bvb indoor bij TL licht) dan werkt de camera best goed, ik krijg geen haarscherp beeld,maar iets dat vergelijkbaar is met een VHS tape in LP kwaliteit. Maar mogelijk kan dit nog wat verbeterd worden door de camera beter af te stellen.
Grootste probleem dat ik buiten had is de traagheid bij het aanpassen van de lichtsterkte. Doordat de heli schommelt zijn er vaak overbelichte of onderbelichte beelden gedurende een seconde ofzo. Natuurlijk is het ook herfst en is het lichtcontrast nogal sterk momenteel en ik heb nog maar 1 keer buiten geprobeerd. Ik zou nog eens wat pogingen moeten doen, maar helaas is het weer het hier niet mee eens :-)
Oh ja, toen ik buiten probeerde was dat ook met een 9V blokbatterij ipv aangesloten op de 2s lipo. Die blokbatterij weegt 50g en dan wordt het geheel (70g) wel vrij zwaar voor mijn dragonfly. Hij ging nog omhoog, maar nipt. Vandaar dat ik ook nogal schommelde en de heli niet zo makkelijk te controleren was.

Bereik zal standaard zeker niet meer zijn dan 50m, zeker met de storingen van de heli (af en toe zie je eens wat strepen op 10m al als er wat struiken tussen staan) maar het bereik van mijn gws ontvanger is ook maar 50m, dus verder kan ik toch niet gaan. Op 50m wordt die dragonfly trouwens al vrij klein hoor ;-)

Ik had ergens op internet eens een pagina gevonden om zelf een high gain patch antenne te maken voor 2.4Ghz. Waarschijnlijk verbetert dat aanzienlijk het bereik, want nu werkt de ontvanger met een gewone staafantenne.

Nuja, ik had het spul vooral gekocht om eens wat mee te experimenteren en te zien wat het gaf. Als je echt goeie kwaliteit wil moet je een ccd camera kopen en dan zit je snel aan 150 euro voor een setup. (voor zover ik al gevonden heb toch)

De FlyCam One mag er ook best zijn. Hier een demofilmpje. Kan opnemen op een SD kaartje. Best wel groot (8,5x5,3x1cm.) maar toch licht van gewicht (24gr. zonder SD kaart en bevestiging). Heeft een eigen accuutje, dus universeel inzetbaar.

-edit-
Foto erbij...
FCO.gif

En het is niet eerlijk de kwaliteit van filmpjes te vergelijk op het internet. Op het internet wil je je filmpje zo klein mogelijk dus comprimeer je het nog eens 3x extra waardoor de kwaliteit helemaal hopeloos wordt. 320x240 op 20 fps is best goed te doen (gemiddelde eenvoudige webcam is hetzelfde CCD-chipje, vergelijk de beeldkwaliteit daarmee).

CCD (Charge Coupled Device) is de algemene benaming voor beeldopname chips. En die zijn allemaal in CMOS techniek gemaakt (TTL is niet meer van deze tijd :wink:).

u4eake zei:
Oh ja, toen ik buiten probeerde was dat ook met een 9V blokbatterij ipv aangesloten op de 2s lipo. Die blokbatterij weegt 50g en dan wordt het geheel (70g) wel vrij zwaar voor mijn dragonfly. Hij ging nog omhoog, maar nipt. Vandaar dat ik ook nogal schommelde en de heli niet zo makkelijk te controleren was.

heb het zonet even getest met men gsm van 93 gram, paar filmpjes (174x144) en foto's. ging gemakkelijk van de grond hoor (EM300, 2s lipo), hoger dan 10-15 meter heb ik niet gewaagd want het is inderdaad super balanceren, en dan nog een hoop storingen :P krijg ik maar niet weggewerkt.

dingen zijn redelijk schaars... kostte iets van een 65 euro op een gadgetsite ...helaas maar 6 minuutjes filmen, dan hup leegtanken in de laptop in de wagen en weer de lucht in ...

jesse zei:
djorkaef zei:

Nee nog niet gebruikt, maar deze gaat wel zéér binnenkort onderde easystar, als ik de beelden heb post ik ze voor je.

ondertussen al getest?;)

Back