Een NiMh accu voor SP400 7.2V

Beste forumleden,

Ik heb thuis een Speed 400 7.2V electromotor liggen met opdrukprop. Ik wil hier graag een accu voor en het liefst zo goedkoop mogelijk.

Ik heb even rondgekeken op de site van www.vapextech.com en daar hebben ze een aardige collectie accupacks.

Ik vroeg me echter af of ik ook werkelijk een accupack van 7.2 Volt moet hebben voor een 7.2V motor. Dit klinkt een beetje gek maar ik had van iemand vernomen dat het beter is om een 8.4V accu op een 7.2V motor aan te sluiten, de reden weet ik eigenlijk niet. Dus bij deze, moet ik een 7.2V of een 8.4V accu kopen voor deze Speed 400?

Overigens,

bij vapextech.com hebben ze de volgende accu's:

7.2V 3700 mAh voor € 29,90-
8.4V 3700 mAh voor € 34,00-
met ontlading van meer dan 30A.

7.2V 4300 mAh voor € 40,70-
8.4V 4300 mAh voor € 47,30-
met ontlading van meer dan 30A

en tot slot

7.2V 1400 mAh voor € 17,70-
8.4V 1400 mAh voor € 20,45-
ontlading van 25A

Zelf snap ik het hele amperage-verhaal niet helemaal bij motoren. Ik weet echter wel dat meer mAh meestal ook betekent dat je accu er langer door kan gaan met het leveren van stroom (ofwel langere vliegtijd :P ).
Maar ik moet toegeven, bij mij telt de vliegtijd niet zo heel zwaar. Ik zou al blij zijn als ik zo'n 15 minuten met een vliegtuigje rond kan vliegen. Om die reden zou ik dan ook gaan voor de accu met de minste mAh en tegelijkertijd laagste prijs, dus 7.2V of 8.4V 1400 mAh accu's. Ik weet echter niet of dit de slimste keus is, dus hopelijk kan iemand mij daar meer info over geven.

Kort samengevat, welke accupack is het beste en goedkoopste voor een Speed 400 7.2V met opdrukprop.

Met vriendelijke groet,

Sky

Het best geschikt voor een SP400 (6V of 7,2V) zijn de cellen in 2/3A formaat 17x28 mm ca. 21 gram per cel.

Deze cellen zijn in NiCAD b.v. de fameuse 500AR cellen, maar tegenwoordig natuurlijk in NiMH .... "industrie" cellen van Sanyo, GP, KAN .... met een capaciteit van 1000-1200mAh ... deze kunnen stromen van meer dan 10A met gemak leveren ......

Deze cellen hebben de optimale prestatie/gewichtsverhouding voor SP400 motoren ...

3700 en 4300 NiMH cellen zijn gewoon te zwaar (60 gram per cel of meer) voor een SP400

Een alternatief (met voorbehoud) voor de 2/3A formaat celletjes zijn de AA (Penlite) cellen .... capaciteit van 1400-2700mAh, maar staar je daar niet al te blind op, met SP400 motoren mag je van geluk spreken als je 50-70% van die capaciteit kunt benutten.
Maar let op, door de vaak wat hogere inwendige weerstand (noodzakelijk voor een lagere zelfontlading) kunnen ze de stromen die voor SP400's nodig zijn niet goed leveren .....

Om eerlijk te zijn, het gaat mij meer om de prijs.

Ik wil hoe dan ook reageren op Dirk.

Je zegt dat 500AR batterijen in de praktijk de beste zijn voor sp400 motoren. Maar hoeveel cellen raad je me aan voor een sp 7.2V motor? Gewoon een 7.2V accu?

Overigens, ik heb het idee dat deze batterijen niet bepaald goedkoop zijn. Zijn er nog andere alternatieven? En ken je nog verder webshops die deze 500AR accu's verkopen?

Bedankt.

Hoi,

Ik heb nog even gauw rondgekeken.

Ik zag dat bij deze accupack van vapextech (had ik eerder al in topicpost vermeld) de cellen per stuk 24 gram wegen: http://www.vapextech.nl/VP1400AFP SPEC.pdf

Ik vind ze bovendien spotgoedkoop. Kan iemand even naar de gegevens van die pack kijken en laten weten of ze geschikt zijn voor een Speed 400 (met name op punten als ontlading en interne weerstand etc.).

Met vriendelijke dank.

zijn geschikt. en neem gewoon een 7,2V hogere spanning bied niet direct meer waarde. en brengt wel veel meer slijtage. maar het ligt wel aan de moter welke je kiest

Ik weet niet precies wat voor Speed 400 je hebt maar een Graupner Speed 400 7,2 volt doet op 7,2 volt bar weinig. Die kun je rustig met 11,1 volt (3 Lipo's) vliegen. Met NiCD zou je dus minimaal 8 of 9 cellen moeten gebruiken. Een Graupner Speed 400 6V doet het weer wel heel goed op 7,2V.
Er is in de FAQ een draadje over recepten voor de speed 400:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=11

Succes
Arjan

Ik heb nog zo'n pakketje dat Dirk noemt (Sanyo AR500) liggen met ik meen 6 of 7 cellen. Is bijna niet gebruikt (ik schat 10 keer op- en ontladen), hoef er niet veel voor te hebben.

Ja, ik heb al eerder op die link gekeken van PH_AJH.
[hr:448315fd0d]
Maar even kort samengevat:

- Een sp400 7.2V zou in feite goed kunnen werken met 9.6V (ofwel 8 cellen).

- Een sp400 6V werkt goed met 8.4V (ofwel 7 cellen)

Beide in combinatie met Gunther opdrukpropellor.

Dus de kosten bedragen dan:

9.6V = € 23,95-
8.4V = € 20,45-

Beide 1400 mAh
Één cel weegt gemiddeld 24 gram
Ontlading 25 Ampere

Aangezien ik een SP400 7.2V thuis heb liggen, ga ik voor de 8-cellen pakket. Dat wordt dus € 23,95-.
Hierbij wil ik nog een lader kopen,

ik heb het volgende op het oog:

http://www.vapextech.nl/batterijladers.htm
Onderaan de pagina.

Dit is een snellader voor 6/7/8 cellen met Tamiya-stekker.

- Laadstroom 500mAh
- Met negatieve delta V (-dv), automatisch afslaan
- Beveiligd tegen overladen
- Met LED indicatie voor de laadstatus

Deze lader kost € 18,90- en lijkt me eerlijk gezegd wel een goede keus als ik kijk naar zijn kwaliteiten.
Samen kosten de cellen en lader dus (18,90 + 23,95) € 42,85-

Kan iemand zeggen of dit een verstandige keuze is voor een beginner als ik? :)

kan je ook vertellen wat er de lucht in moet met de 400 motor
is mischien een motor van 8 euro waar je alles bij koopt
als de motor niet voldoet is elke euro weg gegooid geld

Het gaat om een niet-zwever, onder 500 gram.
Het betreft een Speed 400 7.2 Volt met Günther opdruk propellor.

Ik wil hierbij 8 cellen kopen (9.6 Volt) en een lader voor 6/7/8 cellen(heb ik eerder al aangegeven).

Goede keus?

grof weg gezegt met een 400 kan je bijna geen grond start maken

als je een nieuwe 400 6 volt koopt die op 7,2 volt laat lopen gaat i als een opgevoerde 400
meer haal je er niet uit
of je moet er een vertraging op maken

door een 400 6 v hoef je 2cellen minder tekopen dus ,,,,geld en een gewichts besparing
en ipv 2 cellen kan je nieuwe motor kopen

groeten rob

haha, hoe bedoel je met een sp400 kun je geen grondstart maken? (of is dit een hyperbool?)

Nee maar even serieus, naar jouw idee ben ik dus beter af met een sp400 6V met 6 cellen dan sp400 7.2 met 8 cellen?
Natuurlijk zul je wat betreft gewicht 2 cellen besparen; maar het extra vermogen veroorzaakt door het hogere voltage van 7.2V compenseert die extra 2 cellen bij 8 cellen toch wel?

En hoe zit het met een speed400 6V op 8 cellen? :P

Vriendelijk dank.

Een SP400 6V voelt zich met 7 celletjes het meest 'happy' .... 8 cellen kan, maar niet met constant volgas en 10 cellen gaat ook nog goed bij een vertragingsmotor (maar ook hier niet constant volgas).

De 7,2V uitvoering wil graag 8 cellen zien voor hij wat gaat presteren .... ook hiet kan je tot 10 cellen gaan, mits je wat gasbeleid hebt ....

Als je niet met lipo's werkt is de 6V motor met 7 cellen 2/3A formaat een ideale aandrijving met een goede prestatie/gewichtsverhouding .... (accu weegt 150 gram = 30% van het gewicht van een "500grams kistje") .... grondstart geen probleem (qua vermogen dan)

ben ik weer
ik kan jouw dus nog niet inschatten als je 16 berichten heb geplaatst
je begint met accu s daar kan je zowat een auto mee starten
en als je accu s en lader enz enz gaat kopen en het werkt niet is dat balen
en dat alles omdat je je blind staart op die 1e motor
en dan denk je achter af had ik maar lipo en brusless gekocht
goed koop is duur koop

maar goed er komen goede reacties dus het gaat helemaal goed komen
groeten rob

Oke, dan koop ik binnenkort een sp400 6V + 7 cellen acu + lader :D
Moet goed komen :)

Thnx voor de reacties.

O ja, nog even het volgende:

Als ik deze accu's eenmaal heb, hoe moet ik in de eerste instantie met ze omgaan?

Ik lees hier en daar dat men ze eerst helemaal vollaadt en vervolgens ontlaadt, en dat een paar keer. Maar ik las ook dat je ze niet helemaal mocht ontladen omdat dat schadelijk zou zijn, dus hopelijk kan iemand me hier wat meer over informeren.

En hoelang kun je vliegen met een sp400 6V motor op 7 cellen 1400 mAh?
Vanuit gaande dat je op 70/80% vermogen vliegt.

De vliegduur theoretisch ....

SP400 6V op 7 cellen trekt met Günthertje ca. 9A .. dus kan je uit een 1400mAh (1,4/9*60) 9,3 minuten 9A trekken bij 70% zou dat dus ca. 13 minuten zijn .... maar let wel dit is theorie .... accu's geven onder zware belasting minder stroom af (gaat meer in o.a. warmte verloren), maar motoren "ontkoppelen" ook tijdens het vliegen waarbij ze (aanmerkelijk) minder stroom verbruiken t.o.v. statische metingen .....

"Klassiek" kan/kon je met 500AR celletjes met enig gas-management 10 minuten vliegen .... dus met 1400mAh cellen zou je "makkelijk" 25 minuten moeten kunnen vliegen .....

Heel erg bedankt Dirk, ik zie dat je de meer ervarene hier bent :D

Zou je me dan ook nog even wat kunnen vertellen hoe ik aan de slag moet gaan met die accu's als ik ze net gekocht heb? Helemaal volladen en vervolgens ontladen paar keer? (weet het niet precies).

Back