een onbekende boot

• Topicstarter Topicstarter elvis
  • Startdatum Startdatum
ik ben vandaag met een gasbeton blok aan de slag geweest en dat is een mooi stukje prutsen. uuhhmm ik bedoel schuren.

0003.jpg

0004.jpg

0006.jpg

groet elvis

zo het heeft even geduurd maar ik wil toch nog even wat van me laten horen.
er zit eindelijk leven in mijn motortje. het is de eerste keer dat ik me met model bouw spullen bezig houdt. dan geeft het toch altijd een extra kick als het werkt. en vooral als ik mijn eigen caburateur dan ook heb gemaakt.

nu moet ik veel gaan schuren en dan kan ik over een paar weken mooi de boel gaan in bouwen.

is er ook iemand die me ideeen kan geven over het maken van watekoeling op mijn motortje?

groet arnold

zo de boot heb ik gister avond helemaal geschuurd, de romp dan he.
vandaag heb ik hem in de premier laten spuiten, nu is het even een
dag wachten dat het is uitgehard en dan maar mooi glad schuren.

dus ik dacht ik ga eens even op zoek naar een nieuw motortje in mijn boot.
ik heb nu een 10cc webra maar dat is al een oudje. en ik heb een mooie
ops .80 op het net zien staan en die komt van de week deze kant op.

ops67drum.jpg

OPS .67/80
ABC Liner/Piston,OPS Classic 3+2 port design,additional piston and sleeve by-passes to increase power at top RPM by 10%, and to optimize cooling and lubrication of piston and rod. New perfectly matched drum valve for more dependability and more efficient fuel usage.

• Displacement-11cc/13cc
  • Power-4.35/4.65HP
  • Bore-24.58/27.00mm
  • Stroke-23.00mm
  • RPM-23000/23200
  • Weight-680/730g
wat is jullie mening hier over.

groet arnold

ziet er wat mij betreft goed uit ;) zal wel iets meer power hebben in vergelijking met t oude motortjuh, dus k ben benieuwd :D

mvg

Robbert

he uitgerekend als er dan niemand thuis is dan komen die mensen kijken of
ze een pakje af kunne leveren. maarja, toen was er natuurlijk niemand thuis.
nou hopen dat dan morgen mijn motortje komt.

de boot heeft vandaag weer een laagje verf erbij gekregen. nu kan ik hem morgen gaan schuren. zal er wel een foto van posten. het is ineens een hele
andere boot. de echte kleuren samen stelling weet ik ook al. alleen weet ik nog niet in welk patroon. de onder kant van de boot word gewoon wit. en de bovenkant en het kapje (wat ik nog moet maken) daar wil ik de kleuren parelmoer wit en de suzuki gsx blauw en de ducati rood. dus aan beetje metallic maar dat lijkt me leuk.

alleen zit ik nog een beetje met een probleem. het roer wat er onder zit daar kan je niet mee varen denk ik maar heeft er iemand gevens van een roer voor een fsr?

groet arnold

bedankt voor de tekeningen.
denk dat ik een roer bestel maar dan weet ik een beetje in welke richting ik moet kijken.

alleen de boot setup snap ik eigenlijk weinig van als je al die waardes vermenig vuldigd die op het papier staan met je boot dan komen er een aantal getallen uit. maar wat kan je daar dan mee.

zijn er toevallig ook nog gegevens over welke prop je kan gebruiken bij deze boot? of gaat dat per motor. ik wil eerst gewoon de boot laten varen
met de 10 cc webra.

groet arnold

.....maar wat kan je daar dan mee....
groet arnold

Daar kun je de componenten (roer, as, prop etc) op de juiste plaats monteren.
Ook zwaartepunt (CG op het plaatje) is van groot belang.

Het is een absolute misvatting dat elke bootje wel vaart etc. Net zoals bij de vliegtuigen heb je bij speedboten te maken met balans, zwaartepunt, hydro en aerodynamica etc. Je moet je (zelfde als bij vliegtuigen bijv.) aan een aantal "wetten" houden, anders werkt het niet. Daar zijn dat soort setup-sheets voor bedoeld. Doe er je voordeel mee.

Prop is afhankelijk van type boot, motor, uitlaat etc. Dat wordt veelal uitproberen. Hendricx kan wel eea toelichten, ik heb weinig of geen ervaring met fsr rompen. Weet wel dat je met een 10cc Webra een andere setup zal moeten kiezen dan wanneer je een OPS oid monteert.

zo vandaag heb ik de boot helemaal geschuurd. hij zat mooi dik in
de primier dus moest wel eerst alles glad schuren. ik had een mooie
kleuren samen stelling maar het word toch iets anders.

hier ston de de boot vannochtend nog ongeschuurd.
0026.jpg

de onderkant en de boven kant heb ik als hoof kleur metallic grijs
0030.jpg

ik heb deze kleur grijg gebruikt en deze kleur rood wil ik ook gaan gebruiken
het is maar een voorbeeld.
0033.jpg

het motortje is van de week ook binnen gekomen, wat een plaatje.
maar eerst maar eens kijken hoe de 10cc webra vaart.
0023.jpg

Groet arnold

dit moest weg sorry

Laatst bewerkt door een moderator:
zo ik heb eindelijk alles in de boot in gebouwd. hier en daar waren er
nog wat kleine probleempjes maar alles zit er in voor een proef run.

0035.jpg

0034.jpg

maar nu wilde ik net mijn motortje starten, en nu krijg ik de start motor niet
door de compressie heen. hoe zou dat kunnen. met de hand krijg ik hem wel door de compressie heen maar ik krijg hem niet gestart met de start motor.

het type start motor is: 210-0024
E-Starter#Gear Down EZ180

misschien zijn er mensen die ervaring hebben met deze start motor maar ik weet het niet. mischien dat de v-snaar te stug is maar dat kan haast niet.

groet arnold.

Ik heb hier ook een 12 V starter.
Maar als ik mijn 13,5cc K&B wil starten zet ik hem ook gerust op 24 Volt.
Je moet uiteraard niet te lang door willen starten.
Maar het kan vrijwel zonder enig probleem

Een speed400 4,8V zetten we toch ook op 2s lipo.
Het gaat minder lang mee maar roken doet het niet meteen.

EDIT
:

Nu ik de startmotor zie die gebruikt word, kan 24 V misschien wel problemen geven.
De tandwielen die er in zitten zullen waarschijnlijk de kracht niet aan kunnen.

Laatst bewerkt:
ja kan kijken of het op 24 volt wil, had mijn oom gebeld die zei misschien is ie verzopen dat er nitro in het carter zit maar dat is ook niet het geval.
ik had hem gister proberen te starten op de accu van de auto maar dat ging
niet lukken kreeg het motortje gewoon niet door de compressie heen. ik ga nu naar zwolle, naar de modelbouw beurs dat ligt 20 km bij mij vandaan kijken of
ik daar wat info kan krijgen. ik hoop dat ik vanmiddag mijn eerste run kan
gaan maken bouwers.

groet arnold

hoelang heeft de motor stil gestaan..?
als het lang is en niet in de after-run olie is gezet dan is de oude olie gaan vast koeken.
ook dan kan de startmotor het moeilijk krijgen.

als je gaat kijken voor een andere startmotor kijk er dan voor 1 zonder gearbox.

zo dat was een snelle vlucht naar de beurs, en hup weer terug. dat doe ik ook nooit weer 17 pleuries lichter en wat een zuig zooi.

het motortje heeft twee weken stil gestaan en is daarna nog even uit elkaar geweest. maar ik kreeg de informatie dat ik de plug half los moest draaien en dan de start motor en plug eraan zodra die loopt plug aandraaien.

groet arnold

plug een stukje los draaien is inderdaad een optie..
maar inpresiepe moet dit motortje zo rond te krijgen zijn..

zo, nu is het drama compleet. even gegeten denk nou dan ga ik eens even aan de slag. de plug half los, knalt de plug uit de cillinder kop. nu is dat niet zo erg maar wil ik hem er in draaien draai ik de plug er scheef in. cillinder kopje kappot.

dus bij deze ben ik op zoek naar een 10cc webra motor. dus als iemand nog iets heeft liggen of iets wat vergelijkbaar is.

meneer HendricX heeft u niet nog iets liggen wat in deze fsr past, of iemand anders.

groet arnold

nou ik ben maar weer eens op zoek gegaan voor en 10cc webra motortje.
en ja hoor het lijkt wel alsof die voor mijn weg gelegd was. heb er een kunnen
vinden op de markt. komt van de week hier naar toe dan kan ik weer verder.

nog even over de 13cc ops. die motor krijgt een andere bestemming. het lijkt me machtig mooi om die in een rigger te plaatsen. vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend voor een eigenbouw rigger.

Groet arnold

Back