Een oude DB Blackburn Monoplane in ere herstellen

Voor wat betreft het motortje zit je er dicht bij!
Voor wat betreft de G4 gebruik ik dat altijdt om het hout brandstof bestendig te maken en heb daar goede resultaten mee!
Wel is het uiteraard wijs om een brandstof vliegtuig na het vliegen(en of alleen draaien van de motor)even te ontvetten maar dat doen we ook met vliegtuigen die van kunstof gemaakt zijn toch!
Vergis je niet in kunstoffen zoals polyester(2 componenten) want die absorberen ook(al is het veel langzamer dan hout)

Mvgr Hans
 
Beste mede hobby'ers,ik vindt het heel erg fijn dat jullie m'n draadje volgen maar het is niet de bedoeling om dit te gaan vervuilen als ergens om gevraagt wordt zoals de G4 poyurethaan lak om dan gelijk allerlei adressen te gaan verkondigen waar dit te koop is etc etc!
Het gaat tenslotte om de revisie van de Blackburn monoplane!
Als er veel behoefte is waar dit product verkocht wordt ga dan voor dit soort produkten een apart draadje openen want dan kan je er alle adressen op loslaten die je maar kent in dat draadje!
Dit soort activiteiten zijn al eens eerder voorgekomen en op een gegeven moment gaat het totaal niet meer over het onderwerp waar een draadje mee gestart is!
Ik dank jullie voor de medewerking

Mvgr Hans
 
De afgelopen 2 dagen weer lekker bezig geweest aan de blackburn Monoplane.
Als eerste een paar aankopen gedaan zoals een nieuwe servo(Hitec HS805 mg) voor het schelluw trekken(wingwarping) van de vleugel,een nieuw accu pakket voor deze servo en heel dun plaatmateriaal (0,1mm dik aluminium) en nog wat klein spul.
De plaatsing van de servo's gaat ook iets anders worden.
Als eerste heb ik het houten frame werk in de beits gezet zodat dit wat meer geaccentueerd wordt als de zijde bekleding erop zit.
Niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant van het houten frame werk is in de beits gezet zodat het silouet beter zichtbaar wordt als het vliegtuig in de lucht vliegt.
Vervolgens heb ik de zijde erop gezet maar wist van te voren dat het te wit van kleur is en daar moest wat aan gebeuren m.a.w het moet wat gepigmenteerd worden(dus een beetje verweerde uitstraling).
Dit kan gedaan worden door de in de handel verkrijgbare goedjes (in welke kleur dan ook)maar ik heb dat op een andere manier opgelost n.m.l met behulp van een theezakje!
Maak een erg sterk kopje thee wat dus niet te zuipen is,laat het afkoelen en gebruik dit vloeistofje om de zijde voor te spannen voordat er spanlak gebruikt gaat worden.
Als dat goed gedroogt is dan kan er eventueel voor de tweede keer dit proces uitgevoerd worden mocht het accent van de verweerde bespanning te weinig zijn!
Vervolgens de zijde 2x met de spanlak ingesopt zodat de zijde mooi strak komt te staan!
Nadat dat gedaan te hebben is de Aluminium beplating op de beide zijkanten van de romp gemonteerd met kontaktlijm zodat ik het landingsgestel kan gaan monteren en verder afbouwen!

De nieuwe opstelling van de servo's.
De gas en hoogteroer servo zijn naar achteren geplaatst(komt door de grote van de HS805MG
De wingwarping servo heeft de plaats van de gas en hoogteroer servo overgenomen.

blackburn 16.JPG


Het vakwerk rompje in de beits gezet.

blackburn 17.JPG


Het vakwerk rompje bespannen met zijde en gepigmenteerd.

blackburn 18.JPG


De aluminium beplating gemonteerd.

blackburn 19.JPG


De bovenkant van de romp (voorkant ronde gedeelte) moet dus nog beplaat worden maar het landings gestel kan nu bevestigt worden.


Mvgr Hans
 
Afgelopen tijd de rest van de aluminium beplating erop gezet en een paar afwerk stripjes van messing en hout erop gemaakt.
Ook het landingsgestel weer in elkaar gesoldeerd en gelijmt.
De staartvlakken van bespanning voorzien.
Het begint weer een beetje vormgeving te krijgen

blackburn 20.JPG


blackburn 23.JPG


blackburn 21.JPG


blackburn 22.JPG


blackburn 24.JPG


Mvgr Hans
 
@Hans.

Jep, kweet ut zeker, jij bent in een vorig leven monnik geweest :yes:
Wat een werk joh, benieuwd als tie weer flügfertig is, eeeeeecht schaal.

Ger.
 
Schiet al aardig op.
Gaat er uitzien als alsof hij uit een oude schuur komt waar hij 80 jaar gestaan heeft.
Zo moet het ook.
ga zo door.

Ton
 
De afgelopen weken niet stil gezeten en het landings gestel is zo goed als klaar.
Op 1 verstaging na is de verstaging afgerond
Ook de staartvlakken op het rompje gemonteerd en de verstaging gemonteerd en klaar.
En weer wat foto'tjes.

Het hout om het stalen frame'pje gemonteerd en bewerkt
blackburn 25.JPG


De staartvlakjes gemonteerd en gestaagd
blackburn 27.JPG


Verstaging geverft.
Ook de buisjes op de staartvlakjes geverft

blackburn 28.JPG


Ook de verstaging, as e.d. zwart geverft
Wieltjes ook gemonteerd maar die moeten ook nog of zwart geverft worden of geweatherd worden.
blackburn 29.JPG


Op dit foto'tje is denk ik wel goed te zien hoe het hout is geweatherd(de paar drupjes zwarte gemorste verf moeten er nog vanaf gehaald worden).
blackburn 30.JPG


Al met al is dit best wel een hele klus geweest maar dat vind ik wel de moeite waard!

Mvgr Hans
 
Gaat er weer mooi uit zien Hans, Hoop hem weer te zien vliegen op de club. De laatste keer dat ik hem zag vliegen was je nog lid bij MV Europoort. dus alweer even geleden.
Dus nu wil ik hem wel eens gaan zien bij de GMVC

Gr
Ronald
 
Na de staartvlakken gemonteerd te hebben zijn ook de roeren en de aansturing (close loop) gemonteerd!
De vleugels zijn vervolgens aan de beurt en na de nodige reparaties en verbeteringen heb ik ook deze in de beits gezet.
Ook is de motorisering voor deze kist in huis gearriveerd.
Het is zoals eerder geschreven geen radiaal motor maar een oude nieuwe (dus ongebruikte) Enya VT240
Ik heb het motortje nagekeken op de klepspeling en heb ook via de nippels aan de onderkant de nodige olie erin laten lopen om er zeker van te zijn dat bij de eerste opstart alles inwendig goed gesmeerd is.
Deze procedure is trouwens ook wijs om bij nieuwe motoren of gebruikte tweede hands motoren te doen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Dus even alles nakijken!

Op deze foto is een knik te zien in het aluminium buisje(vleugeltip) die op de tweede foto eruit is gehaald(dit geld voor beide vleugel helften)
blackburn 32.JPG


blackburn 31.JPG

vleugel kaal gehaald en waar nodig gerepareerd cq hersteld
blackburn 33.JPG

Vleugel in de beits gezet.
blackburn 37.JPG

De Enya VT240 motor
blackburn 34.JPG


blackburn 35.JPG


De brandstof tank met 2 doorvoeringen(2 klunks) i.p.v 1 doorvoering omdat de motor 2 carburateurs heeft.
Ik heb hiervoor gekozen omdat een T stukje tussen 1 brandstof aanvoerleiding en de 2 carburateurs naar mijn idee voor problemen gaat zorgen.

blackburn 36.JPG


A.s weekend ga ik dit motortje in laten lopen met deze brandstof tank zodat ik gelijk kan kijken of alles goed functioneerd zoals het hoort.

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Stabilo blijft aan de romp voor transport ook bij jou? Groeten, heb al enkele bruikbare en nuttige foto's gezien hier:) succes verder
 
De afgelopen weken de vleugels bespannen met zijde en dit ook een kleurtje gegeven!
Dit heeft meer tijd in beslag genomen dan ik dacht en er moeten nog wat afwerkingen gedaan worden zoals o.a de beugeltjes monteren waar de spandraden aan worden bevestigt!

blackburn 38.JPG


Ook heeft de VT240 eindelijk na veel trammeland goed gedraaid.
Dit torretje wilde maar steeds niet goed lopen op 2 cilinders.
Uit eindelijk heb ik de oorzaak gevonden die je totaal niet verwacht(en waar je het laatste naar zoekt) en dat was dat er een roze kunstof balletje met een diameter van 8mm in de brandstof inlaatbuis zat!!

blackburn 39.JPG


In ieder geval weet ik nu ook hoe de motor van binnen eruit ziet in het eggie i.p.v een exploded view!
De lagers zien er mooi glanzend uit en er zat geen hard geworden troep in m.a.w het motortje is brandschoon!
Het toerental is opmerkelijk(je zou haast zeggen angstig)hoog met een 20x8 prop(inlopen en los komen van het motortje)met een toch vette brandstof (20% olie)wat voorgeschreven staat!
Dus ik ben zeer benieuwt als ie op 18% olie gaat draaien!
Volgens de beschrijving zou er een olie aandeel van maar 15% mogenlijk moeten zijn maar dat ga ik er niet op wagen.
Dit motortje neem ik in ieder geval mee(en als het allemaal meezit op de Blackburn monoplane) naar het schaaltreffen van organisator Ton want het geluid lijkt zoals er gezegt wordt echt op het Harley Davidson geluid(zeker als ie stationair draait).


Mvgr Hans
 
Hallo Hans ,

Laat je motor lopen bij het schaaltreffen ?
Het zou leuk zijn als je de Blackburn zou meenemen , ook is hij nog niet klaar.

Ton
 
Hoi Ton,het is zeker de bedoeling dat het motortje gaat lopen!
De Blackburn gaat ook mee met de motor erop!
Moet wel heel gek lopen als me dit niet gaat lukken
 
Back
Top