Een paar Gyro vraagjes

Hallo, ik overweeg een nieuwe gyro te kopen en ben gestuit op de volgende: New Logictech 2100T Gyro & AMP + 3100G Servo Combo set - eBay, Aircraft, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 26-jan-09 10:45:13 CET)

In beginsel is deze voor op de HB King2. Ik waat dat dit wat 'over done' is, maar ik ben bij elke lipo een paar minuten kwijt voordat de staart stil staat (ik heb nu de Esky 0704B head hold) omdat de gyro blijft kruipen. Ook met sub trim en andere servo's (Esky 7,5 gram digitaal) niet.

Vraag 1. hebben mensen er goede ervaring mee? ik weet dat de initiele setup moeilijker is dan die van de Futuba 401.

Vraag 2. Doe ik er verstandig aan de servo erbij te nemen? Zonder servo is deze bijna € 40,00 goedkoper.

Vraag 3. Waardoor slijt een Gyro / wat is de levensduur?

Ik ben inmiddels een ervaren 'hoveraar' en moet nu echt het grotere luchtruim gaan kiezen. Als dit goed gaat begin ik met de 450S waarvoor de Gyro eigenlijk bedoeld is.

Alvast bedankt voor de reacties!

Je kunt de 2100T in actie zien als je weer in Almen bent.
Frans uut warnsveld heeft er een. Hij heeft hem op de King gehad, en heeft hem nu op de Trex 450 zitten.

De 2100T is een uitstekende gyro. Veel waar voor je geld. In deze prijscategorie is er niet veel beters te vinden denk ik zelf. De 401 is iets duurder en iets makkelijker af te stellen. Qua kwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel. De servo die erbij geleverd wordt werkt volgens mij alleen met de 2100T. Je kunt echter elke goede gyro hiervoor wel gebruiken.

Een goede gyro zal niet echt slijten. Het is gewoon electronica. Het heeft meer te lijden van een goede crash natuurlijk. Blijven die je bespaard, dan zal een gyro heel wat jaartjes mee kunnen.

Klinkt goed! maar welke servo zou ik er als alternatief voor moeten gebruiken? de Esky servo's werken prima op de swash, maar voor de gyro en zeker zo'n gyro zijn ze echt bagger vermoed ik.

De 2100 is exakt hetzelfde als de Hitec HG5000 als ik het goed heb.
Zonder servo kost de 2100 99USD. Het enigste voordeel is dat je de servolimit van elke zijde appart kan instellen.
Dit heeft volgens mij de GY401 niet. Of ik moet dit verkeerd hebben??
Ik ben zelf ook op zoek naar een goede gyro, ter vervanging van de protech NT401. Deze moet je ook constant bij blijven trimmen. Dit zou de 2100 , 5000 of de 401 kunnen zijn. Ben er zelf nog niet helemaal uit wat verstandig is.

ben niet zo thuis in de staartservo's, dus dat laat ik aan de experts over ;)

Belangrijkste voor een staartservo is dat hij snel is.
Des te sneller de servo....des te sneller kan hij de signalen van de gyro verwerken.
Bij een goede gyro/servo combinatie staat je staart zo strak als een huis.

Als je een gyro aanschaft die een digitale servo kan aansturen dan zou ik zeker voor een digitaal servootje gaan, die kunnen het datasignaal nog sneller verwerken.

Ik heb de Logitech 2100T op de King zitten, het is werkelijk een uitstekende gyro. Als staartservo gebruik ik de Futaba FS61BB Carbon Speed Digital.

Na eerst een hele tijd geklooid te hebben met andere gyro's en staartservo's heb ik er nu geen omkijken meer naar, het is gewoon perfect.

Esky servo's zijn idd bagger, mijn ervaring is dat ze er al gauw mee stoppen en dat kan je je heli kosten.

Laatst bewerkt:
de 2100 is een hele goede gyro, ik heb m op m'n trex 500 zitten icm een futaba 9257.

echt zo strak als een snaar!!!

zo'n 2100 verslijt je naar mijn mening alleen in een zware crash of je heel heftig op hoog niveau 3D vliegt (dan is ie niet toereikend genoeg voor je kunsten, maar dan ben je echt al een hele lange tijd verder ;))

de 2100 en de Hitec HG5000 (is t zelfde) kunnen met alle snelle servo's samenwerken, je kunt namelijk 3 soorten servo's eraan hangen, analoog/digitaal/en High response... heb zelf 3 van die dingen in t gebruik en werken absoluut goed !!, en slijten doet alleen de servo......

hier een foto (ff bij remco geleend....)

http://www.4rc.nl/webshop/images/114501.jpg

ik heb de 2100 gecombineerd met de F9257 op de staart v/e trex500 gehad en daar was ik zeer tevreden over. Gewoon rondvliegen en stall turns is wat ik ermee deed. Over het zwaardere werk kan ik dus niet oordelen.

Ook het zgn. zwaardere werk is geen probleem voor een LT2100.
Een GY401 doet dat ook prima trouwens, maar heeft geen onafhankelijk afstelbare eindpunten.
Het voordeel van de nog duurdere gyro's is de gelijkmatige pyrorate, twee kanten op.
En je kan wat meer instellen wat betreft de stops en gevoeligheid.
LCD schermpjes of PC instelbaar etc... en rotsvast.
Een goede piloot vliegt perfect 3D met een 2100 of een 401.
Zoals met alles zit het m.i. niet zozeer in een enkel apparaatje, maar meer in de juiste heli + afstellingen, de juiste servokeuze, en goed stuurwerk.
De Protos kan dus ook prima gevlogen worden met een 2100 als je het mij vraagt.
Als je toe bent aan reversed piro figuren e.d., dan ben je zo goed dat het zelfs met een 2100 gaat lukken :D
Alles heeft natuurlijk wel een bepaald "hebbeding" factor, dat is de hoofdrede dat ik een Spartan heb ;).

Eric

Dat 'moeilijker' afstellen van de 2100 moet je met een korrel zout nemen. Ik vond het persoonlijk erg meevallen op mijn Gaui EP200. De andere heli's hebben allemaal een GY-401. Je moet gewoon de gyro erg precies afstellen in normal mode, terwijl de GY-401 daar wat toleranter is.

Staartservo moet zoals reeds gezegd snel zijn. Torque komt hier op de tweede plaats, maar moet toch voldoende zijn. Als je de set later op een 450 wil zetten is een iets grotere servo niet noodzakelijk maar wel aan te raden (formaat s9257/9550, JR3500). De LT3100 schijnt ook erg goed te zijn (zeker op papier) maar daarmee heb ik geen ervaring.

Ik ga zelf nu een combo GY-401/s9257 op een King monteren, ben benieuwd of dat lukt met die grote (en zware) servo. Deze set komt van mijn 500 waarop ik nu een Spartan met JR3500G gezet heb.

Op de staart gebruik ik ook die servo.
Tot op heden werkt de servo erg goed. Sterk, snel en precies.
Wat deze servo op langer termijn gaat doen weet ik niet,maar tot nu toe gaat het prima.

Ik gebruik deze servo ook voor de vanquish F3A van extreme flight.
(rol en hoogte) Naar alle tevredenheid.

Laatst bewerkt:
Back