een paar Q-500 vraagjes

Ik wil zelf een keer een racer gaan bouwen, en loop tegen een paar vragen aan:

Wat voor merk motoren gebruiken de meeste racers? En met welke prop?

Waarom geen ribbenbouw vleugels?

Werken jullie met folie scharnieren of normale scharnieren?

B.v.d. Frank.

OS of Irvine, de oude Irvine is het beste, maar die word niet meer gemaakt. Volgens mij was een 9/6 of 10/6 het meest gebruikt. Een ribbenbouw vleugel is aan de zwakke kant, maar wel bruikbaar. Ik denk dat deze meer doorbuigt in een bocht dan een ingedekte vleugel. Voor scharnieren worden volgens mij beide methodes gebruikt, ik had foliescharnieren.

Kijk, daar kunnen we al weer wat mee. Ik neem aan dat jullie niet met de OS LA serie racen.
De OS heeft volgend de beschrijvingen meer pk als de Irvine.
Geen Webra's???

Eigenlijk worden alle motorten wel gebruikt in de Q500 klasse zolang ze maar niet meer dan 80 Dba maken.
Ik denk dat de beste motoren momenteel de Irvine 39 of 40 (gemaakt door OS) zijn of de OS 40FX.
Zelf vlieg ik met het oude Typen Irvine met een standaard 10x7 prop.
Echter worden de oude irvines helaas niet meer gemaakt........ :cry:
De meeste mensen gebruiken ingedekte schuimvleugels, dit omdat het schuim geluid dempt en het sneller te bouwen is.
Een ribbenvleugel is meer werk om te bouwen en het maakt in de lucht meer resonantie, echter het geheel is wel lichter!
Ik heb zelf de laatste kisten gebouwd met plakband schanieren maar ik denk dat hier alle mogelijke oplossingen een voordeel te bieden hebben.

op www.q-500.nl staan enkele modellen beschreven inclusief tekeningen!

Martijn

Het nieuwe type Irvine 39 wordt ook niet meer gemaakt, mogelijk nog wel hier en daar te verkrijgen.
De Irvine 40 wordt nog wel gemaakt maar deze is een stuk zwaarder en heeft iets minder vermogen.
Een Webra speed 40 heb ik ook getest maar geeft net zo veel vermogen als de Irvine 39, maar maakt wat meer lawaai (ca 2dB meer).
De OS 40 Fx lijkt nu één van de betere motoren te zijn, na zondag zullen we weten hoe die het doet.

De OS presteerde bar slecht, ik werd aan alle kanten voorbij gevlogen. In de bochten kon ik soms nog wel wat goed maken.
Maar mijn snelste tijd was 20 sec. langzamer dan vorig jaar met de Irvine.

Die motoren van de website zijn volgens mij carmotoren, niet geschiklt voor Quickie.

Het beste loopt op dit moment de oude Irvine 40 (motor met rode kop)
En ook goed loopt de nieuwe Irvine 39, (rood huis) volgens mij niet meer te koop maar ik heb ook andere berichten gehoord.
De Huidige Irvine 40 loopt ook niet zo hard en is bovendien zwaarder.

Ik ben het hier niet mee eens, de nieuwe irvine 40 is een prima motor met OSbetrouwbaarheid. Ik werd er namelijk 2e mee, dus dat is onzin: hij kan goed mee. Ik heb ook een 39er liggen die maar niet netjs wilt lopen, maar mijn oom (ray) heeft r ook n die als een tierelier loopt. Ik denk dat als je de 39 goed betrouwbaar krijgt, dit de beste motor voor je quicky is. :lol:

Ik ben het hier niet mee eens, de nieuwe irvine 40 is een prima motor met OSbetrouwbaarheid. Ik werd er namelijk 2e mee, dus dat is onzin: hij kan goed mee. Ik heb ook een 39er liggen die maar niet netjs wilt lopen, maar mijn oom (ray) heeft r ook n die als een tierelier loopt. Ik denk dat als je de 39 goed betrouwbaar krijgt, dit de beste motor voor je quicky is. :lol:

joepert_pracer zei:

We hebben weer lekker gevlogen :D :D
Maar aan de tijden te zien blijft de oude antieke Irvine toch weer de snelste :wink:
Zonde van je midair trouwens in de laatse vlucht.
Overigens is de 10*7 APC prop 4 seconde sneller dan de 9x7 Graupner prop!

Martijn

Heren hartelijk bedankt zover. Hier heb ik wat aan. Zachtjes aan eens gaan beginnen aan het verzamelen van delen, en een tekening uitzoeken.. Of een kit vinden....

We gaan binnenkort een aantal arf kitjes bestellen, ca 100euro.
Als je interesse hebt hoor ik het wel van je.

sanka zei:
Daar heb ik zeker interese in....

Geef even via wat meer info over het type, en ARF kit?????

B.v.d. Frank.

En hier de link waar je de vliegtuigmotoren kunt selecteren : http://www.axemotor.it/index2.htm

De rossi motoren zijn zeker sneller dan de Irvine maar deze krijg je nooit niet aan de geluidsnorm van 80 Dba!
Daarom blijft de keus eigenlijk een beetje hangen bij Irvine, OS of een Thunder tigre.

De kitjes zijn van topmodel nml de Grand Chelem:

http://www.topmodel.fr/product_detail.php?id=15245

Mijn neefje heeft op de Peel met dit model gevlogen.

Martijn

Leuk kistje... Eens kijken of ik dan al iets in elkaar heb zitten. Maar houd me aub op de hoogte.
Ik geloof niet dat het erg zou zijn om 2 toestellen te hebben!!!!

Hoe bedoel je "Eens kijken of ik dan al iets in elkaar heb zitten" , de q-500 kistjes moeten wel aan bepaalde eisen voldoen (maten en geluid enz). Je kan dus niet met elke willekeurige kist gaan vliegen.
Kijk maar op www.q-500.nl.

Er worden binnenkort een aantal van die kitjes besteld, dan kan er ook 1 voor jouw meebesteld worden, de prijs is dan (waarschijnlijk) ook lager dan de prijs op de site.
Andere onderdelen zijn ook beschikbaar (tank, wielen enz)
We houden je op de hoogte.

gr. Wubbo

Ik heb een paar van die tekeningen al uitgeprint, en het regelement gedownload (en gelezen).... Ik weet dat de toestellen aan bepaalde eisen moeten voldoen. Dus dat zit wel goed.... Ik heb ook nog ergens een paar vleugelkernen liggen... Maar houtbouw heeft mijn voorkeur....

Tja, geluid is natuurlijk een andere zaak, maar dat is afhankelijk van het type motor. En dat komt nog wel, eerst het toestel bouwen...
Motor mooi op dempers schilt ook al een hoop. Ik vlieg nu met een Robbe Cobra, maar die is wat aangepast, en niet echt snel.

Ik hoop wel dat die bestelling volgende maand is, deze maand is mijn budget al opgegaan aan een nieuwe fourstar met een Saito .62.

Dan nog eens kijken voor een brevet, en dan kan ik eens proberen mee te gaan racen.... (ik meen dat dat een voorschrift is, en mijn club is dus niet bij de knvvl aangesloten. Maar ik wel.)

Zat nog even te kijken op de website van die GRAND CHELEM V2 1,32m ARF en daar zag ik een MVVS motor..
MVVS 40 QUICKIE 500 heeft iemand hier al ervaring mee?
1323068_big_dep1053685092_130.jpg

Speed is FUN

Ba®t

fonziebear zei:
Zat nog even te kijken op de website van die GRAND CHELEM V2 1,32m ARF en daar zag ik een MVVS motor..
MVVS 40 QUICKIE 500 heeft iemand hier al ervaring mee?
1323068_big_dep1053685092_130.jpg

Speed is FUN

Ba®t

Dat zijn best snelle motoren maar ze maken te veel geluid, het is meer vergelijkbaar met de Amerikaanse Nelson 40.

Martijn

Back