Een paar vragen over batterijen opladen in de auto. (Er is haast bij.)

Hey,

Ik wil met mijn ultramat 8 lader kunnen opladen in de auto. Er is een speciale input voor 12V aan de lader met bijbehorend kabeltje met van die krokodillenklemmen. (Dat moet dan op de auto batterij, maar dat is niet zo handig.)
Kan ik de krokodillenklemmem vervangen door zo'n grote, ronde stekker die je in zo'n (ja, ik weet niet goed hoe die dingen heten...) speciaal auto stopcontakt steekt, op de plek waar soms een sigaretten aansteker ding zit.
En dan nog een vraag: soms is het in de plaats van een rood en zwart draadje, een zwart en wit draadje, is de zwarte dan min(-) en de witte plus(+) ?

Grts...

Je eerste vraag: ja dat kan. De stekker die in de sigarettenaansteker-aansluiting passen, kun je bij een bouwmarkt of automaterialenhandel wel vinden.

Je tweede vraag: dat zwart de min is, is een standaard. Vertrouw je het niet, is het verstandig om even na te meten.

Kijk wel uit met het in de auto laden, doe dit niet te lang onbeheerd. Een clubgenoot van mij was ooit al rijdend aan het laden en kwam er gelukkig net op tijd achter dat iets fout ging, de accu's (lipo's) stonden al bol.

Als de auto uit staat, zal het niet zoveel uitmaken, maar als hij rijdt wil de ingangspanning wel behoorlijk fluctueren en kan je lader ook storingspulsen binnenkrijgen zo en daarom minder goed werken.

Let ook op dat de capaciteit van een auto-accu ook een keer verbruikt is, afhankelijk van de accu's die je gaat laden.

Ik zou het niet doen , vaak zit er in de auto maar dunne draden van het 12V stopcontact .
En die zijn niet geschikt om er een lader aan te hangen .

Daarom doen ze er ook krokodilklemmen aan .

Dus direkt aan de batterij klemmen .

Mvg Johan

Nu zegt er 1 ja, en 1 nee...:mrgreen:

ik zal even in de auto gaan kijken of ik goed bij de batterij kan.

Grts...

Zie net dat de lader maar max. met 3A kan laden .

Dan zou het wel kunnen .

Mijn gewone stopcontact in de auto heeft een 5A zekering . (heb ook nog een voor een koelbox en die heeft een 10A zekering)

Maar Ik ga altijd direkt aan de batterij .

Mvg Johan

Kijk :
aaaaaaaac.png

Moet ik dan op die twee bouten mijn klemmetjes steken?

mijn batterij is een 6-cell 2/3a 1500mah en die laad ik op 0,5 mah

Laatst bewerkt:
Je moet die stekker doormeten.

En draden solderen en niet met een kroonsteentje ertussen .

Maak je kortsluiting is je lader kapot.

Mvg Johan

wat is doormeten? En ik weet niet of ik dat kan.

Maar anders soldeer ik de krokkodilletjes er weer aan, klopt het dat ik de krokodilletjes op die twee bouten (zie mijn foto's) moet aansluiten?

Grts...

Laat er maar even naar kijken door iemand met iets meer kentnis.

Straks gaat het verkeert.
En dat kost alleen maar geld .

Mvg Johan

Het moest vanavond in orde zijn, dus soldeer ik de krokodilleklemmetjes er maar weer op, ik heb toch nog wat krimpkous.

Dan zou alles toch inorde moeten zijn.

Grts...

Hallo Edo,

Hier nog een tegenstander van het gebruik van een sigarettenaansteker om een ladertje te voeden.

Ik heb het ook precies één keer geprobeerd; de stekker, die in de auto past had een ingebouwde zekering, die met een veer tegen het contact van de sigarettenaansteker werd gedrukt, so far so good.

Wat ik niet wist, is dat de stroom ook via datzelfde veertje liep, en da's dus een aanzienlijk kleinere draaddiameter dan die van het ladertje.

Bij een laadstroom van maar 1A is de boel dusdanig heet geworden, dat de het hele binnenwerk van de stekker uit model gesmolten is; de zekering was door de hitte van het veertje door de plastic behuizing naar buiten gedrukt.

Dit was tijdens een ritje van Sneek naar Zwolle, binnen een uur was de boel naar de gallemiezen.
Goed dat ik niet rook, want de sigarettenaansteker in die auto zag er na dit avontuur iets anders uit dan de fabrikant bedoeld had...

Gewoon krokodillenklemmen rechtstreeks op de akku gebruiken.

Groeten, Jan.

OK! Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik ga zometeen de krokodillenklemmen er weer netjes opsolderen (was een beetje stom dat ik ze er al afgehaald had) met krimpkousje er over...

En nu nog even voor de zekerheid: Bij de twee eerste foto's die ik gepost heb, moet ik dan de klemmetjes op die bouten waar een rode en zwarte draad van komen klemmen?

Vr. Grts, edo...

Ik heb geen idee, ik (her)ken de auto niet en kan op de foto niet zien waar de beide kabels naartoe lopen.
Meten is weten, zet er eens een universeelmeter op.

Groeten, Jan.

Het is een citroen :mrgreen:...(rara)
Maar het zal wel juist zijn, het is tenslotte wit en zwart, en ik merk ook wel of mijn oplader aan gaat:p.

Vr. Grts, edo...

in die 3 uur had je toch al je accu op het lichtnet kunnen opladen?

Back