Een paar Warbirds

Hallo beste mede-modelbouwers

Ik heb sinds tijden mijn oude hobby nog eens opgepakt. Jaren geleden de moed niet meer gehad om verder te doen, en sindsdien stonden de ongeschilderde modellen maar op de kast. Er moest nog wat gedaan worden, en omdat ik vakantie heb en toch niets beters te doen had (hoewel sommige familieleden dit ter discussie zouden stellen :rolleyes:) heb ik de draad maar weer eens opgepakt. Bouwen zit er niet meer in, dit heb ik vroeger gedaan, maar er moet nog wat geverfd worden. Daar ben ik een paar dagen geleden mee begonnen. Maar ik begin bij mijn begin van de hobby, maar hou het enkel bij de WOII warbirds, welke mijn volledige voorkeur hebben.

Aangestoken door een vriend op school ben ik begonnen met 2 startsetjes van Revell. Inhoud: 2 potjes verf, een penseel, lijm, en natuurlijk het te bouwen modelletje in schaal 1:72. Ik had 2 startsetjes, beide zijn gebouwd, en beide zijn al gecrashed ook. Beide zijn hersteld, maar de ene is nog altijd niet geschilderd, en dat zal er denk ik ook niet meer van komen...

Nuja, ziehier mijn eerste creatie. Een F4-U Corsair (als ik het me nog goed herinner)

IMG_0110.jpg

IMG_0111.jpg

IMG_0112.jpg

IMG_0114.jpg

IMG_0115.jpg

IMG_0117.jpg

IMG_0118.jpg

Een erg vaste hand had ik niet (en nog altijd niet, jammer genoeg), en dat is hier dus zeer goed te zien. Ook het bestickeren ging een beetje moeizaam, en liep dus af en toe mis.

Het andere startset, een Focke-Wulf Fw190 is dus nooit af geraakt. Maar het volgende model weer wel. Hoe het heet ben ik vergeten, ik dacht van het van Hawker was, meer info is welkom :wink:. Ondertussen was ik wat ervaring, verf en penseeltjes rijker, en de nodige centen armer.

IMG_0119.jpg

IMG_0120.jpg

IMG_0121.jpg

IMG_0122.jpg

IMG_0123.jpg

IMG_0124.jpg

IMG_0125.jpg

Dit model is ook nog schaal 1:72 en dit heb ik nog een paar modellen volgehouden. Maar ineens bleek 1:48 me een stuk interessanter, meer details en een hogere moeilijkheidsgraad.

Daaruit volgde de aanschaf van de Stuka. Wat een prachtig model. De centrale bom en de mechaniek om de bom niet in de propellor te krijgen bij het droppen in duikvlucht is beweegbaar uitgevoerd.

IMG_0126.jpg

IMG_0127.jpg

IMG_0128.jpg

IMG_0129.jpg

IMG_0131.jpg

IMG_0132.jpg

IMG_0133.jpg

IMG_0135.jpg

IMG_0172.jpg

Jammer genoeg zijn ook hier details afgebroken, waarvan de meeste hersteld zijn, maar het machinegeweer voor de staartschutter is in de romp gevallen en kan dus niet meer hersteld worden :cry:

Volgend model is mijn favoriete vliegtuig, een vliegtuig met een prachtige lijn, het was een ongelofelijk goede jager en kon een respectabele snelheid ontwikkelen voor een propellorvliegtuig. Wat moet dat een machtig gevoel gegeven hebben, met 1600pk voor je voeten, met de mogelijkheid om boven de 700km/u te vliegen. Alleen had men er toen de tijd niet voor om ervan te genieten, vechtend voor je leven tegen de machtige Luftwaffe, zeker als daar opeens Me262's ten tonele verschijnen.

IMG_0162.jpg

IMG_0163.jpg

IMG_0164.jpg

IMG_0165.jpg

IMG_0166.jpg

IMG_0168.jpg

IMG_0169.jpg

IMG_0160.jpg

Mag ik u voorstellen: Luitenant Marvin Arthur...

IMG_0161.jpg

...met zijn trots, de P-51D Mustang 'Blondie'

IMG_0149.jpg

IMG_0153.jpg

IMG_0154.jpg

IMG_0156.jpg

IMG_0157.jpg

IMG_0148.jpg

Een beetje een stijve hark, die luitenant, maar ach... Je moet het zo'n ace maar niet kwalijk nemen zeker :rolleyes:

IMG_0145.jpg

De machinegeweren moeten wat bijgesteld worden, herladen is zo te zien al gebeurd.

IMG_0170.jpg

Ook de motor loopt niet helemaal lekker...

IMG_0213.jpg

...maar daar wordt al gauw een mouw aan gepast door het ervaren grondpersoneel

Dat grondpersoneel zat bij mijn laatste, grootste en nog steeds onafgewerkte model, de Boeing B-17G Flying Fortress. Deze bommenwerper heeft in de oorlog tot diep in Duitsland dodelijke missies moeten volbrengen, hierin bijgestaan door de Mustangs. Samen met de eigen verdediging van de B-17's moeten die behoorlijk wat peentjes gezweet hebben om de Luftwaffe van hun nek te houden.

IMG_0180.jpg

De afgewerkte Mustang met zijn onafgewerkte grote broer.

En hier heb ik de draad terug opgenomen. De B-17 zal binnenkort geschilderd worden, maar het bijgeleverde personeel ziet er wat nu wat minder grijs uit.

IMG_0185.jpg

IMG_0193.jpg

IMG_0203.jpg

Vliegtuigmechanieker James Chase

IMG_0186.jpg

IMG_0191.jpg

IMG_0223-1.jpg

Hoofd van het grondpersoneel William Trevor

IMG_0187.jpg

IMG_0192.jpg

IMG_0201.jpg

Vliegtuigmechanieker Paul Jefferson

IMG_0188.jpg

IMG_0190.jpg

IMG_0198.jpg

Piloot George Walker

IMG_0189.jpg

IMG_0194.jpg

IMG_0199.jpg

Copiloot Ian McGreggor

IMG_0207.jpg

Het volledige team, met Marvin Arthur erbij (Mustang piloot) poserend voor hun beide vliegtuigen, en zittend op of staand naast de wagen om bommen te vervoeren.

Dat was het dan, hopelijk binnenkort een update over de B-17, en misschien komt er ooit nog eens een P-38 bij, nog zo'n machtig mooi vliegtuig.

Zeg maar wat je ervan denkt, reacties en tips zijn welkom!

Groeten, Ruben

Hoi Ruben,

Er zijn duidelijk al vorderingen waar te nemen tussen de Corsair en de Mustang.

Misschien nog deze tips: naden van romp en vleugels kunnen gemakkelijk met plamuur worden weggewerkt. Die vallen nu wel een beetje op.
De wielen van de Corsair zou ik toch een beetje vertikaler plaatsen. :)
De canopies kan je eerst met Tamiya masking tape maskeren zodat je het frame strak kan weergeven.

Ik zeg dit niet om je modellen af te breken maar gewoon om je verder op weg te helpen.
Je bent heel zeker niet slecht bezig maar oefening baart kunst en ik zie dat je al goed op weg bent. :thumbsup:

Doe zo verder.

Droop

Hehe, ja, op foto is het wel heel erg, die scheve wielen van de Corsair :hammer: Normaal gezien stonden deze ook wel rechter, maar hij is er eens doorgezakt... Als 13-jarige (toen) sloeg de fantasie op hol en werden er zware dogfights geleverd in mijn kamer, jammer genoeg niet ten gunste van de vliegtuigjes, die al eens uit de handen vielen :?

De naden zijn inderdaad goed zichtbaar, had ik eigenlijk nog niet zo op gelet... Alleen heb ik geen plamuur om dit weg te werken. En masking tape voor de frames ook niet. Fijne penseeltjes doen gelukkig al heel veel, maar misschien moet ik toch eens kijken voor afplaktape.

Bedankt voor de reactie, en de tips!

De figuren zien er heel goed uit, en zo te zien heb je een aardig vaste hand. :yes:
Sommige vliegtuigen zijn wat minder (je foto's zijn uitstekend), maar oefening baart kunst.

Hoe het heet ben ik vergeten, ik dacht van het van Hawker was, meer info is welkom :wink:

het is een Tempest..ziet er allemaal mooi uit...over je vaste hand...niks mis mee,naar mijn bescheiden mening.

Laatst bewerkt door een moderator:
dat is volgens mij juist een hawker typhoon, de tempest miste die enorme oliekoeler onder zijn neus, omdat hij volgens mij een stermotor had, en de typhoon een lijnmotor. ik ga t even uitzoeken ;).

Groeten,

Ruben

Laatst bewerkt:
dat is volgens mij juist een hawker typhoon, de tempest miste die enorme oliekoeler onder zijn neus, omdat hij volgens mij een stermotor had, en de typhoon een lijnmotor. ik ga t even uitzoeken ;).

Groeten,

Ruben
je hebt gelijk..het is een typhoon..echter heeft de tempest ook die koeler intake maar ik zag dat het model meer hoekige wingtips heeft..een tempest heeft meer spitfire-achtige tips (veel ronder)

thnx voor de correctie.:D (had het eigenlijk zelfs kunnen weten...de typhoon is veel bekender als tempest en dus ook meer verkrijgbaar als model)
nice one!

Bedankt voor de reacties! Tempest en typhoon komen we alletwee bekend voor... Nuja, ze zijn iig familie :lol:

Vandaag verder gedaan met de B-17, maar wat een enorme oppervlakte is dat om te verven... De bovenkant is nu ongeveer volledig, maar de hele onderkant moet nog. Ik hoop dat ik toekom met mijn potje verf. De verf is jammer genoeg niet echt heel vloeibaar meer (door de ouderdom). Weet er iemand soms een product waarmee je die verf mag verdunnen? Het een potje Revell plastic verf, metallic zilver.

Dat de foto's goed zijn zal wel voor een groot deel aan de camera liggen, een Canon PowerShot A590IS. Eerste eigen camera, maar ben er heel content mee. Macromodus is echt goed, enige minpuntje is dat hij maar vanaf 5cm van de lens kan focussen.

hey,
ik had vroeger ook mijn hele kaar vol met vliegtuigjes staan (van die bouwpakketjes van revel).
alleen die waren niet zo mooi als deze.
veel bouwplezier verder.
groetjes,
jaimy

Bedankt voor de reacties! Tempest en typhoon komen we alletwee bekend voor... Nuja, ze zijn iig familie :lol:

Het verschil zit in de bouw, en die is niet op de foto's te zien. De Tempest was van hout (het grootste deel tenminste) en de Typhoon niet. Ook de cockpit is wat anders. En ze zijn idd familie, net als de Hawker Hunter. :celebrate:

Back