een raar fenomeen

Hoi luitjes,

Ik heb mijn Taifun na veel verstellen eindelijk aan het draaien gekregen.
Nou ligt hij in het water, hij loopt goed, kwart gasen de waterkoeling werkt.
Nou vaart de boot abnormaal langzaam. Hij ligt laag in het water. Na enige tijd (ongeveer 10 meter gevaren) nam het toerental toe en loopt de boot als een idoot. Snel goed en makkelijk bestuurbaar. :music: 8O :D :proost:

Heeft iemand een idee waarom hij in het begin zo langzaam vaart en bijna onbestuurbaar is (Een draaicirkel van ruim 7 meter)?
Het gaat om een brandstof uitvoering van 2,1 cc OSmax.
Er ligt een 39 mm schroef onder.

Alvast bedankt,

Christopher.

P.S. Dat afstellen duurde lang....Maar hij vaart en daar had ik eerst een hard hoofd in.

Cavitatie noemen we dat is heel normaal bij een Hydro, controleer ff je schroef of tie niet te veel beschadigd is.............Peet............8)

@Peet

Die schroef is hardstikke nieuw. Komt van jullie af! Nog vlijm scherp. Kan ik dat op gang komen niet veranderen? Of is dat over als ik de boot het water in gooi?
Als ik jou reactie goed lees, is het normaal dat de boot in het begin langzaam vaart en bijna onbestuurbaar is. Als ik in deze situaie gas geef slaat de motor af. Als de boot eenmaal snel vaart kan ik gewoon gas geven. Is dat ook normaal?

Ik heb trouwens even lopen zoeken naar de betekenis van cavitatie. Wat ik hier dan op het forum tegen kom is, dat cavitatie inhoud dat je schroef bellen gaat slaan. Ik heb het toch nooit over bellen gehad? :? :)

Ik hoor wel weer van je..... Of van anderen natuurlijk.

Christopher.

die bellen zijn er maar die zie je niet ,die bellen komen door oneffenheden waardoor er vacuum ruimtes komen,die dan gevult worden met de aanwezige lucht in het water lucht uit het water dit vormt dus luchtbellen en daar komen dus rare dingen van :bij hyrdraulica gaan die luchtbellen zefs tot zelfontbranding komen zoals een diesel en bij windsurfen kun je die aan je vin krijgen en dan gaat je plak in volle vaart dwars tegen de vaarrichting in liggen dus verschiet ik er niet van dat jou bootje er ook zo raar van doet. :roll:
Je kan eens proberen te kijken of dat er geen kapjes of onefenheden aan je schroef of eender wat zitten.

Als de schroef een beetje snel draaid terwijl de boot nog stil ligt is een groot deel van de schroef "overtrokken". Het water kan niet om de bladen stromen en de schroef verplaatst vrijwel geen water. Als de snelheid van de boot toeneemt kan hat water beter om de schroef stromen en zal steeds beter gaan werken. De snelheid loopt op en de schroef gaat steeds beter werken. Bij en bepaalde snelheid "hapt" de schroef goed en gaat de boot er als een speer vandoor.
Ik heb in het grijze verleden bij een bedrijfje gewerkt (vakantiewerk) waar boten en buitenboordmotoren werden verkocht en onderhouden. Ik heb eens met een kleine speedboot (295cm lang) met een 36pk Volvo Penta motor erachter gevaren. Als ik in één keer het gas open trok bleef de boot vrijwel stil liggen maat de motor loeide als een gek. Eerst rustig gas geven en snelheid maken en pas bij ongeveer 25km/uur kon ik volgas geven en ging de boot er vandoor. De top was bijna 60 km/uur en dat is best hard voor zo'n klein ding!
Met dit verhaaltje probeer ik dus te zeggen dat wat jij ondervind een niet abnormaal is. Heel rustig gas geven tot de juiste snelheid is bereikt en dan pas volle pot. De motor vind dat fijner en je vaart gecontroleerder.

schroef = propeller :)

oplossing 1: verstelbare schroef

bij lage snelheid fijne spoed
bij hoge snelheid grove spoed

altijd max vermogen uit de motor, omdat deze op het beste toerental kan blijven draaien.

oplossing 2: getordeerde schroef

bij vliegtuig propellers zie je (bijna) altijd dat de spoed aan het uiteinde van de prop veel kleiner is dan aan de binnenkant..

belangrijkste rede is dat de omloop afstand in het midden kleiner is, en daarom een grovere spoed nodig is om in verhouding net zo veel "lift" te leveren als de tip..

niet noodzakelijk, maar vaak toegepast, is dat de tip van de propeller idiaal is ingesteld voor lage snelheden (relatief fijnere spoed), en het binnenste van de prop voor hoge snelheden (relatief hogere spoed)

zo creëer je een compromis, je kan met een niet-verstelbare propeller toch op hoge en lage snelheid trekkracht leveren omdat een deel van de propeller voor die snelheid efficient is..

het totaal rendament is hier echter wel lager dan een prop die voor een bepaald toerental helemaal efficient staat ingesteld (bijvoorbeeld jou speedboot propeller (alleen efficient op hoge snelheid) of een constand speed propeller)

mvg
Rico.

Hoi allemaal,

ALvast hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik merk al dat er toch veel valt te leren over zo'n "eenvoudig" schroefje.

Ik denk dat ik er wel uit moet komen nou. Ik ga hopelijk morgen nog varen. Dan ga ik eens kijken hoe jullie theoriën zich in de praktijk gedragen.

Nogmaals bedankt.

Christopher.

Back