Een servo met een katrol en regelaar/tester verbinden

Hallo allemaal,

Ik ben freelance cinematograaf en ik wil graag zelf een gemotoriseerde camera-slider bouwen. Een camera-slider is een metalen balk waarop je je camera kan monteren en soepel van links naar rechts kan bewegen om filmische opnames te maken. (voorbeeld: http://tinyurl.com/kqz3lhb)

Ik wil aan de hand van een internettutorial (Working with Less Part 5: Build a Motorised Slider | Philip Bloom) zelf een motor voor mijn slider in elkaar zetten. Hiervoor wil ik een servo-motor modificeren zodat hij continu 360 graden kan blijven draaien. De servo wil ik aansluiten op een batteryhouder en een servo-controller.

Nu heb ik geen ervaring met dit soort apparatuur, waardoor ik niet precies weet wat ik moet aanschaffen en waar ik op moet letten.

Kan ik bijvoorbeeld een servo-tester gebruiken om visdraad mee op te winden? Of zit er een verschil tussen een servo-tester en servo-regelaar? Ik zoek eigenlijk een vervanger van een servo-regelaar op amazon (Amazon.com : EMO1003 Servo Driver : Hobby Rc Vehicle Servos : Toys & Games), maar ik weet niet goed waar ik op moet letten. Ik heb al wel wat op Conrad rondgekeken, maar daar kom ik in dezelfde categorie alleen servo-testers tegen.

Veel van de onderdelen die in de tutorial genoemd worden kan ik niet laten verzenden naar Nederland, waardoor ik alternatieve onderdelen moet zoeken. Is er een site / plek in Nederland waar je dit soort apparatuur gemakkelijk en met een redelijke prijs kan aanschaffen? Een van de dingen die ik niet kan vinden is een katrol voor op de servo. Ik zoek iets zoals dit: Hitec Pulley 56314

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Fijne kerst iedereen :)

Twan

Een servo werkt op stuurimpulsen. Afhankelijk van de impulslengte neemt de servo een bepaalde positie in. Wijzigt de impulslengte, dan wijzigt ook de positie die de servo inneemt.

Het gaat om 50 impulsen per seconde. Duurt de impuls 1,5 milliseconde, dan staat de servo in de middenstand. Bij 1 msec helemaal naar rechts, bij 2 msec helemaal naar links. De maximale draaihoek is dan ongeveer 90 graden.

Als je een servo wilt ombouwen, zodat hij meerdere omdraaiingen kan maken, dat werkt deze niet meer op de impulsen. Er is wel een ingewikkelde mogelijkheid dit te realiseren, maar dan moeten de tandwielkoppelingen naar de ingebouwde potmeter worden aangepast. Zo'n ingreep in de micro-mechanica van de servo is geen sinicure.

De servo met de katrol is een zeilservo. Die wordt gebruikt om in modelzeilboten de zeilen te verstellen. De schijf (katrol) kan meerdere omwentelingen maken. Bedenk wel dat de prijs in je link uitslutend geldt voor de (reserve)schijf. Met zeilservo ligt de prijs veel hoger.

Zeilservo's van b.v. het merk Hitec kan elke goed gesorteerde modelbouwwinkel leveren. Hetzelfde geldt voor de servopulser.

Even zoeken op Google met de term "zeilservo" leverde onder meer dit http://www.modelbouwwiersema.nl/index.php?route=product/product&product_id=221 resultaat op.

Laatst bewerkt:
Hallo Twan,

De constructie in het filmpje is een beetje simplistisch; iedere modelzeiler gebruikt voor z'n grotere zeilboten een zeillier om de zeilen in te halen en te vieren.

In tegenstelling tot de constructie in het filmpje kan het bevestigingspunt van de zeilen (in jouw geval de cameraslede) beide kanten uit bewogen worden.

De truc is een katrol aan de zijde tegenover de lier; de trommel op de zeilservo heeft twee delen, één voor het halende deel en het andere voor het vierende deel, de slede zit daar tussen geknoopt.

Je moet het aantal omwentelingen van de servo weten om de maximale afstand te kunnen bepalen die de slede kan afleggen.

Naast Hitec zijn er meer merken zeil servo's, kom je afstand te kort, dan is een grotere trommel, die met hetzelfde aantal omwentelingen méér lijn inhaalt en viert, de oplossing.
Uiteraard binnen de grenzen van wat de servo kan trekken.

Groeten, Jan.

Je zou eens kunnen kijken naar hoe de Y-as van een 3D printer is opgebouwd:

Als je daar een continuous rotation servo en een servotester op bouwt, samen met een paar omkeerschakelaars en een evt een overneemcontact, heb je een slider die na het indrukken van de knop van de ene naar de andere kant beweegt, stopt, en pas weer teruggaat als je weer op de knop drukt en waarvan de snelheid ook nog eens instelbaar is

Laatst bewerkt door een moderator:
Back