Een sleper met huckepak en dropluik.

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Johaver, 10 nov 2014.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja...nu wel! Mooi!
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ha justus! Jij egberts piper gekocht?? Ding vliegt mooi!! En ook leuk als sleper te gebruiken!
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Yep!......ik wil komend jaar meer gaan motorvliegen (het is niet altijd mooi zweefweer en de funcub waait snel weg) en had zo'n Pawnee al een tijdje op het oog. Toen deze te koop werd gezet was de keuze snel gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2014
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vandaag de laatste hand gelegd aan de vleugels.

    http://[​IMG]
    Een alu buis van 16 mm met een lengte van 250 mm werd ingebracht, door draaien met de buis werd het piepschuim verwijderd tot de juiste diepte.

    http://[​IMG]
    Op 20 cm werd een triplex plaatje met gat van 16 mm in een sleuf geplaatst, zo was het mogelijk door verschuiven de buis juist te plaatsen.
    Aan een zijde werd de buis afgesloten met tape, nadat epoxy werd aangebracht werd de buis in de vleugel geduwd en gericht.

    http://[​IMG]
    Eventjes nakijken met een buis van 13 mm naar het resultaat, deze schuift mooi zonder speling in de buis van 16 mm.
    Nu kan een begin gemaakt worden met de romp.

    Johan.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dan toch een Big Lift ongeveer, het oorspronkelijke plan is afgevoerd, veel te groot voor de vleugels die we in bezit hebben.
    Dan maar het plan van de Big Lift op Outerzone afhalen en uitprinten, laat de vleugelbreedte en dikte nu net hetzelfde zijn, enkel de lengte is 15 cm meer, in totaal dus 30 cm.
    Nu zien we daar een niet al te groot probleem in, bijgevolg zijn we aan de bouw van de romp begonnen, deze krijgt toch een kielvlak van een B-25, een voorbeeld dat we hebben gevonden op de site van de Golden Wings, daar hebben of hadden ze een Big Lift 2 in de running.

    http://[​IMG]
    Begin van het geraamte, werkwijze zoals de oude Big Lift ooit van Multiplex.

    Johan.
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dit is dus echt "vliegtuigje in elkaar knutselen" :)
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vandaag nog maar eventjes verder.http://[​IMG]
    Had eerst geprobeerd om de spanttekening door middel van een strijkbout op de triplex plaat over te brengen, blijkbaar goede inkt in de printer gebruikt, want het wou niet lukken, dan maar uitgesneden en met Pritt op de plaat gelijmd om uit te zagen.

    http://[​IMG]
    De bouw van de tweede zijde word aangevat, ditmaal mijn twee kolega's aan het werk gelaten, het is hun eerste bouw vanaf plan, het is zo eens wat anders dan enkel een ARF vliegklaar maken.

    http://[​IMG]
    Ze vinden het alvast prettig.

    http://[​IMG]
    Op de onderste zijde werden de twee hooftspanten waterpas gelijmd, terwijl alles droogt al eens bekijken of het een beetje goed en juist komt.

    Johan.
     
  8. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Bij de staart van de B-52 was geen hoogteroer, dat moest dan nog even gemaakt worden.

    http://[​IMG]
    Eerst maar even de oude folie verwijderd.

    http://[​IMG]
    Om een plannetje te tekenen had ik geen zin, dan maar gewoon wat in elkaar geknutseld, rekening houdend met de uitslag van de richtingsroeren.

    http://[​IMG]
    De hoofdligger versmald naar de uiteinden toe, eerst maar eens passen en niet vergeten, de dikte van de beplanking mee te nemen.

    http://[​IMG]
    Ribben verder geplaatst en versteviging voorzien.

    http://[​IMG]
    Op het plaatsen van scharnieren na klaar.

    http://[​IMG]

    Johan.
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Maandag avond is het bouwavond, beide rompdelen samen lijmen.

    http://[​IMG]

    http://[​IMG]
    Als je met mankracht genoeg bent, zijn lijmklemmen overbodig en epoxy is op 5 min hard.

    http://[​IMG]
    Om de motorspant te lijmen werd er gebruik gemaakt van twee steunen om de romp te klemmen.

    http://[​IMG]

    http://[​IMG]
    Eens even de stabilo plaatsen om te bekijken, deze word een deel in de romp verzonken en op 0° geplaatst, dit werkje zal wel wat langzamer verlopen, deze moet ook demontabel worden.

    Johan.
     
  10. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Opbouw stabilo.

    http://[​IMG]
    In karton werd eerst een malletje gemaakt van de ronding van het stabilo, dan de steuntjes uit balsa gesneden.

    http://[​IMG]
    Een houten plug inbrengen.

    http://[​IMG]
    Nu nog een vergrendeling met breekbout voorzien. De opening voor de servo gaan we afsluiten, deze komt onderaan de zijkant van de romp.

    Johan.
     
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wederom bouwavond.

    http://[​IMG]
    Na de vleugelribben afgetekend te hebben op de vleugel, deze uitgezaagd en op de romp gelijmd.

    http://[​IMG]
    Misschien wat vroeg, maar de sleephaak werd ook geplaatst, denk dat daar makkelijk 50 kg aan bevestigd kan worden, maar zeker is zeker.

    Johan.
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Hebt u bewust gekozen voor de originele plaats van de sleephaak?
    De meesten zetten 'm namelijk achter het dakluik, daar kan je de krachten wat beter kwijt.

    Zo zit ie bij mij:
    [​IMG]

    Arjan schreef ooit ook eens dat het niet lekker sleept met de sleephaak in het zwaartepunt.
    Hier heb ik geen ervaring mee omdat het bij mij vanaf dag 1 al zo zit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Goed om eens over na te denken.
    Wij hebben hem zo geplaatst, uitgaande van het los systeem van de huckepak destijds voor een big lift getekend.
    http://www.outerzone.co.uk/planfile_supplement/4923/Huckepack_big_lift.pdf

    Kan mij wel inbeelden dat met een sleep met veel weerstand, dit de neus van de sleper wel kan omhoog trekken.
    Eens overleggen met de andere bouwers om eventueel een tweede sleepinrichting te plaatsen zoals bij uw toestel.
    Bedankt om ons hierop attent te maken.

    Groetjes.
    Johan.
     
  14. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Laatste bouwavondje voor 2014.
    De laatste voorbereidingen zijn gemaakt om de romp te kunnen sluiten.

    http://[​IMG]
    Kabeltjes in het stabilo geplaatst en voorzien van een multiplex stekkertje.

    http://[​IMG]
    Inmiddels maar al wat blokjes geplaatst.

    http://[​IMG]
    Servo voor het hoogteroer in het achtereind plaatsen, de stekker hebben we gelaten en niet mee gesoldeerd op de multiplex stekker, zo blijft een servo wissel mogelijk zonder solderen.

    http://[​IMG]
    De kabelboom naar voor, elke servo heeft zijn eigen stroomvoorziening, geen Y kabel achteraan dus.

    Dat was het voor dit jaar, sta mij toe uit naam van ons bouwgroepje jullie met zijn allen een:
    PRETTIGE KERST en EEN GOED 2015 TOE TE WENSEN.

    Johan.
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Een nieuw jaar is begonnen, zo ook de verdere bouw, naar wij verhopen een werkpaard voor de club.

    http://[​IMG]
    Wat ge verzameld en denkt bruikbaar te zijn, ga je ook gebruiken voor je toestel, zo ook de huckepak, ietsjes ouderwets, maar met wat renovatie, best bruikbaar.

    http://[​IMG]
    Zo op het eerste zicht is het hoekverschil van de huckepak lichtjes negatief, wat gewenst is, maar dit kunnen we nog aanpassen.

    http://[​IMG]
    Na overleg hebben we ook besloten om nog een tweede sleephaak achter de vleugel te plaatsen, eens proberen om zelf een te maken.

    http://[​IMG]
    Dit is het resultaat, zo zou het op een spantje kunnen gelijmd worden.

    Johan.
     
  16. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nu de kleine werkjes min of meer uitgevoerd zijn, kunnen we aanvangen met de beplanking aan te brengen.

    http://[​IMG]
    Onderzijde verder gedicht, de opening die blijft word het dropluik, we beschikken over een pop met valscherm en het is de bedoeling dat het ingepakte valscherm op de rug van deze pop in de romp gaat, zo ligt de pop mooi tegen de romp aan.

    http://[​IMG]
    Om de torsie van de sleephaak naar servo op te vangen, bestaat deze uit twee draadjes die in een plastic buisje zijn geschroefd, zo buigt dit wat mee, het werkt dus als een cardanverbinding.

    http://[​IMG]
    Uiteindelijk kan de romp beplankt worden.

    Johan.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Johan,
    Heb je een plannetje voor dat dropluik (plaatsing servo, hevel)?
    Zit binnenkort ook met 'n ruwbouw af Big Lift op de bouwplank en zou hem nog willen aanpassen vooraleer hem verder af te werken.
     
  18. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Dries.

    Helaas hebben we niets op plan staan, maar zal vanavond een paar foto's nemen en hier plaatsen.
    Het dropluik is niets spectaculair, het zijn 2 klepjes die met 2 scharniertjes elks tussen de zijde van de romp worden geschoven en vastgezet. Binnenzijde staat op elk klepje een roerhorentje, verbonden met een draad, de lengte bepaald hoever de klepjes kunnen openen, aan deze draad is een andere draad met een oog bevestigd die naar de sleepkoppeling gaat en de verbinding tussen de roerhorentjes zo spant dat het luik gesloten is als deze met de koppeling is verbonden, bij loslaten vallen de luikjes dan open.
    Deze oplossing hebben we gekozen ( getest met een 6s lipo erop ) omdat het luik vermoedelijk maar eens per seizoen zal gebruikt worden tijdens de Paasdropping, voor een valschermspringer te droppen overleggen we een andere oplossing omdat de luikjes dan hinderlijk zijn.

    Groetje's.
    Johan.
     
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nog enkele klusjes en het folien kan aanvangen.

    http://[​IMG]
    Had Dries een foto beloofd, simpel systeem, maar wij kunnen gebruik maken van de bovenstaande sleepkoppeling, weet nu niet of het hier is of op You Tube dat ik een beschrijving ooit gezien heb van een BMI Turbofalke, deze heeft een dropluik in de vorm van een bakje dat gewoon in de romp word geplaatst , servo enz. is daar mee op bevestigd.
    http://www.bmi-models.com/download/SF-25%20Manual.pdf
    Pagina 11.

    http://[​IMG]
    Alu buis van 16 mm geplaatst, het afsluit deksel kan gemaakt worden.

    http://[​IMG]
    Mits het een werkpaard word, hebben we een gewone cockpit van balsa gemaakt, er komen gewoon folie raampjes op, een opening hebben we ook nog gelaten, dit om de klitteband voor de lipo's en de moeren voor het landingsgestel nog te plaatsen.

    http://[​IMG]
    Zo, luik is geplaatst, nog een slotje plaatsen.

    http://[​IMG]
    De afdekking van het stabilo is ook klaar in de ruwe vorm, word gelijmd op het stabilo.

    Johan.
     
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Beste Johan,

    Een paar vragen (misschien reeds genoemd, dan heb ik het gemist) en een opmerking mijnerzijds.

    1. Waar dient de alu buis voor?
    2. Welke motor komt erop? (Eflight Power 110 dus, 490gr)

    Op mijn Biglift zit een 6374-200Kv (790gr) met een 20x10 dat is vrij groot.
    (maar dit geeft het nodige vermogen om ruim te kunnen slepen)

    Bij mij zit de lipo (10S 5000Mah) op de plek waar het dropluik komt.

    Wellicht is het handig om eerst uit te wegen waar het CG komt alvorens er een dropluik in te bouwen.
    Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het zo niet uitkomt.

    Mooi project!

    Edit: motor opgezocht :)
     

Deel Deze Pagina