Een springer tug voor een gepensioneerde

Eerst even mezelf voorstellen.

Mijn naam is Tom, geniet al bijna 3 jaar van een welverdiend pensioen na 50 jaar op een leuke en gezellige manier bij klanten geld uit de zak te trommelen.

Momenteel druk bezig met een spoorbaan h0 omdat onze kleinzoon het zo leuk vind (maar Opa ook hoor)

Grotefoto-XYX4CHIP.jpg



Kleinzoon wilde voor zijn 8e verjaardag een afstandbestuurbare boot.
Nu heb ik vroeger ook nog weleens wat gebouwd, 1 daar van staat als het goed is nog steeds in het sleepvaartmuseum te Maassluis.
KLIKKIE

Nu vond ik het zo leuk om samen met onze kleinzoon te gaan varen dus wilde ik zelf ook weer iets gaan bouwen. Niet te moeilijk en te ingewikkeld en zo kwam ik terecht bij de Springer Tug.

De eerste plaatjes heb ik al geschoten.

full


full


Aangezien er toch wel weer heel veel verandert is in modelbotenland zal ik zeker nog wel wat vragen hebben.

1e is natuurlijk de aandrijving, dacht dat het beste was een motor met een vertraging.
2e is 6 volt of 12 volt.

Maat van de bak is 45x19,8 cm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag dek passend gemaakt.
Hier komt nog een andere laag (styreen) overheen maar pas als het houtendek er ook in ligt.

Verder het roer, roerkoning en het RC gedeelte aan het voorbereiden.
Nu maar eerst even naar de foto's, die zeggen meer dan mijn geleuter;)

Schuifbaar plaatje voor de roerservo en de aan/uit schakelaar

Grotefoto-WQ33H64G.jpg


Tevens een plaatje voor de ontvanger.

Grotefoto-G4PEI8P6.jpg


beide op hun plaats geschoven

Grotefoto-A47P4FY3.jpg


Even uitproberen of de boel makkelijk is vast te zetten als het dek er op zit.

Grotefoto-XRQNTS44.jpg


Dat ging wel makkelijk, moet tenslotte er ook weer uit kunnen voor reparatie e.d.

Alles zit nu vast

Grotefoto-MYC6TSPX.jpg


onderdeks, bakboord

Grotefoto-74K6XYMI.jpg


onderdeks stuurboord

Grotefoto-N34RR7PG.jpg


roer en tunnel

Grotefoto-83ANK3R4.jpg


Dan even op de weegschaal

Grotefoto-UQRUIE83.jpg


met de accu 12vlt 3,2 Amp

Grotefoto-F37KBKUP.jpg


Dat is toch een aardig gewicht zo, er moet ook nog een opbouw op en wat muzikale tierelantijnen met memorie-switsch.

Misschien een andere accu overstappen, maar wacht eerst wel af hoe het geheel in het water komt te liggen.
Daarvoor moet eerst de schroefas en de roerkoning waterdicht gemonteerd worden anders hebben we een probleem.

Ik wil ook vast houden aan de ene kant de servo's en vaartregelaar en aan de andere kant de ontvanger met antenne.
Moet dan storingsvrij worden en alles netjes geordend in de bak.

Zo heb ik het ook onder mijn treintafel.

Grotefoto-3NX7GKEP.jpg
 
netjes!! heb zelf ook een springer gebouwd :D ook een vierkante. leuk dat je het doet voor je kleinzoon, ik zou heel blij zijn als mijn opa een bootje ging bouwen voor me ;-)
 
Tom, Leuk dat je als opa aan een springertug bent begonnen. Dankbaar werk om met of voor je kleinzoon iets te bouwen waarmee ook lekker gespeeld kan worden. Vergeleken met je spoorbaan wordt het bedraden van de boot een stuk simpeler. Gelukkig is er zoals je stelt de laatste tijd het één en ander veranderd op modelbouwgebied en zijn de componenten een stuk kleiner en lichter geworden. Motorregelaars en schakelmodules zijn nu ongeveer zo groot als een postzegel en ze wegen maar een paar gram. En je staat ervan versteld welk vermogen je ermee kunt schakelen. Succes verder met de bouw en veel vaarplezier voor kleinzoon en opa. Groeten, Klaas.
 
Als ik het zo zie heb je voor de aandrijving het 60mm schroeftunnelsetje van robbe gekozen.
In de Happy hunter hangt robbe daar een 755/44(12V) motor voor. Dat is best veel geweld voor een springertje.

Wat is de vertragingsmotor die nu aan de schroefas hangt?
 
Als ik het zo zie heb je voor de aandrijving het 60mm schroeftunnelsetje van robbe gekozen.
In de Happy hunter hangt robbe daar een 755/44(12V) motor voor. Dat is best veel geweld voor een springertje.

Wat is de vertragingsmotor die nu aan de schroefas hangt?
Ik heb in mijn springer een Robbe 755/40 liggen direct op de schroef as.
De mijne draait op 12 volt.
Er zit een 60 mm vierblads messing schroef in een straalbuis onder.
Het is inderdaad veel kracht:
Ik heb afgelopen voorjaar 70 keer het eigen gewicht geduwd (mijzelf in een stalen vlet).
Er is prima mee te varen, maar zoals bij elke duwboot, vaart ie het mooist met iets er voor (of er achter).
En de gashandel hoeft natuurlijk niet altíjd strak voorover te liggen.
Voor een verslag: Cheval
 
De schroeftunnel en de Navy-compact met een vertraging van 3,3:1.
Lijkt me zelf verre weg van ideaal omdat de schroef van de tunnel 60mm is en van de Navy-compact 45mm, ik denk dat de schroef van 60mm dan geen optie is.

Ik heb ook nog gedacht om er een schottelaandrijving van Graupner in te zetten.
Die heb ik ook nog liggen alleen zit ik dan weer met de aandrijving.
Ik wil in principe zo weinig mogelijk aanschaffen, gewoon gebruiken wat er voor handen is het uitgangspunt.

Maar wellicht is het tenslotte verstandiger om alleen de Navy-compact te gebruiken met de 45mm schroef, daar dan eventueel zelf een tunneltje voor maken.

De gaten die er nu in zitten zijn wel simpel weer dicht te maken.
Plaat triplex aan de binnenkant en met epoxy en 2comp plamuur de boel glad maken.

Het roer wordt dan gewoon een los steekroer.
 
Vandaag ga ik die grote tunnel er onderuit halen en alleen gebruik maken van de Navy-compact als aandrijving met de 45mm schroef.
 
Vandaag de Navy-compact geplaatst.
Eerst een motorblokje gemaakt en vervolgens de vertragingskast met epoxie op het motorblok gelijmd. Ik ga er van uit dat ik de vertragingskast nooit zal moeten vervangen, de elektromotor daar en tegen zou nog weleens vervangen kunnen worden.
Helaas heb ik er wel een grote fout bij gemaakt, motor blok had tegen het andere latje aan moeten liggen, nu steekt de schroefas te ver door en is er nog weinig ruimte voor een roer.
Maar daar zullen we ook wel weer een oplossing voor vinden.
Het heeft toch een beetje met de leeftijd te maken ;):rolleyes:

Grotefoto-8YY4JYHC.jpg


Grotefoto-BNB6ZBWM.jpg


Het dek is voorzien van een plaatje styreen, ik vind dat wel prettig om gelijk een glad dek te hebben en kan de waterkeringen voor de opbouw dan met strookjes styreen er op verlijmen met MEK.

Grotefoto-A3GWP4NJ.jpg


Ook met hangen en wurgen een nieuwe schroeftunnel gemaakt:evilbat: maar of deze het gaat worden weet ik nog niet.

Grotefoto-HNP6T66I.jpg


Grotefoto-Z77ORC7R.jpg


Buiten diameter van de buis is 60mm, wand dikte is 3mm dus binnen diameter 44mm. Daar kan dan mooi een schroef in van 45 mm die ik iets zal aftoppen.
Maar dat moet wel op de draaibank gebeuren en die staat bij ons op de club in Werkendam.

Onze club is Hobby In Praktijk te Werkendam en is iedere vrijdag en zaterdag geopend van 09:00 uur tot 16:00 uur en vrij toegang voor iedereen. Alleen in de maand augustus zijn we i.v.m. diverse leden op vakantie de hele maand gesloten, 4 september staat de koffie klaar en de deur weer open.
Ik weet niet of dit is toegestaan maar ik zet er maar even de website bij, mocht het problemen geven dan haal ik die weer weg.

Home - Hobby in Praktijk (.nl kan ook maar geeft soms een underconstruction)

Verder met dit verhaal.

Ik heb de motor eens even lekker laten draaien, geeft wel wat meer geluid dan ik had gehoopt.

Grotefoto-LN6CBTFN.jpg


Onbelast was dit het resultaat.

Grotefoto-HB4WTRSX.jpg


Nu alvast de eerste waterkering op het dek gemaakt.

Grotefoto-DXOBEOIQ.jpg


Grotefoto-TSY43K6W.jpg


Zo, dat was het weer voor vandaag, nu heb ik een scheg gemaakt voor de schroefas buiten de bak.
Deze verlijmd weer met epoxie dus moet even uitharden.
 
De scheg moet goed drogen, daarom gisteravond maar weer verder met het dek en de opbouw.

Op ieder potje past een dekseltje zegt men dus gelijk ook maar een dekseltje gemaakt.

Grotefoto-4C3EXTWT.jpg


En met wat aanvullingen gaat het al best ergens op lijken.

Grotefoto-TCFBNLFQ.jpg


Grotefoto-M33EFIMZ.jpg


Vandaag eerst ff stofzuigen, ja als gepensioneerde moet je thuis de taken wel een beetje verdelen. Daarna verder met het afwerken van de scheg.

Het achtergedeelte ga ik met een paar cm verlengen zodat ik minder problemen zal hebben met het roer wat anders uitsteekt (wat ook geen probleem zou moeten zijn)
 
Weer aardig opgeschoten.
De scheg bekleed met styreen en de tunnel even meten of het past.

Grotefoto-PCZO3ZVE.jpg


Ook de kont stukje verlengt.

Grotefoto-4MY7G7VE.jpg


Tunnel gecenterd, past wel aardig zo te zien.

Grotefoto-BOTF4PBN.jpg


Met een stukje plexiglas een hak gemaakt waar later het roer in kan draaien.

Grotefoto-FDLI6TSQ.jpg


Grotefoto-Q43CISBB.jpg


Alles staat netjes geordend op de werkbank.

Grotefoto-O7JUM884.jpg


Grotefoto-QGQOJSFA.jpg


Morgen de romp verder afwerken en plamuren.
De potten verf staan al klaar.:rolleyes:
 
En de avond besteed aan het dek en de opbouw.
Volgende deksel pas gemaakt, sluit lekker goed aan, iets speling voor de verf.

Grotefoto-POR6TIOB.jpg


De kolom voor het stuurhuis in aanbouw.

Grotefoto-YIXKOBNU.jpg


Het gaat er al een beetje op lijken, beetje van het internet, beetje van mezelf.

Grotefoto-P8SUTL7V.jpg


En nu kunnen we rustig gaan slapen, alle kinderen en kleinkinderen zijn op vakantie.
De laatste vanmorgen vroeg vertrokken naar Bonaire en krijg net berich (app) dat alles goed is verlopen en dat ze in het zwembad liggen bij 32 grdn C.
 
Back
Top