Een Springertje voor tussendoor

Mijn nieuwe project, de Kalle van Aeronaut wil maar niet binnenkomen. Ik ben daarom maar begonnen met een klein tussendoor projectje. Een van de belangrijke eisen aan het model is dat die in de (kleine) topkoffer van mijn motor past, dus maximale lengte van 30 a 35 cm. Op basis van een Pusher/springer op de site van Modelboats ben ik hiermee begonnen. (https://www.modelboats.co.uk/news/article/pusher-tug/21652)
009 pusher finished x 1 article.jpg

Ik heb het model met 1,5 verkleind, zodat de lengte van de boot uitkomt op 30 cm.

Het schetswerk,
IMG_3916.jpeg

Na een half dagje werk.

IMG_3915.jpeg

IMG_3914.jpeg

Maarten, Is het een optie om de reling achter de hut in busjes te zetten en de hut op 4 metalen pennen. Dan is dat gemakkelijker demonteerbaar en ben je minder hoog. Via de pennen in de stuurhut kan de stroom voor verlichting naar boven. Scheelt je zo een cm of 10 in hoogte. Leuk ding en succes ermee! Gr. Klaas.

Ondertussen is de hele bodem dicht en zijn de schroefas, motorfundatie en het roer geplaatst. Een rond 30 drieblad schroefje voor de aandrijving op een oude Robby Navy. In afwachting van een servo, waarna ik het binnenwerk verder vorm kan geven. Als dat gereed is gaat de binnenkant in de epoxy gezet worden. Natuurlijk moet er her en der nog geschuurd worden. Nu eens gaan denken ver hoe de opbouw eruit moet gaan zien.
IMG_3922.jpeg

IMG_3921.jpeg

En langzaam begint een losse romp een boot te worden. Het dek is op maat met een grote opening om goed bij de binnenkant te kunnen komen. Voor de opbouw wat linen op papier gezet en nu aan het bouwen..

IMG_3945.jpeg

IMG_3944.jpeg

De gehele opbouw gaat er straks af kunnen.

En rustig aan gaat het maar door. De opbouw is ver gevorderd en de stuurhut staat in ruwbouw. Eerst daar nog wat vensters in maken en dan in elkaar plakken. Als dat gedaan is komt de tijd van plamuren en schuren en dan het casco in de epoxy om het goedkope triplex watervast te maken.

IMG_5214.JPG

IMG_5213.JPG

Ondertussen ook nog een beting gemaakt, zodat er naast het duwen mee gesleept kan worden.

De bovenbouw is klaar en kan gegrond en geplamuurd worden. Vandaag verder gewerkt aan de binnenzijde. Een uitneembare platine gemaakt voor ontvanger, ESC en (nog aan te schaffen) multischakelaar voor de verlichting. Wat ik precies aan verlichting ga doen weet ik nog niet, maar in ieder geval navigatieverlichting en sleep- en duwverlichting. Even wachten tot de assortimentsdoos leds en weerstanden binnen is. Wellicht nog een mastje op de stuurhut voor de toplichten een een schoorsteen achter de stuurhut. Niets staat vast, niets staat op tekening. In ieder geval kan ik nu de romp binnen en buiten in de epoxy gaan zetten.

IMG_5220.JPG

IMG_5221.JPG

IMG_5222.JPG

IMG_5223.JPG

IMG_5224.JPG

Zo, de binnenzijde van de romp zit in de epoxy. Weet nog niet of ik een tweede laag doe binnen in. Anders ik het verder bouwen en het dek lijmen.

IMG_5225.JPG

Kreeg vandaag helaas te horen dat het model waarop ik aan het wachten was, de Kalle van Aeronaut, niet geleverd kan worden. Nu maar eerst het springertje afbouwen en verder bedenken wat ik dan ga doen. Nieuwe boot wordt nieuw verslag.

Weer een dagje en een stapje verder. Ik heb binnen geen tweede laag gedaan, maar het dek er op gelijmd. De pushbumpers of hoe die dingen mogen heten staan er (los) op. Als die vastgelijmd zijn kan ik de romp in de epoxy gaan zetten. In het totaal met alle spullen erin nog steeds onder de kilo. Zal straks iets van 6 ons gewicht bij moeten proppen.

IMG_3968.jpeg

Je pushbumpers heten eigenlijk duwknieën Maarten. Beter dat er gewicht bij moet dan dat je over de ijk gaat. Succes verder met de afbouw en proefvaart! Gr. Klaas.

Dank je wel Klaas. Blij dat er van die oude scheepvaartrotten zijn die voor dat soort zaken de juiste termen weten. De eerste proefvaart zal nog wel ff duren, hoewel met dit bouwtempo het wel een week of twee zal zijn.:yes:

Het is even stil geweest rond het Springertje voor tussendoor. Dat wil echter niet zeggen dat ik stil gezeten heb, maar het in de epoxy zetten en schilderen is natuurlijk niet het meest interessante om te laten zien en om over te vertellen. Maar puntje bij paaltje is het inderdaad precies twee weken na de vorige post en wat denk je? Inderdaad proefdobberen.

IMG_4001.jpeg

Ze blijkt keurig op de waterlijn te liggen en mijn gewichtsberekening klopt helemaal.

IMG_4002.jpeg

Nu nog een paar kleine afwerkingspunten zoals het aanbrengen van de patrijspoorten de stuurhut ramen en de verlichting, maar dan is ze klaar en kan ze mee op motortoer.

IMG_4004.jpeg

Het springertje in haar transportkoffer.

En nu? Zoals ik had verteld zal de Kalle niet geleverd worden. Ik heb echter een leuk alternatief gevonden, namelijk het opduwertje Klorus van Sievers. Daar zal ik een nieuw draadje voor aanmaken.

Bijlagen

• IMG_4003.jpeg
    IMG_4003.jpeg
    324,6 KB · Weergaven: 113
Gefeliciteerd met het resultaat Maarten. En ze kan mee op reis ook! Hoe zwaar is ze uiteindelijk geworden? Gr. Klaas.

Dank je wel Klaas. Eindgewicht is 1650 gram, maar daar komt nog een paar gram bij voor de ledjes, weerstanden en draden. Berekend gewicht was 1680 gram.
Gr. Maarten

Mooi dat al je berekeningen kloppen Maarten. Kun je nog mooi die 30 gram besteden aan verlichting. Buiten de navigatieverlichting oogt een schijnwerper en of deklampen ook goed. Met een CTI Ps4a goed te schakelen. Weegt 2x niks. Gr. Klaas.

Maarten, In mijn scheepjes heb ik de gebruikers gegroepeerd. In het echt kun je wel alles tegelijk inschakelen, maar dat is ongebruikelijk. Als voorbeeld. Varend met de losse boot voer je toplicht, boordlichten en heklicht. Slepend komt er een toplicht en geel heklicht bij. Duwend gaat het toplicht (drie in een driehoek) naar de duwbak en het heklicht krijgt er twee naast. Licht in de stuurhut brandt alleen als het schip stil ligt. Uitgezonderd een lampje boven het kompas en boven de kaartentafel. Met de hedendaagse hulpmiddelen is een compleet duistere stuurhut niet meer zo noodzakelijk als vroeger. Je kon toen aardig worden gehinderd door spiegeling in de ruiten. Draaide je vanuit de Dordtse Kil richting de Amer dan leek het of je een zwart gat binnenvoer.
Dan had je altijd een open raam voor je. Aan Bakboord had je dan een paar rode lichten op de kant. Voorbij Keizersveer werd het wat gemakkelijker. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. Gr. Klaas.

Back