Een Springertje voor tussendoor

Op een duwbootje heb je dus voor de navigatieverlichting alle vier groepen van een ps4a nodig. Boordlichten één, wit toplicht één, heklicht één en twee extra heklichten ook één. Boordlichten moet je apart kunnen schakelen omdat het gebruik daarvan afhankelijk is van de breedte van je duwbak, omdat de boordlichten op het breedste deel moeten staan.

Op mijn Furie kan ik beide extra toplichten apart schakelen.

ik lees elke keer weer met plezier jouw ervaringen op het schip.

gr. Maarten

Maarten, Zou de verlichting voor de losse boot op één groep zetten. Op de tweede groep dan 2e toplicht en geel heklicht. Groep 3 een zoeklicht en groep 4 de dekverlichting. Op mijn Smit Finland heb ik dan bij de losse bootverlichting ook de radar geschakeld. Is natuurlijk maar een idee hoor!. Zelf kijk ik ook met plezier terug op mijn varenstijd. Van 1945 tot 1962 als kind en van 1962 tot 1972 als werknemer. Van matroos opgeklommen naar kapitein. Als kind 11 jaar in 5 kosthuizen. Dat wilden we onze kinderen niet aandoen en zijn daarom in 1972 gestopt met varen. Daarna verder in de olie en dan op een raffinaderij in Europoort. Ook daar had ik plezier in mijn werk. Begon als operator en eindigde als Marine Coordinator. Van 1978 tot 2009 voor ons plezier gevaren met een zeilboot. En vanaf 2005 al aan het rentenieren. Hierbij een link naar een blad waarin wat van mijn herinneringen over Hobby en vrije tijd. Maar we raken een beetje off topic. Gr. Klaas.
https://www.seconer.nl/wp-content/uploads/2020/02/Editie-3-2013.pdf

Gefeliciteerd met het resultaat Maarten! Vaart nog leuk ook en loopt lekker stil. Dat hoor je wel eens anders. En je bent gelijk van wat restjes af, zoals we hoorden op de video. Gr. Klaas.

Back