Een Statenjacht

Ook maar eens wat plaatsen. In de voorstelling: 56 jr en na wat gefreubel in de tienerjeugd eigenlijk nog nooit een boot gebouwd. Nu dus eerst maar eens een tijdje rond gekeken en het oog laten vallen op een statenjacht. Een iets te duur tekeningenpakket besteld van tekeningen die niet alle dezelfde schaal hadden en ook op de andere iets te dure cd ook niet alle dezelfde schaal hadden. Het laat zich raden hoe ik daar over dacht toen ik de tekeningen ging vergroten. Ik weet nog niet of ik de Utrecht 100% na ga maken of er een eigen versie van ga maken. In het scheepvaartmuseum staat ook een mooi model.
Het is wel de gedachte om er een varende versie van te gaan maken. Het water ligt 15 meter achter de deur.
Geen idee waar ik allemaal tegenaan ga lopen, maar ik heb het idee dat ik hier het nodige kan leren. Eerst maar eens met stift, patroonpapier en zaag aan het stoeien geweest.

Mees Ippel
20200203_181723.jpeg
20200203_181733.jpeg
20200203_181707.jpeg
20200203_181712.jpeg
20200203_181749.jpeg
20200203_181844.jpeg

Sent from my SM-A202F using Modelbouwforum.nl mobile app

Nou Mees welkom hier en ook deze gaan we volgen, mooi plan wat je daar hebt, veel succes ermee.
Enne wij houden van veel foto’s hee..:):)

Gaaf Mees! En een mooi model om te gaan maken. Als je zo'n pakket tekeningen thuis krijgt is dit dan voldoende om alle spanten gemakkelijk over te nemen?
Soms denk ik ook wel eens aan scratchbouw om te gaan proberen.
Dus eigenlijk zoals jij dit doet af tekening.
En als je hout zoekt dan zit hier ergens een nieuwe hofleverancier...

Van die hofleverancier had ik al gelezen, en de afstand Werkendam Dordrecht is met een pont te overbruggen. De tekeningen vormen meer een richtlijn. Inscannen en laseren zou bijvoorbeeld niet mogelijk zijn. De afmetingen van diktes en breedte is ook meten en nog eens meten. De schaal wordt 1:12,5.

Van die hofleverancier had ik al gelezen, en de afstand Werkendam Dordrecht is met een pont te overbruggen. De tekeningen vormen meer een richtlijn. Inscannen en laser en zou bijvoorbeeld niet mogelijk zijn. De afmetingen van diktes en breedte is ook meten en nog eens meten. De schaal wordt 1:12,5.

Gaaf Mees! En een mooi model om te gaan maken. Als je zo'n pakket tekeningen thuis krijgt is dit dan voldoende om alle spanten gemakkelijk over te nemen?
Soms denk ik ook wel eens aan scratchbouw om te gaan proberen.
Dus eigenlijk zoals jij dit doet af tekening.
En als je hout zoekt dan zit hier ergens een nieuwe hofleverancier...
Als je dat wil heb ik een heel mooi pakket voor jouw van een heel mooi schip. Uitgebreid pakket aan tekeningen en een boek. alles digitaal. Alleen geen hollander.

Als je dat wil heb ik een heel mooi pakket voor jouw van een heel mooi schip. Uitgebreid pakket aan tekeningen en een boek. alles digitaal. Alleen geen hollander.
Je mag het natuurlijk laten horen maar ik ga voor een Hollander. Maar er dwarrelt van alles door mijn hoofd wat ik ga doen als de 7P klaar is

Van die hofleverancier had ik al gelezen, en de afstand Werkendam Dordrecht is met een pont te overbruggen. De tekeningen vormen meer een richtlijn. Inscannen en laseren zou bijvoorbeeld niet mogelijk zijn. De afmetingen van diktes en breedte is ook meten en nog eens meten. De schaal wordt 1:12,5.

Een flinke jongen wordt dit dan:)

Van die hofleverancier had ik al gelezen, en de afstand Werkendam Dordrecht is met een pont te overbruggen. De tekeningen vormen meer een richtlijn. Inscannen en laser en zou bijvoorbeeld niet mogelijk zijn. De afmetingen van diktes en breedte is ook meten en nog eens meten. De schaal wordt 1:12,5.

Ik kan laten laseren tot 1200 x 600 mm

eigenlijk best grappig. Wij halen onze spulletjes allemaal in vergelegen zaken omdat tja fijnhout en zo. En jij bouwt het allemaal wat groter en gaat naar de Gamma op de hoek voor hout. :)

Mooi om te zien, maar vraagje, is het op dat formaat niet verstandiger om met meer spanten te werken?

De onervarenheid zal zo links en rechts een rol spelen.
Ik ga de ruimte tussen de voorste en achterste spanten opvullen denk ik.
eigenlijk best grappig. Wij halen onze spulletjes allemaal in vergelegen zaken omdat tja fijnhout en zo. En jij bouwt het allemaal wat groter en gaat naar de Gamma op de hoek voor hout. :)

Mooi om te zien, maar vraagje, is het op dat formaat niet verstandiger om met meer spanten te werken?

Back