Een verstopt nadeel van Electro

Ik heb het helemaal niet over courant spul. Deze motoren bestaal al zeker 2 jaar. Ik weet niet hoe lang ze al bestaan in ieder geval zo lang als ik modelbouw.

dan wacht nog maar eens 2 jaar en tot ze vervangen zijn dooor een ander modelletje.
dan ineens is jouw hackertje voor niemand meer interessant.

electro gaat gewoon erg hard, ben je vandaag de man met je 8000 mah lipo pack, koop je over een jaar misschien wel een kwart meer capaciteit voor dat geld.

die harde evolutie weerhoud mij er persoonlijk nog van om dure E aanschaf te doen.

neem om het echte vergelijk te hebben, een emotor van 10 jaar oud en een brandstof van 10 jaar oud, die je nu verkoopt, dan legt de E versie qua kosten het mijlenver af.

dat was ook richard zijn opzet van de draad denk ik, jouw standpunt dat het nu allemaal beter is klopt tuurlijk ook, en ik denk dat delijn in waardeverschil zeker vlakker getrokken gaat worden.
maar met spul wat 10 jaar geleden "je van het" was, hang je er nu mooi in :D

Vraag mij af of je nog een fatsoenlijke prijs krijgt voor een goed gebruikte brandstof motor van 10 jaar oud. In die 10 jaar hebben die brandstof motors ook niet stil gezeten. Welke brandstof motor van 10 jaar geleden wordt nu nog goed verkocht.

Om even op het voorbeeldje van de hacker terug te komen, de voorloper van de Hacker C50 13L is de B50 13L en die is nog steeds te koop en goed te verkopen.

dat zal je nog verbazen, het verbaasd mij ook nog telkens als ik zie voor wat voor bedragen hier oude motoren van eigenaar verwissellen.

Okay, Laten we de vergelijking dan eens doortrekken. Denk je dat jij over 10 jaar je nu net nieuw gekochte OS 50 CRX TGI TDI HDRI ABS Ring hyped pro turbo injectie motor nog aan de straatstenen kwijt raakt?
Of dat over 10 jaar je finaal wordt uit gelachen als je met je vieze motortje op het veld na 10 minuten op de grond staat omdat je brandstof op is, terwijl een clubgenoot al uren non stop keihard aan het 3D-en is op een zware borsteloze motor en de dan nieuwe plutonium-ion accu ;)

Zou het slim zijn nu te investeren een een top-brandstof motor met in het achterhoofd deze over 10 jaar nog goed te kunnen verkopen?....
Of zouden huidige top borsteloze motoren (die gewoon weg nauwelijks slijten) over 10 jaar nog interessante verkoop waarde hebben omdat ze prima te gebruiken zijn op de dan mega capaciteit / vermogens accu’s.

Ik heb op het "te koop" forum een indoorkist staan, zo'n beetje de mother of all indoor planes, een paar jaar geleden een boel geld waard(tenminste dat heb ik ervoor betaald). Voor toen de mooiste spullen erop.
Nog niet één reactie erop gekregen! En toch teab...

Hé Richard!

Ik heb hem bekeken; ik bied 75 euro!

Serieus!

jan.

@ michel: LEES :)
dat was ook richard zijn opzet van de draad denk ik, jouw standpunt dat het nu allemaal beter is klopt tuurlijk ook, en ik denk dat de lijn in waardeverschil zeker vlakker getrokken gaat worden.
maar met spul wat 10 jaar geleden "je van het" was, hang je er nu mooi in

we zitten nu gelijk op nivo, en tuurlijk over 10 jaar vliegen we allemaal of iets electrisch of niets meer ivm de milieu vergunningen :D

Satoer zei:
Of dat over 10 jaar je finaal wordt uit gelachen als je met je vieze motortje op het veld na 10 minuten op de grond staat omdat je brandstof op is, terwijl een clubgenoot al uren non stop keihard aan het 3D-en is op een zware borsteloze motor en de dan nieuwe plutonium-ion accu ;)

sorry maar :offtopic:
Ik kan me nou niet voorstellen dat iedereen dan elektro vliegt, ook al is het dan mss goedkoper dan methanol/bezine geworden. Ik vind dat zielige gezoem(sorry elektro-mensen) van elektromotoren maar niks en ik zal zeker niet de enige zijn, jah oke op de kleine vliegtuigen is dat heel leuk, maar om nou dalijk een twee meer grote P-51d Mustang met een elektromotor uit te rusten zie ik niet zitten. Daar moet gewoon kabaal van af komen van een benzine- of methanolmotor anders is dat hele idee van schaalvliegen weg en dat geluid kun je niet gaan nabootsen met een speaker en mp3-speler. En dat ik dan maar 10 minuten tot een kwartier kan vliegen maakt mij niet veel uit dan maak ik wel een extra vluchtje op een dag .

Richard Branderhorst zei:
Ik heb op het "te koop" forum een indoorkist staan, zo'n beetje de mother of all indoor planes, een paar jaar geleden een boel geld waard(tenminste dat heb ik ervoor betaald). Voor toen de mooiste spullen erop.

Die "Stubenfliege" kost nog steeds € 280,-- (inclusief het houten kistje van € 75,--) zie site "Braun Modeltechnik" .....

Maar past niet meer in de Nederlandse Indoor-scene ..... te langzaam (om andere ruige vliegers tijdig te ontwijken) en te kwetsbaar ;-) ......

Interessant draadje! :D

Ik ben zelf sinds een jaar of 4 een vervent elektrovlieger geworden na 12 jaar met methanol te kliederen. Ben net als bijna alle elektro instappers in de sp400 borstelmotoren ingestapt met 500AR en al vrij snel de overstap naar borstelloos gemaakt met de Mega 16/15/3. Doordat ik de pakketten afschrijf als "methanol" hebben deze voor mij al na een of hooguit 2 seizoenen hun investering al terug verdiend. de dure borstelloos investering is er een die je vaak uit modulair oogpunt het beste zal kunnen maken. de Mega heb ik eerst in een Graupner miniviper. toen in een Jepe Piranha (edf dus) en nu zit hij in een F5d Tokoloshi op lipos. In mijn RBC jets zit nu zelfs dezelfde motor in en de Het-rc jets idem. ben wel elk jaar van cellen veranderd van NiCd naar NiMh en Lipos. De NiCd en de NiMh cellen zie ik als afgeschreven en zal er binnenkort eens een sportkist als een Puma of iets dergelijks omheen bouwen zodat die weer een 2e leven krijgen. Wil daarmee zeggen dat je van dure investeringen een paar jaar geleden voor hoge prestaties Nu onderdelen overhoud om eens lekker een all-round kist kan bouwen. Dit kan dan goed door de vleugelbelasting omlaag te gooien dus je modellen wat groter te maken 8) . een Buitenloper met NiCd Of NiMh doet deker ook nog goed presteren (tenzij je er pylon snelheden van verwacht).

Richard,
De Mause was altijd al een erg duur model geweest en zal dat dus altijd blijven want er waren voor die tijd wel heel erg specifieke onderdelen voor gebruikt om hem leuk te laten vliegen.
De onderdelen die je in de Mause hebt zitten kan je gewoon in een sp400 model zetten op de motor na. Je kan je mause ook nog upgraden met een buitenlopertje en lipos en je krijgt er een kompleet ander model voor terug!
In de indoor modellen is de technologie zeker vergankelijk. Maar als je denkt dat de motoren op een huidige shockflyer snel verouderen dan zit je er een eind naast. de buitenlopers die nu op de shockflyers gezet worden hebben de prestaties van een sp400 met vertraging gekregen en denk er maar eens over na waar je die setup eens in zou kunnen zetten (RBC Tipsy nipper :wink: ). die vliegen over 20 jaar dus nog net zo leuk!

Voor je grote zwever is ook nog een 2e leven hoor. Gooi je NiCd200 pakket eruit en leg er de GP2200 (NiMh) maar eens in (46 gram per stuk dus reken maar eens uit). Je oude NiCd pakket kan je ook nog opsplitsen in 2 of 3 pakketten van 8-9 cellen mee maken en de typhoon 15-10 uit je eerste shockflyer is ideaal om met die pakketen een RBC Warbird mee te vliegen! of een watervliegtuig 8)

Je hebt onderdelen zat dus om weer een paar jaar plezier te hebben voor weinig extra bijleggen. Je moet dus wel van tevoren weten wat een goede investering is en wat niet. In Elektro moet je eigenlijk 2-3 jaar vooruit investeren in de technologie(dus altijd het beste en het nieuwste/lichtste) om er een jaar of 6 plezier van te kunnen hebben. Een redelijk modulaire setup is dan wel aan te bevelen, dus niet superlicht (depronhype/indoor) of supergroot(Biggs) :oops: . Van tevoren had je dit ook in kunnen schatten. Dat is voor mij ook de reden geweest om de brandstofkisten vaarwel te zeggen en me vol in de elektro te storten. De huidige technieken laten het toe om lagere vleugelbelastingen en langere vliegtijden te krijgen als een brandstofkist dus lijkt het mij dat dit redelijk duurzaam is :D . Een beetje van beide werkt dus niet helemaal lekker zoals je gemerkt hebt. Vooral in elektro moet je weten waar je mee bezig bent anders is het zeker een duurkoop. Is dus wel zaak om zelf te weten wat je in huis hebt (dus niet wat ze je adviseren aan de balie) en wat je in huis gaat halen. Een beetje fantasie voor meer toepassingsmogelijkheden werkt ook wel mee :wink: . Je spullen zijn dus nog niet afgeschreven.

Weer een boel geld verdiend voor je :wink: .kopje T?

grtz! Erik

Btw, de 500AR cellen heb ik aan een clublid verkocht die het laden van gp1100 te lang vind duren :? .
800AR cellen uit mijn graupner miniviper zitten nu in mijn Pipercub en is goed voor 10 minuten vliegen (fotos P-Cub en jets in mijn link onderaan)

Back