Interessant draadje!
Ik ben zelf sinds een jaar of 4 een vervent elektrovlieger geworden na 12 jaar met methanol te kliederen. Ben net als bijna alle elektro instappers in de sp400 borstelmotoren ingestapt met 500AR en al vrij snel de overstap naar borstelloos gemaakt met de Mega 16/15/3. Doordat ik de pakketten afschrijf als "methanol" hebben deze voor mij al na een of hooguit 2 seizoenen hun investering al terug verdiend. de dure borstelloos investering is er een die je vaak uit modulair oogpunt het beste zal kunnen maken. de Mega heb ik eerst in een Graupner miniviper. toen in een Jepe Piranha (edf dus) en nu zit hij in een F5d Tokoloshi op lipos. In mijn RBC jets zit nu zelfs dezelfde motor in en de Het-rc jets idem. ben wel elk jaar van cellen veranderd van NiCd naar NiMh en Lipos. De NiCd en de NiMh cellen zie ik als afgeschreven en zal er binnenkort eens een sportkist als een Puma of iets dergelijks omheen bouwen zodat die weer een 2e leven krijgen. Wil daarmee zeggen dat je van dure investeringen een paar jaar geleden voor hoge prestaties Nu onderdelen overhoud om eens lekker een all-round kist kan bouwen. Dit kan dan goed door de vleugelbelasting omlaag te gooien dus je modellen wat groter te maken 8) . een Buitenloper met NiCd Of NiMh doet deker ook nog goed presteren (tenzij je er pylon snelheden van verwacht).
Richard,
De Mause was altijd al een erg duur model geweest en zal dat dus altijd blijven want er waren voor die tijd wel heel erg specifieke onderdelen voor gebruikt om hem leuk te laten vliegen.
De onderdelen die je in de Mause hebt zitten kan je gewoon in een sp400 model zetten op de motor na. Je kan je mause ook nog upgraden met een buitenlopertje en lipos en je krijgt er een kompleet ander model voor terug!
In de indoor modellen is de technologie zeker vergankelijk. Maar als je denkt dat de motoren op een huidige shockflyer snel verouderen dan zit je er een eind naast. de buitenlopers die nu op de shockflyers gezet worden hebben de prestaties van een sp400 met vertraging gekregen en denk er maar eens over na waar je die setup eens in zou kunnen zetten (RBC Tipsy nipper :wink: ). die vliegen over 20 jaar dus nog net zo leuk!
Voor je grote zwever is ook nog een 2e leven hoor. Gooi je NiCd200 pakket eruit en leg er de GP2200 (NiMh) maar eens in (46 gram per stuk dus reken maar eens uit). Je oude NiCd pakket kan je ook nog opsplitsen in 2 of 3 pakketten van 8-9 cellen mee maken en de typhoon 15-10 uit je eerste shockflyer is ideaal om met die pakketen een RBC Warbird mee te vliegen! of een watervliegtuig 8)
Je hebt onderdelen zat dus om weer een paar jaar plezier te hebben voor weinig extra bijleggen. Je moet dus wel van tevoren weten wat een goede investering is en wat niet. In Elektro moet je eigenlijk 2-3 jaar vooruit investeren in de technologie(dus altijd het beste en het nieuwste/lichtste) om er een jaar of 6 plezier van te kunnen hebben. Een redelijk modulaire setup is dan wel aan te bevelen, dus niet superlicht (depronhype/indoor) of supergroot(Biggs)

. Van tevoren had je dit ook in kunnen schatten. Dat is voor mij ook de reden geweest om de brandstofkisten vaarwel te zeggen en me vol in de elektro te storten. De huidige technieken laten het toe om lagere vleugelbelastingen en langere vliegtijden te krijgen als een brandstofkist dus lijkt het mij dat dit redelijk duurzaam is

. Een beetje van beide werkt dus niet helemaal lekker zoals je gemerkt hebt. Vooral in elektro moet je weten waar je mee bezig bent anders is het zeker een duurkoop. Is dus wel zaak om zelf te weten wat je in huis hebt (dus niet wat ze je adviseren aan de balie) en wat je in huis gaat halen. Een beetje fantasie voor meer toepassingsmogelijkheden werkt ook wel mee :wink: . Je spullen zijn dus nog niet afgeschreven.
Weer een boel geld verdiend voor je :wink: .kopje T?
grtz! Erik