Een vraagje over solderen

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik kocht bij Banggood.com een "constant temperature soldering iron" voor een tientje:
907 Constant Temperature Electric Soldering Iron Lead-free 22OV 60W - US$9.99
Zoals ik al hoopte wordt-ie een stuk sneller heet dan de bout die ik heb liggen, prettig. Er zit een hele zooi electronica in de (doorzichtige) handgreep, en een potmetertje dat je kan instellen van 200 tot 450 graden C.

Allen vraag ik me 1 ding af: behalve het netsnoer zit er ook een draadje aan met een krokodillenbek. Lijkt een aarding voor je werkstuk. Maar ik heb nog nooit mijn soldeerwerkstuk geaard, is dat nou echt nodig en/of zinvol?
De gebruiksaanwijzing is geheel in het Chinees, dus daar word ik niet wijzer van... :cool:

Meet hem eens door, als het aarde is (wat ik ook denk) zal die met de stift verbonden zijn. Is ook normaal niet nodig maar als je een anti-statische omgeving wilt hebben is dit wel nodig.

Wel een leuk boutje

Ja, je hebt gelijk; die krokodillenklem is met de stift verbonden, bedankt. Lijkt me dus niet iets wat ik ooit nodig zal hebben...
Het ding wordt behoorlijk snel heet, prettig; ik zit regelmatig te wachten tot mijn soldeerbout warm is...
Hij kost trouwens geen tientje, maar tien dollar (incl. verzending).

Wat voor stekker zit er aan?

Een Amerikaanse stekker, MAAR er zit een verloop bij waarmee je hem zó in een Europees stopcontact kan steken. (de Am. stekker kan je zien op een van de foto's op Banggood.com)
Alleen, als je 'm uit het stopcontact trekt blijft dat verloop hangen in het stopcontact, dus het zou kunnen dat ik er nog wel eens een Europese stekker op maak. Of met tape het verloop vastplak, dat kan ook natuurlijk. Hij is wél 220 V. hoor!

Bedankt!, is inderdaad een interessant dingetje, voor weinig.
Nieuwe stekker er aan maken kost bijna meer dan het boutje..

Banggood is best wel een leuke winkel, ik koop er regelmatig wat. Bij sommige produkten (< 5 euro) snap je gewoon niet hoe het allemaal inclusief verzending kan zijn.

Klopt, er staat alleen zo verrot veel op dat het maar net onder je aandacht moet komen, tot voor kort gebruikte ik vooral ebay, is wat dat betreft vergelijkbaar.

Back