Een vraagje,..

Ik ben met een mini balsa kit bezig van een hellcat.
Nou het frame klaar is moet ik het bespannen met een papier achtige folie die krimpt als het nat wordt.
Een maal dat gedaan moet is het volgens de Engelse handleiding in smeren met dope.
Mijn vraag is,..wat is dope ?
Of onder welke andere naam zou ik het herkennen ?
bvbd

Michel

Dope is in het Nederlands spanlak (gewoon te koop bij de modelbauwwinkelier) ... en als je er teveel van opsnuift wordt je high .... dus het is ook "dope" ;-)

Het wordt nog wel bij vrije vucht modellen gebruikt. Maar ik heb eens gelezen dat de goeie spanlak van vroeger niet meer bestaat. In het vrije vlucht forum hier kunnen ze je er meer over vertellen.

Als die Hellcat van je niet zo'n heel klein model is, bestaat er ook nog andere bespanningsfolie die lichter is dan de folie die voor rc modellen gebruikt wordt, Solite en Litespan.

Ik ben met een mini balsa kit bezig van een hellcat.
Nou het frame klaar is moet ik het bespannen met een papier achtige folie die krimpt als het nat wordt.

Bespan papier (japanpapier) krimt als het opdroogt . :D

Papier word nat opgelegt en dan met verdunde spanlak "gelijmt"

Na het drogen word nog 2-3 keer dun met spanlak gelakt .

Mvg Johan

Maar ik heb eens gelezen dat de goeie spanlak van vroeger niet meer bestaat.

Goede spanlak van vroeger maak je zelf. Neem 500 ml aceton en los daar cellulose of beter nog mica in op tot het de juiste dikte heeft. Mica kan je soms nog vinden bij een goede oude fietsenmaker.

Laatst bewerkt:
Spanlak is dus het woord,..je moet het maar net weten dat ze dat er mee bedoelen.
Tanx heren,..mijn dank is groot ! :D
Het zou idd erg handig zijn als een bouwmarkt het ook heeft,.zijn rijkelijker aanwezig dan modelbouw winkels.
Ik heb de reguliere folie hier ook in huis,.die je moet strijken en dan föhnen.
Dat heb ik geprobeerd maar eenmaal aan het föhnen trokken de vleugels krom dus dat is net te veel gevraagd.
Dus dan maar op de originele manier en ja,.het is een vrije vlucht model.
Ik wist niet eens dat daar een sub forum voor was hier,.grappig :)
Ik heb er twee aangeschaft,.een hellcat,.die ik nu voor een collega aan het maken ben.
Deze word gewoon voor de show op de mantel en voor mij gelijk een proef hoe deze balsa kits in elkaar steken en hoe wat en waar voor de tweede die ik R/C gaat maken,.dit is de Rufe,.of te wel de Nakajima A6M2-N Van Guillows.
Model Kits - NAKIJIMA RUFE
Balsa Wood Airplanes - Toy Airplanes - Paul K Guillow Inc

Back