Een zielige boot

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
J

Jahre Viking

Guest
New kid on the block, of beter, nieuwe boot in jullie vaarwater. Wegens mijn alom bekende bescheidenheid heb ik gelijk maar de kleinste gekozen.

Er zullen hier hoogwaarschijnlijk zeelui aanwezig zijn. En zij zullen hoogtwaarschijnlijk de Jahre Viking kennen. Van heel jongs af aan heb ik iets met supertankers en mammoettankers. Oftewel VLCC en ULCC in vakjargon. (Verry Large Crude Carrier en Ultra Large Crude Carrier). Zelf heb ik nooit gevaren. Ik heb wel echte schepen of onderdelen ervan gebouwd als lasser. Onder andere de bolders van het schattige kleine plezierjachtje van meneer Trump.

Ik ben als kind begonnen met spoorwegmodelbouw en daar kwamen later statische modellen bij van voertuigen van het westelijk front uit de tweede wereldoorlog op schaal 1:35.

Begin jaren 90 ben ik fanatiek aan de Zwarte Zee van Billing Boats begonnen, maar ze is nooit afgebouwd omdat ik zo handig ben geweest de beslagset te laten vallen waarvan er veel is vermist. Ik heb hem overigens nog wel. De Zwarte Zee werd opgeborgen en vergeten. De hele modelbouw werd vergeten op heel even na toen ik een Robbe Mosquito helicopter bouwde. Enkele onderdelen werden nooit geleverd en van vliegen kwam niets. Mede ook door mij sport, motorcrossen is de modelbouw er helemaal bij gebleven.

Nu ik geen sport meer kan en mag doen wordt het weer tijd om de modelbouw opnieuw op te pakken.

Deze zomer ben ik op het idee gekomen om een ulcc te maken, de Jahre Viking. Ik ben nog met een haalbaarheidonderzoek (zo die klinkt duur, 3X de woordwaarde, 2X de letterwaarde en nog eens 2X de letterwaarde) bezig om te zien of het kan. Een schip dat in werkelijkheid 458 meter lang is en vrij kaal moet het hebben van vele kleine details in het olie los/laadsysteem. Afsluiters en dergelijke. Toch moet het schip transportabel zijn. Hierdoor is een schaal van 1:300 al te klein hoewel een lengte van 1.52m wel een mooie lengte is. Ik ben tot de conclusie gekomen dat schaal 1:220, onder de spoorwegmodelbouwers bekend als schaal Z, het meest haalbare zal zijn. De lengte wordt dan 2.08 meter en op die schaal zijn nog details mogelijk. Het liefst wil ik hem op de schaal van de Zwarte Zee maken, 1:90. Maar 5 meter boot, das wel veel boot heh? Ik bedoel, ik ken kano's die kleiner zijn.

Echter, er kwam iets tussen. Een zielige boot, aldus de kameraad van mijn neef. Nooit verder gekomen dan een polyester romp met roer en schroefas. En dat lag er al 20 jaar zo bij. Eigenlijks nog zieliger dan mijn in de steek gelaten Zwarte Zee. Hij is niet zo'n modelbouwer en heeft de boot ooit van iemand gekregen. De werkelijke leeftijd van de boot is dus nog ouder gezien de begin jaren 80 Robber Mars zender die erbij zat.

De boot is een flinke Kotter van een dikke meter lang en 32 centimeter breed. Als ik moet gokken dan zeg ik schaal 1:35, in die buurt. De romp is degelijk gemaakt, geen wonder, die man die hem bouwde, bouwde deze schepen ook in het echt. De romp heeft een traditioneel uiterlijk. Hiermee bedoel ik het rond gebouwde hoog opgetrokken achtersteven, en de algeheel rondere, plompere vorm waaraan een boegschroef en knobbel ontbreken.

Omdat dit een boot op een grote schaal is vond ik het beter om daar de draad weer mee op te pakken. Een grote schaal is altijd gemakkelijker dan na vele jaren weer gaan friemelen op Z schaal.

Ik zal even uitpuzzelen hoe ik foto's uit de foto-emmer kan plaatsen. De graad van fotoverslaving zal ook hier wel hoog zijn neem ik aan.

Foto's

DSCF4468.jpg

De romp is hier al bewerkt. Toen ik de romp kreeg was de bovenlijn nog recht in "badkuip" model.

DSCF4467.jpg

Achtersteven met schroef en roer. De schroef moet worden vervangen door een messing exemplaar.

DSCF4466.jpg

Hij staat vrijwel tegen de motor aan, ik vind het wel een flinke jongen deze boot.

DSCF4469.jpg

De houten dekplaat was al in vorm, maar nog niet helemaal op maat. De gaten heb ik er al in gezaagt.

DSCF4470.jpg

De binnenkant van vrij grof "echte boten" polyester.

Toevallig kwam ik een paar dagen geleden in Stavoren een aardige boot tegen die wat weg heeft van mijn romp. Gedeeltelijk zal ik hem als voorbeeld nemen. Ik ben niet van plan om een bestaande boot na te bouwen, maar gewoon mijn fantasie er op los te laten.

Visboot.jpg

De Varia Nova te Stavoren

Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig kwam ik een paar dagen geleden in Stavoren een aardige boot tegen die wat weg heeft van mijn romp. Gedeeltelijk zal ik hem als voorbeeld nemen. Ik ben niet van plan om een bestaande boot na te bouwen, maar gewoon mijn fantasie er op los te laten.
he, die boot ken ik deze heeft een paar maanden in lemmer gelegen..dat is volgens mij de Betty Nordgas, oorspronkelijk gastanker (tank zat er toen nog in en op het dek was dit halfrond) en volgens mij oorspronkelijk oranje van kleur want dit kwam hier en daar onder het slechte schilderwerk heen en het was geen primer.

Forlaget Betty Nordgas

denk dat het in de jaren 50/60 gebouwd is. uit die tijd heb ik wel meer coastertjes gezien die een vergelijkbaar model hebben.
IMG_0735.JPG

IMG_0760.jpg

bron: scheepvaartnieuws.punt.nl/?a=2006-08 26 aug 2006

Dat is vreemd

Ik had al een donkerbruin vermoeden dat het schip niet origineel was. Maar ik had er nooit een gastanker achter gezocht. Het schip heeft een erg kotter-achtige bouw. In de haven lagen nog enkele viskotters die vrijwel hetzelfde model als de Varia Nova hadden.

Ik denk dat het schip smaller en langer is dan de verhoudingen van mijn romp. Maar als ik de foto's van mijn romp bekijk waarvan er één van voren uit vrijwel dezelfde hoek, dan lijkt het verschil weer niet zo groot.

Ik had in de Varia Nova echt een voormalige viskotter gezocht. Nee dus, een gastanker, of er moet een zusterschip zijn.

Ik heb intussen een foto gevonden waarin ze nog wel een gastanker was, maar zonder naam. Ze had toen ook al de nederlandse en friese flag en is waarschijnlijk net in particuliere handen over gegaan. Deze foto was genomen in Harlingen. Zie link:

http://members.lycos.nl/harlingerhaven3/betty_nordgas_140807.jpg

Ze is gebouwd in 1958.

Van mijn romp kan ik haar niet maken, ik zou hem dan 20cm moeten verlengen wat op zich wel kan met polyester, maar dan kom ik met de rondingen in de romp niet uit.

heb mijn vorige post ff aangepast met aanvullende info.
in ieder geval succes

Next step

De volgende stap moet even op zich wachten. De steun waarop de boot stond was oorspronkelijk wel stevig gebouwd, maar kennelijk toch te vochtig opgeslagen geweest. Hoe dan ook, zo gammel als wat en vanochtend raakte er hier en daar lijmverbindingen los. Of beter, het spaanplaat brokkelde om de lijmverbindingen heen af.

Omdat de steun een klein foutje had, het schip stond hellend naar achteren, vond ik het eigenlijk noodzaak om vandaag eerst een betere steun te maken waarbij het schip recht staat. Ik weet wel, je moet toch altijd meten, maar het werkt zo vreemd als alles voor het oog briek lijkt te zijn omdat het schip scheef staat.

Ik heb de maten van de oude steun overgenomen, maar de achterste steun 2 centimeter verhoogd. Ik had nog een plaat 20mm watervast multiplex staan.

DSCF4471.jpg

Halverwege de bouw. De voetjes heb uit uit een stukje MDF gemaakt.

DSCF4472.jpg

Zou het daarom bruislijm worden genoemd? ;)

De steun is inprinciepe gelijmd met Bison Construktielijm. Maar omdat dit wat een rotvorm is om te klemmen heb ik per lengte van de steunen 4 3,5mm spaanplaatschroeven gebruikt als klem. Deze laat ik er ook gewoon in zitten. De voetjes zijn met 3 korte spaanplaatschroeven van 3,5mm vast gezet.

DSCF4474.jpg

Eén voetje zit niet goed uitgelijnd, waarschijnlijk gebeurd bij het vastschroeven. Natuurlijk ontdek je dit als de lijm al vast zit. Doet er ook niet toe, het lijkt alleen minder mooi. Het is ook maar een steun voor de bouw. Mocht de boot zo goed lukken dat hij ene plaats in de kamer verdient, dan maakt ik toch een mooie steun van blank gelakt hout, mogelijk eiken.

DSCF4473.jpg

Rest mij nog het beplakken met rubber van de steunen als de verf droog is.

Een probleem bovenwater halen

Ik refereer even terug naar deze foto:
DSCF4467.jpg

Zoals te zien is hangt de schroefas wat loos in de ruimte te zwaaien. Erg geschikt om milkshakes mee te maken, maar volgens mij niet om te varen. Maar nu duikt er een vraag op. Met andere woorden: een onderwater probleem bovenwater halen. Wat moet ik hiermee?

Ik heb 2 opties:
* een kiel van polyester er omheen maken.
* een bus met 2 steunen maken zoals je bij (oude) slagschepen veel ziet.

Wat zou het beste zijn voor een kotter?

Het valt mij op dat dit ship helemaal geen kiel heeft. Nu moet ik zeggen dat het schip erg breed is in vergelijking met zijn lengte. Aangezien ik de bouwer van de romp niet ken weet ik niet wat de bedoeling was. Mogelijk hebben de brede kotters geen kiel nodig.

Ik mag dan wel echte schepen hebben gelast, maar dat waren enkele coasters en meestal aluminium luxe zeiljachten. Van kotters wet ik dus niets. Aldus van wat er onder de waterlijn zit.

Lijm Met een vullend vermogen !!!

Laat ook vlekken achter !!!

maar plakt als de brandweer!!!

mvrgr. Brandaris

Vandaag ontdenk dat het schip ook een speciaal roer heeft. Roert links, roert rechts, omhoog en naar beneden. De laatste 2 opties zijn niet echt zoals het hoort.

Maar ik heb er wat op gevonden:
DSCF4475.jpg

Eu... 4 stukjes karton er aan gelijmd? Ja, waarom niet? Die stukjes karton zijn alleen maar dragers van de polyester die ik er overheen doe. Een soort permanente mal zeg maar.

Hetzelfde is hier gedaan:
DSCF4477.jpg

Verder heb ik vandaag een paar blokjes hout aangebracht zodat het dek steun heeft bij afteken en meetwerk en er toch vlot uit kan worden gehaald.

DSCF4476.jpg

Als laatse ben ik een stapje verder gegaan met het dek en het laadruim dat ook als accubak dienst zal gaan doen. Het dek is licht gebogen. Ik heb als steun voor het lijmen en ook om deze kromming er in te houden de zijwanden van het ruim aan het dek vast gespijkerd. Het dek buigt maar 4mm over 30cm en ik vond dat niet voldoende om met water en gewichten gaan zitten klieren.

DSCF4478.jpg

Voor het drogen van de lijm, ondanks hier en daar een spijker heb ik voor alle zekerheid er toch maar wat gewicht op gelegd.

DSCF4479.jpg

Ik heb eens zitten denken, soms doe ik dat. Meestal is het resultaat ervan erg bedenkelijk.

Ik ben gisteravond tot laat in de avond op zoek geweest naar info over kotters. Hier op het forum en verder op internet.

Ik begin wat te twijvelen over de geschiedenis van mijn zielige boot. Het wordt hoe langer hoe zieliger volgens mij. Wat ik heb ontdekt is dat voor een kotter de schroef veel te klein is. Ook voor ouderwetse modellen. Eigenlijk wel logisch want een kotter met een sleepnet aan beide kanten heeft behoorlijk wat te verzetten. Daarmee is het eigenlijk een halve sleepboot. Met weer en wind op zee moet je met een relatief kleine boot ook wel een beetje overpowered zijn wil je nog thuis komen met je lading.

Zo rondzoekend krijg ik vaag het idee dat de bedoeling van deze romp misschien helemaal geen werkschip is, maar een luxe plezierjacht in kottervorm. De laatste jaren zie je die erg veel hier in de Friese meren. Maar, deze romp is gemaakt tussen 1980 en 1985, dat is wat ik weet. Werden er toen ook al luxe motorjachten gemaakt in werkbotenvorm?

De vorm van de romp in het algemeen vond ik van begin af aan al veel op een veel te korte jaren 50, jaren 60 coaster lijken zoals Varia Nova die ik hier heb laten zien.

Hiermee zit ik eraan te denken om de romp doormidden te zagen en 30 tot 40cm te verlengen. Dan krijg je de verhoudingen van een coaster die rond de 1:35 ligt. Met polyester moet dit niet moeilijk zijn.

Verder als het het tuigage van een kotter bekijk dan lijkt me dit ook een beetje te hoog gegrepen. Ik zit nog vaag te denken aan een krabvisboot zoals in The Deathliest Catch op Discovery Channel.

Jahre, Als ik zo de foto's nog is bekijk is hij inderdaad te kort voor verhouding met de breedte voor een Coaster.
Maar doorzagen is wel een hele grote stap.
Als ik jou was zou ik hem eerst afbouwen en wel zo dat je er alvast verstevigings punten in brengt waar je hem eventueel later als het resultaat je tegenvalt hem alsnog kan verlengen.
Dus eerst afbouwen als Coaster!

mvgr. Brandaris

Ik heb eens zitten denken, soms doe ik dat. Meestal is het resultaat ervan erg bedenkelijk.

Wat ik wel zonder denken weet is als :confused: :confused:
Je er een beetje vermogen inzet cotter of sleepboot idee*en
Moet je per omgaand die koppeling weg smijten
Breekt heel gauw af bij de bolletjes.
mvg
Frederik:D :D

Wat ik wel zonder denken weet is als :confused: :confused:
Je er een beetje vermogen inzet cotter of sleepboot idee*en
Moet je per omgaand die koppeling weg smijten
Breekt heel gauw af bij de bolletjes.
mvg
Frederik:D :D

Daar had ik ook al aan gedacht, maar die zat er op toen ik de boot kreeg. Ik maak een sterkere op de freesbank. Misschien heb ik ook nog wel een betere liggen. Ik heb ook nog een messing schroef gevonden van dezelfde afmetingen als die rooie plastiek schroef. Lijkt me ook een beter plan om die erop te zetten.

Maar dat is voor later zorg.

Hoe meer ik aan de boot werk des te vreemder begin ik de romp te vinden. Daar wil ik eerst even overnadenken. Verlengen is technisch een fluitje van een cent. De flex raast hem in 4 tellen doormidden en een mal voor de tussenromp is vrij vlot gemaakt. Het probleem is hoe ik uit kom met de vorm met name in de kiel-lijn zit een probleem.

Ik ben trouwens flink stom geweest, ik had een week geleden even naar Stavoren moeten gaan en vragen of ik met een meetlat aan boord mocht komen van de Varia Nova....

Misschien moet ik het bij grote vierkante ULCC's houden......

Dag heren,

Mooi rompie, Ik heb hier nog een paar foto's van mijn kotters (Inmiddels al 1 verkocht en nog 1 te koop)

Misschien heb je hier wat aan

Vr gr mark,

kotters021.jpg

kotters034.jpg

kotters035.jpg

kotters036.jpg

kotters043.jpg

kotters045.jpg

kotters009.jpg

Succes met de bouw,

zou 'm gewoon als coastertje afbouwen.

misschien is een gastankertje wel geschikt, want de Betty Nordgas is wat korter dan de meeste coasters met deze model romp.

(deze vorm komt veel voor bij coasters uit die tijd, zoek maar op coaster 1953 of 1954 enz. op google)

Ik dacht dat de Betty Nordgas vroeger in de Noorse Fjorden voer. maar weet t niet zeker.

Over foto's plaatsen gesproken, heeft iemand foto's van echte of rc krabviskotters?

Ik heb vandaag op Discovery Channel naar The Deathliest Catch gekeken, maar de beelden zijn vaak te rommelig en te snel om de boten goed te bekijken. Daarbuiten is de serie meer op de mannen gericht dan hun schepen. Wel viel me iets op, in het algemeen hebben deze boten de brug vrijwel op de boeg staan zoals een sleper. Vaak nog verder naar voren vergeleken een sleper. Maar ik zag er heel even 1 exemplaar tussen die de brug achteraan had zoals een "gewone" kotter. In dat schip ben ik geinterssseerd.

Ik heb eens zitten meten, maar de schuin naar achteren oplopende lijn van de kiel gaat met zagen een probleem geven. De hele kiel zou er dan opnieuw in moeten van boeg tot spiegel. Dan kan ik net zo goed een geheel nieuw coaster romp gaan maken. Of, gezien mijn interresses, nog beter: gelijk door naar de Jahre Viking.

Ik probeer dus nu uit te wijken naar een krabvisboot. Deze hebben geen tuigage maar kranen. Die laaste ben ik wel redelijk in thuis omdat ik die ooit heb verzameld (Conrad 1:50, weer verkocht...die idioot...)

Back