J
Jahre Viking
Guest
New kid on the block, of beter, nieuwe boot in jullie vaarwater. Wegens mijn alom bekende bescheidenheid heb ik gelijk maar de kleinste gekozen.
Er zullen hier hoogwaarschijnlijk zeelui aanwezig zijn. En zij zullen hoogtwaarschijnlijk de Jahre Viking kennen. Van heel jongs af aan heb ik iets met supertankers en mammoettankers. Oftewel VLCC en ULCC in vakjargon. (Verry Large Crude Carrier en Ultra Large Crude Carrier). Zelf heb ik nooit gevaren. Ik heb wel echte schepen of onderdelen ervan gebouwd als lasser. Onder andere de bolders van het schattige kleine plezierjachtje van meneer Trump.
Ik ben als kind begonnen met spoorwegmodelbouw en daar kwamen later statische modellen bij van voertuigen van het westelijk front uit de tweede wereldoorlog op schaal 1:35.
Begin jaren 90 ben ik fanatiek aan de Zwarte Zee van Billing Boats begonnen, maar ze is nooit afgebouwd omdat ik zo handig ben geweest de beslagset te laten vallen waarvan er veel is vermist. Ik heb hem overigens nog wel. De Zwarte Zee werd opgeborgen en vergeten. De hele modelbouw werd vergeten op heel even na toen ik een Robbe Mosquito helicopter bouwde. Enkele onderdelen werden nooit geleverd en van vliegen kwam niets. Mede ook door mij sport, motorcrossen is de modelbouw er helemaal bij gebleven.
Nu ik geen sport meer kan en mag doen wordt het weer tijd om de modelbouw opnieuw op te pakken.
Deze zomer ben ik op het idee gekomen om een ulcc te maken, de Jahre Viking. Ik ben nog met een haalbaarheidonderzoek (zo die klinkt duur, 3X de woordwaarde, 2X de letterwaarde en nog eens 2X de letterwaarde) bezig om te zien of het kan. Een schip dat in werkelijkheid 458 meter lang is en vrij kaal moet het hebben van vele kleine details in het olie los/laadsysteem. Afsluiters en dergelijke. Toch moet het schip transportabel zijn. Hierdoor is een schaal van 1:300 al te klein hoewel een lengte van 1.52m wel een mooie lengte is. Ik ben tot de conclusie gekomen dat schaal 1:220, onder de spoorwegmodelbouwers bekend als schaal Z, het meest haalbare zal zijn. De lengte wordt dan 2.08 meter en op die schaal zijn nog details mogelijk. Het liefst wil ik hem op de schaal van de Zwarte Zee maken, 1:90. Maar 5 meter boot, das wel veel boot heh? Ik bedoel, ik ken kano's die kleiner zijn.
Echter, er kwam iets tussen. Een zielige boot, aldus de kameraad van mijn neef. Nooit verder gekomen dan een polyester romp met roer en schroefas. En dat lag er al 20 jaar zo bij. Eigenlijks nog zieliger dan mijn in de steek gelaten Zwarte Zee. Hij is niet zo'n modelbouwer en heeft de boot ooit van iemand gekregen. De werkelijke leeftijd van de boot is dus nog ouder gezien de begin jaren 80 Robber Mars zender die erbij zat.
De boot is een flinke Kotter van een dikke meter lang en 32 centimeter breed. Als ik moet gokken dan zeg ik schaal 1:35, in die buurt. De romp is degelijk gemaakt, geen wonder, die man die hem bouwde, bouwde deze schepen ook in het echt. De romp heeft een traditioneel uiterlijk. Hiermee bedoel ik het rond gebouwde hoog opgetrokken achtersteven, en de algeheel rondere, plompere vorm waaraan een boegschroef en knobbel ontbreken.
Omdat dit een boot op een grote schaal is vond ik het beter om daar de draad weer mee op te pakken. Een grote schaal is altijd gemakkelijker dan na vele jaren weer gaan friemelen op Z schaal.
Ik zal even uitpuzzelen hoe ik foto's uit de foto-emmer kan plaatsen. De graad van fotoverslaving zal ook hier wel hoog zijn neem ik aan.
Er zullen hier hoogwaarschijnlijk zeelui aanwezig zijn. En zij zullen hoogtwaarschijnlijk de Jahre Viking kennen. Van heel jongs af aan heb ik iets met supertankers en mammoettankers. Oftewel VLCC en ULCC in vakjargon. (Verry Large Crude Carrier en Ultra Large Crude Carrier). Zelf heb ik nooit gevaren. Ik heb wel echte schepen of onderdelen ervan gebouwd als lasser. Onder andere de bolders van het schattige kleine plezierjachtje van meneer Trump.
Ik ben als kind begonnen met spoorwegmodelbouw en daar kwamen later statische modellen bij van voertuigen van het westelijk front uit de tweede wereldoorlog op schaal 1:35.
Begin jaren 90 ben ik fanatiek aan de Zwarte Zee van Billing Boats begonnen, maar ze is nooit afgebouwd omdat ik zo handig ben geweest de beslagset te laten vallen waarvan er veel is vermist. Ik heb hem overigens nog wel. De Zwarte Zee werd opgeborgen en vergeten. De hele modelbouw werd vergeten op heel even na toen ik een Robbe Mosquito helicopter bouwde. Enkele onderdelen werden nooit geleverd en van vliegen kwam niets. Mede ook door mij sport, motorcrossen is de modelbouw er helemaal bij gebleven.
Nu ik geen sport meer kan en mag doen wordt het weer tijd om de modelbouw opnieuw op te pakken.
Deze zomer ben ik op het idee gekomen om een ulcc te maken, de Jahre Viking. Ik ben nog met een haalbaarheidonderzoek (zo die klinkt duur, 3X de woordwaarde, 2X de letterwaarde en nog eens 2X de letterwaarde) bezig om te zien of het kan. Een schip dat in werkelijkheid 458 meter lang is en vrij kaal moet het hebben van vele kleine details in het olie los/laadsysteem. Afsluiters en dergelijke. Toch moet het schip transportabel zijn. Hierdoor is een schaal van 1:300 al te klein hoewel een lengte van 1.52m wel een mooie lengte is. Ik ben tot de conclusie gekomen dat schaal 1:220, onder de spoorwegmodelbouwers bekend als schaal Z, het meest haalbare zal zijn. De lengte wordt dan 2.08 meter en op die schaal zijn nog details mogelijk. Het liefst wil ik hem op de schaal van de Zwarte Zee maken, 1:90. Maar 5 meter boot, das wel veel boot heh? Ik bedoel, ik ken kano's die kleiner zijn.
Echter, er kwam iets tussen. Een zielige boot, aldus de kameraad van mijn neef. Nooit verder gekomen dan een polyester romp met roer en schroefas. En dat lag er al 20 jaar zo bij. Eigenlijks nog zieliger dan mijn in de steek gelaten Zwarte Zee. Hij is niet zo'n modelbouwer en heeft de boot ooit van iemand gekregen. De werkelijke leeftijd van de boot is dus nog ouder gezien de begin jaren 80 Robber Mars zender die erbij zat.
De boot is een flinke Kotter van een dikke meter lang en 32 centimeter breed. Als ik moet gokken dan zeg ik schaal 1:35, in die buurt. De romp is degelijk gemaakt, geen wonder, die man die hem bouwde, bouwde deze schepen ook in het echt. De romp heeft een traditioneel uiterlijk. Hiermee bedoel ik het rond gebouwde hoog opgetrokken achtersteven, en de algeheel rondere, plompere vorm waaraan een boegschroef en knobbel ontbreken.
Omdat dit een boot op een grote schaal is vond ik het beter om daar de draad weer mee op te pakken. Een grote schaal is altijd gemakkelijker dan na vele jaren weer gaan friemelen op Z schaal.
Ik zal even uitpuzzelen hoe ik foto's uit de foto-emmer kan plaatsen. De graad van fotoverslaving zal ook hier wel hoog zijn neem ik aan.