Eenduidig Q-500 reglement?

Harold; dank je wel. Een klein deel van mijn missie is geslaagd! Helaas kom ik niet aan het bouwen van een Q500 toe, binnenkort (ik ben zelf e.e.a. aan het verkopen om de hobby tijdelijk in te krimpen) maar ik vind het super dat er ook anderen onconventioneel gaan denken. Zo kom je verder, en wie weet wat voor supervliegtuig je kan bouwen!

Wubbo; 't zijn minimale maten, hoor, dus als je ruimte te kort komt kan je ook ietsje vergroten. En er zijn tegenwoordig hele sterke kleine servo's verkrijgbaar. Dus met een 5S3000 pack, mini ontvanger en mini servo's kom je een heel eind!

Hugo

Het is dus wel mogelijk, maar persoonlijk zou ik het niet doen, je maakt het je zelf wel erg moeilijk.
Constuctie technisch zal het ook minder stevig zijn.
En veel ruimte bespaar je niet want ook een 3000mA accu is nog steeds flink.

Ik zo dus de moeite anders investeren, b.v. in een paar extra vluchten, zodat enigsinds geoefend aan de streep verschijnt.

Gefeliciteerd met jullie reglement!

Ik kom al bijna in de verleiding om iets te bestellen / bouwen.

Leuk om te zien dat na heel veel discussie het reglement bijna identiek is als F5D-limited in belgie.
Er zitten nog wel veel hiaten in de tekst denk ik. Geldt ook voor brandstof..
Behalve een 45 graden gedraaide romp kun je ook nog het "brandschot" horizontaal leggen i.p.v. vertikaal.
En vleugel 30 mm dik over 1200 mm. tja is die 1200 mm in de spanwijdte, of 6 x heen en weer in de koorde richting...
Een beetje flauw en je kunt er hooguit 1 jaar mee vliegen...

Mij lijkt 2+ Kg wel erg veel als er maar zo'n 1 Kg aan hardware in gaat.
Dan moet je toch 1.5 Kg start gewicht kunnen bouwen.
En dan 20V 75A = 1500 W = 1000 W/Kg dat gaat als FAI F5D !!
Als het gestroomlijnd zou zijn...

Tja de verleiding is groot.

Tjarko

Gefeliciteerd met jullie reglement!

Ik kom al bijna in de verleiding om iets te bestellen / bouwen.
Mooi! DOEN!
Leuk om te zien dat na heel veel discussie het reglement bijna identiek is als F5D-limited in belgie.
Er zitten nog wel veel hiaten in de tekst denk ik. Geldt ook voor brandstof..
Behalve een 45 graden gedraaide romp kun je ook nog het "brandschot" horizontaal leggen i.p.v. vertikaal.
Brandschot is dat waar je motor tegenaan schroeft, dan wijst je motor omhoog/omlaag...
En vleugel 30 mm dik over 1200 mm. tja is die 1200 mm in de spanwijdte, of 6 x heen en weer in de koorde richting...
Altijd als en een maat meet doe je dat in een rechte lijn, je moet een stok van 1200 X 30 X 0,000001 mm "in je vleugel kunnen plaatsen" lijkt mij duidelijk.
Mijn huis is ook niet 1KM hoog, een paar honderd keer heen en weer gemeten...
Een beetje flauw en je kunt er hooguit 1 jaar mee vliegen...
Zo gaat dat bij heel veel wedstrijd klassen, als je die Formula1 regels hoort, en wat daar wel niet na 1 jaar verboden word (of nog sneller)

Mij lijkt 2+ Kg wel erg veel als er maar zo'n 1 Kg aan hardware in gaat.
Dan moet je toch 1.5 Kg start gewicht kunnen bouwen.
En dan 20V 75A = 1500 W = 1000 W/Kg dat gaat als FAI F5D !!
Als het gestroomlijnd zou zijn...

Tja de verleiding is groot.

Tjarko
Probeer maar, < 2Kg lijkt mij moeilijk met max vermogen.
(waar haal je trouwens 20V vandaan??? 5S hé das 17,5V MAX (belast))

Tjarko, ik zou gewoon gaan mee doen, ik heb op dit moment alles liggen om een Equickie in elkaar te zetten. (op de accu na maar die ligt nu bij customs).
vlieggewicht kom je toch al snel ruim boven de 2kg uit.
De kistjes vliegen flink door maar halen het het niet bij een F5D kist.
Het gaat er ook niet om hoe hard je wel kan, het gaat puur om het wedstrijd genot waarbij iedereen met een gelijkwaardige kist aan de streep verschijnt, meer zoiets als A1 bij autosport.

En de regels, er zal vast wel wat aan veranderen (volgend jaar) maar dat zullen kleine aanpassingen zijn voor het model en mogelijk wel aanpassing in de setup.
Als je een model bouwd zoals wij ze nu gebruiken dan kan je daar volgend jaar ook nog mee vliegen, ik vlieg met brandstof al 4 jaar met dezelfde kist.
Ga je iets "leuks" verzinnen, door het reglement op een vrije manier uit te leggen, dan loop je kans dat je niet mee kan doen.

Laatst bewerkt:
Helemaal met jullie eens !

Behalve dan met die 2 Kg... Maar ik was gewend wakefields te bouwen van 180 gram...
Als een ARF Grand Chelem > 1 KG leeg is dan twijfel ik er ernstig over om er een aan te schaffen.

Ik ga echt niet een 8 mm dik 57 x 57 plankje multiplex er dwars voor in lijmen en er dan de motor aan de zijkant er op schroeven. Daar mag ik vast maar 1 jaar mee doen. Maar dat moeten jullie volgend jaar wel in de tekst "recht" zetten..
Voor een brandstof motor ligt dat nog meer voor de hand trouwens. Ik ben nog van de oude school en heb nooit een kant en klare motorsteun gebruikt.

Tjarko

Een brandschot is van origine een schot wat tussen de motor en het compartiment werd geplaatst, de naam geeft de reden van het schot aan.

M.a.w. het is een verticaal schot.

Tegenwoordig monteren we de motor er op, het brandschot blijft echter de brandscheiding tussen de motor en het compartiment. (hoewel het dat doel eigenlijk niet meer heeft).

gr Wubbo

Nando, jij mag dan ook alleen maar rechtuitvliegen zonder bochten en stijgen of dalen.

Dit is natuurlijk onzin net zoals de opmerking in de post hier boven.

Tja het is niet simpel om reglementen waterdicht te maken, en dat hoeft ook niet.
Hebben die regel#$%^&%%# ook wat te doen....

Ik ben gewoon een beetje aan het zieken, neem het niet te persoonlijk!

De gedachte kwam oa. voort uit het feit dat nergens toleranties op staan.
B.v. hoeveel taps mag een "rechte" vleugel nu zijn, hoe vierkant is een vierkante romp en hoe schuin mag een "verticaal" schot nu staan.
Mijn eerste gedachte was om het schot een beetje scheef te zetten, bv 30 graden, maar waarom dan niet 45 graden of nog verder, tot 90 graden...
Als je de motor op 4 stukken draadeind schroeft om domping en zijtrek af te stellen maakt het niet uit hoe het schot er op staat.

Een betere rede om de grenzen van de reglementen te onderzoeken is mijn wens om een "mooi" model te ontwerpen en bouwen. Dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Bij lijnbesturing heb je de goodyear klasse als instap voor F2C. Dat zijn plank-romp racers, maar wel beetje schaal formule 1 race vliegtuigen als quicky en shoestring.
Het leek me leuk om zoiets te maken, maar dan wil je de romp eigenlijk voorzien van de karacteristieke wangen voor de boxer motor, en er een cockpitje op zetten.
Het is natuurlijk mogelijk om voor de wedstrijd de motorkap er af te halen oid, maar met de cockpit is het wat lastiger om iets met enige stroomlijn over te houden.
Verder ga ik dit wel doen denk ik, dan heb ik en een leuk vliegtuig, en ik kan er mee racen (als ik leer sturen...)

Nog 2 vraagjes:
1) Is een bestuurbaar richtingsroer nodig? b.v. bij de start ?
2) Heeft iemand meer dan 20 vluchten gemaakt met een ZIPPY lipo pack op 20 of 25C ontlaadstroom, en hoe goed is dat dan nog?

Groeten Tjarko

1) Nee, ik gebruik hem niet voor, na of tijdens de vlucht. Ik heb het aan martijd gevraagd en ik geloof dat zijn antwoord ook nee was.
Dat betekend niet dat je hem niet moet trimmen, zodat je toestel lekker 100% rechtuit gaat. Maar als je 1 servo in je V-staart gebruikt maar achteraan wel 2 quicklinkjes kan dat.

2)Met pieken van 20C wel, met continu stroom zit ik onder de 20C.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik het richtingsroer alleen in de start, je kist wil nogal 'ns flink links afdraaien, je komt anders gelijk met de eerste bocht al niet lekker rechts van de toppaal uit.
Juist als je kist nog niet zo hard gaat dan is de torq van de motor genoeg om hem wat te laten afdraaien, in volle vlucht vliegt hij toch wel rechtuit.

In de vlucht gebruik ik hem dan ook zelden, soms in de bocht om duiken tegen te gaan, maar dat is dan omdat ik te ver heb ingestuurd.

Tijdens het landen wel 'ns als hij al aan de grond is, maar dat is niet nodig.

Laatst bewerkt:
Back