Eerst verven of in elkaar zetten

Discussie in 'Marineschepen' gestart door modelbouw2005, 2 aug 2019.

  1. modelbouw2005

    modelbouw2005

    Lid geworden:
    2 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Geffen
    Hallo
    Ik ben een beginnende bouwer en heb 1 keer een f-15 in elkaar gebouwd maar, het lijkt me leuker om schepen te bouwen en verven. ik ben nu van plan om de Missouri te kopen bouwen en verven maar ik weet niet wanneer ik eerst moet verven dan bouwen en wanneer eerst bouwen dan verven. Hoe kan ik het zien of ik eerst moet verven of eerst moet bouwen
    Gr modelbouw2005


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Modelbouwer2005,
    Heeel lang geleden heb ik wel eens de Bismark gebouwd van Revell en toen eerst alle onderdelen geverfd en daarna in elkaar gelijmd.
    Je krijgt dan het mooiste resultaat anders wordt het een kliederzooi zeker met een bewerkelijk model als een slagschip.
    Ard
     
    modelbouw2005 vindt dit leuk.
  3. modelbouw2005

    modelbouw2005

    Lid geworden:
    2 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Geffen
    Dankje


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.804
    Locatie:
    Betuwe
    Hmmm.... Beide methoden hebben hun voor- en nadelen.

    Eerst verven (of spuiten) en dan pas lijmen heeft als nadeel dat je de plaatsen waar gelijmd moet worden vrij moet maken van verf. Zeker als het om kunststof modellen gaat. Plasticlijm lost namelijk het plastic een beetje op en daardoor lijmt het.

    Eerst lijmen en dan pas verven (of spuiten) heeft als nadeel dat je bij sommige plaatsen moeilijk bijkomst of alleen maar heel moeilijk kan afplakken. Zeker met de airbrush is dat een probleem bij schepen als de Missouri.

    Wat ik meestal doe is:
    Eerst alle onderdelen afwassen in een lauw sopje met afwasmiddel zonder siliconen. Dan was je het losmiddel (wat nodig is om de onderdelen uit de mal te krijgen) op. Waarom zonder siliconen? Siliconen zorgen ervoor dat de hechting van de verf op het plastic belabberd is. Voor die afwasbeurt kunnen de onderdelen nog steeds aan de gietboom blijven zitten.

    Daarna: de romp lijmen. Dan kun je alvast de kleuren op de romp en de waterlijn erop zetten.
    De dekken kun je gaan spuiten of schilderen vóórdat je ze lijmt. Dat zijn meestal grote vlakken.
    Daarna gaan kijken welke onderdelen je als sub-assemblage kan schilderen of spuiten. Geschutstorens bijvoorbeeld.
    Die dus eerst monteren/lijmen en dan pas schilderen of spuiten.
    Onderdelen die je eerst schildert of spuit en dan pas lijmt: de plaatsen waar lijm moeten komen, grondig vrij maken van verf.
    Doe je dat niet dan lijm lijm je een onderdeel op de verf van het andere onderdeel. Hechting: waardeloos.
    En ja, dan moet je soms een onderdeeltje 'bijtippen' met de kwast.

    Belangrijk dat je, als je verf gaat mengen, voldoende van die gemengde verf aanmaakt, zodat je voldoende van die kleur hebt voor de finishing touch.

    Een slagschip is niet te vergelijken met een model van een F15. Zo'n vliegtuig bestaat over het algemeen uit rechte vlakken. Een schip ziet er toch wat anders uit.
     
    Herby63, Atzeehh en modelbouw2005 vinden dit leuk.
  5. modelbouw2005

    modelbouw2005

    Lid geworden:
    2 aug 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Geffen
    Super bedankt voor deze goede uitleg


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik prefereer verven aan het rekje en dan in elkaar zetten.
    Vooral de detaillering op bootjes doet het hem.
    Probeer maar eens de weekijzeren bollen op een kompaspaal rood en groen aan te zetten wanneer deze al op het schavotje staat.
    Probeer de detaillering op het dek als winches en bolders maar eens netjes een kleurtje te geven terwijl er al masten en railings op staan.
    Veel schepen hebben in het echt een groene opstaande rand vanaf het dek tegen het staand werk op.
    (Dit om zwart worden van het staand werk tegen te gaan bij opklotsend water dat op het dek ligt)
    Zo'n rand wordt, afhankelijk van de schaal waar je mee werkt) een millimetertje of 1, 2.....

    Het wil allemaal wel als het model in elkaar zit, maar het wordt er niet eenvoudiger van.

    Hoewel, het wil allemaal wel.....
    In mijn avatar staat de Colombo Express.
    Het was onmogelijk geweest die containers van een kleurtje en maatschappijlogo's te voorzien wanneer alles al in elkaar gezet was geweest.
     

Deel Deze Pagina