Eerste 1/8 buggy, maar welke?

Oh ik bedoelde niet persee sneller te laden maar meer het idee dat ik met de lader die ik gezien had 4 lipo's tegelijk zou kunnen laden. dus of 4x 4s of 4x 2s. Wat de waardes precies zijn weet ik zo niet. Weet het merk en type van de lader ook zo niet meer (gezien bij hobma, daar zal ik niet snel meer komen) Zo'n adapter kastje is best handig. Moet je daar ook weer extra aansluitingen solderen? (solderen is niet echt mijn ding)

Wat betreft het kapot gaan heb je wel weer een punt. Al ligt dat er ook maar net aan welke ik zal gaan gebruiken. Die van HK waren 50 euro voor een 4s en die yellow 2s dingen zijn 64 euro. Ga hier toch nog eens over nadenken als jullie ook al aangeven dat het qua performance geen bal uit maakt.

Hoe vaak gaat nou een cell kapot?

Ik heb denk ik tot nu toe ong 50 lipos gehad. Daarvan is er 1 lipo met 1 kapotte cell geweest.
Tegenwoordig zijn de kwaliteit vd lipos gewoon goed te noemen. Enige verschil met hele dure lipos, is dat je auto net ietjes sneller optrekt. Tenzij je een zeer ervaren rijder bent, die elke weekend wedstrijd rijdt, zal je anders de verschil niet eens merken.
Met de beste spullen heb je een beetje voordeel, maar het is toch 95% rijder.
Als je niet kan sturen, dan is een ervaren rijder met een savage nog sneller. :D

@ Roelof "Naast dat heeft 2x 2S andere voordelen"

Op de wijze hoe jij dingen verwoord zou je bijna denken dat het gunstiger is om 2x2s te gebruiken.
Als 1 van de twee accus naar een tijdje defect raakt is het fijner om ze alle twee te vervangen (dit wordt voor zover ik weet in de regel ook geadviseerd.)
Als de accus al een tijdje in gebruik zijn is het vragen om NOG meer ongemak en ellende als dat je je normaal al op de hals haalt.

4s is minder kans om fouten te maken, minder gevaar.
4s is meer gemak, kost minder tijd om op te laden.
4s weegt minder.
4s is relatief compacter.
4s is goedkoper als je twee accus moet vervangen ben je bijna altijd duurder uit als bij het vervangen van 1 accu.
4s is simpelweg mooier en netter, minder dradenzooi onder je kap (kan ook de weerstand ten goede komen, meer draden en stekkers is meestal nergens goed voor).

En dan vergeet ik denk ik nog wel een aantal dingen.

Laten we zeggen dat 2x 2s toch goedkoper zou zijn, zelfs dan snap ik niet dat je voor wat misschien uit zal vallen als enkele euros verschil is deze nadelen voor lief gaat nemen.

Als de auto geschikt is voor 1x 4S en de eigenaar heeft nog geen accus dan kan je als logisch denkend mens toch nooit voor 2x2s gaan kiezen, of mis ik soms iets.

Dit alles gezegd hebbende dit blijft een 'detail' en is een echte nitpick discussie :)
En gaat eigenlijk meer over gebruiksgemak denk ik dan alle andere dingen.
Maar ik heb 2x 2s voorstanders nooit gesnapt.
Grts.

Nu heb ik nog ff de rest gelezen, en ik heb persoonlijk een slechte ervaring met de DXS / DXC serie van Spektrum.

En opzich een goede ervaring met Castle.
Hoewel ik onderhand wel geloof dat de Hobbywing regelaar op sommige vlakken beter is dan de Castle, geef ik zelf de voorkeur aan de Castle, puur om de oppervlakkige reden looks, Ik vind de Hobbywing regelaar lelijk, en lomp als ik ook problemen had met Castle regelaars was dat wellicht anders geweest.

De echt dure race regelaars zoals denkik een Tekin/Viper/Hacker zijn wellicht nog beter en hebben meer opties.
De viper en tekin hebben volgens mij ook een aanzienlijk betere bec dan zowel de hobbywing als castle.

Castle motoren geloof ik echter heilig in heb een 1518 1800KV en een reguliere 2200KV en deze bevallen echt perfect, mooie degelijke behuizing blijven koel geen enkele last van cogging.
Grts

Haha roelof zegt dat puur omdat ik 1x 4s adviseer. Hij moet altijd tegenover gestelde van mij adviseren. :D

maar over het laden. Laden van 1x 4s is altijd sneller dan 2x 2s. Tenzij je zo serie laad kabel gebruikt. Maja, zo laadkabel is weer lastig aansluiten. Elke keer opletten waar je cell 1, 2 en 3, 4 in moet.

Enige voordeel dat ik kan bedenken om 2x 2s te gebruiken is dat je je auto ook een keer op 6s kan rijden met 3x 2s.
Voor de rest is 1x 4s in elke opzichte beter en makkelijker.

Nu heb ik nog ff de rest gelezen, en ik heb persoonlijk een slechte ervaring met de DXS / DXC serie van Spektrum.

En opzich een goede ervaring met Castle.
Hoewel ik onderhand wel geloof dat de Hobbywing regelaar op sommige vlakken beter is dan de Castle, geef ik zelf de voorkeur aan de Castle, puur om de oppervlakkige reden looks, Ik vind de Hobbywing regelaar lelijk, en lomp als ik ook problemen had met Castle regelaars was dat wellicht anders geweest.

De echt dure race regelaars zoals denkik een Tekin/Viper/Hacker zijn wellicht nog beter en hebben meer opties.
De viper en tekin hebben volgens mij ook een aanzienlijk betere bec dan zowel de hobbywing als castle.

Castle motoren geloof ik echter heilig in heb een 1518 1800KV en een reguliere 2200KV en deze bevallen echt perfect, mooie degelijke behuizing blijven koel geen enkele last van cogging.
Grts

Kwa zender was ik ook niet zo fan van spektrum. Ik had eerst veel last van storingen met een dx4s. Maar het bleek dat het aan de ontvanger ligt. Die oudere sr300 ofzo kunnen storen. Heb het verwisseld met een sr3300t sinds dien geen last meer van gehad.

Kwa motor zijn castle motoren gewoon goede robuste motoren. Coggen zal je niet hebben op een baan, tenzij het een crawler baan is. Maar ik bedoel met gedoseerder gas geven is als je in de bocht zit en dus de gas weer erop moet zetten, dat je met een sensored motor dat soepeler kan doen, waardoor je achterkant minder snel uitbreekt, omdat het gedoseerder is en niet in 1x die extra power uit zo castle motor krijgt.

Kwa bec in de tekin en hobbywing is ongeveer gelijk. Alleen castle regelaren hebben een zwakke bec.

Ben zelf aleen bekend met de DX2S en DX3S deze worden volgens mij niet meer gemaakt, deze werden standaard geleverd met de SR3300T erbij, bijde gevallen slecht bereik, zelf ook gepoogd te verhelpen met een losse BEC glitch cap en dergelijke, zowel SR300 en SR3300T slecht bereik.
Dit is ook door diverse andere forumleden ervaren en beschreven.
Geloof me de oude DXS zenders waren/zijn echt drama.

Ik denk dat ze wel dingen verbeterd hebben bij de nieuwe DX4S en DXR
Heb nu zelf een Futaba en ben daar zeer tevreden mee.

De RX8 Gen2 heeft echt een aanzienlijk betere bec dan de vorige hoor.
Denk dat de hobbywing eerder met de oude RX8 te vergelijken valt kwa specs.
Die zit ook niet al te ver bij de Castle vandaan maar is wellicht ietsje beter.
Maar heb dit nooit getest of gelezen van iemand dit dit getest heeft.

@Roelof het zijn inderdaad kleine details. En het gaat meer over gebruiksgemak denk ik.
Wat je zegt over bij 2x2s de andere accu nog te kunnen gebruiken als bij 1 van de accus een cel of de accu stuk gaat is ook wel zo en begrijpelijk.
Ik denk aleen dat je met kapotte cellen eerder een cel hebt die vanaf het begin slecht is, in alle andere gevallen is het denk ik echt wel onwaarschijnlijk dat een van de cellen stuk gaat of een accu stuk gaat voordat ze toch al (behoorlijk) versleten/verslechterd zijn.
Grts

Ik zal eens gaan kijken wat nou precies de afmetingen van de batterij tray is. Eens kijken of dat 2x 2S of 1x 4S beter past

Voor wat ik zo mee krijg hebben de meeste zoiets van, gewoon 4S doen. Scheelt tijd met laden, geld, en makkelijker te vervangen ivm het vervangen van 2x 2S. Maar het heeft verder qua rijden dus zo goed als geen invloed?

Overigs krijg ik hoop verschillende info over de lipo's qua merk. De een zegt dit de ander dat. Het zal voornamelijk een persoonlijke voorkeur zijn of is er nou echt een merk wat er uit springt van die moet je echt hebben?

Een hoop opties hebben op de regelaar is voor mij voorlopig nog niet geheel van toepassing denk ik zo. Eerst maar eens daadwerkelijk aan het rijden aan gaan en kijken hoe dat gaat, hetzelfde geld voor het idee sensorless/sensored, ik vraag me af of ik dit verschil zou merken? Tevens lijkt het me moeilijker om de auto onder controle te houden als die sensorless is? Is ook weer een uitdaging ;) Trouwens, het aanschaffen van de spullen in het algemeen is al een uitdaging gezien vriendin lief het er niet mee eens is :P

Je hebt lipo's die eruit springen. Maar dan heb je ook de prijs die eruit springt. Aan een nano-tech van hk heb je al zat en kun je meerdere voor de prijs in nl kopen. Scheelt zo weer 100 euro :)

Ik rijd zelf met alle bovenstaande objecten, spectrum, tekin 2x2s lipo van hk. En ik kan met 100% zekerheid vertellen, dat er niks mis mee is. Die problemen met spectrum heb ik nooit wat van gemerkt, kan gemakkelijk de hele baan rond zonder problemen.
Wat 2x2s betreft, het is handig om daarmee te rijden als je ook 1;10 wagens hebt staan. Daarnaast valt de "dradenzooi" reuze mee, althans als je lipo's zonder kabels hebt, dan is het een kwestie van een klein verloopje maken. Ook zijn naar mijn mening de kwaliteit van de 2s lipo's veel beter t.o.v. de prijs. Ik rijd dan met 2s 5300mah 60-100c. Voor zo'n lipo ben je tegenwoordig rond de 35-40 euro kwijt. Echter heb ik voor €80 geen 4s lipo van dezelfde specificaties, en vaak ook niet met een harde buitenkant.
Castle motoren ben ik eigenlijk niet zo gecharmeerd van, puur omdat ze sensorloos zijn en niet de soepelheid van een motor met sensor hebben.

mvg Tom

Heb verder geen andere auto's gezien deze 1/8 buggy mijn eerste rc auto zou worden sinds mn intertoys speelgoed rc ding van 20 jaar geleden. Tevens heb ik ook niet de intentie om te gaan rijden met 1/10.

Wat ik nog wel wil gaan kopen is de losi mini 8ight is een 1/14 zodat ik eventueel met mn zoontje kan klooien met het ding maar die is pas 2 dus voorlopig zou papa zich er wel mee vermaken dan :P.

Mischien dat die 2S daar ook in kan maar daar heb ik nog niet naar gekeken. Mochten die 2S ook in de mini 8ight kunnen. Dan zou het dus een idee zijn om toch voor 2S te gaan. Zoniet, zou ik ook 4S kunnen doen.

Heb ook zitten kijken voor 4S yellow rc lipo's maar die kan ik niet vinden? zijn die er gewoon niet of zoek ik niet goed? (dit ivm prijs vergelijken met 2x 2S van yellow rc)

iemand trouwens ervaring voor hun auto's met deze lipo's:
http://www.stefansliposhop.de/lipos...-4V-35C-70C-Hardcase-Steckkontakte::1109.html

ik gebruik de 2200 mah 3s variant voor mijn 450x heli

The Border heeft Yellow en ik denk PKracing ook. Maar waarom persé Yellow?
Er zijn zoveel andere merken zoals Team Orion en ook hun betaalbaardere nVision, GensAce, IP, Corally, GM, LRP etc.

Een standaard 2S 1:10 accu waar we het over hebben past niet in de kleinere schalen dus daar hoef je dan niet over na te denken.

Ah dan weet ik dat ook meteen. Dan toch maar eens de precieze afmetingen opzoeken van de battery tray en dan toch maar eens gaan kijken wat de 4S doet kwa afmetingen ten opzichte van de 2S.

Het hoeft niet perse yellow rc te zijn maar wilde graag de prijs vergelijken van de 2S en de 4S om te kijken of er nou een duidelijk prijs verschil in zit. Leek me handiger om te doen met lipo's van hetzelfde merk. En gezien de yellow rc's me werden voorgesteld door de winkel.

Yellowrc heeft niet lipos met 35c of hoger toch? 60c heb je wel nodig!

Ga jij nog maar eens googlen wat precies de C-waarde inhoud....
De C-waarde alleen zegt niets over de amperage en ik denk dat met de huidige 6500/7000mAh accu's 60C overspecs is, 40C zou dan prima voldoende zijn gezien veel regelaars 150 tot 180A zijn.

Moet heel eerlijk zijn dat die C waardes mij ook niet veel zeggen. Heb net even op google gekeken heb ongeveer een idee, iets met continue ontladen en burst ontladen.

Als ik het goed begrijp zit ik met die yellow rc lipo's op:
35cx6000mAh=210000mA wat weer 210a continue is, maar hoe zit dit dan precies als het keer 2 is gezien het 2x 2S zou zijn? En wat doet dit icm de motor/esc combo die ik in gedachte heb? En wat doet dit met de rij tijd, hoelang zou ik met 2x 2S lipo's kunnen rijden?

correct me if i'm wrong :P

Back