Eerste Boot Bouwen

Hoi allemaal,

ik wil het eens gaan proberen om een boot te bouwen met als doel om er later mee te gaan varen (RC natuurlijk ;)). Ervaring met het bouwen van model boten is 0,0 echter in een schaal van 1:1 wel veel ervaring met (ver)bouwen.

De skills en apparatuur zijn dus voorhanden en mijn voorkeur gaat uit naar een VO70 of een SUI-64.
De laatste lijkt me wat makkelijker omdat je hier geen plug hoeft te maken (of zou een VO70 ook in wood-core kunnen? (en dan ook nog een beetje willen varen?)

Inmiddels de VO-70 tekeningen opgevraagd bij Vela RC.it - Designing Building Sailing - Home
En gezocht naar de tekeningen van de SUI-64 op Renato Chiesa Home-Page Daar kan ik echter alleen een SUI-100 vinden.. Kan iemand mij vertellen wat de verschillen tussen de 64 en de 100 zijn?

Het mooiste zou zijn als ik een bouwplan van mijn eigen boot kan vinden (Hurley 700 genoemd in nederland, Hurley 22 genoemd in engeland) deze ben ik echter nog nergens tegen gekomen.. Wel heb ik een lijnenplan maar ontbreekt mij de kennis/kunde om hier een bouwplan van te maken.

Welke zouden jullie kiezen? De VO70 (in wood-core) of de SUI-100 (ook in wood-core)? Wellicht heeft er iemand nog een 2e plek waar ik de VO70 bouwplannen kan downloaden? (of een bouwplan van de huidige editie VO schepen) ik lees overal dat velarc regelmatig erg slecht reageert op verzoeken.

Nog additionele tips?

Mochten jullie interesse hebben in mijn 1:1 projectje ;) .. mijn blog is Refitting a Dutch Hurley 700

Marcel

De sui-64 staat toch nog altijd op de site vela rc, heb juist nog eens gekeken.
Het rompverschil tussen de 64 en de 100 ga je op schaal nauwelijks merken.
Als je een lijneneplan hebt wat is dan het probleem om deze op schaal te bouwen?

Grappig, je postings over de 1 op 1 , maar zo te zien ben je niet geboren op het water.
Geeft niet, beter voorzichtig verder komen dan met een grote b** schade varen.(of bang worden en niet meer durven)
Veel plezier hier op het forum en op het (grote) water.
Er is hier genoeg te ontdekken.

hoi Marcel

ik heb de tekeningen van abn amro 1 en 2, deze zijn aangepaste versies van de tekeningen van vela rc

mijn abn amro is wel van epoxy en carbon, maar je kunt hem ook prima in
balsa en glas maken, mijn plug was ook op die manier gebouwd, de reden dat ik voor carbon ben gegaan was schaalgetrouwheid...:cool:
10.jpg

plug van balsa met een laagje glas en nog vast de bouwhelling
1.jpg

eindresultaat

en in actie

groeten johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Gents,

Allemaal alvast bedankt voor de tips!
De balsa/glascombi had ik al antwoord op gevonden door te zoeken :@ eerste keer dus niet goed gekeken..
@isola, heb je toevallig een site waarop ik kan zien/leren hoe ik dat lijnenplan om kan zetten naar een schaalmodel? Ik zou dolgraag een statisch ontwerp van mijn bootje hebben!
@baggeraar, ik ben niet op maar wel IN het water geboren ;) (3000+ duiken gemaakt) serieus, heb al veel gevaren maar nog heel weinig onder zeil... (voornamelijk met boten die bij 20 graden omvallen..) En ik vaar inderdaad erg voorzichtig (heb ook nog 2 jonge kids en die vinden zeilen voornamelijk een manier om van A naar B te komen... en laat dat dan op de motor ook nog eens sneller gaan)..
@johan, prachtige boten! als je de bouwtekeningen wilt toesturen GRAAG! (al is het maar voor de heb ;))

Kijk eens of dit iets voor jouw is, gratis versie.
Hier teken ik al mijn schepen mee.
Je zal hier wel wat tijd in moeten steken de manuel in het engels 90 blz
succes

DELFTship - Home

de soft ware die ISOLA2 de link van gaf tekening ik ook mee.
werkt primma;) wil meschien nog ooit een keer het betaalde software paket halen.

Ik heb zowel de SUI-64 als de VO70 gebouwd....

De VO70 heb ik via de plug/mal/ carbon romp methode gebouwd, de SUI64 als woodcore bekleed met een laagje glasvezel.

Beide boten zijn echter perfect geschikt om via woodcore te bouwen, de reden waarom de VO70 vaker via plug/mal gemaakt wordt is denk ik enerzijds realisme (een full carbon boot past wel bij een VO70) + bijkomend het is beter als je daar een echte zwenkkiel en/of ophaalbare daggerboards bij wil maken.

Op reactie van VelaRC hoef je trouwens niet te wachten, ik heb de laatste jaren al vaak gehoord dat deze niet meer reageert...

Zowel mijn bouwverslag van de SUI64 als de VO70 staan op dit forum... Voor de plannen, stuur mij even een PB met je email ;)

Back