eerste boot

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een autonoom zeilende zeilboot. De elektronica is bijna af, maar ik heb nog een probleem met de boot. Ik heb nu een klein houten bootje gevonden en deze opgelapt en varend gemaakt. Maar dat is niets, hij is te klein, te instabiel en hij lekt (niet iets wat je wil bij een bootje vaar veel elektronica in zit).

Ik ga dus een nieuw bootje maken, ik heb alleen een beetje een probleem. Ik heb nog nooit een echt bootje gebouwd...

Ik wil graag een stabiel bootje maken, dit in verband met de elektronische regelingen. En hoe minder schuin hij gaat hoe beter, dat stuurt beter. Verder is snelheid niet zo belangrijk.

Qua gereedschap heb ik:
  • Figuurzaag
  • Dremel
  • Boormachine
Vragen:
  • Wat is een goed bouwplan om hier voor te gebruiken?
  • Heb ik nog meer gereedschap nodig?
  • Van welk materiaal kan hem het beste bouwen?

Ik dacht meer aan een bootje van ongeveer 1 to 1,5 meter lang. Hij moet wel een beetje golfslag aankunnen.

En is een multihull niet een idee, of is dat veel moeilijk om te bouwen?

Hey Willem,

Heb je verslag op circuits online gevolgd.
Wat je eerst moet weten is hoeveel gewicht aan electronica, RC en batterijen je boot moet dragen.
Met dat kun je de grote van je boot bepalen.
Het gemakkelijkste en het goedkoopste om bouwen is een knikspant uit modelbouw multiplex.
Als je voor 1.5 m kiest kan dat ook van watervaste bouw triplex van 3.6 mm.
Je mast en zeilen van je vorige schip welke afmeting hebben deze?
Een meerromp boot is nooit zelfoprichtend en is zeer gevoelig aan overgewicht.

@ Willem,

Ben even met delftship aan het werk geweest, knikspant romp 150 cm X 40 cm totale water verplaatsing 15 kg
Gewicht van huid dek en wegers 3.2 kg triplex 3.6 mm van de bouwmarkt
Als je een ballast van 7.5 kg rekend en nog 1 kg voor spanten en tuig dan blijft er 3.3 kg over voor RC electro en batterij.
Het dek is transparant getekend zo heb je een indruk van kim en dekwegers.
Door de dikte van de huid heb je genoeg aan 5 spanten + de spiegel om alles vormvast te maken

willem.jpg

wow bedankt! Ik ben inmiddels al veel verder met de elektronica dan mijn laatste verslag op circuitsonline. Ik zal het weer eens bijwerken.

De snelheid van multihulls spreekt mij wel aan, en ook de stabiliteit. Het is erg prettig dat ze zolang vlak blijven. Het is alleen bij een multihull alles of niets. Door de vormstabiliteit wordt scheefgaan steeds moeilijker, totdat je door een bepaald stuk heen bent dan is er geen weg meer terug. Bij een gewichtsstabiele boot (monohull) is het precies omgekeerd. Dit is erg prettig bij een autonome regeling, en ik kan gewoon zorgen dat hij nooit te scheef gaat. Het bouwen is alleen wat meer werk.

Laatst bewerkt:
Willem,

Als je de gratis versie van delftship download kan ik je het bestand opsturen, kun je alles zelf aan alle kanten bekijken en verschalen tot het juiste formaat :) .
Om te beletten dat je te veel helling krijgt een hellings sensor inbouwen dat heb ik in mijn schip ook gedaan, reageerd bliksemsnel schoot los en terug in als de helling afneemt . 8)

Ik heb delftship gedownload, ziet er leuk uit. Dus je kan hem mailen. Weet niet of mijn mail in mijn profiel staat, anders (willem (punt) melching (apenstaart) gmail (punt) com).

Ik heb inmiddels de plannen van de nightmare mk vii, mk viii en de rt65 in mijn bezit. Allen trimarans.

Een ander voordeel van multihulls is dat ze over de golven gaan waardoor ze veel stabieler liggen.

De moeilijkheidsgraad valt volgens mij nog wel mee, het is alleen wat meer werk omdat je drie drijvers moet maken. Maar ik ben van plan om een mal te maken, dus dan hoef ik maar twee mallen te maken.

Ik vroeg me af waar iedereen die mooie metalen blokjes/katrolletjes, spannertjes,
roerkokertjes, verstaging bevestingsplaatjes, servo armpjes, enz. koopt.

Ik zelf modelbouw winkel Borgerhout bij Antwerpen, niet de goedkoopste maar een groot asortiment en 2 mensen die weten wat ze verkopen en iedereen met raad en daad bijstaan :)

Ik vroeg me af waar iedereen die mooie metalen blokjes/katrolletjes, spannertjes,
roerkokertjes, verstaging bevestingsplaatjes, servo armpjes, enz. koopt.

Je geeft geen woonplaats/streek in je profiel op. Dan is het moeilijk om een gericht advies te geven. Natuurlijk zijn er op internet genoeg leveranciers te vinden. In dit draadje vind je een overzicht van een aantal daarvan.

Maar vooral al je begint is het denk ik belangrijk om advies te krijgen in een winkel, waar je ook de spullen in het echt kunt zien en beetpakken. Daarnaast kunnen die, zoals René al noemde gericht en deskundig advies geven. Je kunt zelf even kijken in de lijst van modelbouwwinkels van de HMBC of er iets in de buurt is bij jou.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
nightmare mk vii, mk viii en de rt65 , welke afmeting ga je deze tri bouwen, als ik googel vind ik 120 cm, maar geen waterverplaatsing en dat is belangrijk als je er van alles wild in stoppen :)

Ik ben op goed geluk gaan bouwen, en dat is me eigenlijk best meegevallen.

Het is toch de nightmare mk vii geworden. En hier mijn eerste resultaat, een beginsel van de plug van de hoofdromp.
p1040457.jpg

p1040456v.jpg

p1040459q.jpg

Maar hoe nu verder? Ik moet hier dus glasvezel overheen krijgen, maar waarmee kan ik de "gaten" het beste opvullen? Met schuim?

Je kan gewoon schuim (piepschuim) van de bouwmarkt gebruiken. Maar opgelet je glasmat wel met epoxy lamineren, polyester lost het schuim op.
Dat schuim kun je met montagekit op de spanten kleven.
Nu nog een vraag hoe ver staan je spanten uit elkaar?
Dat schuim standaard maat 1 - 2 - 5 cm .

Schuim 1 cm groter dan je spanten uitzagen of met een gloeidraad snijden geeft minder troep. Eerts met een houtrasp dan schuurpapier en eindigen met een schuursponsje van de afwas je romp in vorm schuren, hoe zuiverder je werkt hoe minder plamuurwerk na het aanbrengen van je glasmat en epoxy.
Na uitharden van de epoxy alles met 2 comp. polyester plamuur afwerken en aflakken met 2 comp polyerutaan lak ( DD lak )
DD lak 7 dagen laten drogen
Je mal met een lossings middel instrijken voor je eer een polyester mal van trekt

Afstand is iets van 8cm.

Ik dus eigenlijk gewoon ieder soort schuim gebruiken? Wat weerstandsdraad in de figuurzaag een gaan met die banaan?

Mijn modelbouwwinkel in de buurt verkoopt van dat blauwe schuim, dat is heel fijn. Is dat wat of is dat te duur en overkill hiervoor.

Back