Eerste bouw, tigermoth 70cm -> setup?

Hallo allen!

Ik ben begonnen aan een eerste bouw en dacht het welbekende model hier op de site te maken.
Als onervaren beginneling en overgrote enthousiasteling had ik natuurlijk enige tijd geleden al een redelijk impulsieve aankoop gedaan, nl.
1) Accu's:
- LiPo 2 cel, 800mAh, 10C, 42g
- LiPo 2 cel, 900mAh, 20C, 47g
- Lipo 1 cel, 600mAh -> dacht ik te gebruiken voor led verlichting in een groter model

2) Servo's:
- 9G servo, 1,3kg koppel
- 3.7g/4.3g mini servo's

3) Ontvangers:
- 6-kanaals 2.4GHz ontvanger, 6g
- Orange 2.4GHz 6 kanaals ontvanger, +- 10g

4) Motor 'n props:
- A2208/1800kV motor, 45g
- 5" props, el cheapo
- prop adapters 3mm

5) ESC:
-Mystery 10A esc, 24g

6) Lader:
-Imax B6

7) Totaalpakketje:
- motor, esc, servo's, prop

Nu is men vraag... kan ik dit gebruiken voor de 70cm versie? Liefst van al nog het "totaalpakketje"?

Dit is tot nu toe de stand van zaken:

Uploaded with ImageShack.us

/edit: En misschien handig om weten -> spektrum DX6i afstandsbediening

Hallo Zatar,
Zo te zien heb je al enige voorbereiding gedaan en ook het draadje van Dirk goed gelezen. (neem ik aan)
zelf heb ik ook een 70cm depron Tigermoth gemaakt maar ik heb zelf geen vlieg ervaring en ook nog nooit gevlogen.
Dus commentaar lever ik niet en advies hierin kan ik dus ook niet geven.
Wel vind ik het leuk om je te gaan volgen en wens je daarom veel bouw en vlieg plezier.
Succes!

Ik kan jou helaas ook geen advies geven in deze.
Vind het een hele prestatie om zo'n kist vanaf niets af aan op te bouwen zoals jij van plan bent.
Petje af.
Ben zelf iemand die van hap snap houdt en daarmee dus alleen maar Bare Bone toestellen aanschaft en dan zelf voorziet van een prettige elektronika set up.
Maar om net als jou zo'n toestel helemaal op te bouwen vind ik getuigen van veel bouw geduld en kunde.
Sukses met je projekt.
Dat zal straks vast een mooi vliegbeeld gaan geven.
Vr Gr Erwin

ik gebruik deze motor ook en werkt geweldig :-)
heb er onderhand 3 in gebruik en ik heb de eerste nog na 1.5 jaar mishandeling ;-)

allereerst:
de propeller die je hebt zal ik niet gebruiken
koop 3 van deze prop's en dan kun je de rest gewoon gebruiken voor je tiger moth :-)

RCtechnics

als je de eerste vlucht doet gebruik dan de 900mah 20c dit pakketje is een heel stuk sterker nog meer raad ik je deze aan:

RCtechnics

een stuk meer vermogen en lopen heel goed op deze combi (zelf ook gebruikt ong. 7 min vliegtijd op mijn kistje)

probeer de tigermoth licht te houden omdat hij dan beter zal vliegen
ga ook even op zoek naar vliegclub en laat een ervaren lid de eerste vlucht doen dit scheelt al gouw in de 100derden euro's en eigen kunstwerken!

als je meer vragen hebt stel ze gerust!

Hé wat leuk, een mothbouwer :D

Allereerst een welgemeend advies. Deze moth vliegt zeer gemakkelijk maar is niet echt geschikt voor een onervaren beginneling (zoals je jezelf noemt) want hij is bepaald niet erg crash-bestendig en een crash zou zonde zijn want er gaan toch heel wat uurtjes in de bouw zitten.

Of je moet het samen doen met een ervaren piloot.

Ik ben zelf wel zo eigenwijs geweest om in mijn eentje te beginnen na eerst heel veel op FMS geoefend te hebben en daarna in het echt met de moth in de platte romp uitvoering (die heb je in twee avondjes in elkaar). En ik heb een beetje geluk gehad en weinig tot geen schade gevlogen, maar ik durf het niemand aan te raden...

Wat betreft je setup:

Dat totaalpakketje is niet erg geschikt, het motortje is erg hoogtoerig en de servo's aan de erg lichte kant.

De losse motor is aan de erg zware kant, een vuistregel is dat die ongeveer 10% van het totaalgewicht moet zijn. Een heel geschikt motortje is deze:

RCtechnics

(ook verkrijgbaar bij de chinees)

En dat inderdaad met een 8*4 propje is OK

BL regelaar van 10A is OK

2S lipo 800mAh of 900mAh is OK (600mAh kan ook, scheelt weer gewicht en de vliegtijd is nog meer dan 15 minuten)

Voor de servo's kun je het beste 5 of 6 grams exemplaren nemen. De 9-grams gaan ook wel, maar zijn wel aan de zware kant....

De ontvangers die je noemt ken ik niet, maar de ontvanger moet uiteraard geschikt zijn voor je zender en minimaal 3-kanaals.

Succes met de bouw!

(het wordt tijd dat ik er ook weer eens eentje bouw...)

Dirk

Hoihoi! Enige tijd is verstreken, en nu heb ik toch al een groot deel van men bestelling binnen.

Aangezien het om een eerste toestel gaat en dat dit naar alle waarschijnlijkheid met de meest gigantische smakken tegen de grond zal knallen, heb ik toch maar voor de meeneemchinees gekozen.

Bij RC Technics is het deze motor, bij de meeneemchinees betreft het deze motor. Verbindingen maak ik met deze 2mm banaan stekkers

Op het eerste zicht lijken ze hetzelfde (althans toch in de ogen van deze leek). Kwestie van constructie: de aansluitdraden zijn aan de dunne kant, maar het krimpkousje dat er rond zit is aan het motor chassis gelijmd. Daardoor hangt het ook vrij stevig vast.

Props: Precision 8x4E van de meeneemchinees
Vraag me wel af hoe ze op die propsaver moeten passen. Het ene pasringetje is te groot (0,5mm) en het andere is net te klein. Dus de prop zou er vrij los/uit het center op kunnen zitten.
Maak ik het gat in de ring wat groter? Of zet ik er zo'n prop ding op dat je moet schroeven ipv propsaver met elastiekjes? (die heb ik ook in huis).

Als servo's heb ik deze 5g servotjes.

Dank voor je waarschuwing Dirk. De eerste moth ben ik wat onnauwkeurig te werk gegaan en die is voor 90% in de vuilbak beland. Nu ga ik een mooi (lees: niet-quick-'n-dirty) model maken en nog een tweede om te oefenen. Dat tweede zou ik eigenlijk willen maken uit styrofoam van 3-4cm dik. Nuja de romp bedoel ik dan. Lijkt me toch crashbestendig nietwaar?

De vraag is natuurlijk of ik dat de lucht in zal krijgen?

ik zou in plaats van die prop die je nu hebt gaan voor een apc slow 8x4.7 die presteren wat beter op deze motor ;-)

weet je dat de motoren die je laat zien exact het zelfde zijn ;-)
die van rc technics is alleen duurder omdat je hem direct uit nederland haalt en geen douane hebt :-)

weet je dat de motoren die je laat zien exact het zelfde zijn ;-)
die van rc technics is alleen duurder omdat je hem direct uit nederland haalt en geen douane hebt :-)

Gezien de specs had ik al zo'n vermoeden. De meeneemchinees heeft dus beduidend OK kwaliteiten ;-)

Kwestie van de prop, deze zal toch werken hoop ik? Ik zou dan al willen beginnen met deze in afwachting van een 8x4.7 :D

Oh 9x4.7 heb ik ook liggen, moest die beter zijn...

Back